Permalänk
Medlem

Node 304 CPU-kylare

Hej, jag hade tänkt bygga mig en liten portabel speldator i en Node 304. Jag hade tänkt att skaffa den nya Intel G3258 och överklocka den men undrar lite vad jag borde skaffa för CPU-kylare, har fundera på en Noctua NH-D14 som ska klara sig på höjden men undrar lite hur det blir med plats åt sidor och så. Har kollat på lite videos och sett att en luftkylare av hög kvalitet kyler bättre än en 120/140mm AIO vattenkylare, vad tror ni?

Edit: Har tittat runt lite och ser väldigt trångt ut med en NH-D14.

Edit 2: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6896603/supergrymcoolrazerdator

Här är vad jag tänkt mig i dagsläget, kanske blir någon ändring här o där, inget är skrivet i sten än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxelEE:

Hej, jag hade tänkt bygga mig en liten portabel speldator i en Node 304. Jag hade tänkt att skaffa den nya Intel G3258 och överklocka den men undrar lite vad jag borde skaffa för CPU-kylare, har fundera på en Noctua NH-D14 som ska klara sig på höjden men undrar lite hur det blir med plats åt sidor och så. Har kollat på lite videos och sett att en luftkylare av hög kvalitet kyler bättre än en 120/140mm AIO vattenkylare, vad tror ni?

Jag använder H80 och det är fortfarande trångt, kolla också på moderkortet ifall pci-e platsen så den inte är för nära.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxelEE:

Hej, jag hade tänkt bygga mig en liten portabel speldator i en Node 304. Jag hade tänkt att skaffa den nya Intel G3258 och överklocka den men undrar lite vad jag borde skaffa för CPU-kylare, har fundera på en Noctua NH-D14 som ska klara sig på höjden men undrar lite hur det blir med plats åt sidor och så. Har kollat på lite videos och sett att en luftkylare av hög kvalitet kyler bättre än en 120/140mm AIO vattenkylare, vad tror ni?

D14 får plats i en Node 304 men den blockerar några hårddiskplatser. Sedan så måste man se till att ha ett moderkort där PCI-E sloten inte sitter för nära CPU sockeln så att kylaren slår i grafikkortet. Men i övrigt så låter en D14 som overkill för en G3258.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

D14 får plats i en Node 304 men den blockerar några hårddiskplatser. Sedan så måste man se till att ha ett moderkort där PCI-E sloten inte sitter för nära CPU sockeln så att kylaren slår i grafikkortet. Men i övrigt så låter en D14 som overkill för en G3258.

Mest tänkt att jag ska använda den innan jag kan upgradera till i7 4790K eller vänta tills det släpps något nytt och då bara använda den här som en HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Jag använder H80 och det är fortfarande trångt, kolla också på moderkortet ifall pci-e platsen så den inte är för nära.

Känns ganska självklart att vad jag än väljer så kommer det bli ganska trångt, men börjar överväga en H80.

Permalänk
Medlem

AC Freezer 7 rev 2 valde jag själv efter mkt om och men. Det var antingen den eller AIO. Priset och driftsäkerheten (men framförallt att den använde standard AMD sockelmontering) avgjorde.

169kr (webhallen)

Noctua PPC 140mm ca 300kr (webhallen)

Hamnar ca 25 grader under thermal max (Edit: 35 grader nu när kylpastan läkt en dag efteråt samma rumstemp +-3C) med AMD overdrive stress test under en timma alla test aktiva. Noctua PPC fläkten hjälper till rejält. Flyttar väldigt mkt luft.

Processor: A10-7850K standardinställningar.

Permalänk
Medlem

Eftersom processorn är så svag så kanske inte det är så nödvändigt att skaffa den stora noctua-kylaren?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Eftersom processorn är så svag så kanske inte det är så nödvändigt att skaffa den stora noctua-kylaren?

Hade tänkt att försöka överklocka den till 4,5 ghz och tror jag ska köra med H80i det verkar bli mer plats när man använder med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxelEE:

Hade tänkt att försöka överklocka den till 4,5 ghz och tror jag ska köra med H80i det verkar bli mer plats när man använder med den.

Tror inte den blir såpass varm ändå, tror 212 evo räcker.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Tror inte den blir såpass varm ändå, tror 212 evo räcker.

Är hellre på den säkra sidan, och hade som jag sa i tidigare inlägg planer på att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte för att jag tror det behövs så mycket kylning men det bästa du kan få in skulle jag tro är NZXT Kraken X41. http://www.nzxt.com/product/detail/145-kraken-x41-liquid-cooler.html

Den tjockaste 140mm AIO vad jag vet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör du den i pnp med bra fläktar får du grymt tyst men effektiv kylning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Inte för att jag tror det behövs så mycket kylning men det bästa du kan få in skulle jag tro är NZXT Kraken X41. http://www.nzxt.com/product/detail/145-kraken-x41-liquid-cooler.html

Den tjockaste 140mm AIO vad jag vet!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har nog bestämt mig för att testa med en Hyper 212 EVO sen om det inte skulle räcka så får jag helt enkelt uppgradera till något bättre, vet inte hur den kommer funka med det RAM som jag valt heller.

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/OZ1BZZxD14 får plats men det blir dock väldigt trångt och man får tänka på vilket moderkort man väljer

Visa signatur

CPU: Intel 8700k. MB: ASUS ROG STRIX Z370-i gaming. RAM: CORSAIR 16GB 2133MHZ VENGEANCE LP GFX:. Gigabyte 1080 Gtx. SSD:Samsung SSD 970 evo 250GB. SSD: SAMSUNG SSD 960 evo 1tb. PSU:Corsair SF600 600W 80+ Gold Chassi: Louqe GHOST S1. OS:Windows 10 pro
Konsoler: PS2, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox one s, Nintendo switch sega mega drive, amiga 500,

Permalänk
Skrivet av AxelEE:

Jag har nog bestämt mig för att testa med en Hyper 212 EVO sen om det inte skulle räcka så får jag helt enkelt uppgradera till något bättre, vet inte hur den kommer funka med det RAM som jag valt heller.

En hyper 212 räcker nog gott och väl! Lycka till med projektet!

Skickades från m.sweclockers.com