520w 80+, drar 520w ur vägg och ger 416w?

Permalänk
Medlem

520w 80+, drar 520w ur vägg och ger 416w?

Stämmer min uträkning eller tänker jag fel?
Drar ett 80+ 520w agg 520w från väggen och ger (520*0,8=416), eller ger det 520w?

Stämmer det att agget tappar effekt pga användning/åldrande kondensatorer, eller är det en myt eller så marginellt att det inte spelar någon roll?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dividera med 0,8, något förenklat. Kan det ge 520 W (whatever), så lär det dra mer. (Vad det sedan kan ge, om det heter "520" beror på vilken teknik som används, och hur nära man faktiskt ligger.)

Permalänk
Medlem

Som Osprey sagt:

Det kan ge 520W, och drar då ca 650W från väggen.

Ja, aggen tappar effekt med tiden, kvalitetsagg klarar detta bättre.
Kör inte på marginalerna om nätagget är gammalt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

650w från vägg om jag(och osprey) inte är ute och cyklar:)

Kvalitets agg har kraften att hålla i ett bra tag vad jag vet, billigare agg har en tendens att åldras snabbare. Jag är dock ute på hal is här då jag inte vet mycket om ämnet. Men mitt hx1000 håller i än med 2st 290.
Min förra vx550 håller fortfarande igång ett system efter 6år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Som Osprey sagt:

Det kan ge 520W, och drar då ca 650W från väggen.

Fo3

Oj! Då var jag helt ute och cyklade i min tankegång! Då kan jag verkligen inte förstå varför folk envisas att köra överdimensionerade agg i sina riggar
Överklockad i7 2600k och R9 290 lär alltså inte vara ett problem med mitt nätagg då med andra ord

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oj! Då var jag helt ute och cyklade i min tankegång! Då kan jag verkligen inte förstå varför folk envisas att köra överdimensionerade agg i sina riggar
Överklockad i7 2600k och R9 290 lär alltså inte vara ett problem med mitt nätagg då med andra ord

Överdimensionerar pga det blir;
Tystare
Svalare
Mer marginal vid oc eller utbyggnad av komponenter
Lägre last ger längre livslängd
Mindre belastning minskar ev utbränt/överbelastat nätagg som kan ge följdskador på andra komponenter.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Nackdelen med FÖR mycket överdimensionering är lägre verkningsgrad vid lägre effektuttag.
Vissa gamla nätagg hade bara 50% effektivitet vid 15% belastning (dvs idle). Nyare klarar det mycket bättre så det är ett mindre problem nuförtiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Nackdelen med FÖR mycket överdimensionering är lägre verkningsgrad vid lägre effektuttag.
Vissa gamla nätagg hade bara 50% effektivitet vid 15% belastning (dvs idle). Nyare klarar det mycket bättre så det är ett mindre problem nuförtiden

Jag betalar gärna några ören mer i el för de fördelarna jag får med tex 400w + för stort nätagg än vad som kan hända om man ligger på gränsen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Överdimensionerar pga det blir;
Tystare
Svalare
Mer marginal vid oc eller utbyggnad av komponenter
Lägre last ger längre livslängd
Mindre belastning minskar ev utbränt/överbelastat nätagg som kan ge följdskador på andra komponenter.

Njaej. Nu för tiden tar ju aggen luft utanför chassit vilket gör att värme inte blir något direkt problem. Varvar agget och det är ett tystgående, så låter ju resten av datorn mer även om det börjar närma sig gränsen för vad agget ger. Men jag förstår absolut dom som köper högt speccade agg om de planerar att köra tri-sli/crossfire etc. För egen del brukar ett grafikkort räcka tillräckligt länge för att nästa generations singelkort spöar tri-sli som man köper idag x)
Har läst runt lite och det där med att agget tar med sig andra komponenter när det väl tackar för sig, verkar gälla budgetagg

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag betalar gärna några ören mer i el för de fördelarna jag får med tex 400w + för stort nätagg än vad som kan hända om man ligger på gränsen.

Helt förståeligt, problemet blir när folk tror att det behövs ett 700W nätagg för en i5'a och ett gtx 760.
Min dator idlar på 40W (i5 3570k + gtx 660), runt 160W för spel/3Dmark och peakar under 200W med prime95 + nått furmark liknande.
Dom siffrorna är från väggen.

Fast när man överklockar händer det grejer, tror processorn drog 250W mer än i stock när jag fick upp den i 5GHz

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oj! Då var jag helt ute och cyklade i min tankegång! Då kan jag verkligen inte förstå varför folk envisas att köra överdimensionerade agg i sina riggar
Överklockad i7 2600k och R9 290 lär alltså inte vara ett problem med mitt nätagg då med andra ord

Tänk dock på att det beror också hur mycket ström/effekt agget kan ge på de olika linorna. 100W kanske är på 3.3V och kanske 200W på 12V, bara som exempel.

Något jag lärt mig är att man aldrig ska snåla på ett bra nätagg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tänk dock på att det beror också hur mycket ström/effekt agget kan ge på de olika linorna. 100W kanske är på 3.3V och kanske 200W på 12V, bara som exempel.

Något jag lärt mig är att man aldrig ska snåla på ett bra nätagg.

Eftersom det är ett 80plus agg från 2008 med 5 års garanti så utgår jag från att det är ett av hög kvalitet. Cooler Master Real Power M520 520W. 3st 12v linor, alla 3 på 19A. Det borde väl duga?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogwaii:

Överdimensionerar pga det blir;
Tystare
Svalare
Mer marginal vid oc eller utbyggnad av komponenter
Lägre last ger längre livslängd
Mindre belastning minskar ev utbränt/överbelastat nätagg som kan ge följdskador på andra komponenter.

Tystare - Finns inga belägg för det. Fläktens varvtal bör vara kopplat till värmen som genereras, vilket beror på verkningsgrad och uttagen effekt. Dvs tar du ut 400W så bidrar det till att samma mängd värme genereras oavsett om nätagget är på 500W eller 1000W.
Svalare - Se ovan.
Lägre last ger längre livslängd - Finns det inte heller några belägg för. Återigen är det värmen som dödar och det är samma mängd värme.
Mindre belastning minskar ev utbränt/överbelastat nätagg som kan ge följdskador på andra komponenter. - Smäller det så smäller det och då kan du få följdskador på andra komponenter. Här är det mer kvalitet och säkerhetsfunktioner som spelar in.

Kvar är Mer marginal vid OC och utbyggnad, och det är också det enda skälet att välja ett större nätagg.

Själv tänker jag som så, att om jag har X kr att spendera är det bättre att jag tar ett lite mindre nätagg med bra kvalitet och bättre verkningsgrad, för det är de sakerna som betyder något i slutändan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Eftersom det är ett 80plus agg från 2008 med 5 års garanti så utgår jag från att det är ett av hög kvalitet. Cooler Master Real Power M520 520W. 3st 12v linor, alla 3 på 19A. Det borde väl duga?

Beror på vad du har för komponenter i datorn din psu är egentligen en 400 watt psu.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Eftersom det är ett 80plus agg från 2008 med 5 års garanti så utgår jag från att det är ett av hög kvalitet. Cooler Master Real Power M520 520W. 3st 12v linor, alla 3 på 19A. Det borde väl duga?

Som jag skrivit i andra inlägg så ger det enbart 408W på 12V, dvs 34A, i princip samma som Corsairs första 450W-agg från 2007, VX450. Med andra ord är M520 en gammal konstruktion inte speciellt lämpad för moderna datorer. Som jämförelse gav samtida HX520 40A, en avsevärd skillnad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som jag skrivit i andra inlägg så ger det enbart 408W på 12V, dvs 34A, i princip samma som Corsairs första 450W-agg från 2007, VX450. Med andra ord är M520 en gammal konstruktion inte speciellt lämpad för moderna datorer. Som jämförelse gav samtida HX520 40A, en avsevärd skillnad.

Okej! Tack för tipset. Hur räknar man ut att det ger 408W på 12v? Har ett hx520 liggandes också. Kanske bättre lämpat för nya riggen? Hur mycket ger det på 12v?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Eftersom det är ett 80plus agg från 2008 med 5 års garanti så utgår jag från att det är ett av hög kvalitet. Cooler Master Real Power M520 520W. 3st 12v linor, alla 3 på 19A. Det borde väl duga?

Hade ett sånt förr, sålde det under vintern och till våren small det.
Säkert bara otur men jag skulle då inte sätta ihop nå nytt system på sånt agg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Okej! Tack för tipset. Hur räknar man ut att det ger 408W på 12v? Har ett hx520 liggandes också. Kanske bättre lämpat för nya riggen? Hur mycket ger det på 12v?

480 W (40A), antar jag.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Det beror på hur tillverkaren har konstruerat och fördelat på de olika linorna.

Se även en lite äldre FAQ.
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=1036

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Okej! Tack för tipset. Hur räknar man ut att det ger 408W på 12v? Har ett hx520 liggandes också. Kanske bättre lämpat för nya riggen? Hur mycket ger det på 12v?

HX520 är specat för 480W på 12V, men klarar troligen mer... HX520 och HX620 var kända för att vara överdimensionerade.
Läs JonnyGuru's test av HX520 för mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

HX520 är specat för 480W på 12V, men klarar troligen mer... HX520 och HX620 var kända för att vara överdimensionerade.
Läs JonnyGuru's test av HX520 för mer info.

Tack för bra info!
Då får mitt hx520 förhoppningsvis överleva den nya riggen, förutsatt att jag hittar förpackningen med alla kablar då.

Har ni tips på ett billigt agg av kvalitet annars? Har bara tänkt köra en överklockad i7 2600k. En, högst 2 SSD, en mekanisk hårddisk. Möjligen en USB 3.0 extern 5400rpm, 2st 1.65v ram minnen. Inte bestämt vilket grafikkort än, men absolut max ett grafikkort. Troligen ett 280x eller 290x. Funderar förvisso att invänta tonga som ska dra betydligt mindre ström än 280x och då lär jag klara mig på Cooler Master Real Power m520. Har köpt beggade delar och hade egentligen inte tänkt lägga mycket pengar alls på riggen. Men budget omkring 500:-, gärna så lite som möjligt. 80+ bronze duger.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för bra info!
Då får mitt hx520 förhoppningsvis överleva den nya riggen, förutsatt att jag hittar förpackningen med alla kablar då.

Ja, som sagt 480 W ...

Skrivet av Chris_Kadaver:

Har ni tips på ett billigt agg av kvalitet annars?
[...]
Men budget omkring 500:-, gärna så lite som möjligt. 80+ bronze duger.

Seasonic S12II-520; 520 W, 499 kr. Samma 520 W, samma 480 W.
En 6+2, och en 6 PCI-E. Sägs ha 5 års garanti. (Äldre plattform, vilket inte matchar senaste vilolägen etc. men med äldre processor etc. gör det väl inget; gissar att den modulära HX520 är baserad på en modulär variant, eller snarlik äldre.)

Modulärt hittar du inte för max 500 kr.

http://www.seasonicusa.com/S12II-Bronze.htm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

Nackdelen med FÖR mycket överdimensionering är lägre verkningsgrad vid lägre effektuttag.
Vissa gamla nätagg hade bara 50% effektivitet vid 15% belastning (dvs idle). Nyare klarar det mycket bättre så det är ett mindre problem nuförtiden

Bronze-certifiering:

20% last - minst 81% verkningsgrad.
50% last - minst 85% verkningsgrad.
100% last - minst 81% verkningsgrad.

