Funderar på bygga ny router, feedback tack!

Permalänk
Medlem

Funderar på bygga ny router, feedback tack!

Hej,
har i dagarna gått i tankarna att uppgradera hemmet lite. Så imorgon (idag) kommer det en NAS med 2st 4TB diskar, en 3e skärm osv. Men till saken
Jag försöker bygga en router där jag tänkte prova pfsense och se hur det är. Och här är kundvagnen som jag byggt.
www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=137727q1,158313q1,17683...

Gjorde mitt bästa på hur det kommer se ut senare idag när jag fått min NAS; http://i.imgur.com/kZf6x54.jpg

Det jag alltså vill göra är att använda eventuellt apple routern som WiFi endast, men jag vill ha en egen router som jag har mer kontroll över.

Tack på förhand om någon har något förslag, eller något jag missat!

Den oanvända datorn ska användas (preliminärt) till att streama med ett capture card. Kan placera om det så att det når PS3 också om det blir möjligt.

EDIT:
Eller blir det billigare med en http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/176153-h... med ett extra nätverkskort bara?

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Vila i frid

Overkill för båda alternativen, ett lämpligare alternativ om du enbart skall köra pfSense är http://mini-itx.se/mpt3460d2500ccdubblalan2xcom-p-864.html?la...

Permalänk
Medlem

Vad har du för internet?
Hur mycket trafik passerar det igenom routern?

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem

Det går ju att komma undan ytterligare billigare om man vill köpa nytt.
Men precis som WolfZap skriver så finns det några frågor som behöver besvaras.

Men ett system med ett GA-J1900N (2st integrerade ethernet-portar), en RAM-sticka, ett väldigt billigt chassi med nätagg samt en liten USB-sticka borde resultera i ett pris omkring 1500:- exkl eventuell frakt.
Dock är det väl Realtek i nätverkskretsarna på det där moderkortet om man nu inte har några problem med att det inte är Intel eller motsvarande.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Följande moderkort (dock med snäppet sämre CPU) kör jag i min router och den blir knaptp svettig även när jag kör många anslutningar i torrent på 100/100 (pf i FreeBSD, vilket pfSense verkar bygga på). Fördelen är att kortet har dubbla Gbit-LAN från Intel vilket, vad jag har hört, ska avlasta CPU vid hantering av trafik. Med ett chassi, minne, pico-psu samt en 2.5" disk gick väl slutpriset på 2000-2500 när jag köpte detta ca 18 månader sedan.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Vet inte om TS kanske har tänkt och köra någon VPNanslutning till servern?

- Isf hur många klienter?

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem

Vet att tidigare IAF så kunde BBB kunder öka sin hastighet eftersom de fick flera ipadresser, så min plan i beskriver jag nog bäst i bildform: http://i.imgur.com/NEKeYCL.png
Har tillgång till VPN (purevpn) så tar gärna emot tips hur man kan leka lite med det.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuken:

Vet att tidigare IAF så kunde BBB kunder öka sin hastighet eftersom de fick flera ipadresser, så min plan i beskriver jag nog bäst i bildform: http://i.imgur.com/NEKeYCL.png
Har tillgång till VPN (purevpn) så tar gärna emot tips hur man kan leka lite med det.

Hehe, tyvärr fungerar det inte på det viset. Oavsett om du kör VPN/krypterar din anslutning så kommer du inte kunna få fyrdubbel hastighet från din anslutning. Hastigheten du får ut genom dessa fyra portar på BBBs router begränsas av BBBs anslutningshastighet från deras switch till din router.

Det finns dock något som kallas Link Aggregation (http://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation), vilket är ungefär det du beskriver. Detta är dock endast möjligt om du har 4st separata uttag som är patchade till 4st uttag på BBBs switch + att det måste konfigureras i BBBs switch. (Vilket de inte kommer göra för en privatperson)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du lastbalansera 1000/400 med fyra olika nätverk där varje nätverk exakt får 250/100? Vet du ungefär hur många sessions det handlar om? Spontant låter det som du ska satsa på lite seriösare hårdvara för ett sådant projekt, exempelvis SuperMicro-moderkort, en Haswell-baserad Xeon och ECC-minnen. Samt självklart Intel-nätverkskort (Pro 1000 PT finns i fyrportsversioner för cirka 500-600 spänn på Ebay exempelvis).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så vill TS försöka sammankoppla flera anslutningar till en magisk superanslutning på 1000/400 vilket alltså inte går. Men jag kan ha fel. Det var iaf så jag förstod beskrivningen och bilden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Som jag förstår det så vill TS försöka sammankoppla flera anslutningar till en magisk superanslutning på 1000/400 vilket alltså inte går. Men jag kan ha fel. Det var iaf så jag förstod beskrivningen och bilden.

