i7 4790k & R9 290x med 1600mhz 8gb minne.. för dåligt minne?

Permalänk
Medlem

i7 4790k & R9 290x med 1600mhz 8gb minne.. för dåligt minne?

Hej. som titeln säger. jag har köpt lite nya delar. men jag undrar om mina 2 stickor Corsair Vengeance 8gb 1600mhz minne är för "outdated" :P?
vill inte att nått ska sänka prestandan i spel direkt. vad tycker ni?
ska jag köpa 2400mhz minne eller nått liknande och kanske jag ska öka till 12gb eller nått.
skulle va najs meed feedback.
sry för slarvskrivning. har bråttom tjaaoo
/Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmax:

Hej. som titeln säger. jag har köpt lite nya delar. men jag undrar om mina 2 stickor Corsair Vengeance 8gb 1600mhz minne är för "outdated" :P?
vill inte att nått ska sänka prestandan i spel direkt. vad tycker ni?
ska jag köpa 2400mhz minne eller nått liknande och kanske jag ska öka till 12gb eller nått.
skulle va najs meed feedback.
sry för slarvskrivning. har bråttom tjaaoo
/Max

Hej Max!

2400 mhz betyder bara att de klarar det. Inte att de kör i den hastigheten. Du kommer inte att märka av någon skillnad mellan 1600 mhz eller 2400 mhz när du spelar. Så dina Corsair Vengeance kommer inte att vara utdaterade. Kör själv på dessa

Tuta och kör!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Skillnaden är liten mellan 1600 och 2400 mätbart men sällan kännbart.

8GB är precis lagom för spel. och nästa vettiga steg blir 16GB inte 12GB, verkar dumt att bara skaffa 2x2GB stickor för 12GB.

Sedan om du vill ha mer minne så sälj dina 2x4GB och skaffa 2x8GB i tex 2400 istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ggustavsson:

Skillnaden är liten mellan 1600 och 2400 mätbart men sällan kännbart.

8GB är precis lagom för spel. och nästa vettiga steg blir 16GB inte 12GB, verkar dumt att bara skaffa 2x2GB stickor för 12GB.

Sedan om du vill ha mer minne så sälj dina 2x4GB och skaffa 2x8GB i tex 2400 istället.

8GB räcker inte långt i dagens spel dock. 16GB bör räcka för de allra flesta idag men det går att fylla det också. Det finns ingen större anledning att inte köpa 16GB idag. Speciellt inte till en 4790K och ett 290X.

Men mer än 1600MHz är inte något man känner av med de komponenterna. Det kostar bara massa mer. Jag köpte mina minnen begagnat, innan någon påpekar att jag har 2400MHz.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Aah Fan va Gött, då kan jag lägga lite Cash på nya fläktar istället. Tack för infon å idéer.
Sen när jag väl har råd så skaffar jag nya stickor och säljer dessa med moderkortet.
Åter igen tack
/Max

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mrmax:

Aah Fan va Gött, då kan jag lägga lite Cash på nya fläktar istället. Tack för infon å idéer.
Sen när jag väl har råd så skaffar jag nya stickor och säljer dessa med moderkortet.
Åter igen tack
/Max

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra plan! Du behöver inte köpa mer minne om du inte märker att det tar slut!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

8GB räcker inte långt i dagens spel dock. 16GB bör räcka för de allra flesta idag men det går att fylla det också. Det finns ingen större anledning att inte köpa 16GB idag. Speciellt inte till en 4790K och ett 290X.

Men mer än 1600MHz är inte något man känner av med de komponenterna. Det kostar bara massa mer. Jag köpte mina minnen begagnat, innan någon påpekar att jag har 2400MHz.

Tror du fåt detta helt om bakfåten.
Majoriteten av dagens spel är 32bit och kan MAX använda 4GB RAM, men de flesta spel använder inte mycket mer än 2GB RAM, vilket gör ditt påstående om 8GB helt fel.
Men du får gärna peka på några spel som faktiskt använder så mycket. Jag är dock ganska säker på att du inte finner något.

