Permalänk
Medlem

XBMC + ComHem

Hejsan. Använder just nu en gammal laptop som HTPC och allt fungerar perfekt, och kör senaste XBMC (Gotham) på denna datorn. Det jag undrar nu, är om det är möjligt att få in ComHem digital-tv på burken? Jag har just nu digital-tv från ComHem som jag kör via en CI-Modul som sitter i TVn, men fick idén att ha allt på samma ställe.

Har googlat lite, och sett att det finns USB moduler som kan läsa dessa kort. Är inte så jättehemma på dessa saker, men det krävs ju tydligen mer än just bara denna USB läsare, så som ett back/frontend till XBMC.

Skulle vara trevligt om någon som fått detta att fungera, eller som kör på ett sådant system just nu, att dela med sig av hur den har gjort.

Tack på förhand!

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Man behöver en PVR backend (alltså en servertjänst för digital-tv) som XBMC kan anluta till. Är osäker på om PVR addon numera alltid ingår i XBMC eller om man måste installera det som plugin.

Kör själv tvheadend på min linuxserver som backend för comhem och då kan jag kolla på comhem från alla datorer i nätverket som kör xbmc. Finns även andra backends. Man kan köra både backend och xbmc i samma dator om man vill (behöver alltså inte separera det som jag gjort).

comhem-kortet läser jag av i en USB-phoneix kortläsare och CI emuleras i datorn som conax, på så sätt slipper jag ha CI-modul utan kan köra en enklare kortläsare. tvheadend har bra stöd för det där inbyggt. Det funkar dock inte med andra HD-kanaler än SVT 1 HD och SVT 2 HD. De kanalerna med SD-upplösning som jag har comhemabonnemang på funkar. Alternativt använder man DVB-C kort som har stöd för hårdvaru-CI och conaxmodul i denna.

I min linuxserver har jag 4 stycken comhem-mottagare (2 PCI-kort och ett PCIe med dubbla mottagare). På så sätt kan jag spela in från 4 kanalfrekvenser samtidigt, alltså minst 4 tv-kanaler (eller titta på olika kanaler samtidigt). Det ligger flera kanaler på samma frekvens så det funkar med ännu fler kanaler om de ligger i samma mux. Det bör funka även med USB DVB-C mottagare men jag har inte testat någon sådan.

Just nu har jag dock lite problem med signalkvaliteten, blir en del störningar. Funderar på att byta ut min antennförstärkare så kanske det blir bättre. Eller om det är någon antennkabel som glappar kanske...