Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk

ska hämta mina kvarvarande saker hos exet någon dag framöver samt 400kr som hon lånade av mig för att kunna köpa en sak.
grejen är att jag tror att jag ej kommer att få tillbaka mina pengar då hon är en girig person och detta irriterar mig lite.
OM hon nu skulle vägra att betala tillbaka, då har jag väl rätt att ställa kravet 400kr eller att jag tar saken hon köpte? och om hon nu vägrar på båda delarna så kan jag väl helt enkelt slå sönder saken? det är ju min sak tills hon har betalat och den gör jag väl göra vad jag vill med? den står ju i hennes lägenhet så kan ju göra det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mangemani:

ska hämta mina kvarvarande saker hos exet någon dag framöver samt 400kr som hon lånade av mig för att kunna köpa en sak.
grejen är att jag tror att jag ej kommer att få tillbaka mina pengar då hon är en girig person och detta irriterar mig lite.
OM hon nu skulle vägra att betala tillbaka, då har jag väl rätt att ställa kravet 400kr eller att jag tar saken hon köpte? och om hon nu vägrar på båda delarna så kan jag väl helt enkelt slå sönder saken? det är ju min sak tills hon har betalat och den gör jag väl göra vad jag vill med? den står ju i hennes lägenhet så kan ju göra det.

Skulle tro att hon köpt den själv och har kvittot själv?
Det är tyvär inte så lätt. Visst ska du ställa krav på henne, pengar eller det hon köpt så enkelt borde det vara. Borde finns typ domstol att gå till.
Kan höra med nån på jobbet...

Permalänk

köpet gjordes på en loppis, så inget kvitto finns, men däremot ett vittne som kan intyga om att hon har lånat.
domstol lär ju kosta en del, vilket är uteslutet.
men det finns väl nått man kan gå till som sedan kan kräva pengarna enligt lag? har för mig det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Var lite snabb, men normalt kostar ett handläggande 600kr.

Sedan kan det diskuteras hur mycket tid kronkalle kommer att lägga på ett ärende för 400kr.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

jo det var nog det alternativet jag tänkte på, men kostar det 600kr så är det ju ingen poäng.
så jag kan känna mig blåst då?
hon svarar inte ens på mina sms då jag frågar när det passar henne att jag kommer och hämtar mina saker, så jag kan nog känna mig blåst på dem med.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jo det var nog det alternativet jag tänkte på, men kostar det 600kr så är det ju ingen poäng.
så jag kan känna mig blåst då?
hon svarar inte ens på mina sms då jag frågar när det passar henne att jag kommer och hämtar mina saker, så jag kan nog känna mig blåst på dem med.

En ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 och kronofogden bryr sig inte om det handlar om 50 eller 1 000 000 kronor. Om hon inte bestrider ansökan får du ett utslag (ja det heter så) på skulden som du sedan kan få verkställt genom kronofogden. (Typfallet är då att dom mäter ut pengar från hennes lön eller motsvarande) Om hon bestrider ansökan om betalningsföreläggande är dock nästa steg att du lämnar över ärendet till tingsrätten och då tillkommer en kostnad på 600 kronor. (Du kan få dessa kostnader ersatta av dit ex om du yrkar på det och sedan "vinner" tvisten) Ser dock rätt mörkt ut för din del om det går till tingsrätten då du i stort sett sitter i en ord-mot-ord situation.

Ovan är något förenklat en beskrivning om hur det går till att ta det via kronofogden.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

har skickat iväg 3 mer sms där jag frågat om när jag kan hämta mina saker, inget svar och i det näst sista så nämnde jag polis anmälan och idag skrev jag att polisen kommer att kopplas in, så nästa vecka så ska jag lägga fram mitt ärende hos dem.
en stöld anmälan kanske inte går då bevis nog behövs på att sakerna är mina, men jag har hört att man kan få någon polis att följa med till hennes lägenhet och där ställa en massa frågor till henne.
trotts informationen om polis indragandet, så har jag inte fått något svar.
var misstankar om att hon kanske har bytt nummer, men morsan har henne på facebook där hon också har frågat och sagt till henne och det har hon sett men ej svarat.
så jag får se vad polisen har att säga.
om inte de kan göra något så kan exet bara hoppas på att jag aldrig stöter på henne på stan eller nått, ogillar att ställa folk mot väggen, men stöter jag på henne så lär hon få veta att hon lever, är så jäkla irriterad nu.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

FAN va less jag är....

I sommar har jag 8 veckor ledigt, 4 semester och 4 pappaledig (dubbeldagar med min sambo). Hade tänkt vara med dottern och tjejen nere på stranden mest.

Det började med att vi skulle renovera altan. Fick lov att bryta upp golv och allting pga. att hennes förra kille (hon tog huset när vi separerade och nu har jag köpt in mig i det) kört med 22mm trall på CC 1 meter. Fick lov att dubbla antalet reglar och kör med 28 trall istället. Sen böt vi all panel på altan och målade om. Detta projekt tog 4 veckor. Sen tänkte vi att vi skulle bara byta panelen på baksidan av garaget. Så den bröt vi bort, när jag bröt bort upp mot takfoten så märkte jag att råsponten var murken (garagets tak) så då fick jag lov att riva upp all råspont, spika ny, på med papp (det var fan inte lätt på ett tak med 2 innerhörn och ett ytterhörn mitt på taket typ. Idag blev det klart, 1 timme senare börja det ösregna (TUR) gick ut o kolla efter ett par timmars regn o såg ingen antydan på genomsläpp inne i garaget, taket såg fint ut utifrån också. När jag var nöjd så gick jag via altanen in, ser att det droppar från altantaket.

Får lov att gå upp på taket i ösregn, där sitter en stege som ska användas för att komma upp på hustaket, den stegen är fäst med 4 skruvar genom plasttaket, idioten (exets kille) har använt fransk träskruv utan någon som helst tätning. Fysatan i helvete vad irriterande...

Nu lär jag byta en sektion av plasttaket också... Fan i helvete.

Permalänk

Livet suger hårt.
Trodde att jag levde i ett lyckligt liv. Bor sedan 4månader i min drömvilla, med en dotter på 20månader och mitt livs kärlek. Vi har varit ihop sedan 2008 och varit gifta i 3år. Nu visar det sig att hon älskar mig, men bara som en vän. Hon känner att kärleken har försvunnit. Så nu ska vi flytta isär. Känner mig bara helt tom, jag vet inte vad jag ska göra. Jag har gråtit konstant sedan igår kväll. Jag mår så sjukt dåligt av det här, skulle ha börjat att jobbs efter semestern idag, men fick fortsätta vara ledig den här veckan. Känner mig som världens sämsta pappa, jag har jobbat så min dotter har allt hon kan önska sig utom två föräldrar som bor i samma hus.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

kom det bara pang boom eller är det något som har legat och grott under en längre tid?

jag bodde själv ihop med en tjej i typ 1½ år, allt kändes jätte bra och jag gjorde det stora misstaget att ta det för givet att det var hon och jag forever, att vi älskade varandra, att vi bodde ihop och att barnen tyckte om mig, att det var en försäkring om att vi skulle leva ihop tills dödens dagar. men pang boom så vände allt utan någon anledning och vi flyttade isär.
vi pratade ju och så, men då jag tog det för givet att det var vi 2, så fanns det liksom ingen poäng i att prata om problem, som inte fanns, men det gjorde det tydligen.

pratade ni med varandra om problem och så?

men hur som helst, detta kommer att låta som världens största och uttjatade klyscha, men du kommer över henne.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

jag å frugan försöker prata om allt , även små skit problem.
Vi flyttade ihop efter 3 mån efter vi träffades och nu 9år senare, gifta & en son på 8 mån.

vet inte hur ni haft det , men vi har så att märker man att den andra är sur iritterad över något så föröker vi prata direkt om det och reda ut, även om det ksulle vara något som gäller hennes jobb m.m
Vi haft 4 gräl på 9 år

Poängen var att prata om allt ovasett skit saker eller så små grejer att man nästan skrattar åt det
funkar för oss iaf-

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

jo jag håller med, kommunikation och öppenhet är så jäkla viktigt.
men i mitt fall som jag beskrev, så blev man lite för blind för dessa saker då man tog det för givet, vilket jag aldrig har gjort sedan dess eller kommer att göra igen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag sitter i en knivig sits just nu då innehavaren till den lägenhet som vi hyr i andra hand vill ha tillbaks den senast 20:e augusti :/
Behöver ha tag i hyreslägenhet innan dess..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av mangemani:

kom det bara pang boom eller är det något som har legat och grott under en längre tid?

jag bodde själv ihop med en tjej i typ 1½ år, allt kändes jätte bra och jag gjorde det stora misstaget att ta det för givet att det var hon och jag forever, att vi älskade varandra, att vi bodde ihop och att barnen tyckte om mig, att det var en försäkring om att vi skulle leva ihop tills dödens dagar. men pang boom så vände allt utan någon anledning och vi flyttade isär.
vi pratade ju och så, men då jag tog det för givet att det var vi 2, så fanns det liksom ingen poäng i att prata om problem, som inte fanns, men det gjorde det tydligen.

pratade ni med varandra om problem och så?

men hur som helst, detta kommer att låta som världens största och uttjatade klyscha, men du kommer över henne.

Alla förhållanden har sina upp och nedgångar. Vårat har kanske inte alltid varit toppen, men det har inte varit dåligt. Vi pratar om problem och tyvärr så är hon på väg att gå in i väggen av sitt jobb. Vilket har resulterat i att hon inte har mått bra. Vi har dock pratat om det och satt upp mål på hur vi ska ta oss igenom det. Då två dagar senare så kom detta. Det kom som en fet äcklig överraskning som man inte vill ha. Prata med min svärmor och hon förstod inte alls varför det var tvungen att bli som det blev. Hon trodde också att stressväggen var närmare än vad vi trodde eller så kom den nu. För att då ta ett beslut om att hennes jobb alltid kommer att vara såhär och därför vill hon bespara mig tiden med henne. Då jag förtjänar att leva med någon som mår bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jaha, då har laddkontakten på telefonen gått sönder då... Tur att man kan ladda trådlöst men det tar ju en vecka eller två att få hem en ny laddare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Inte för att dra alla över en kant.
Men dessa jävla 90-tals ungar

Frugan har en anstäld hos sig som är ett riktigt stjärnskott.

Igår 45 min innan butiker stänger ringer hon och säger att hon spytt, då måste frugan åka dit och ta över.
1h senare kommer ett sms "jag mår inte bättre, håller tummarna att jag kommer imorgon"
Och idag, kom sms:et, jag mår inte bättre, sen när frugan sa "antog redan det när du skickad igår" då blev det..ää...öö sambon är sjuk också.

Hon jobbar bara extra och har kontrakt, hon får schema å tider, ändå går hon och bokar en resa för att åka iväg.
Hon byter pass titt som tätt för att kunna få vara ledig.
Hennes tidigare referenser är lika bra med, hon slutar på ett jobb pga chefen där hade sagt åt henne, så hon tål inte kritik.

listan går att göra riktigt lång, men men
Så jävla synd om frugan som får åka å täcka upp henne konstant trots att hon bara jobbar 75% och måste börja krångla med sina chefer.
Man räknar väl med att folk har arbetsmoral när man väl ska jobba, men icke, det visade sig tydligen vara en som ställer sig bra hos folk för att kunna glida mellan fingrarna.
Så det blir nu att hon går upp till 100% och jag tar över pappaledighet till 100%,

Blir mer förbannad när man grubblar på det hela....AAAARGH!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Inte för att dra alla över en kant.
Men dessa jävla 90-tals ungar

Frugan har en anstäld hos sig som är ett riktigt stjärnskott.