Till trådskaparen; Du skulle kunna köpa 1333MHz minnen och du hade fortfarande inte märkt någon större skillnad.
Snabbare RAM är bättre för processprogram, typ Photoshop, 3D rendering, snabbare laddningar i applikationer osv.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Tror du fåt detta helt om bakfåten.
Majoriteten av dagens spel är 32bit och kan MAX använda 4GB RAM, men de flesta spel använder inte mycket mer än 2GB RAM, vilket gör ditt påstående om 8GB helt fel.
Men du får gärna peka på några spel som faktiskt använder så mycket. Jag är dock ganska säker på att du inte finner något.

Till trådskaparen; Du skulle kunna köpa 1333MHz minnen och du hade fortfarande inte märkt någon större skillnad.
Snabbare RAM är bättre för processprogram, typ Photoshop, 3D rendering, snabbare laddningar i applikationer osv.

Ja, absolut om spelet är 32bit så går det ju inte mer än typ 4 om ens det. Men BF4 har 64bit, men är väl ett undantag antar jag.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja, absolut om spelet är 32bit så går det ju inte mer än typ 4 om ens det. Men BF4 har 64bit, men är väl ett undantag antar jag.

Man kan välja vad BF4 ska starta i, tror den startar i 32bit som . Men BF4 brukar inte ens närma sig 4GB för mig, runt 2-3GB beroende på karta. Dock kör jag inte högsta inställingarna. Men skillnaden bör inte vara mer än 1-2GB.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

8GB räcker inte långt i dagens spel dock. 16GB bör räcka för de allra flesta idag men det går att fylla det också. Det finns ingen större anledning att inte köpa 16GB idag. Speciellt inte till en 4790K och ett 290X.

Men mer än 1600MHz är inte något man känner av med de komponenterna. Det kostar bara massa mer. Jag köpte mina minnen begagnat, innan någon påpekar att jag har 2400MHz.

Vad dillar du om? Det finns inga spel där 8GB inte räcker till. Fakum är att 6GB skulle räcka till för alla spel som finns idag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Florrpan:

Tror du fåt detta helt om bakfåten.
Majoriteten av dagens spel är 32bit och kan MAX använda 4GB RAM, men de flesta spel använder inte mycket mer än 2GB RAM, vilket gör ditt påstående om 8GB helt fel.
Men du får gärna peka på några spel som faktiskt använder så mycket. Jag är dock ganska säker på att du inte finner något.

Till trådskaparen; Du skulle kunna köpa 1333MHz minnen och du hade fortfarande inte märkt någon större skillnad.
Snabbare RAM är bättre för processprogram, typ Photoshop, 3D rendering, snabbare laddningar i applikationer osv.

Självklart är det rätt ovanligt att ett spel drar mycket RAM men det finns 64-bitars spel också. Det börjar dessutom bli rätt vanligt. Så man klarar dig med 8GB men det är lite väl snävt med tanke på att man oftast har andra saker i bakgrunden.

Och ja, jag har tagit slut på 16GB RAM ett par gånger så det är inte så roligt. Visserligen på Windows 7, men det är ändå relevant.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad dillar du om? Det finns inga spel där 8GB inte räcker till. Fakum är att 6GB skulle räcka till för alla spel som finns idag.

Säg det till mitt Skyrim. Och ja, oftast räcker 8GB till SPELET, men man har faktiskt ett operativsystem med multitasking.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

8GB kan jag aldrig ens föreställa mig används upp i närheten i dagens läge, då är du en lat jävel som aldrig stänger ner något projekt du tidigiare varit inne på, exempelvis 25-30 webbsidor i Google Chrome och Mediaspelare och massa annat, då kanske du närmar dig.
Men vi här på Sweclockers, vi vill ju värna om våra maskiner! Vi ska ta hand om dem, städa dem, ominstallera dem och hela den biten!

Någon ovanför skrev att nästa steg blir 2x 8GB, det stämmer jättebra! Finns även tri-channel i en del moderkort nuförtiden, och inte bara dual-channel.

*EDIT*
Märkte nu att det där blev helt off-topic!
Du kommer inte märka skillnad på 1600/2400 mhz minnen, invänta istället DDR4 om du nu oroar dig för dina minnen.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Puvve:

8GB kan jag aldrig ens föreställa mig används upp i närheten i dagens läge, då är du en lat jävel som aldrig stänger ner något projekt du tidigiare varit inne på, exempelvis 25-30 webbsidor i Google Chrome och Mediaspelare och massa annat, då kanske du närmar dig.
Men vi här på Sweclockers, vi vill ju värna om våra maskiner! Vi ska ta hand om dem, städa dem, ominstallera dem och hela den biten!

Någon ovanför skrev att nästa steg blir 2x 8GB, det stämmer jättebra! Finns även tri-channel i en del moderkort nuförtiden, och inte bara dual-channel.

*EDIT*
Märkte nu att det där blev helt off-topic!
Du kommer inte märka skillnad på 1600/2400 mhz minnen, invänta istället DDR4 om du nu oroar dig för dina minnen.

Väldigt sällan för spel. Det är helt rätt. Men som sagt, att ha webbläsaren igång i bakgrunden med massa flikar ser jag som standard mer än undantag. Jag kanske är konstig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Självklart är det rätt ovanligt att ett spel drar mycket RAM men det finns 64-bitars spel också. Det börjar dessutom bli rätt vanligt. Så man klarar dig med 8GB men det är lite väl snävt med tanke på att man oftast har andra saker i bakgrunden.

Och ja, jag har tagit slut på 16GB RAM ett par gånger så det är inte så roligt. Visserligen på Windows 7, men det är ändå relevant.

Den enda gången jag tagit slut på 16GB RAM är jag editerat en 1,5GB(300DPI) stor Photoshopfil samt haft Battlefield och något annat program igång samtidigt. Detta med windows 7, som förövrigt kräver minimum 1GB, men toppar runt 2GB.
Annars, nej

Om man bara spelar så fylls inte RAM-minnet upp till den nivån.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Väldigt sällan för spel. Det är helt rätt. Men som sagt, att ha webbläsaren igång i bakgrunden med massa flikar ser jag som standard mer än undantag. Jag kanske är konstig.

Inget konstigt med dig! Vi har alla olika former av användanden av våra datorer! Jag är bara väldigt pedant med att städa upp allting under aktiv användning av min dator och program! Jag är konstig, inte DU!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Florrpan:

Den enda gången jag tagit slut på 16GB RAM är jag editerat en 1,5GB(300DPI) stor Photoshopfil samt haft Battlefield och något annat program igång samtidigt. Detta med windows 7, som förövrigt kräver minimum 1GB, men toppar runt 2GB.
Annars, nej

Om man bara spelar så fylls inte RAM-minnet upp till den nivån.

Självklart. Jag har aldrig föreslagit mer än 16GB. 8GB är däremot rätt snävt för att ha saker igång i bakgrunden och spela spel samtidigt. Av det jag upplevt, såklart.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Puvve:

Inget konstigt med dig! Vi har alla olika former av användanden av våra datorer! Jag är bara väldigt pedant med att städa upp allting under aktiv användning av min dator och program! Jag är konstig, inte DU!

Haha! Fair enough!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag kör nästan alltid två karaktärer i Wurm samtidigt, tuggar i sig 8 GB utan problem med båda på max settings.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Planetside 2 tar lätt upp 5-6GB som ett annat exempel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

kanske är lite som en säkerhet/framtids grejj att köra på 16gb. jag kommer nog köpa 16gb senare om några månader än om det är lite overkill för bf4 å andra nya spel å så

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att det är extremt enkelt att överklocka ram. Fick upp mina 1600 stickor i 2400 utan problem. Över 3 olika tillverkare har jag testat samma metod. Verkar vara ganska universell. Ska inte säga att den är garanterad, men....

Som mina t.ex, g.skill ares 1600mhx 2x4gb. Kollade upp Ares 2400, visade sig finnas. Så jag skrev ner timings och volt för dessa 2400 stickor, hoppade in i uefi, ändrade till deras egna 2400mhz settings. Bootade och voila, funkade. Skall tilläggas att datorn blivit skum i denna fuktiga värme så just nu kör jag allt på stock till vidare, men det går

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™