Permalänk

Ta en kik på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

En TV som fått otroligt mycket beröm för sin bildkvalitet. Ljud och bild har gjort tester på både denna och förra årets modell. Riktigt bra TV helt enkelt, och för 7k är den ett kap!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Vad jag tror Xaph syftar på är att den maximala verkliga uppdateringsfrekvensen verkar vara 50Hz (kanske t.o.m. den enda frekvensen) vilket skulle begränsa användningsområdet för TV ganska stort eftersom i princip alla spelkonsoler kör i 60Hz, de flesta storfilmer i 24Hz, svenska filmer i 25Hz etc. Det gör att allt material som inte går att dela jämt med uppdateringsfrekvensen kommer att hacka under uppspelningen. Enda lösningen för att slippa hacket blir i så fall att interpolera. Är så fallet så håller jag med Xaph att det inte är en bra TV.

Nej du är ute på djupt vatten. Uppdateringsfrekvens har ingenting med bilder per sekund att göra. Det finns ingen "inspelad" frekvens i filmer, den har dock en tidsaspekt inblandad som anger antal bilder per sekund.

Det finns så gott som ingen ny tv-apparat idag som inte stödjer 1080p24. Maximal uppdateringsfrekvens är inte samma sak som spikad uppdateringsfrekvens. Det kommer inte hacka om du spelar upp en film i vare sig 24fps eller 25fps.

I USA så används 60Hz uppdateringsfrekvens på elnätet, medans vi i Sverige har 50Hz. Det ska inte vara några problem att köra 50Hz från en spelkonsoll. Det görs för att undvika upplevt flimmer när bland annat ljus runt omkring dig växlar fas i en annan frekvens än din tv.

Interpolering har ingenting med uppdateringsfrekvensen att göra (förutom att den blir redundant om inte skärmen kan uppdatera bilden oftare än inkommande bildrutor kommer in). Läs min länk.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Nej du är ute på djupt vatten. Uppdateringsfrekvens har ingenting med bilder per sekund att göra. Det finns ingen "inspelad" frekvens i filmer, den har dock en tidsaspekt inblandad som anger antal bilder per sekund.

Helt rätt. Jag som blandade ihop begreppen. Korrigerat min förra post.

Skrivet av Dimman:

Det finns så gott som ingen ny tv-apparat idag som inte stödjer 1080p24. Maximal uppdateringsfrekvens är inte samma sak som spikad uppdateringsfrekvens. Det kommer inte hacka om du spelar upp en film i vare sig 24fps eller 25fps.

Förutsatt att nu TVn klarar av att ändra sin uppdateringsfrekvens till 24 respektive 25/50Hz. Att visa en film med 24fps i 25Hz kommer att skapa små hack med jämna mellanrum. Dessutom så finns det ingen inställning på min Xbox 360 där jag kan ändra från 60Hz uppdateringsfrekvens till 50Hz uppdateringsfrekvens, vilket gör att jag kommer att få en mindre än optimal upplevelse om jag skulle spela på en TV som var begränsad till 50Hz.

Jag vet för övrigt inte vad spikad uppdateringsfrekvens är.

Skrivet av Dimman:

I USA så används 60Hz uppdateringsfrekvens på elnätet, medans vi i Sverige har 50Hz. Det ska inte vara några problem att köra 50Hz från en spelkonsoll. Det görs för att undvika upplevt flimmer när bland annat ljus runt omkring dig växlar fas i en annan frekvens än din tv.

Wut? Jag trodde vi pratade om uppdateringsfrekvensen på bildskärmar, inte elnätets frekvens, som för övrigt inte har något med bildskärmens uppdateringsfrekvensen att göra. Du kan köra en skärm med en uppdateringsfrekvens på 24, 25, 60, 120Hz etc oavsett om elnätets frekvens är 50 eller 60Hz. Det är hårdvaran som bestämmer vad som ska visas på skärmen, inte elnätet.

Sen är inte elnätets frekvens en uppdateringsfrekvens heller. En bildskärm visar en bild för att sedan direkt visa nästa bild utan en jämn övergång mellan de båda. Elnätets frekvens är en kontinuerlig sinusvåg.

Skrivet av Dimman:

Interpolering har ingenting med uppdateringsfrekvensen att göra (förutom att den blir redundant om inte skärmen kan uppdatera bilden oftare än inkommande bildrutor kommer in). Läs min länk.

Nu är du lite motsägelsefull va? Interpolering är ju helt beroende på differensen mellan skärmens uppdateringsfrekvens och källmaterialets FPS.

Sen vill jag bara påpeka att din länk inte är särskilt vetenskaplig eller objektiv.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag är själv sugen på en tv i samma prisklass. Jag har letat runt och hittat två apparater som jag tycker verkar bra:

1. http://www.dustinhome.se/product/5010784927/samsung-ue-55f647...

Jag googlade lite och hittade en massa tyska omdömmen, jag tolkar det som att den inte säljs spec mkt i andra länder, där en väldigt övervägande majoritet röstat 5/5. Efter att jag läst igenom tråden blev jag lite osäker på Samsung. Jag har annars bara hört bra saker om märket av bekanta. Jag gillar dock designen och eftersom min lägenhet är liten så är utseendet viktigt eftersom när tvn är avstängd är det en möbel som syns väldigt tydligt.

Länk till omdömmen:

http://www.amazon.de/product-reviews/B00BMKAMLE/ref=dp_top_cm...

2. https://www.komplett.se/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411

En mycket billigare tv där man antaligen får mer för pengarna, men jag vill inte köpa något som ger ett "billigt intryck". Även denna tv har fått osedvanligt rekordeliga betyg.

Just nu lutar det åt Samsungen men för mig är de knappa 9000kr som tvn kostar (400kr frakt från dustin :S, jag har inte kollat upp hur mkt farktkostnad som tillkommer från komplett) väldigt mycket pengar och jag är mån om att mina pengar blir väl investerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ddaniel91:

Ta en kik på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

En TV som fått otroligt mycket beröm för sin bildkvalitet. Ljud och bild har gjort tester på både denna och förra årets modell. Riktigt bra TV helt enkelt, och för 7k är den ett kap!

Bilden är skit på den. Rekommenderar att man åker och tittar på den innan man bestämmer dig för att beställa en. Bilden är inte lika skarp som tex Panasonic ET60Y.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weps:

..... Efter att jag läst igenom tråden blev jag lite osäker på Samsung. Jag har annars bara hört bra saker om märket av bekanta. Jag gillar dock designen och eftersom min lägenhet är liten så är utseendet viktigt eftersom när tvn är avstängd är det en möbel som syns väldigt tydligt.

.....

Jag hittade idag en kommentar som jag tyckte var lite intressant gällande just Samsungs LCDer. Taget ur kommentarerna på artikeln:

Om det stämmer så är det ju helt klart intressant och kanske gör att Samsungs apparater inte har lika stora problem gällande jämn bakgrundsbelysning som de hade tidigare. Enda sätter att kontrollera är dock att åka ut och se själv, och hoppas på att butiken du tittar i har möjlighet att sänka styrkan på inomhusbelysningen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av amanito:

Bilden är skit på den. Rekommenderar att man åker och tittar på den innan man bestämmer dig för att beställa en. Bilden är inte lika skarp som tex Panasonic ET60Y.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte omöjligt att det finns bättre apparater för samma peng - så noga har jag inte kollat runt. Men att säga att bilden är skit tycker jag är en stark överdrift. Har varit inne och kollat på den själv, och tycker att det är en riktigt trevlig bild. Visst, den har inte Tri-luminous som W9-serien har vilket syns lite på färgerna. Dock har den väldigt naturliga och trevliga färger, vilket jag uppskattar. Svärtan är även den bra, och TVn har inga problem med banding/couding vad jag kunnat se. Angående skärpan har jag inte så mycket att säga; jag har inga referenspunkter där och tycker att de allra flesta är skarpa.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag hittade idag en kommentar som jag tyckte var lite intressant gällande just Samsungs LCDer. Taget ur kommentarerna på artikeln:

Om det stämmer så är det ju helt klart intressant och kanske gör att Samsungs apparater inte har lika stora problem gällande jämn bakgrundsbelysning som de hade tidigare. Enda sätter att kontrollera är dock att åka ut och se själv, och hoppas på att butiken du tittar i har möjlighet att sänka styrkan på inomhusbelysningen.

