Hjälp angående köp av speldator! 7-10k

Permalänk
Medlem

Hjälp angående köp av speldator! 7-10k

Hej. Jag har nyligen bestämt mig för att gå över från min xbox 360 till pc istället för en s.k "next-gen console". Jag är ingen expert på datorer när det kommer till hårdvaror så skulle hemskt gärna vilja ha lite hjälp här.

Har gjort egen research och då gjort följande build och skulle gärna vilja ha lite feedback och eventuellt en länk till bättre köp. Vill helst slippa OC själv då jag är en nybörjare:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6808275/2014-06-02

Jag är medveten om att builden inte är komplett då jag bland annat behöver en powersupply och ett chassi. Kom gärna med råd
Behöver jag någon extra fläkt?

Det som är viktigast för mig är att grafikkortet ska vara minst lika bra som gtx 770 OC (har inte alls koll på AMDs motsvarighet så kom gärna med råd)

Om det spelar någon roll så skiftar jag ganska mycket bland spel så det är ingen build för något specifikt spel.

Tack i förhand!

Visa signatur

MSI Z97-S02, Core Intel Core i7 4790K, Cooler Master Hyper 212 EVO, Kingston 16GB 1600MHz, Sapphire Radeon R9 290 Tri-X, 160GB SSD, 3TB Seagate Barracuda, Corsair RM750W, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

skulle släppt i7 och kört på i5 istället, 4670k om du ska ha upplåst (är nog ingen dum investering, tråkigt att inte kunna klocka sedan när det behövs) och annars valfri, förslagsvis 4440.

bra val av minne, lite dyr variant av 770 (msi (har själv och är väldigt nöjd, väldigt tyst variant), evga (samma kort som du har valt men billigare pris), gigabyte (bra kort men långt, är inga problem i vanliga chassin dock)). om du kan tänka dig att köra på amd har webhallen väldigt bra pris på ett 280x, http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193053-powerc....

en ssd vill du ha, åtminstone 120gb, gärna 250. när det gäller chassi beror det lite på vad du har för krav och önskemål men corsair carbide 200r är en bra och billig variant. det finns dyrare modeller om du är noga med kvalitetskänsla (inte för att 200r är fruktansvärt billigt) eller ljudnivå. en processorkylare vill du nog helst ha också (den som kommer med är långt ifrån tystgående), freezer 7 pro om du inte ska klocka och hyper 212 evo om du ska.

när det gäller moderkort är gigabyte b85m-ds3h en billig och bra variant om man inte ska överklocka, annars valfritt med z87 eller z97. beror på vad du vill lägga isf men gigabyte z97x-sli är ett bra köp.

xfx gör väldigt prisvärda och kvalitativa nätaggregat. xfx 550w core edition är lämpligt för ett 770 men om du vill ha modulärt kan du kika på 650w pro istället. om du vill ha ett riktigt fint agg som är bra på precis alla sätt (utom längd) så är det evga supernova g2 du vill titta på. varianten på 750w är mycket bra och inte så farligt dyr heller. fick absolut toppbetyg i sweclockers recension.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för ditt svar versions.

Nja jag skulle ju helst vilja köpa ett grafikkort som redan är överklockat så jag själv slipper göra det, men skulle jag behöva göra det borde det inte vara allt för svårt. Jag använde mig många av dina tips och fick fram denna builden:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6808365/2014-06-02

Valde en annan case då jag helst skulle vilja ha en som dämpar ljudet

Nu är det även som så att jag undrar om SSD verkligen är nödvändigt för gaming? Som jag har uppfattat det är det bara loading tiden som minskar och det påverkar inte spelprestationen i sig. Har jag missuppfattat det helt?

Den andra builden som är lite mer budget vänlig som jag funderar på är
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6808388/2014-06-02

Byter dock ut 280x i denna build med länken du gav mig från Webhallens hemsida (Tusen tack!) Men skulle båda builden fungera? Och hur stor skillnad är det prestationsmässigt på datorerna?

Tusen tack för hjälpen!

Edit: Kommer spela i 1080p

Visa signatur

MSI Z97-S02, Core Intel Core i7 4790K, Cooler Master Hyper 212 EVO, Kingston 16GB 1600MHz, Sapphire Radeon R9 290 Tri-X, 160GB SSD, 3TB Seagate Barracuda, Corsair RM750W, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

fabriksklockning på grafikkort är i regel väldigt små. jag höll på och pillade lite nu i natt med mitt 770 och kom över 1300mhz utan några svårigheter (kommer dock inte lägga mig där därför att jag är kräsen för ljud), så 50mhz hit och dit från fabrik är inget du ska tänka på. tycker inte att man ska välja kort efter hur mycket de klockar det åt dig. det är dessutom oerhört lätt att göra själv (får processorklockning att verka svårt). att lägga 3000kr på ett 770 är inte rimligt, speciellt när exakt det kortet finns för 2800kr på andra ställen. köp inte alla saker på samma ställe, sprid ut delarna så kan du spara ett antal hundralappar. tycker inte om asrock som moderkortstillverkare då de erbjuder ett års garanti och konkurrenterna har tre till fyra. känns nästan lite dumt att köpa xfx här när supernova 750w kostar drygt 100kr till och är mycket bättre. gör så att du köper grafikkortet på annan plats eller helt enkelt köper msi på inet och så lägger du de pengarna på gigabyte z97x-sli och evga supernova g2 750w. resten av kundvagnen tycker jag är bra.

en ssd är absolut inte nödvändig men den är väldigt trevlig att ha. om vi ska förenkla det väldigt mycket så kan vi säga att en ssd är som en supersnabb hårddisk. då menar jag inte att den är snäppet snabbare utan det är oerhörda skillnader i hastighet. du vill ha windows, vissa program och spel på din ssd. den ökar inte din fps men den gör oerhört mycket för datorns flyt. den startar snabbt, program startar snabbt och laddningsskärmar är korta. hårddiskar är bra för stor lagring av media då de är så billiga per gb men en ssd ska du definitivt ha i din prisklass.

ja den andra datorn skulle fungera bra. har samma klagomål som tidigare om asrock och det fattas en ssd. annars har jag inget jag vill gnälla på. prestandan i spel kommer vara likvärdig (om man jämför 770 och 280x så är prestandan likadan överlag och sedan varierar det vilket kort som är vassast beroende på vilket spel det rör sig om) men bristen på ssd är väldigt tråkig.

Permalänk
Medlem

Tack återigen för dina snabba svar versions!
Ok, då får jag antagligen ta och överklocka själv. Ska även ta och byta moderkortet som du säger då det är en så pass viktig del i datorn, så det verkar inte så smart att snåla där.

Yups, kommer antagligen bli en SSD, men då jag sparar ihop pengar just nu så tänkte jag köpa datorn utan SSD just nu och köpa till det senare.

En till fråga, borde jag fixa en GPU kylare om jag tänkt överklocka? (blir nog en 280x)

Visa signatur

MSI Z97-S02, Core Intel Core i7 4790K, Cooler Master Hyper 212 EVO, Kingston 16GB 1600MHz, Sapphire Radeon R9 290 Tri-X, 160GB SSD, 3TB Seagate Barracuda, Corsair RM750W, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzie91:

Tack återigen för dina snabba svar versions!
Ok, då får jag antagligen ta och överklocka själv. Ska även ta och byta moderkortet som du säger då det är en så pass viktig del i datorn, så det verkar inte så smart att snåla där.

Yups, kommer antagligen bli en SSD, men då jag sparar ihop pengar just nu så tänkte jag köpa datorn utan SSD just nu och köpa till det senare.

En till fråga, borde jag fixa en GPU kylare om jag tänkt överklocka? (blir nog en 280x)

Nej du behöver inte köpa till en gpu kylare, de som sitter på är bra!
280x är säkert ett bra val för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ok, då blir det ingen Gpu kylare då. Tack ska ni ha för hjälpen! Första inlägget här på Sweclockers för mig och måste säga att jag är grymt chockad över hur bra communityn är här.

Har kollar omkring lite och har faktiskt hittat bra grejjer på ebay. 290x för nästan samma pris som 280x. Självklart kollar jag på säljare med bra omdömen. Ska dock kolla igenom lite extra så att det inte är någon nackdel med GPUn där då jag är ny inom detta område.

Visa signatur

MSI Z97-S02, Core Intel Core i7 4790K, Cooler Master Hyper 212 EVO, Kingston 16GB 1600MHz, Sapphire Radeon R9 290 Tri-X, 160GB SSD, 3TB Seagate Barracuda, Corsair RM750W, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

ser det ut så här?

köp absolut inte. 95c load vid fabriksfrekvens och sinnessjukt högljutt. de går hur billigt som helst, har funnits 290x med referenskylare långt under priset på 290 med en ordentlig kylare. skitbra pris om man ska ta bort kylaren och vattenkyla men annars är det absolut inget jag rekommenderar.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YRZ...

