Permalänk
Medlem

TV-skärm förskjuten till höger!

Hej!
Jag köpte ett Nvidia-kort (GTX 760, hade innan ett 5870) igår och avinstallerade nyss ATI drivern och installerade Nvidias. Inget problem med det, men min TV-skärm har alltid blivit förskjuten en 2 centimeter till höger (inte i skalning utan att bilden har blivit tryckt till utsidan av skärmen så det är en svart rand till höger) och detta har jag alltid löst via en inställning i ATI-drivern.

Skärmen är inkopplad via vga sladd - vga-dvi adapter. Testade nyss med HDMI men bilden blir inte i närheten lika skarp och färgerna blir mycket sämre. Har ingen aning varför.

SÅ, problemet har alltså inte existerat förut då jag via min tidigare ATI driver lätt kunnat gå in på VGA inställningen där det funnits en funktion för att flytta skärmen endast horisontellt eller vertikalt, alltså inte skalningen eller pixlarna utan positionen. På Nvidiapanelen hittade jag en liknande funktion men istället för att flytta hela skärmen så försvann bilden bakom den svarta remsan som finns till höger som att det var slutet av skärmen. Jag har letat länge utan att hitta något annat som kan flytta skärmens position. Har även letat mycket på google men de enda personerna som haft samma problem som mig har inte fått svar på sin fråga och tråden har mer eller mindre dött ut.

Så nu kollar jag med er om ni vet hur jag kan göra eller om det finns ett annat program som har samma funktion som ATI-kontrollen hade!

TV - LG32LK430N

Permalänk

Tjenare, harru prövat att kolla i Skärm Upplösningens grejsimojesen?

Högerklicka på tangentbordet och skärmupplösning borde vara på den nedre delen av listan.

Samma sak hände mig och jag kunda enkelt fixa det via skärmupplösningsinställningarna.

Kör du med samma upplösning på HDMI:n som på VGA:n för det borde inte blir som du skrivet att de blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Tjenare, harru prövat att kolla i Skärm Upplösningens grejsimojesen?

Högerklicka på tangentbordet och skärmupplösning borde vara på den nedre delen av listan.

Samma sak hände mig och jag kunda enkelt fixa det via skärmupplösningsinställningarna.

Kör du med samma upplösning på HDMI:n som på VGA:n för det borde inte blir som du skrivet att de blir.

Hej, hittar inga inställningar (som kunder ändra horisontell position) i skärmupplösnings inställningarna. (kollade där innan såklart f.ö.)
Ja det gör jag, 1080p vilket är den nativa upplösningen för skärmen.

Som sagt lyckades jag lösa problemet med ATI-divers, samma inställning finns dock inte i Nvidiaprogrammet vilket är väldigt frustrerande!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är det gamla vanliga, skärmens autosynk kan inte hitta fas och klocka vilket är ett vanligt problem med VGA. Boroende på vad du har för något i bild när du drar igång TV:n kan det bli olika resultat varje gång. Svårast har autosynken med enfärgade bakgrunder. Lättast är det med högfrekventa testmönster.

Ha den här testbilden upp när du ansluter via VGA. Ökar möjligheterna för TV:ns autosynk:
http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php

LG32LK430 har så långt jag kan läsa mig till på prisjakt en full hd-panel och då ska du köra 1920x1080 (eller 1080p) samt stänga av overscan i TV:n. Hos LG brukar detta ske genom att välja en skalningsform som heter "hel bild" eller liknande, medan lägen som "16:9" lägger på overscan.

Det är HDMI som ger bäst möjligheter till bra bild från datorn. Det mesta av vad du upplever som udda eller problematiskt handlar om TV:ns inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är det gamla vanliga, skärmens autosynk kan inte hitta fas och klocka vilket är ett vanligt problem med VGA. Boroende på vad du har för något i bild när du drar igång TV:n kan det bli olika resultat varje gång. Svårast har autosynken med enfärgade bakgrunder. Lättast är det med högfrekventa testmönster.

Ha den här testbilden upp när du ansluter via VGA. Ökar möjligheterna för TV:ns autosynk:
http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php

LG32LK430 har så långt jag kan läsa mig till på prisjakt en full hd-panel och då ska du köra 1920x1080 (eller 1080p) samt stänga av overscan i TV:n. Hos LG brukar detta ske genom att välja en skalningsform som heter "hel bild" eller liknande, medan lägen som "16:9" lägger på overscan.

Det är HDMI som ger bäst möjligheter till bra bild från datorn. Det mesta av vad du upplever som udda eller problematiskt handlar om TV:ns inställningar.

Hej!

Lånar tråden lite och då du verkar kunna lite om detta så kör jag på med fråga här.

Jag har en HTPC som jag kört med en i3 4330T (Haswell) med den integrerade grafiken (HD 4600) utan några problem via HDMI. Nu har jag införskaffat diskret grafikkort som jag också kör via HDMI, har stängt av den inbyggda grafiken i BIOS.

Problemet är att vid uppstart (BIOS och windows laddningsscen) så är bilden förskjuten 1/3 ungefär åt höger på samma sätt som TS beskriver. Det är bara svart där vilket försvårar användandet i BIOS. Väl inne i Windows försvinner problemet så fort drivrutinerna lästs in, innan de installerats så kvarstår problemet även i Windows. Jag har testat detta med tre olika grafikkort, ett 7850 XFX och två olika 7950 referens.

Min TV är en Panasonic plasma från 2009, möjligen 2008-modell, med full HD och allmänt bra prestanda. På jobbet nu så har inte modellnummer framför mig..

Tacksam för svar!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Bildexpert 📺

Beror troligtvis på att grafikkortet använder en modeline som TV:n inte riktigt trivs med och det finns ingen enkel fix för detta. TV:n kan ha ett eventuellt ha positionsreglage för bilden. Annars vore det bästa vore att ändra så att grafikkortet som default använder en modeline som TV:n kan tolka. Fast där är jag på Google-nivå ifråga om hur man åtgärdar en sådan sak - om det ens är möjligt.