Helt plötsligt så har jag FPS problem i spel. Och jag förstår verkligen inte varför? Cpu/gpu under 60 grader etc.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt så har jag FPS problem i spel. Och jag förstår verkligen inte varför? Cpu/gpu under 60 grader etc.

Jag har en rätt så gammal dator. Men tills idag så har jag inte haft några problem att spela de allra flesta spel på "high" inställningar eller krävande spel som tex Watch Dogs eller liknande på "high/mid". Men från ingenstans idag så bara började allting skita sig och jag förstår inte alls, detta löser sig när jag startar om datorn, och håller sig i ett par timmar eller så, och jag förstår verkligen inte varför.

Varken min gpu eller cpu överskrider 60 grader. Min physical memory usage ligger på runt 35-40% när jag satt och spelade LoL senast (då med runt 20fps, på low graphics, ifrån 60+ med high innan). Och CPU usage på ännu lägre. Just nu i "idle" så står CPU usage på 1-8% och physical memory står fast på 24% (vet inte om det är vanligt)?

Jag har inte laddat ner något som kan orsaka detta heller, vad det än nu skulle vara. Men jag har inte laddat ner något på flertalet dagar. Så jag är helt förvirrad just nu, allting är precis som förr liksom?

Phenom II, 1100T x6, 3.3GHz
Radeon HD 7790.
8 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Försök logga med MSI afterburner eller liknande under en spelsession där det går från att fungera sämre. Från graferna borde du då kunna få en ledtråd. Kanske är det GPU som blir för varm för att sedan klocka ner sig och temp stabiliseras på 60deg. Alternativt likadant för CPU. Håll koll på klockfrekvenser och temperaturer helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Enligt MSI afterburner så är GPU-usage på 100% när jag är inne i ett spel, testat tre olika spel, tabbar jag ut så går den ner till 0%. Ingen temperatur överstiger 50 grader, ska det verkligen vara så här? Jag förstår inte.

Efter 5 minuter in game i LoL är detta,
4200 RAM usage.
5000 Pagefile usage.

Nu ska jag starta om datorn och se värdena och återkommer med dom. För sist när jag startade om datorn så fungerade det på i flera timmar innan det började lagga igen.

Edit:

Nu är inte GPU usage på 100% hela tiden in game, och ingenting laggar. Fullfjädrat 60fps utan problem efter reboot. Temperaturer igen inget problem, under 50.
4000 RAM usage. In game.
4200 Pagefile usage. In game.

2100 RAM usage atm idle.
2400 Pagefile usage atm idle.

Är det snälla någon som förstår problemet. Det är rätt självklart att det sitter i GPUn som det verkar, eller? Något med moderkortet som gör så att GPUn inte fungerar som den ska? Eller? Hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett s.k. bumpinlägg då såna resulterar i ett orättvist och rörigt forum, alla ska ha samma chans att få svar på sina frågor.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Spel krashar, när jag startar upp spelen igen så har jag låg fps. Det löser sig om jag startar om datorn, vad händer?

Jag är jätteförvirrad. I veckan när jag har spelat så har spelen börjat krasha från ingenstans, några gånger om dagen. Sen när jag går in i ett spel igen så börjar spelet lagga enormt mycket (fps lagg) och alla andra spel med som jag prövar. Sedan när jag startar om datorn så fungerar det fint igen i flera timmar innan det krashar igen och jag måste starta om datorn igen för att det ska vara laggfritt igen. Vad är det som händer med min dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du inte lämnar någon som helst information om vad du har för prylar eller vad du provat för några åtgärder så är det mycket svårt att hjälpa dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Spel krashar, startar spelet igen och har ~10 fps. Startar jag om datorn så har jag 60+ fps igen. Vad är det som är fel?

Hej. Jag har haft dett problem nu i ett par veckor. Jag förstår inte vad som är problemet. Men till slut så krashar alltid ett spel jag spelar, spelar ingen roll vad det är för spel. Hur som helst så har jag idag bytt ut både moderkort och CPU. Så dom kan ju inte vara problemet. Utan det måste vara mina minnen eller graikkortet då, och jag skulle gissa på minnena? Köpte dom för ett halvår sedan, Vengeance 4x2 GB, 1600 MHz. Och graikkortet är ett Radeon HD 7790. Installerade även om windows idag då jag la in ett nytt moderkort och cpu idag..

Detta börjar bli riktigt irriterande när man sitter och spelar ett MMO där man krashar mitt i en raid eller pvp osv. Och så måste jag starta om datorn och folk får vänta på mig i fem minuter för att jag ska komma in igen. Jag har googlat och letat överallt efter en lösning, men det verkar inte vara ett vanligt problem direkt.. Är det någon som har en aning? :/.

Permalänk
Rekordmedlem

Kör nått minnestestprogram över natten och se om det visar på fel, håller du koll på temperatur och spänningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kolla dina temps. Hände samma sak för mig och då var det GPU'n som blev överhettad, och till slut gav det upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kör nått minnestestprogram över natten och se om det visar på fel, håller du koll på temperatur och spänningar ?

Jag har koll på temperaturer. Ingenting över 60-65. Oftast runt 50-60 in game. Inte riktigt säker på vad spänningar innebär? Voltage? Och vad för minnestestprogram finns det? Och detta händer bara när jag spelar, aldrig när datorn står idle.

Skrivet av benqipowta:

Kolla dina temps. Hände samma sak för mig och då var det GPU'n som blev överhettad, och till slut gav det upp.

Min GPU sitter just nu på 46 grader in game, Wildstar. Så tvekar på det, har aldrig sett det gå över 60 ens tror jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Voltage är spänning på Engelska, det skulle kunna vara så att den sjunker under last.
Minnestest har du tex här.
http://www.memtest.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Voltage är spänning på Engelska, det skulle kunna vara så att den sjunker under last.
Minnestest har du tex här.
http://www.memtest.org/

Tack. Ska hålla koll på voltage en stund då. Sätter på memtest under natten då!

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att s.k. korspostning (skapa flera trådar om samma eller snarlik frågeställning) inte är tillåtet. Korspostning resulterar i ett orättvist forum och irriterade medlemmar. Denna gången har jag sammanfogat men kom i fortsättningen ihåg att denna regeln finns.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...