Grunden ligger i att bbb ryktesvis kör ratelimit på utgående på ip och inte per fysisk port och att du därmed kan få upp till x*y Mbit ut genom att balansera utgående över dom x ipaddresser du får från bbb så länge hastigheten på switchkopplingen motsvara x*y Mbit eller mer.
I exemplet med 1000/100 och 5 ipadresser så har du isåfall sannolikt 1000 synkront till bbb och skulle därmed kunna ha 5x100 Mbit ut då din utgående koppling är 1000 Mbit så du får inte 500 Mbit ut men du kan sända 500 Mbit ut i 5 st 100 Mbit delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Grunden ligger i att bbb ryktesvis kör ratelimit på utgående på ip och inte per fysisk port

Jag vet med säkerhet att det inte är så. Åtminstone inte nu för tiden, så det är lönlöst att försöka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Jag vet med säkerhet att det inte är så. Åtminstone inte nu för tiden, så det är lönlöst att försöka.

Jobbar du på bbb fast om du gör det så ligger det ju i ditt intresse att förneka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuken:

Vet att tidigare IAF så kunde BBB kunder öka sin hastighet eftersom de fick flera ipadresser, så min plan i beskriver jag nog bäst i bildform: http://i.imgur.com/NEKeYCL.png
Har tillgång till VPN (purevpn) så tar gärna emot tips hur man kan leka lite med det.

Skrivet av Jomoteph:

Hehe, tyvärr fungerar det inte på det viset. Oavsett om du kör VPN/krypterar din anslutning så kommer du inte kunna få fyrdubbel hastighet från din anslutning. Hastigheten du får ut genom dessa fyra portar på BBBs router begränsas av BBBs anslutningshastighet från deras switch till din router.

Skrivet av aluser:

Grunden ligger i att bbb ryktesvis kör ratelimit på utgående på ip och inte per fysisk port och att du därmed kan få upp till x*y Mbit ut genom att balansera utgående över dom x ipaddresser du får från bbb så länge hastigheten på switchkopplingen motsvara x*y Mbit eller mer.
I exemplet med 1000/100 och 5 ipadresser så har du isåfall sannolikt 1000 synkront till bbb och skulle därmed kunna ha 5x100 Mbit ut då din utgående koppling är 1000 Mbit så du får inte 500 Mbit ut men du kan sända 500 Mbit ut i 5 st 100 Mbit delar.

Skrivet av Jomoteph:

Jag vet med säkerhet att det inte är så. Åtminstone inte nu för tiden, så det är lönlöst att försöka.

Tidigare stämmer. Förr så körde de bandbreddsbegränsning uppströms per MAC/IP (väldigt oklart..), och då kunde man lastbalansera och få 100Mbit ner och 10Mbit x 5 uppströms. Numera begränsas det på portnivå så det är hastigheten som specificeras som gäller.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Jobbar du på bbb fast om du gör det så ligger det ju i ditt intresse att förneka det

Hehe, har gjort. That's why.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ska du lastbalansera 1000/400 med fyra olika nätverk där varje nätverk exakt får 250/100? Vet du ungefär hur många sessions det handlar om? Spontant låter det som du ska satsa på lite seriösare hårdvara för ett sådant projekt, exempelvis SuperMicro-moderkort, en Haswell-baserad Xeon och ECC-minnen. Samt självklart Intel-nätverkskort (Pro 1000 PT finns i fyrportsversioner för cirka 500-600 spänn på Ebay exempelvis).

Fast om det är kraftfulla saker ni behöver så underlättar det kanske, för har nämnligen följande saker hemma som sammlar damm. Går det att lösa nu med utrurstning som detta?

http://ms7.pl/dokumentacje/3com_2920sfp.pdf
http://www-01.ibm.com/common/ssi/cgi-bin/ssialias?infotype=an...
Och ett nätverkskort till servern då. Hjälper detta något?

http://imgur.com/a/L2gYn#MJ5j9D3

Är scsi diskar, minns inte hur stora, o har plats för en till CPU.
CPU:n var en Quad Core Intel Xeon E5420 om jag minns rätt.
Minns inte hur mycket minne det var, men om jag minns rätt 8 eller 16.
Exakt version av servern är Server 2U IBM System x3650 (7979-BCG)

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC