Permalänk
Medlem

Värt med Playstation 4?

Tjenare!

Efter fyra veckor sommarjobb så väntar jag på att pengarna ska dyka upp på kontot i slutet på månaden och varför bara ha pengarna på kontot när man kan lägga de på saker som spel och konsoler?

Därför tänkte jag införskaffa mig ett PS4 då jag har etnt Xbox 360, men när jag har missat spel som The Last of Us, Heavy Rain och flera andra så fick det mig att tänka att det var dags för ett Playstation igen.

Nu är min fråga till er som redan har konsolen, är den värd 4000 och vilka spel skulle ni rekommendera? Jag har så gott som bestämt mig redan men vill gärna ha lite tips och tankar om er upplevelse med PS4 såhär långt oavsett om ni haft den i ett halvår, en månad eller en timme!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej!

Visst är det kul att spendera pengar!

Jag funderade också på PS4, men sen insåg jag att; varför lägga pengar på en konsol när jag har en dator som piskar konsolen?
Så jag Googlade lite vilka spel som finns till PC och som har stöd för Xbox-kontrollen. Och det var en hel del.

Så jag brände in till NetOnNet och köpte en Xbox-kontroll med mottagare till PC, kopplade in dator till min TV med HDMI och började lira. Sjukt nöjd. Blir mycket billigare och dessutom bättre kvalitet enligt mig.

Permalänk
Medlem

har själv ett ps4 och ångrar mig lite att jag köpte det så tidigt, finns typ inga vettiga spel än

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Hej!

Visst är det kul att spendera pengar!

Jag funderade också på PS4, men sen insåg jag att; varför lägga pengar på en konsol när jag har en dator som piskar konsolen?
Så jag Googlade lite vilka spel som finns till PC och som har stöd för Xbox-kontrollen. Och det var en hel del.

Så jag brände in till NetOnNet och köpte en Xbox-kontroll med mottagare till PC, kopplade in dator till min TV med HDMI och började lira. Sjukt nöjd. Blir mycket billigare och dessutom bättre kvalitet enligt mig.

Jag gör likadant. Xbox360 kontrollen och den överlägsna grafiken från PC = NJUTNING :D. Men har man inte någon bra PC och inte ska köpa inom den närmaste tiden, då är det ju bara att slå till på en PS4. Tänkte köpa en själv när de släpptes, men pellski87 sa så fanns det inga vettiga spel. Alla spel som jag ville ha fanns till PC också.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ps4 för de exklusiva spelen, inte för att den kan mäta sig med min pc grafiskt. Så om du är sugen på sonys spel är det lätt värt det men om multiformatstitlarna är det som främst intresserar dig så vette fan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk

Har också sommarjobbat och tänkte köpa det, sen tänkte jag över det och kom på att det är klokare att vänta tills fler spel kommer ut. Då kommer priset även sänkas en del. Pengarna försvinner inte så det är bara att ha lite tålamod

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Hej!

Visst är det kul att spendera pengar!

Jag funderade också på PS4, men sen insåg jag att; varför lägga pengar på en konsol när jag har en dator som piskar konsolen?
Så jag Googlade lite vilka spel som finns till PC och som har stöd för Xbox-kontrollen. Och det var en hel del.

Så jag brände in till NetOnNet och köpte en Xbox-kontroll med mottagare till PC, kopplade in dator till min TV med HDMI och började lira. Sjukt nöjd. Blir mycket billigare och dessutom bättre kvalitet enligt mig.

Hur flyter The Last of Us på din PC?
Orsaken jag frågar är för att lalasken specifikt nämnde detta spel.

On topic: Själv tycker jag Ps4an helt klart är värt pengarna. Har haft min sedan februari/mars i år och den används så gott som dagligen. Har ännu inte hittat nåt med den som skulle få mig att ångra mitt köp.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Hur flyter The Last of Us på din PC?
Orsaken jag frågar är för att lalasken specifikt nämnde detta spel.

