Tips på hur att "tänka" när jag vill bygga en tyst rigg.

Permalänk
Rekordmedlem

Välj tysta delar(lådan är nog minst intressant) och använd en riktig helautomatisk fläktkontroller som inte är beroende av moderkortet, fundera på om du kan använda naslagring om du behöver mycket plats, läs "allt" på http://www.silentpcreview.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Välj tysta delar(lådan är nog minst intressant) och använd en riktig helautomatisk fläktkontroller som inte är beroende av moderkortet, fundera på om du kan använda naslagring om du behöver mycket plats, läs "allt" på http://www.silentpcreview.com/

Okej. Vet du om det finns nåt och tänka på när det gäller att "balansera" antalet chassi-fläktar och dess typ? Alltså ska man ha samma antal inluft som frånluft, eller fler av den ena eller andra?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Glöm inte att läsa lite på www.silentpcreview.com den enda riktigt seriösa sajten som inriktar sig på tysta datorer, de har t o m ett tyst rum med bakgrundsljudnivå under 11dB.

EDIT, va tusan missade att posterna ovanför länkade till samma sajt
Facepalm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Okej. Vet du om det finns nåt och tänka på när det gäller att "balansera" antalet chassi-fläktar och dess typ? Alltså ska man ha samma antal inluft som frånluft, eller fler av den ena eller andra?

Man vill ha övertryck i chassit, bla för att slippa damm, så fler insugsfläktar än utblåsfläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Okej. Vet du om det finns nåt och tänka på när det gäller att "balansera" antalet chassi-fläktar och dess typ? Alltså ska man ha samma antal inluft som frånluft, eller fler av den ena eller andra?

Jag tycker att man kan använda många fläktar och en bra fläktkontroller, då kan den styra allt efter verkligt behov, man kan köra med allt mellan passiv kylning och dammsugarblås beroende på behovet.
Man bör även tänka på att pwm fläktar för det mesta är sämre om det handlar om att bygga riktigt tysta system där man reglerar dem till låga varvtal, de tickar mer i motorn än spänningsstyrda fläktar och det kan även skilja på hur fläktkontrollen får dem att låta, det är alltså ofta en fördel att inte sänka varvtalet på fläktarna utan köra av/på, varvtalssyrnnig kan man använda när man behöver "mycket blås" tex vid spelande men inte när man vill ha en ljudlös dator för att använda för att spela upp musik eller film.
Man kan bygga med ett litet grundblås tex en 500rpm fläkt som alltid går, de är i de flesta fall ohörbara i verkligheten i normala rum och sedan starta upp flera fläktar när det blir varmt för att till sist ha flera högvarviga fläktar igång som man varvtalsstyr.
Man bör även tänka på att undvika turbulens i hålen där fläktarna monteras tex såga upp så att det inte finns "småhål i plåten" utan bara ett stort hål och ev använda ett "trådgaller" som brukar låta betydligt bättre om man vill ha beröringsskydd.
Och tänk på att desto större låda dess bättre om man ska ha den stängd, man kan ju dessutom oftast montera in fläktar på fler ställen där man vill i en stor låda medan det brukar vara svårt att montera på andra platser än tillverkaren tänkt i mindre lådor.
Man bör se till att vibrationer från främst hdder inte överförs till andra ytir om man har hdder i datorn, mjuka upphängnnigar och bra fötter på lådan, speciellt om lådan står på en hård yta och inte en matta eller liknande och ha aldrig datorn stående på skrivbordet eller motsvarande, då brukar man höra de ljud som alstras i kretsarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kapar tråden lite. Kommer snart att köpa ett Fractal Define R4 tillsammans med en Noctua NH d15 som ska kyla processorn. Jag kommer att installera 2 Noctua i fronten och ett i bakkant, (alla 140mm).

Räcker detta för kylning av en Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB i stock hastighet? Till det kommer jag även att köpa ett ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII.

Ska jag köpa en till fläkt och placera i botten av chassit eller räcker detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kadjoopplo:

Kapar tråden lite. Kommer snart att köpa ett Fractal Define R4 tillsammans med en Noctua NH d15 som ska kyla processorn. Jag kommer att installera 2 Noctua i fronten och ett i bakkant, (alla 140mm).

Räcker detta för kylning av en Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB i stock hastighet? Till det kommer jag även att köpa ett ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII.

Ska jag köpa en till fläkt och placera i botten av chassit eller räcker detta?

Räcker gott och väl.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kör en klockad 2600k, ett av de högst fabriksklockade GTX670:ina i mitt FD XL R2.
Den är nästan knäpptyst, även i load.
CPUn kyls av en H110 med 2st Noctua NF-A14 PWM med custom fläktkurva (ligger som max på 40-45grader i spel med 500-700rpm).
GPUn kyls av en Kraken G10 Bracket med en H90 med 2st Noctua NF-A14 FLX (körs på chassits fläktkontroller, ligger på 5v), har sett max 51grader på den.

