Överväger 290X, sugen på synpunkter

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har själv upplevt både 290 och 780 referens. Jag var inte nöjd med hur 290 låter under load - men så är jag löljigt petig med ljud också. I slutändan handlar det om preferenser. Om du vet med dig att du väldigt lätt stör dig på oväsen skulle jag absolut skaffa ett 780 med referenskylaren istället - den är grymt bra för att vara en referenskylare. Och som det redan sagts borde du absolut ha en blower-kylare i ett sånt litet chassi.

Om du inte är lika petig med ljudnivå är däremot ett 290x grymt mycket pang för pengarna

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag är själv väldigt sugen på ett 290x. De kommer antagligen bli ett sådant i slutet på sommaren, eller iaf innan GTA V släpps.
Jag har istortsett bestämt mig för ett MSI 290X Lightning. Goda möjligheter till överklockning och kylaren verkar vara på topp!
Kortet presterar som ett 780ti när klockfrekvenzerna dras upp. Kostar självklart lite mer än dom flesta 290x. Men fortfarande billigare än ett 780ti.
Kika gärna på reviews.
https://www.youtube.com/watch?v=AoaUik5KDY0
https://www.youtube.com/watch?v=QndxSEwYHMs

EDIT: Sry missade de, kan bli svårt i ett mITX system, 3 slots kylare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

köp inte kortet, det kommer du ångra. tror du tröttnar ganska snabbt på att konstant ha https://www.youtube.com/watch?v=YRZQjIA667s&feature=player_de... att lyssna på.

köp ett 290 med eftermarknadskylare istället. om du absolut ska ha blowerkylare så kan du kika på gtx 780 med en sådan, kommer dock gå på klart mer pengar, http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176999-evga_g....

Jag har exakt det kortet i frugans dator och så jäkla farligt är det inte. Visst det flåsar rejält när hon spelar men då har hon ju alltid lurarna på sig.
Det där med hur man upplever ljud är ju såklart subjektivt och man ska även komma ihåg det när man ger råd.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett 290x och det presterar riktigt bra. Ljudet var förstås lite högt i load men inget reaplan som vissa påstår. Dock valde jag sedan att lägga till en eftermarknadskylare då jag ville kunna klocka kortet och med denna kommer jag aldrig över 65 grader och ljudnivån är riktigt bra.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Du är helt rätt ute med att vilja ha en blower och inget som vispar omkring varm luft i en Node 304.

Har ett GTX 770 EVGA Blower i burken nu, funkar riktigt bra.

Hade tillfälligt ett GTX 580 Direct CU i burken och det blev varmt och åter varmt..
Kyler CPU med en H90 och hur den än gjorde så fick jag riktigt höga temps. Kunde inte klocka utan fick sänka frekvens på både GPU och CPU för att kunna spela.

Håller inte riktigt med, kör också Node 304. Har en i7 4770K med en Noctua NH-U9B SE2 och ett Gigabyte GeForce GTX 780 OC och det funkar utan värmeproblem. Låter inte speciellt mycket heller. Funkar alltså bra även med fläktlösningar som "vispar runt värmen" i Node 304. Nöjd!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jag har istortsett bestämt mig för ett MSI 290X Lightning. Goda möjligheter till överklockning och kylaren verkar vara på topp!

Det håller helt klart bra kvalité men du får inte upp klockfrekvensen speciellt mycket högre än om du köper tex en referensbräda. Många Hawaii chip tar emot runt 1200 Mhz oavsett vad man har för kort. Men har man tur kommer man nog upp i runt 1300 Mhz.

Tycker vart fall inte ett MSI lightning är värt dom extra kronorna. Kör istället på typ denna ASUS 290X som har hyfsat pris just nu på webhallen http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190690-asus_r...

Permalänk
Medlem

Bra pris med eftermarknadskylare (snyggt som fan också) http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Permalänk

Som många redan skrivit så låter referenskylaren som en mindre hårtork under load. Jag kommer själv köpa vattenkylning nästan exklusivt för att tysta ner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Håller inte riktigt med, kör också Node 304. Har en i7 4770K med en Noctua NH-U9B SE2 och ett Gigabyte GeForce GTX 780 OC och det funkar utan värmeproblem. Låter inte speciellt mycket heller. Funkar alltså bra även med fläktlösningar som "vispar runt värmen" i Node 304. Nöjd!

Det fungerar nog bättre för dig som har en tornkylare till cpun.. jag som har en radiator vid utblåset märker absolut av att det blir varmt. Finns "bara" en väg ut för luft bak genom ett Node 304 och den varma luften är svår att kyla med.

Blower på gpun funkar nog till både torn och radiator
"vispar runt värmen" -gpu funkar nog bäst till tornkylare.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Det håller helt klart bra kvalité men du får inte upp klockfrekvensen speciellt mycket högre än om du köper tex en referensbräda. Många Hawaii chip tar emot runt 1200 Mhz oavsett vad man har för kort. Men har man tur kommer man nog upp i runt 1300 Mhz.

Tycker vart fall inte ett MSI lightning är värt dom extra kronorna. Kör istället på typ denna ASUS 290X som har hyfsat pris just nu på webhallen http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190690-asus_r...

Jaa, jag har kikat på detta kortet också. Fördelen med MSI lightning är att minnesmodulerna är "handplockade". Så dom klockar oftast väldigt bra.
Vad jag sett på reviews iaf. Vet däremot inte riktigt hur bra prestanda de ger.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

fan nu blev jag nästan sugen på det där 290x med ref kylare du länka 3400kr är ju ett kap.. om man har bra luftfllöde i bigtower chassi så tycker jag den inte bör låta så mycket och bli svalare