On topic: Själv tycker jag Ps4an helt klart är värt pengarna. Har haft min sedan februari/mars i år och den används så gott som dagligen. Har ännu inte hittat nåt med den som skulle få mig att ångra mitt köp.

Vilka Streamingtjänster har den? Viapaly, Netflix, HBO Nordic? Är det Dolby Digital 5.1 (utom på Viaplay som bara har DD 2.0 på streaming). Är PS4 tyst på 1-2 meters håll? Stabilare inloggning än Xbox Live som är obrukbar vissa perioder?

Om jag ska köpa en PS4 så inte är det bara för att spela. Man kollar ju film/serier också.

Permalänk

Det första du bör fråga dig själv är vilken typ av spel du tänker spela. Om det är som du säger Sony/Console Exclusives (du nämnde The Last of Us) så är ju PS4:an/Xbox One ett måste. Om du spelar mycket multiplatform (Typ BF4, COD, Assassins Creed, Watch_Dogs) och är grafikkåt så är PC valet för dig, även om dessa spelen fungerar utmärkt på konsolerna, duger då åt mig (är dock mycket van av att spela FPS med handkontroll och är inte så kräsen då det gäller grafik, prioriterar spelkänsla mer). Om du gillar att spela med handkontroll så rekommenderar jag ändå konsolerna då PC portarna oftast är bristande i UI:et då det gäller handkontroller, du kan inte få samma känsla (bortsett från FPS men då är ändå mus och tangentbord det populäraste och det lättaste att spela med).

Bortsett från allt detta så är jag grymt nöjd med min PS4:a, längtar mycket efter Destiny vilket är grymt roligt att spela. Det är dock lite brist på spel vid tillfället men det kommer en hel drös i slutet av året och i början på nästa. The Crew verkar gode häftigt om du gillar bilspel, sen annonserade Sony en rad med exclusives på E3 som såg riktigt bra ut.

#Glömde säga det Json_81 säger under mig, den är ju inte bakåtkompatibel så om du vill spela äldre titlar så måste du köpa en PS3:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalasken:

Därför tänkte jag införskaffa mig ett PS4 då jag har etnt Xbox 360, men när jag har missat spel som The Last of Us, Heavy Rain och flera andra så fick det mig att tänka att det var dags för ett Playstation igen.

Tänk på att PS4 inte är bakåtkompatibel till PS3.
Last of us kommer till PS4, men Heavy Rain har jag inte hört något om.

Köpte en PS4 i början av året, men har fortfarande knappt spelat något, men så är jag bättre på att köpa saker än att använda dem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Vilka Streamingtjänster har den? Viapaly, Netflix, HBO Nordic? Är det Dolby Digital 5.1 (utom på Viaplay som bara har DD 2.0 på streaming). Är PS4 tyst på 1-2 meters håll? Stabilare inloggning än Xbox Live som är obrukbar vissa perioder?

Om jag ska köpa en PS4 så inte är det bara för att spela. Man kollar ju film/serier också.

Tyst är den, hör den knappt men sitter runt 2-3 meter ifrån den. Streaming tjänster har jag sett Viaplay och Netflix (plus någon IGN och Videozone eller vad den hette), har inte kollat vad för ljud den stödjer via streaming tjänsterna. Har inte märkt någon instabilitet med PSN, är inloggad hela tiden vad jag har märkt. Kan även säga att jag inte glor så mycket film via streamign tjänster då jag hellre köper Bluray.

Permalänk
Medlem

Nya spel kommer dyka upp. Bland annat Assassin Creed Unity, Alien Isolation, BF Hardline osv....

Permalänk
Inaktiv

Ska själv köpa en konsol nu till hösten när de första intressanta spelen börjar släppas. Det blir en PS4 + Destiny bundle för mig, GTAV och Dragon Age kommer nog inhandlas även de. Så det är väl först nu denna generations konsoler börjar bli värda att köpa.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag väntat, de flesta bättre spel kommer runt våren 2015 tyvärr, jag rekommenderar hellre att skaffa en Playstation 3 & Vita ifall du vill ha bättre underhållning idag samt kommer en hel del drös spel varje månad som är värda att spela.

Men med det sagt det finns godbitar att spela med PS4 också så inte precis dåligt köp ifall du vill spela de spelen.

Skrivet av johnjensen:

Vilka Streamingtjänster har den? Viapaly, Netflix, HBO Nordic? Är det Dolby Digital 5.1 (utom på Viaplay som bara har DD 2.0 på streaming). Är PS4 tyst på 1-2 meters håll? Stabilare inloggning än Xbox Live som är obrukbar vissa perioder?

Om jag ska köpa en PS4 så inte är det bara för att spela. Man kollar ju film/serier också.

Du finner både Viaplay samt Netflix på den ja, samt diverse annat, bland annat Crunchyroll o.s.v om du skaffar fler med amerikanskt konto ( vet i fan varför de inte släppt de i Sverige även om själva streaming tjänsterna finns )

När det gäller HBO så funkar denna på Windows datorer samt Android/Ios så ditt svar där är självklart nej, HBO suger rejält när det gäller att få ut sin plattform till något annat en dessa 3. Det finns HBO GO i USA men den är inte samma som HBO tjänsten vi har i Sverige.

När det gäller inloggning till PSN så har de börjat få kontroll på det, i början var PSN rejält överbelastad men nu har jag inte haft problem på ett bra tag, Mins bara release dagen då det tog mig ca 2 timmar att Logga in, men så har det inte varit sedan första veckan.

Tyst är den i alla fall, den kan börja låta beroende på vad du gör med den, T.ex. spelar vissa spel men för streaming så har jag inte min konsol i huvud taget. Nu Använder jag den enbart för att Streama från Crunchyroll då min TV är överlag bättre på att hantera de resterande streaming tjänster jag använder samt man slipper fler enheter som alstrar värme.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Köpte PS4 för 2 månader sen. Har knappt spelat på den trots att jag inköpt 3 spel. Tittat mest på Netflix på den. Skulle nog vänta med att inköpa tills det finns fler bra spel ute.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Vilka Streamingtjänster har den? Viapaly, Netflix, HBO Nordic? Är det Dolby Digital 5.1 (utom på Viaplay som bara har DD 2.0 på streaming). Är PS4 tyst på 1-2 meters håll? Stabilare inloggning än Xbox Live som är obrukbar vissa perioder?

Om jag ska köpa en PS4 så inte är det bara för att spela. Man kollar ju film/serier också.

Den har åtminstone tjänsterna Viaplay och Netflix. Dolby 5.1 i netflix. Kan inte uttala mig om viaplay eftersom jag inte använt det.
Den är väldigt tyst. Den enda gång jag hör något av den är när den läser något från skiva. T.ex vid uppstart av spel när den kontrollerar discen samt vid installation av spel. Har aldrig heller haft problem med PSN, varken vid inloggning eller annan typ av online användande.

Netflix fungerar väldigt bra via ps4an och är en upgrade från ps3 versionen.
Även IGN appen är väldigt trevligt. Kollar den med jämna mellanrum för att få update från spelvärlden de gånger jag inte orkar lyfta arslet från soffan
Vidzone appen (Musikvideo streamtjänst) är även den nice vid diverse sammankomster som involverar alkoholhaltiga drycker.

Även om det inte finns någon officiell youtube app ännu (kommer i höst) så fungerar det även utmärkt att browsa youtube via www.youtube.com/tv/ i webbläsaren.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Jag köpte PS4 en regnig dag i Maj, ingen valuta för pengarna ännu.. Köpte Killzone men tröttnade på en dag. Trials Fusion HD är kul men nu under sommaren står den helt oanvänd... Väntar på nästa NHL15 som kommer i oktober, egentligen det enda jag tänkt spela ändå så..

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Jag resonerade så här:

Jag kommer ändå köpa en PS4 så småningom och den kommer inte bli så mycket billigare på ett bra tag. Så det var lika bra att köpa en och vara förberedd liksom. Även om det inte finns så många spel än så kommer det fler till hösten.

Lirar LEGO Marvel med tjejen så länge, inte så dumt det heller.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Hej!

Visst är det kul att spendera pengar!

Jag funderade också på PS4, men sen insåg jag att; varför lägga pengar på en konsol när jag har en dator som piskar konsolen?
Så jag Googlade lite vilka spel som finns till PC och som har stöd för Xbox-kontrollen. Och det var en hel del.

Så jag brände in till NetOnNet och köpte en Xbox-kontroll med mottagare till PC, kopplade in dator till min TV med HDMI och började lira. Sjukt nöjd. Blir mycket billigare och dessutom bättre kvalitet enligt mig.

Tyvärr så är Xbox kontrollen värdelös till en del spel, tex fightingspel..
Dessutom så har ju både Xbox och PS samt Nintendo en hel del exklusiva titlar som ej finns på dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

har själv ett ps4 och ångrar mig lite att jag köpte det så tidigt, finns typ inga vettiga spel än

Precis samma här. Legat o dammat i flera månader. Dessutom funkar den varken som 3d bluray spelare eller nätverks mediaspelare.. helt kasst att äga ps4 nu..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dark_Widget:

Tyvärr så är Xbox kontrollen värdelös till en del spel, tex fightingspel..

Absolut inte, det där är en personlig åsikt och inte någon slags fakta.
Faktum är att jag skulle säga samma sak om PS-kontrollen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag köpte en PS4a som jag använde i 3v, sen lämna jag tillbaks den.
Lite samma här att jag köpte för jag var sugen, sen kollade jag upp spelreleaserna och insåg att Inget spel som kommer dom närmaste 2 åren tilltalar mig alls, så jag beställde en Xbone Nordic istället.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Jag köpte en PS4a som jag använde i 3v, sen lämna jag tillbaks den.
Lite samma här att jag köpte för jag var sugen, sen kollade jag upp spelreleaserna och insåg att Inget spel som kommer dom närmaste 2 åren tilltalar mig alls, så jag beställde en Xbone Nordic istället.

Hur ser det ut med xbonen då? Spelmässigt alltså.
även nätverksuppspelnings-funktioner från NAS?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Last of us till ps4 kommer om ca 2 veckor vilket blir ett solklart köp.
Har hållt till godo med Killzone multiplayer sålänge. Men är inte direkt nöjd ännu

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk

Säger som så här, idag, just nu finns det inte mycket spel värda att nämna ens. BF4 är det jag lirar mest. Har testat AC4 men det är ingen höjdare. Tomb Raider är helt ok och snyggt. Killzone är också riktigt snyggt (i jämförelse med grafik på PS3 och XBOX360 som jag haft innan) men storyn på Killzone är tråkig. Tittar man istället på höstens releaser så känner jag mig som ett barn i en godisaffär. Det kommer NHL15 och The last of us (kommer ej till PC), Project Cars, Diablo 3, Far Cry 4, AC Unity, Dragon Age, Driveclub och Destiny. Så hösten ser väldigt ljus ut för PS4

Permalänk
Medlem

Har en PS4 och ångrar mig inte alls. Många fina titlar ute nu och något jag verkligen gillar är att de släpper mycket indiespel i playstationstore. Sedan är det ett plus att det finns netflix och viaplay också.

Gällande dem som försöker köra med det gamla vanliga att de hellre köper en pc som presterar bättre osv osv osv... så är det så tröttsamt så det inte är sant. Spel på PS4 gäller ofta exklusiva titlar men faktiskt också då konsolmarknaden idag ofta sätter standarden för spel och många blir ports till pc så tror jag personligen att spelen kommer att bli (och är) riktigt bra på både PS4 och Xbox ONE.

Sen är det upp till var och en att avgöra vilken konsol som har de exklusiva spelen man är intresserad utav.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lalasken:

Tjenare!

Efter fyra veckor sommarjobb så väntar jag på att pengarna ska dyka upp på kontot i slutet på månaden och varför bara ha pengarna på kontot när man kan lägga de på saker som spel och konsoler?

Därför tänkte jag införskaffa mig ett PS4 då jag har etnt Xbox 360, men när jag har missat spel som The Last of Us, Heavy Rain och flera andra så fick det mig att tänka att det var dags för ett Playstation igen.

Nu är min fråga till er som redan har konsolen, är den värd 4000 och vilka spel skulle ni rekommendera? Jag har så gott som bestämt mig redan men vill gärna ha lite tips och tankar om er upplevelse med PS4 såhär långt oavsett om ni haft den i ett halvår, en månad eller en timme!

Tack på förhand!

Hej!

Ja, den är värd det enligt mig, speciellt om du kombinerar med en Playstation Vita enhet så kan du köra remote play från din PS4 mot din PS Vita enhet, så behöver du inte sitta vid tv´n utan kan sitta där du vill, eller vara ute så länge du bara har täckning på nätverket

Just nu finns det inte så mycket spel ute till PS4, utan utbudet är rätt begränsat så det beror helt på vilka spel du gillar, kolla videor på t.ex. Youtube och kika in på www.gamereactor.se för att se recensioner etc.

Men ett spel som är rätt kul som du borde köpa är Knack ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1688809 ) det ser inte mycket ut för världen, men det är rätt kul att sitta och spela och fördriva tid med

Sen så är det ju som du sagt, The Last of Us som släpps om lite drygt 2 veckor som är ett nästan "självklart" köp, lika som Destiny som släpps i september blir ett "självklart" köp då det ser ut att vara åt "Halo" hållet, och det är samma utvecklare som gör det, så det hoppas jag på blir ett riktigt bra spel

Men som sagt, kolla recensioner, videor etc och se vilka spel som kommer framöver då det är rätt tunt utbud just nu, så det skadar ju inte om du väntar några månader innan du köper en PS4 heller. Då det i september kommer en vit modell av PS4 i samband med Destiny släppet så kan det vara värt att vänta på den om du vill ha den vita versionen, den ser riktigt läcker ut

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte för dina sista besparingar köpa en leksak. Vet du hur det ser ut med bostadspriserna i sverige? Dags att börja spara ihop till en insats om du nu mågonsin vill kunna få råd att flytta hemifrån.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheCouchNerd:

Det första du bör fråga dig själv är vilken typ av spel du tänker spela. Om det är som du säger Sony/Console Exclusives (du nämnde The Last of Us) så är ju PS4:an/Xbox One ett måste. Om du spelar mycket multiplatform (Typ BF4, COD, Assassins Creed, Watch_Dogs) och är grafikkåt så är PC valet för dig, även om dessa spelen fungerar utmärkt på konsolerna, duger då åt mig (är dock mycket van av att spela FPS med handkontroll och är inte så kräsen då det gäller grafik, prioriterar spelkänsla mer). Om du gillar att spela med handkontroll så rekommenderar jag ändå konsolerna då PC portarna oftast är bristande i UI:et då det gäller handkontroller, du kan inte få samma känsla (bortsett från FPS men då är ändå mus och tangentbord det populäraste och det lättaste att spela med).

Bortsett från allt detta så är jag grymt nöjd med min PS4:a, längtar mycket efter Destiny vilket är grymt roligt att spela. Det är dock lite brist på spel vid tillfället men det kommer en hel drös i slutet av året och i början på nästa. The Crew verkar gode häftigt om du gillar bilspel, sen annonserade Sony en rad med exclusives på E3 som såg riktigt bra ut.

#Glömde säga det Json_81 säger under mig, den är ju inte bakåtkompatibel så om du vill spela äldre titlar så måste du köpa en PS3:a

Hur blir Xbox One ett måste ifall han vill spela The Last of Us?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.