Permalänk
Medlem

Faktiskt exakt så den ser ut! Haha tur att du varnar mig
Nöjer mig med 280x isåfall tror jag. Vill ha en stabil dator som kan köra de flesta spel på high/ultra men förstår att man får uppgradera sin pc med tiden, varför jag väljer att balansera ut pris/prestanda. Förresten, funkar 280x bra med SLI? Tänker mer inför framtiden då det antagligen skulle bli billigare att köra på SLI istället för att införskaffa en helt ny GPU? Moderkortet du rekommendera borde väl klara av SLI också antar jag?

Edit: Har kollat på olika videor när folk bygger datorer. Får man med "limmet" dem använder för att fästa Kylaren eller måste man köpa till det?

Tack!

Visa signatur

MSI Z97-S02, Core Intel Core i7 4790K, Cooler Master Hyper 212 EVO, Kingston 16GB 1600MHz, Sapphire Radeon R9 290 Tri-X, 160GB SSD, 3TB Seagate Barracuda, Corsair RM750W, Fractal Design Define R4

Permalänk

Tror det heter crossfire med ati-kort. Jag tror du vill köpa till egen kylpasta. Det brukar inte vara så dyrt och iaf när jag köpte min i5 750 så var det rätt lite kylpasta som de kletat på i fabrik. Kylpasta kostar bara ett par kronor per användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzie91:

Faktiskt exakt så den ser ut! Haha tur att du varnar mig
Nöjer mig med 280x isåfall tror jag. Vill ha en stabil dator som kan köra de flesta spel på high/ultra men förstår att man får uppgradera sin pc med tiden, varför jag väljer att balansera ut pris/prestanda. Förresten, funkar 280x bra med SLI? Tänker mer inför framtiden då det antagligen skulle bli billigare att köra på SLI istället för att införskaffa en helt ny GPU? Moderkortet du rekommendera borde väl klara av SLI också antar jag?

Edit: Har kollat på olika videor när folk bygger datorer. Får man med "limmet" dem använder för att fästa Kylaren eller måste man köpa till det?

Tack!

som ovan, det heter crossfire för amd. det är i stort sett samma sak.

mjo, det är mycket prestanda för pengarna. vet att det var lite problem med 7970 cfx (280x är en rebrand av 7970) och inte säker på om detta åtgärdats ännu.

generellt är ett kort bättre än två.

fördelar med sli/cfx: mycket kräm för pengarna, ser häftigt ut
nackdelar med sli/cfx: kraftigt höjd strömförbrukning, höjd ljudnivå och värme, eventuella problem (mycket vanligare med att saker inte fungerar helt som det ska med flera grafikkort än med ett) och varierande prestanda. scaling är olika i olika spel. i vissa fungerar det jättebra, i vissa fungerar det halvbra och i vissa inte alls, däribland de flesta nya titlarna tills det kommer drivisar till detta. det är halvkul att stå där med dålig scaling eller bara ett grafikkort när man har betalat för två.

skulle klart föredra ett kort framför två. ett undantag är om man behöver så mycket prestanda att det inte går att uppnå med ett kort. jag tycker att det är bättre att sälja gamla kortet och köpa ett nytt när det är dags.

lol, lim

kylpasta kommer med kylare man köper. på den som kommer med processorn sitter det redan fast på den och med kylare man köper får man en liten tub. det finns olika sorter men hur stor skillnad det är och vilket som är bäst kan väl diskuteras men det rör sig om några grader på sin höjd. tycker inte riktigt att du behöver köpa det, den du får med är fullt duglig.

Permalänk
Medlem

Återigen, tack för svaren. Uppskattas verkligen!

Hmm, låter inte så kul det där med cfx i sådana fall då jag varierar mycket bland spel. Får väl ta och försöka sälja gamla grafikkortet när det är dags att uppgradera. Blocket och tradera verkar iaf ingen hit att få datorkomponenter sålda på.

Haha, känns bra iaf att jag ej behöver köpa kylpasta (aka lim) till

Edit: Sorry, kom på en till fråga (Väldigt petig iom att det kommer bli mitt första bygg). Hur gör jag med wifi? Det är ett måste för mig. Finns det support för det i builden, eller ska jag köpa till det?

Tack!

Visa signatur

MSI Z97-S02, Core Intel Core i7 4790K, Cooler Master Hyper 212 EVO, Kingston 16GB 1600MHz, Sapphire Radeon R9 290 Tri-X, 160GB SSD, 3TB Seagate Barracuda, Corsair RM750W, Fractal Design Define R4

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort tramsinlägg och svar på detta

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...