...så det där med låg verkningsgrad om man har ett överdimensionerat nätagg är inte aktuellt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tystare - Finns inga belägg för det. Fläktens varvtal bör vara kopplat till värmen som genereras, vilket beror på verkningsgrad och uttagen effekt. Dvs tar du ut 400W så bidrar det till att samma mängd värme genereras oavsett om nätagget är på 500W eller 1000W.

Nätagg med högre kapacitet brukar inte sällan ha mer ordentligt tilltagna kylflänsar, så fläkten kan köras i lägre varvtal med samma effektiva kyleffekt, alternativt stängas av helt. Så jag håller inte riktigt med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Bronze-certifiering:

20% last - minst 81% verkningsgrad.
50% last - minst 85% verkningsgrad.
100% last - minst 81% verkningsgrad.

...så det där med låg verkningsgrad om man har ett överdimensionerat nätagg är inte aktuellt längre.

Ptja, bara platinum som säger någonting om 10% last
Men ja, som även jag skrev, det var ett större problem förr i tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nätagg med högre kapacitet brukar inte sällan ha mer ordentligt tilltagna kylflänsar, så fläkten kan köras i lägre varvtal med samma effektiva kyleffekt, alternativt stängas av helt. Så jag håller inte riktigt med.

Det är en modellrelated egenskap snarare än en effektrelaterad. Köper man inom samma serie så kan man få identisk kylning på olika märkeffekter.

Permalänk
Medlem

Yes to Aleshi and Tangenbord you listen - Yoda

Man ska välja effekt efter den kurva man beräknas få med sina komponenter. Som ger bra verkningsgrad på sin beräknande idle och max t ex eller vad man nu beräknas ha för effektprofil genom sitt användande. Då får man den lägsta bullernivån och elräkningen.

Att köpa en 750w nätdel när ens dator drar 250w som mest som många gör är tragiskt och inte smart.

Jag har haft 850w Seasonics som gått sönder snabbare än 300W FSP nätdelar så att högre effekt ger hållbarare nätdel stämmer inte. Samma serie håller lika bra det är bara effektkurvan som skiljer oftast.

Marknaden behöver 80 plus Platinum nätdelar i effekten 300-400w. Sådana hade jag betalat premium för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Bronze-certifiering:

20% last - minst 81% verkningsgrad.
50% last - minst 85% verkningsgrad.
100% last - minst 81% verkningsgrad.

...så det där med låg verkningsgrad om man har ett överdimensionerat nätagg är inte aktuellt längre.

Att hänvisa till verkningsgrad vid 20, 50 och 100 procents last är i sig inget argument för att det inte finns nackdelar med överdimensionerade aggregat, just därför att det är i relation till full kapacitet. T.ex.

20 % last på 500 W: 100 W.
20 % last på 850 W: 170 W.

Förvisso stiger effektiviteten i allmänhet mycket brant i början, men det kan skifta hur pass bra de är; dagens system kan dra nedåt 50-75 W eller mindre i vila; och effektiviteten under 10-20 procents last kan vara dålig hos vissa aggregat (sedan finns det förstås aggregat som ligger på gränsen av angiven verkningsgrad). Det kan skilja en hel del mellan olika plattformar, tillverkare. Som nämnts är nyare aggregat bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är en modellrelated egenskap snarare än en effektrelaterad. Köper man inom samma serie så kan man få identisk kylning på olika märkeffekter.

Javisst, det stämmer. Men det är fortfarande värt att nämna det; förutom möjligheten till framtida extra grafikkort etc, så kan det även vara så att kylningen är mer ordentligt tilltagen. Men det måste givetvis kollas upp i varje enskilt fall, och ska aldrig förutsättas.

Tillägg: för övrigt anser jag att det är onödigt att betala för överkapacitet "bara för att", och brukar alltid använda mig av http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp (eller mer specifikt Pro-versionen för min del, då lifetime access för $5 är en fånigt liten summa pengar för en tjänst jag haft mycket nytta av).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Javisst, det stämmer. Men det är fortfarande värt att nämna det; förutom möjligheten till framtida extra grafikkort etc, så kan det även vara så att kylningen är mer ordentligt tilltagen. Men det måste givetvis kollas upp i varje enskilt fall, och ska aldrig förutsättas.

