Permalänk
Medlem

Byta tillbaka till Intel?

Hej,

Sitter idag med följande setup:
-Gigabyte GA-990FXA-UD3 (AM3+)
-AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition
-AMD Radeon R9 280X
-8 GB RAM

Upplever FPS-drops på vissa banor i BF4 och misstänker att det är processorn som orsakar detta.

Är det värt att köpa en bättre AMD-processor eller är det ett smartare alternativ att byta moderkort och köpa en Intel-processor?

Det andra alternativet är såklart dyrare, men kanske värt det?

Uppskattar lite input då jag inte känner att jag har kunskapen som krävs för att jämföra AMD-/Intel-processorer mot varandra.

Permalänk
Medlem

Det räcker med att du kan läsa, kolla igenom testerna av processorer som Sweclockers har gjort och dra dina slutsatser efteråt.

Permalänk

Köp en CPU kylare och klocka din processor istället, En uppgradering till Intel kommer inte ge dig någon jätte stor skillnad med ett R9 280X.

FX-8350, FX-9370 samt FX-9590 är alla samma processor som du har nu fast med högre klockhastighet, Så det är ingen större idé att uppgradera till någon av dom.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Köp en CPU kylare och klocka din processor istället, En uppgradering till Intel kommer inte ge dig någon jätte stor skillnad med ett R9 280X.

FX-8350, FX-9370 samt FX-9590 är alla samma processor som du har nu fast med högre klockhastighet, Så det är ingen större idé att uppgradera till någon av dom.

Sitter en Noctua NH-D14 på idag så det finns nog viss överklockningspotential. Jag ska kika närmare på det, tackar för svar

Permalänk

Klocka din processor. FX 8320/8350 ska absolut inte vara några problem just i BF4.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Sitter en Noctua NH-D14 på idag så det finns nog viss överklockningspotential. Jag ska kika närmare på det, tackar för svar

Ja då har du ju verkligen utrymme för överklockning

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Melinho2895:

Klocka din processor. FX 8320/8350 ska absolut inte vara några problem just i BF4.

Inte? Skönt att höra!

Ehm....

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Som dem andra skriver så borde du klocka den. BF4 har Frostbite 3 motorn som uttnyttjar alla 8 kärnor från din processor vilket är väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

klocka din 8320 till 4.5 så äre inga problem sen haha,.. min rullar på i detta i behagliga temps på ett am3 icke + MB med beta bios och ditt MB ska vara trevligt att klocka på. Du kan klocka din CPU till 4GHz utan volt höjning nästan garanterat

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

klocka cpun!

4,4-4,5 är väldigt lätt att nå vissa funkar med stock volt vissa måste sätta den på 1,39-1,40 (1,375 är stock).

Då skall den klara BF4 utan problem!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Som dem andra skriver så borde du klocka den. BF4 har Frostbite 3 motorn som uttnyttjar alla 8 kärnor från din processor vilket är väldigt bra.

Skrivet av enRödjävel:

klocka din 8320 till 4.5 så äre inga problem sen haha,.. min rullar på i detta i behagliga temps på ett am3 icke + MB med beta bios och ditt MB ska vara trevligt att klocka på. Du kan klocka din CPU till 4GHz utan volt höjning nästan garanterat

Skrivet av martin_opell:

klocka cpun!

4,4-4,5 är väldigt lätt att nå vissa funkar med stock volt vissa måste sätta den på 1,39-1,40 (1,375 är stock).

Då skall den klara BF4 utan problem!

Det ska jag kika närmare på efter jobbet, tror den rullar på 4.0 idag så helt oklockad är den inte. Men det verkar ju finnas en hel del kvar att piska ur den

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KiWo:

Det ska jag kika närmare på efter jobbet, tror den rullar på 4.0 idag så helt oklockad är den inte. Men det verkar ju finnas en hel del kvar att piska ur den

Jag vet inte om mitt inlägg var osynligt men det är rätt markant skillnad mellan AMDs modulbaserade processorer och Intels processorer, även utan Hyperthreading. Jag önskar att det inte var så men det är definitivt tillräckligt för att motivera ett köp av en 4690K, till exempel, som är snabbare oklockad än en klockad 8320/8350. I BF4 då.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag vet inte om mitt inlägg var osynligt men det är rätt markant skillnad mellan AMDs modulbaserade processorer och Intels processorer, även utan Hyperthreading. Jag önskar att det inte var så men det är definitivt tillräckligt för att motivera ett köp av en 4690K, till exempel, som är snabbare oklockad än en klockad 8320/8350. I BF4 då.

Jag såg absolut ditt inlägg och det du säger stämmer helt säkert men om majoriteten verkar tro att jag kan komma undan med en investering på 0 kr så känns det som det första att testa. Problemen i BF4 uppstår bara på vissa banor men vart väldigt uppenbart på Sunken Dragon i senaste expansionen då det var närmast ospelbart med de inställningar som normalt ligger stabilt över 60 FPS på de flesta andra banorna.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KiWo:

Jag såg absolut ditt inlägg och det du säger stämmer helt säkert men om majoriteten verkar tro att jag kan komma undan med en investering på 0 kr så känns det som det första att testa. Problemen i BF4 uppstår bara på vissa banor men vart väldigt uppenbart på Sunken Dragon i senaste expansionen då det var närmast ospelbart med de inställningar som normalt ligger stabilt över 60 FPS på de flesta andra banorna.

Ja dåså! Då kan det vara någon grej där på den banan. Men det är klart smartare att klocka tills nästa uppgradering!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

klocka först och se, visst kan hålla med om att en av de nya i5/i7orna är "snabbare" men att lägga 4000rk mot 0kr kör jag på 0kr hehe för att få ungefär samma spelprestand

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Det där är ett 290X... TS har 280X. 290X blir bottleneck för 8350.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av enRödjävel:

klocka först och se, visst kan hålla med om att en av de nya i5/i7orna är "snabbare" men att lägga 4000rk mot 0kr kör jag på 0kr hehe för att få ungefär samma spelprestand

Du får inte ungefär samma spelprestanda, men det skiljer nog inte enormt mycket. Det är helt klart billigare att uppgradera allt senare!

Skrivet av Melinho2895:

Det där är ett 290X... TS har 280X. 290X blir bottleneck för 8350.

Visst är ett 290X en hel del snabbare än ett 280X men principen är densamma.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KiWo:

Jag såg absolut ditt inlägg och det du säger stämmer helt säkert men om majoriteten verkar tro att jag kan komma undan med en investering på 0 kr så känns det som det första att testa. Problemen i BF4 uppstår bara på vissa banor men vart väldigt uppenbart på Sunken Dragon i senaste expansionen då det var närmast ospelbart med de inställningar som normalt ligger stabilt över 60 FPS på de flesta andra banorna.

Kör du med Mantle så bör detta ge ännu mer?!

Till Flamso: Så du tycker att han ska gå över till Intel bara för att han inte får lika hög FPS, men ändå tillräckligt för att köra? Snacka om att lägga pengar i onödan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kör du med Mantle så bör detta ge ännu mer?!

Till Flamso: Så du tycker att han ska gå över till Intel bara för att han inte får lika hög FPS, men ändå tillräckligt för att köra? Snacka om att lägga pengar i onödan.

Yes växlade till Mantle för inte så länge sedan, är det med CPU-krävande?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KiWo:

Yes växlade till Mantle för inte så länge sedan, är det med CPU-krävande?

Nej, det ger dig bättre utnyttjande av CPU -> GPU vilket = högre FPS.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jalle64:

Kör du med Mantle så bör detta ge ännu mer?!

Till Flamso: Så du tycker att han ska gå över till Intel bara för att han inte får lika hög FPS, men ändå tillräckligt för att köra? Snacka om att lägga pengar i onödan.

Senare kanske, men flaskhalsen finns ju fortfarande. Ett 280X är inte SÅ mycket långsammare.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Senare kanske, men flaskhalsen finns ju fortfarande. Ett 280X är inte SÅ mycket långsammare.

Men de få procent skillnad han kanske skulle få är ändå inte värd investeringen. Att lägga ca 3000kr för 5-15% bättre fps känns inte så motiverat. Och om en överklockning av prollen kan ge ungefär samma prestandavinst är det rent korkat att lägga så mycket pengar.

Klocka processorn din en bit till och spara pengarna till något roligare!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:

Upptäckte ganska omgående att processorn var överklockad till 4.2GHz inte 4 som jag trodde.

Fipplade runt en del fick problem vid 4.5GHz, ökade VCORE ett snäpp (0.025V). När processorn närmar sig 60 grader throttlar den ner till 1.4GHz. Googlade lite kring detta och fick lite träffar som pekade på att VRM:erna (eller vad det heter, sitter en kylfläns mellan processor och anslutningarna på baksidan: http://www.gamingmotherboards.net/wp-content/uploads/2013/03/...) var för varma och mycket riktigt så var kylflänsen stekhet.

Kan man göra något åt detta?

Nu är VCORE tillbaka på original och processorn har klarat sig igenom några stresstest på 4.4GHz. Ska stresstesta mer under natten.

Om det inte redan är tydligt så är mina kunskaper inom överklockning klart begränsade, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar

EDIT: Verkar som att just REV 3.0 av detta moderkort har stora problem med överhettande VRM:er (?). Så jag tror det mysteriet löste sig själv.

Permalänk
Medlem

AMD eller Intel... Vad du än väljer kommer du uppleva fps-drops. Ju högre du klockar, desto mindre kommer du uppleva detta. Ska man spela idag, ska man också överklocka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KiWo:

Liten uppdatering:

Upptäckte ganska omgående att processorn var överklockad till 4.2GHz inte 4 som jag trodde.

Fipplade runt en del fick problem vid 4.5GHz, ökade VCORE ett snäpp (0.025V). När processorn närmar sig 60 grader throttlar den ner till 1.4GHz. Googlade lite kring detta och fick lite träffar som pekade på att VRM:erna (eller vad det heter, sitter en kylfläns mellan processor och anslutningarna på baksidan: http://www.gamingmotherboards.net/wp-content/uploads/2013/03/...) var för varma och mycket riktigt så var kylflänsen stekhet.

Kan man göra något åt detta?

Nu är VCORE tillbaka på original och processorn har klarat sig igenom några stresstest på 4.4GHz. Ska stresstesta mer under natten.

Om det inte redan är tydligt så är mina kunskaper inom överklockning klart begränsade, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar

EDIT: Verkar som att just REV 3.0 av detta moderkort har stora problem med överhettande VRM:er (?). Så jag tror det mysteriet löste sig själv.

Har du bra chassikylning? Det är ju lite varmare nu dessutom. Vad hade du för CPU:kylning?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du bra chassikylning? Det är ju lite varmare nu dessutom. Vad hade du för CPU:kylning?

Chassikylningen är Define R4 original har plockat bort den övre hårddiskburen för bättre genomflöde, cpu-kylare Noctua NH-D14.

Permalänk
Medlem

Med en sådan stor CPU kylare så hindrar den kylningen utav en del andra komponenter, därav resultatet att det som du skrev innan att kylflänsen för VRM blev stekhet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KiWo Visa inlägg
Liten uppdatering:

Upptäckte ganska omgående att processorn var överklockad till 4.2GHz inte 4 som jag trodde.

Fipplade runt en del fick problem vid 4.5GHz, ökade VCORE ett snäpp (0.025V). När processorn närmar sig 60 grader throttlar den ner till 1.4GHz. Googlade lite kring detta och fick lite träffar som pekade på att VRM:erna (eller vad det heter, sitter en kylfläns mellan processor och anslutningarna på baksidan: http://www.gamingmotherboards.net/wp...1HqP7rb6SL.jpg) var för varma och mycket riktigt så var kylflänsen stekhet.

Kan man göra något åt detta?

Nu är VCORE tillbaka på original och processorn har klarat sig igenom några stresstest på 4.4GHz. Ska stresstesta mer under natten.

Om det inte redan är tydligt så är mina kunskaper inom överklockning klart begränsade, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar

EDIT: Verkar som att just REV 3.0 av detta moderkort har stora problem med överhettande VRM:er (?). Så jag tror det mysteriet löste sig själv.

Permalänk
Avstängd

Gå på intel. En 8350 på 5.6GHz droppar ned under 50FPS, medan en stockklockad 3570K har 60fps stabilt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Med en sådan stor CPU kylare så hindrar den kylningen utav en del andra komponenter, därav resultatet att det som du skrev innan att kylflänsen för VRM blev stekhet.

Då blir det ghetto-mod med 40mm fläktar imorgon så får vi se om det blir bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Gå på intel. En 8350 på 5.6GHz droppar ned under 50FPS, medan en stockklockad 3570K har 60fps stabilt.

Stämmer det källa? Iallafall är det bättre om han/hon klockar och sen bestämer sej om det är värt när han inte behöhver lägga ut något i onödan då.

stavfell
Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob