Copyswede drar Samsung till domstol för utebliven kopieringsavgift

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

Fattar inte mig på hur Copyswede tillåts förvränga lagar så?

Hur i hela världen kan man tro att en surfplatta är "särskilt ägnad till privatkopiering"? Suck.
Hur många använder sin surfplatta för att sitta och tanka torrents?

Nää. Det har inget med torrents att göra.
Det är privatkopiering det gäller. Inte piratkopiering. Som alltid i denna debatt!

Privatkopieringsersättningen finns till för att ersätta artisterna/mediabolagen i de fall en lagligt införskaffad kopia delas mellan nära och kära.
Exempel: Du köper en skiva/mp3 och delar med din familj (vilket faktiskt inte är lagligt i alla länder ). Det ger en viss förlust i utebliven försäljningning och privatkopieringsersättningen täcker den luckan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är självklart att Björn & Benny, Per Gessle mfl ska få ta del av försäljningen av lagringsmedium när "Kalle Andersson" går till butiken för att köpa ett minneskort till sin kamera.

(Skrivet med viss ironi)

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas domstolen är lika vettig som den som dömde i Radiotjänstmålet så att vi kan sätta stopp för dessa oraganisationer som tolkar lagarna på högst tvivelaktigt vis.

Permalänk
Entusiast

Om jag hade varit en global producent av allehanda produkter, och ett land som jag exporterar till har en organisation som kräver "specialavgifter", så hade jag dragit mig ur det landet. Upphört med all försäljning. Bara för att sätta ner foten. Visst. Det skadar mig mer än vad det skulle skada den underliga organisationen som kräver specialavgifter. Men förhoppningsvis följer fler globala producenter efter, och landets regering måste då fatta vinken och inse att det skadar deras marknad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Det har inget med torrents att göra.
Det är privatkopiering det gäller. Inte piratkopiering. Som alltid i denna debatt!

Privatkopieringsersättningen finns till för att ersätta artisterna/mediabolagen i de fall en lagligt införskaffad kopia delas mellan nära och kära.
Exempel: Du köper en skiva/mp3 och delar med din familj (vilket faktiskt inte är lagligt i alla länder ). Det ger en viss förlust i utebliven försäljningning och privatkopieringsersättningen täcker den luckan.

Han skrev inte heller piratkopiering

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

kolla lite o de visa sig svt o sveriges radio får den största kakan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Han skrev inte heller piratkopiering

Nä, han skrev torrents. Och privatkopiering med tillhörande ersättning har inget/väldans lite med torrents att göra. Däremot har piratkopiering en hel del med torrents att göra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Han skrev inte heller piratkopiering

Nej, men det känns inte som att man privatkopierar via torrents.
Seeda till morsan en fredagskväll.

Permalänk
Medlem

1. De tar ut kopierings avgiften av tillverkaren tex Samsung tex 100 kr

2. De tar ut samma avgift när de säljer produktion i affären o ytterligare 100 kr

Alltså för Copy töntarna så får de dubbla inkomster typ 200 kr

Men så en sak till Copyswede själva vägrar ju att lämna ut direkta uppgifter till vilka dessa pengar går till
det är ju en sak som de stämda bolagen kan gå på o använda i sin bevisföring.

Permalänk
Medlem

Det är ju så sjukt mycket pengar de drar in, och för utebliven intäkt för privat kopiering... jag känner inte en enda person som privatkopierar längre.

Gör ni ?

Och i ärlighetensnamn, vem fasen privatkopierar musik/film på en konsol ???
Precis som många andra så hoppas jag de här dumheterna slutar med en röd näsa för giriga copyswede.
Hoppas att många andra elektroniktillverkare efter det följer med egna stämningar och återkrävande av avgift ifall Samsung vinner.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande veta hur fördelningen på artister ser ut. Hur vet man vem som ska ha mest? Per Gessle eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cove:

Det är ju så sjukt mycket pengar de drar in, och för utebliven intäkt för privat kopiering... jag känner inte en enda person som privatkopierar längre.

Gör ni ?

Och i ärlighetensnamn, vem fasen privatkopierar musik/film på en konsol ???
Precis som många andra så hoppas jag de här dumheterna slutar med en röd näsa för giriga copyswede.
Hoppas att många andra elektroniktillverkare efter det följer med egna stämningar och återkrävande av avgift ifall Samsung vinner.

Håller helt och hållet med dig om allt! Precis så tänker jag också!

Skrivet av l4nky:

Jag vill fortfarande veta hur fördelningen på artister ser ut. Hur vet man vem som ska ha mest? Per Gessle eller?

Det kan du läsa mer om på copyswedes hemsida. Årsredovisningarna. Finns även mer info om hur de tänkt på deras hemsida.
http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannyf2000:

kolla lite o de visa sig svt o sveriges radio får den största kakan

Det räcker alltså inte med 50%+ effektiv skatt. Skrattretande hur staten även drar in pengar till sin propaganda-apparat via 3e parts maffia på det här sättet.
Att det finns de i där här landet som röstar för högre skatt visar bara på hur hjärntvättade vi blir i det här landet.

Men det läskigaste av allt är att USA med flera har oss som förebild numera. Inte konstigt att deras ekonomi går i botten nu. Folk med pengar som har kontakter utomlands har börjat fly från USA de senaste åren och säger upp sina medborgarskap.

Permalänk
Rekordmedlem

Klaga på lagstiftaren i stället för på de som upprätthåller dåliga lagar.
http://www.regeringen.se/sb/d/1667
Det är även val i september

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klaga på lagstiftaren i stället för på de som upprätthåller dåliga lagar.
http://www.regeringen.se/sb/d/1667
Det är även val i september

Inget parti som tagit upp lagen om privatkopiering i sina valmanifest så det är nog skitsamma vad du röstar på i den frågan.

Var förövrigt under sossarnas styre som lagen (och sen Copyswede) uppkom om jag inte minns fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Bra att det går till domstol. Tycker att det behövs ett klargörande av begreppet "särskilt ägnade" av HD. Tycker att tolkningen görs för brett av copyswede.

Det här skulle, i likhet med tv-avgiften, kunna lösas genom att det tas in genom skattsedeln på samma sätt som kyrkoavgiften. Om det står "100 kr har gått till att stödja kulturellt skapande" på skattsedeln skulle i alla fall inte jag bli arg.

Skulle det gå på skattesedeln är det bara börja jobba svart antar jag.

Skrivet av mrqaffe:

Klaga på lagstiftaren i stället för på de som upprätthåller dåliga lagar.
http://www.regeringen.se/sb/d/1667
Det är även val i september

Det är val mellan pest, kolera, cancer eller HIV. Oavsett vad du väljer lär du dock få övriga alternativ påtvingade hur som helst.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Inget parti som tagit upp lagen om privatkopiering i sina valmanifest så det är nog skitsamma vad du röstar på i den frågan.

Var förövrigt under sossarnas styre som lagen (och sen Copyswede) uppkom om jag inte minns fel.

Piratpartiet tar inte upp lagen i sig, men deras manifest täcker in området väl och det är tydligt vad som menas. Information skall vara gratis.

Är det för övrigt inte dags att byta namn till privatpartiet, då många av deras viktigaste frågor handlar om den personliga intgriteten på nätet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonasies:

Inget parti som tagit upp lagen om privatkopiering i sina valmanifest så det är nog skitsamma vad du röstar på i den frågan.

Var förövrigt under sossarnas styre som lagen (och sen Copyswede) uppkom om jag inte minns fel.

Det finns minst ett icke riksdagsparti som vill göra om upphovsrättslagarna rejält, men man kan ju naturligtvis påpeka saker man är missnöjd med för de politiker som bestämmer idag för att på så sätt arbeta för att de ska ändra på dem, det är så systemet är tänkt att fungera och att politikerna får ta del av medborgarnas åsikter är viktigt.
Skriv ett kritiskt mail till en politiker och försök lyfta frågan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vilka otroliga skojare... Hoppas Samsung krossar denna oskäliga verksamhet!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Löjligt detta! Om du använder till copyswede betalade hdd för att spela in radiolåtar på för att sedan föra över dom till din mobiltelefon, ska du betala privatkopieringsavgiften för båda då?
Seriöst det är välidgt få som gör någon typ av privatkopiering idag, det här är någon slags dold avgift för piratkopieringen, synd bara att ingen vill säga det.

Domen kommer att komma snart då de säger att det moderna smartphonesen inte är avsedda för privatkopiering, den dagen är det bara att kläcka upp champagnen...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr har Copyswede lagen på sin sida och tyvärr kommer folk fortsätta rösta på partier som stödjer nuvarande lagstiftning.

Tror alla vet att det finns betydligt större problem i samhället än detta. Om inte så är dessa en aning trångsynta.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonasies:

Inget parti som tagit upp lagen om privatkopiering i sina valmanifest så det är nog skitsamma vad du röstar på i den frågan.

Verkar stämma rätt väl om man ser till de etablerade partierna iaf. Misstänker att piratpartiet inte håller med, men de har å andra sidan inte något större inflytande.

Skrivet av jonasies:

Var förövrigt under sossarnas styre som lagen (och sen Copyswede) uppkom om jag inte minns fel.