Tillägg: för övrigt anser jag att det är onödigt att betala för överkapacitet "bara för att", och brukar alltid använda mig av http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp (eller mer specifikt Pro-versionen för min del, då lifetime access för $5 är en fånigt liten summa pengar för en tjänst jag haft mycket nytta av).

Så klart ska man kolla upp vad man köper. Det är precis vad jag rekommenderar. Att effekten är större är absolut ingen garanti för att agget har bättre kylning, att det skulle ha längre livslängd, vara tystare, svalare osv.

Tyvärr är här ganska många trådar med folk som inte vill lägga så mycket på nätagget men samtidigt gärna vill fläska på med hög effekt. Är man villig att betala extra för högre effekt än vad som behövs så är det absolut ingen fara att göra det, även om det är helt onödigt. Som generellt råd så tycker jag att det är bättre att säga att om du är villig att betala x kr för det där nätagget med 800W så är det betydligt bättre att gå upp ett steg i kvalitet och köpa 600W agget för samma pris om du klarar dig på det.

Har du kollat om den där kalkylatorn verkligen stämmer? För jag har gjort några enstaka test med den, och då har den räknat fullständigt fel. Tex kollade jag nu SweClockers senaste test av GTX760. Enligt SweClockers drar deras rigg strax under 295W ur väggen, vilket motsvarar 270W på insidan. Kalkylatorn säger att riggen bör dra 383W. Det stämmer kanske om man får precis alla komponenter att jobba för fullt samtidigt, men det inträffar väldigt sällan.

Däremot får jag säga att jag håller med om den rekommenderade effekten som kalkylatorn listar. Den lägger i mitt fall bara på 50W på den framräknade effekten. 450W för en rigg med GTX760 tycker jag känns rimligt. De flesta lägger på betydligt mer än 50W i säkerhetsmarginal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du kollat om den där kalkylatorn verkligen stämmer? För jag har gjort några enstaka test med den, och då har den räknat fullständigt fel. Tex kollade jag nu SweClockers senaste test av GTX760. Enligt SweClockers drar deras rigg strax under 295W ur väggen, vilket motsvarar 270W på insidan. Kalkylatorn säger att riggen bör dra 383W. Det stämmer kanske om man får precis alla komponenter att jobba för fullt samtidigt, men det inträffar väldigt sällan.

Däremot får jag säga att jag håller med om den rekommenderade effekten som kalkylatorn listar. Den lägger i mitt fall bara på 50W på den framräknade effekten. 450W för en rigg med GTX760 tycker jag känns rimligt. De flesta lägger på betydligt mer än 50W i säkerhetsmarginal.

Kalkylatorn räknar som standard med 90% belastning av samtliga komponenter, men det är fritt justerbart i steg om 10%. Det går även att justera cpu-belastningen separat. Så vitt jag vet räknar den rätt. Swecs rigg kör väl med en 4960X, och det kombinerat med ett GTX 760, i 90% totalbelastning av hela systemet, så låter 383W fullt rimligt.

I spelbelastning blir siffran givetvis normalt betydligt lägre. Som ett exempel mätte jag upp 303W DC med min 4770K + GTX 780 Ti (båda oklockade) som maxbelastning under två timmars ESO-spelande i 2560x1440 med alla grafikinställningar på max. Snittbelastningen landade på 249W DC. Enligt kalkylatorn så skulle mitt system landa på strax över 400W DC i 90% totalbelastning, och det låter rimligt. Jag kör med ett 450W nätagg, som räcker gott (förutom att det är ett sfx med en stackars 80mm-fläkt som gallskriker av dödsångest ).

90% totalbelastning är givetvis för att ge en rimlig säkerhetsmarginal.

Visa signatur

5950X, 3090