Hur vet jag om den tv som jag kollar på är 7-serien eller senare? Är den det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Förutsatt att nu TVn klarar av att ändra sin uppdateringsfrekvens till 24 respektive 25/50Hz. Att visa en film med 24fps i 25Hz kommer att skapa små hack med jämna mellanrum. Dessutom så finns det ingen inställning på min Xbox 360 där jag kan ändra från 60Hz uppdateringsfrekvens till 50Hz uppdateringsfrekvens, vilket gör att jag kommer att få en mindre än optimal upplevelse om jag skulle spela på en TV som var begränsad till 50Hz.

TV:n behöver inte köra just 24Hz/25Hz för att källmaterialet har motsvarande fps. Däremot så bör de kunna spela upp en multipel av det, dvs minsta möjliga uppdateringsfrekvens för 24fps skulle isåfall vara 120Hz. Det finns inte många TV-apparater som spelar upp 120Hz. Däremot så används olika tekniker för att jämna ut uppdateringsfrekvensen för den lilla justering som behövs vid 24fps.

Skrivet av Casgar:

Jag vet för övrigt inte vad spikad uppdateringsfrekvens är.

Det jag menade var en fast uppdateringsfrekvens, dvs att TV:n enbart skulle kunna använda 50Hz/60Hz eller annat utan att kunna skifta. Kikade igår och min TV rapporterar 60Hz för HDMI, har inte grävt djupare än så i fallet med min TV.

Skrivet av Casgar:

Wut? Jag trodde vi pratade om uppdateringsfrekvensen på bildskärmar, inte elnätets frekvens, som för övrigt inte har något med bildskärmens uppdateringsfrekvensen att göra. Du kan köra en skärm med en uppdateringsfrekvens på 24, 25, 60, 120Hz etc oavsett om elnätets frekvens är 50 eller 60Hz. Det är hårdvaran som bestämmer vad som ska visas på skärmen, inte elnätet.

Du har inte helt rätt här, det spelar ingen direkt roll för ditt bildmaterial, men kan spela roll beroende på vad din TV har för bakgrundsbelysning.

Skrivet av Casgar:

Sen är inte elnätets frekvens en uppdateringsfrekvens heller. En bildskärm visar en bild för att sedan direkt visa nästa bild utan en jämn övergång mellan de båda. Elnätets frekvens är en kontinuerlig sinusvåg.

Elnätets växelspänning växlar polaritet enligt en sinusvåg ja. Se ovan angående bakgrundsbelysning.

Skrivet av Casgar:

Nu är du lite motsägelsefull va? Interpolering är ju helt beroende på differensen mellan skärmens uppdateringsfrekvens och källmaterialets FPS.

Hehe, jag förstår vad du menar. Det jag menar är att du kan utan problem köra 240Hz uppdateringsfrekvens _utan_ interpolering. Som jag skrev också så är det givet att interpolering är fullständigt meningslös om inkommande bildfrekvens är lika med eller högre än uppdateringsfrekvensen på TV:n/skärmen, givetvis.

Skrivet av Casgar:

Sen vill jag bara påpeka att din länk inte är särskilt vetenskaplig eller objektiv.

Det är dock svårt att bortse från faktabitarna. Mycket av det är subjektivt, man får själv välja vilket man gillar, men oavsett det så finns det ett "how it's supposed to look"-läge från de som skapat material/film.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weps:

Hur vet jag om den tv som jag kollar på är 7-serien eller senare? Är den det?

SAMSUNG UE-55F6470. De första två siffrorna motsvarar storleken i tum, bokstaven vilket årsmodell TVn är, nästa siffran vilken modellserie den tillhör och övriga tre siffror säger exakt vilken modell det är. TVn du länkade är alltså en TV ur 6-serien.

Skrivet av Dimman:

Aha, då är vi på samma blad! Har inget att ifrågasätta efter det förtydligandet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Sony Bravia W9 i en storlek som passar din budget. Resten är bajs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Sony Bravia W9 i en storlek som passar din budget. Resten är bajs.

Endast om det är fjolårets W9-serie. Årets W9-serie har sämre svärta än samtliga årets- och fjolårets modellserier, vilket i praktiken borde placera den i bottenskrapet enligt mig. Varför Sony har gjort så är för mig en gåta.

I dagsläget så finns det ingen vettig anledning att ta en W9 (2014 års modell som sagt) före en W7 eller W8.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."