Partipolitisk färg spelar mindre roll i frågan om när lagen uppkom.
Framtagandet av en lag kring detta började redan på 60talet när kassettbandet kom till vår jord men det tog många herrans år att komma över ens om hur det hela skulle utformas. Det var en annan tid och det har privatkopierats väldans friskt under både 70, 80 och 90tal. Under dessa årtionden ser jag absolut rimligheten i lagstiftningen. Vet inte om du kommer ihåg hur musik delades på tidigt 90tal, men det var till stor del kopierade kassettband från nära och kära som gällde då fortfarande. Till och med i början av 2000talet privatkopierades det en hel del. Det är väl främst de 10 (kanske 15 då) senaste åren som lagen har blivit ordentligt omodern. Så det är väl främst de 10 senaste årens makthavare som borde bära den här bördan och det gäller båda blockens politik i den här frågan (frågan har ju varit totalt frånvarande verkar det som).

Edit: Som lossah skriver här ovan så finns det ju ett gäng "aningen" större samhällsproblem än detta så det har väl konstant blivit nedprioriterat vilket jag förstår. Men visst sticker det i ögonen på oss ändå!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlack:

1. De tar ut kopierings avgiften av tillverkaren tex Samsung tex 100 kr

2. De tar ut samma avgift när de säljer produktion i affären o ytterligare 100 kr

Alltså för Copy töntarna så får de dubbla inkomster typ 200 kr

Inte riktigt. Punkt 1 stämmer bra, men punkt 2 är felaktig. Det är Samsung som väljer om de ska ta mer betalt för produkten för att kompensera för avgiften.

Samsung skulle kunna strunta i att höja priset, men så gör de förstås inte. I slutändan blir det konsumenten som betalar. Den enda som tror att det inte blir konsumenten som får stå för det är Copyswede, men det skitsnacket är förstås väldigt lätt att se igenom.

Men som sagt, i ditt exempel får Copytöntarna "bara" 100 kr, av Samsung.

För övrigt skall Copyswede förgöras.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tror alla vet att det finns betydligt större problem i samhället än detta. Om inte så är dessa en aning trångsynta.

Med tanke på hur omdiskuterat det är i förhållande till annat så verkar folk ändå tycka att det är ett mycket stort problem, varför man enligt mig också borde rösta på ett parti som vill se en förändring. Det blir en aning snedvridet annars.

"Jag tycker att privatkopieringen och copyswede är skit men jag röstar gärna på ett parti som vill behålla dem".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Tror alla vet att det finns betydligt större problem i samhället än detta. Om inte så är dessa en aning trångsynta.

Man bör försöka påverka alla delar man anser vara felaktiga, men generellt så är det ju så att mycket hänger ihop, en gammaldags lagstiftning som främst gynnar de "mäktiga" på bekostnad av den lille mannen är ju ett genomgående problem inom många områden.
Skaparna behöver få ersättning för sitt arbete men metoderna/reglerna är ju i vissa fall inte så förankrade idag, stömmad media har ju minskat behovet av att lagra och Copyswede borde nog avvecklas men Stim skulle kanske ta en något högre avgift för att balansera upp det i takt med teknikutvecklingen som går mot att vi inte längre lagrar/privatkopierar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på hur omdiskuterat det är i förhållande till annat så verkar folk ändå tycka att det är ett mycket stort problem, varför man enligt mig också borde rösta på ett parti som vill se en förändring. Det blir en aning snedvridet annars.

"Jag tycker att privatkopieringen och copyswede är skit men jag röstar gärna på ett parti som vill behålla dem".

I ärlighetens namn är det inte speciellt omdiskuterat utanför kretsen med ett väsentligt större datorintresse än genomsnittet. Jämför hur mycket utrymme frågan ges i media jämfört med vård, skola, omsorg, invandring...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Sleep Now In The Fire!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Tur att Samsung har en stor kassa i alla fall. Dom kan gott hålla på och bråka med de här idioterna i flera år gärna...
Det är ju för tillfället århundradets pajasföretag detta copyswede.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Kanske skulle löna sig ifall alla stora mobiltillverkare lämnat Sverige ett par år. Vad gör svensken utan ny iPhone? Uppror och går man ur huse!
Då skulle lilla CopySwede tvingas försvinna för att få en ny Apple lur importerad till Sverige igen.. Eller klarar sig lilla Mattias Åkerlind utan en ny iPhone 6? Det är inte troligt i alla fall. Och ja.. Normalt folk som inte är insatta i vad CopySwede är och gör skulle vakna till och inse att detta är ett sjukt maffia samhälle vi lever i.

Jag har på känn att Samsung stoppar försäljningen av telefoner och surfplattor i Sverige ifall detta dras ut ännu mera.
Nu bor jag inte i Sverige men men

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Avstängd

Man blir fan mörkrädd att såna här tomtar får gå lösa när tex tpb killarna sitter inne. Cash is king och inget annat spelar någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

lolclockers