Igår 45 min innan butiker stänger ringer hon och säger att hon spytt, då måste frugan åka dit och ta över.
1h senare kommer ett sms "jag mår inte bättre, håller tummarna att jag kommer imorgon"
Och idag, kom sms:et, jag mår inte bättre, sen när frugan sa "antog redan det när du skickad igår" då blev det..ää...öö sambon är sjuk också.

Hon jobbar bara extra och har kontrakt, hon får schema å tider, ändå går hon och bokar en resa för att åka iväg.
Hon byter pass titt som tätt för att kunna få vara ledig.
Hennes tidigare referenser är lika bra med, hon slutar på ett jobb pga chefen där hade sagt åt henne, så hon tål inte kritik.

listan går att göra riktigt lång, men men
Så jävla synd om frugan som får åka å täcka upp henne konstant trots att hon bara jobbar 75% och måste börja krångla med sina chefer.
Man räknar väl med att folk har arbetsmoral när man väl ska jobba, men icke, det visade sig tydligen vara en som ställer sig bra hos folk för att kunna glida mellan fingrarna.
Så det blir nu att hon går upp till 100% och jag tar över pappaledighet till 100%,

Blir mer förbannad när man grubblar på det hela....AAAARGH!

Det kanske inte är för att hon är en 90-tals unge utan snarare att hon är konstig över lag bara? Finns nog likadana personer födda på 80, 70 och 60-talet också ska du se.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det kanske inte är för att hon är en 90-tals unge utan snarare att hon är konstig över lag bara? Finns nog likadana personer födda på 80, 70 och 60-talet också ska du se.

visst finns det i alla kategorier.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Skickade in två filmrullar till proffskopia i Jönköping för flera veckor sedan,antingen har rullarna kommit bort eller så har Proffskopia siesta eller nåt,så lång tid tar det inte att framkalla och printa ut kopior.

Permalänk
Avstängd

Så då har man betalat alla räkningar för denna månaden och då har man kvar cirka 300kr då laga AC:n på bilen kostade 8500kr eftersom hela kondensorn var sprucken överallt, samt att räntan på lgh-lånet skulle betalas (kommer vart 3:e månad) så där rök 3000kr till. Problemet är att jag har i princip alla mina sparpengar "nerlåsta" i fonder och aktier på Handelsbanken och att sälja av dem tar minst 3-4 dagar. Så nu sitter man med 300kr totalt på mina ordinarie konton. Så antingen säljer jag av några aktier för att leva månaden ut eller så tar jag fram kreditkortet och lever på de. Nu i efterhand är man rätt lack att man inte sparat pengar på något smartare vis.

Sen råga på allt detta blev min morfar akutinlagd på sjukhuset och kanske inte har många timmar/dagar kvar att leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Lika bra o dra alla över en kant, det är så ytterst några i min generation som visar att dom faktiskt kan jobba..

Det ska antingen vara ett jobb i en hobby dom har eller ett jobb som inte ska vara kämpigt.

Jag nu på 17 år som går i en teknik-klass har insett att chansen att jag pluggar vidare är låg men tänker ändå söka in på högskola senare men under den tiden samt söka jobb och även om det innebär att böja ryggen hela dagen och få en låg lön, det handlar inte alltid om pengarna utan att skaffa erfarenhet för att sedan kunna JOBBA UPP sig till ett bra jobb om man inte vill studera vidare!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Lika bra o dra alla över en kant, det är så ytterst några i min generation som visar att dom faktiskt kan jobba..

Det ska antingen vara ett jobb i en hobby dom har eller ett jobb som inte ska vara kämpigt.

Jag nu på 17 år som går i en teknik-klass har insett att chansen att jag pluggar vidare är låg men tänker ändå söka in på högskola senare men under den tiden samt söka jobb och även om det innebär att böja ryggen hela dagen och få en låg lön, det handlar inte alltid om pengarna utan att skaffa erfarenhet för att sedan kunna JOBBA UPP sig till ett bra jobb om man inte vill studera vidare!

Har du haft ett sådant jobb ens? Om inte så är det lätt att säga att man ska jobba hårt men en annan sak att faktiskt göra det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har du haft ett sådant jobb ens? Om inte så är det lätt att säga att man ska jobba hårt men en annan sak att faktiskt göra det.

Ja, jag har haft "jobb" som jag skulle anse vara hårda.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Dagens IT-goof.

Uppgraderat datorn lite, och monterade in igår. Efter det märkte jag att hårddisken lät hela tiden. Så körde Process monitor och andra analysprogram för att hitta vad som tuggade på datadisken. Sökte på forum/nätet. Men hittade inget svar. Så lät den stå länge i hopp om att processen skulle gå klart.

Till slut fick jag öppna och börja grotta i datorn också, kolla sladdar etc. Så märkte jag att ljudet kom från frontfläkten och inte HDD! Plockade bort dammfiltret och då blev det tyst och fint. Men varför lät det från dammfiltret, var det kontakt med fläktarna? Kollade noga och hitta till slut en plasttråd som hängde ner från dammfiltret och flappa runt i fläkten. Lustigt nog lät det väldigt likt HDD-aktivitet.

Nu är den tyst i alla fall. ;D

Permalänk
Medlem

Irriterad på att jag var 4 timmar för sen att skriva till netonnet angående mitt tangentbord (steelseries 6gv2) som har börjat dubbelklicka. 2 års garanti.

"Garantin har gått ut" fick man som svar. 4 timmar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

jag å frugan försöker prata om allt , även små skit problem.
Vi flyttade ihop efter 3 mån efter vi träffades och nu 9år senare, gifta & en son på 8 mån.

vet inte hur ni haft det , men vi har så att märker man att den andra är sur iritterad över något så föröker vi prata direkt om det och reda ut, även om det ksulle vara något som gäller hennes jobb m.m
Vi haft 4 gräl på 9 år

Poängen var att prata om allt ovasett skit saker eller så små grejer att man nästan skrattar åt det
funkar för oss iaf-

Måste bara säga grattis till ett så lyckat förhållande. Blir glad varje gång jag läser något liknande, men få gånger jag faktiskt skriver någonting. Fyra gräl på nio år är verkligen ingenting, vissa grälar kanske fyra gånger per dag. Dessutom gör ni det viktigaste man kan i ett förhållande vilket är att prata. Och att ni flyttade ihop efter 3 månader och än idag håller ihop är verkligen fantastiskt! Ni verkar vara skapta för varandra helt enkelt.

Edit: Får jag fråga hur gamla ni var när ni träffades?

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

Måste bara säga grattis till ett så lyckat förhållande. Blir glad varje gång jag läser något liknande, men få gånger jag faktiskt skriver någonting. Fyra gräl på nio år är verkligen ingenting, vissa grälar kanske fyra gånger per dag. Dessutom gör ni det viktigaste man kan i ett förhållande vilket är att prata. Och att ni flyttade ihop efter 3 månader och än idag håller ihop är verkligen fantastiskt! Ni verkar vara skapta för varandra helt enkelt.

Edit: Får jag fråga hur gamla ni var när ni träffades?

Tackar

Jag var 21 & hon 20.
Träffade genom *harkel harkel* Lunarstorm.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Verkar ha klarat mig från blixten som ska ha slagit ner! (Jag sov så jag vet inte vart den slog den)

Proppen hade gått men allt i mitt rum förutom 1 sak klarade sig och en liten sketen bordslampa gör ju inget så länge datorn fungerar!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Semestern är slut Dygnet har man lyckats vända åt på tok för fel håll Inget jobbigt att behöva gå till jobbet direkt, men värmen, den tar emot... Natti natti

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.