Moderkortets fläktar (Sabertooth Z77) är avstängda tills VRMs etc runt sockeln blir över 65grader, då går de igång på 40% (dessa låter mest, men är väldigt sällan igång).
Chassifläktarna är: 3st Noctua NF-A14 FLX och 1st NF-P14 FLX dessa är avstängda tills cpun når 40grader, då går de igång på 40%.
Nätagget är ett TX750M och är rätt tyst.

Man hör att datorn är igång om det är tyst i rummet. Men inget man stör sig på. Oftast så startar inte ens chassifläktarna när man spelar. Men det hade kunnat varit tystare om man körde luftkylning.

Vattenkylning är oftast rätt effektivt, men du kommer aldrig ifrån ljudet från pumpen eller så. Därför är luftkylare tystare. Oftast till en högre temperatur.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Kapar tråden lite. Kommer snart att köpa ett Fractal Define R4 tillsammans med en Noctua NH d15 som ska kyla processorn. Jag kommer att installera 2 Noctua i fronten och ett i bakkant, (alla 140mm).

Räcker detta för kylning av en Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB i stock hastighet? Till det kommer jag även att köpa ett ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII.

Ska jag köpa en till fläkt och placera i botten av chassit eller räcker detta?

Just för grafikkortets skull så gör bottenfläkten väldigt mycket då den blåser rätt upp till grafikkortet. T.ex. skulle du kunna ha just en bottenfläkt kopplad till en separat fläktkontroller, kanske fractals egna? Så varje gång du tänkt spela så maxxar du upp den fläkten bara eller varjefall drar igång den. Så skjuter den kalluft direkt på grafikkortet. Sedan när du bara ska göra casual stuff på datorn så kan du ha den fläkten avstängd/minimerad.

Men detta är absolut inget krav då du klarar dig gott utan en sån fläkt med. Men om du tänkt överklocka ens lite grand så kan den hjälpa mycket. Jag hade gjort såhär oavsett dock..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av m86s:

Räcker gott och väl.

Mvh

kk. Ljudnivån är a och o för mig. Så jag vill unvika till varje pris att installera fläktar i taket och på sidan.

Skrivet av Nima2001:

Just för grafikkortets skull så gör bottenfläkten väldigt mycket då den blåser rätt upp till grafikkortet. T.ex. skulle du kunna ha just en bottenfläkt kopplad till en separat fläktkontroller, kanske fractals egna? Så varje gång du tänkt spela så maxxar du upp den fläkten bara eller varjefall drar igång den. Så skjuter den kalluft direkt på grafikkortet. Sedan när du bara ska göra casual stuff på datorn så kan du ha den fläkten avstängd/minimerad.

Men detta är absolut inget krav då du klarar dig gott utan en sån fläkt med. Men om du tänkt överklocka ens lite grand så kan den hjälpa mycket. Jag hade gjort såhär oavsett dock..

Men, men :(.

Hur ska jag då göra med EVGA SuperNova 750G2? Agget är 180mm långt. Tror inte att jag ens skulle få in en 120mm fläkt i botten. Jag har vankat av och till och är lite orolig för om kylningen räcker. Jag vill verkligen att burken ska låta så lite som möjligt. Balanserat mellan prestanda och kylning.

Det gör inte så mycket om Processorn går upp till 70 grader när den belastas så länge som jag inte hör fläkt ljudet från kylaren. Men som du säger, grafikkortet kanske skulle låta mindre med en fläkt i botten som blåser upp luft till det.

Problemet är att jag finner inget annat nätaggregat som är så bra som Evga:s för det priset som det säljs för. Och kvalitén på nätaggregatet är inget jag vill tumma på.

Permalänk
Medlem

Byggde själv en ny gamingdator förra hösten där prestanda och ljudnivå var högsta prio. Jag kör med 6st chassifläktar, två fläktar på CPU-kylaren, en fläkt i nätagget och totalt 4 fläktar på grafikkorten. Trots alla dessa fläktar är datorn i princip ljudlös vid normalt arbete.

Har ett Nanoxia Deep Silence 1 chassi med steglös analog fläktkontroller som styr alla chassifläktarna, 2st MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming och en Noctua NH-U14S med en extra Noctua NF-A15 140mm fläkt till CPU:n (dessa styrs via PWM av moderkortet). Sedan har jag skippat vanliga mekaniska hårddiskar och kör med en 250GB Samsung 840 Evo och en 750GB Samsung 840 Evo.

Mer info i mitt galleri:

http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Är själv rätt så nöjd med ljudnivån på datorn i min signatur. Använder den till stor del för hemstudiobruk och ville således ha en maskin som är tyst. Så här ett och ett halvt år senare börjar det dock bli dags att byta ut chassifläktarna som följde med. Jag köpte ett gäng noctuafläktar som jag hade tänkt trycka in redan när jag byggde ihop allt men till en början vart det hela så pass tyst att jag inte kände något behov av det - nu har som sagt chassifläktarna börjat låta lite grann så jag ska montera in mina fläktar från noctua när jag får ork. Annars har det fungerat ypperligt med två fram och en där bak för min del.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |