Permalänk
Medlem

580 går dåligt?

Tjenare clockers!

Skaffade lite nya delar för några dagar sen, det som är nytt är processor, moderkort och grafikkort.

Specs:
Intel core i5 3570k, 3.4Ghz
msi z77a-g45
sparkel geforce gtx 580
8gb ram 1333mhz
windows 7 64bit

Jag körde ett furmark benchmark test och fick bara 16fps med 1502 score.
förstår inte riktigt varför då alla andra har runt 30fps eller över.
Och i spel som CS:GO har jag nästan under 100 fps.

Någon som har något förslag?

Alla drivrutiner är upp to date.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Furmark är inget bra test.
Alla (?) nyare grafikkort klockar ner sig för att inte skadas av överhettning.

Däremot så skall ju spelande fungera bättre än med dina gamla grejer.
Gjortde du en ominstallation ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Furmark är inget bra test.
Alla (?) nyare grafikkort klockar ner sig för att inte skadas av överhettning.

Däremot så skall ju spelande fungera bättre än med dina gamla grejer.
Gjortde du en ominstallation ?

Okej, något annat test som fungerar bättre?
Ja märkte detta då den klockade ner till 386Mhz.

Ja denna setup ska klara MINST 200 fps, då min polare har samma setup fast med 660 och det är i genomsnitt sämre och hans flyter på i 200-300 fps.

Jag har formaterat datorn, och ett simulator spel jag spelar funkade nästan felfritt, skulle kunna vara bättre även där.

Ska man gå in på klockning eller vad är felet?
mvh

Permalänk
Entusiast

Kör 3dmark 11 istället och återkom.
Furmark är som sagt inget vidare för att benchmarka.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Unigine's Valley och Heaven är rätt OK att plåga grafikkort med.

Permalänk
Medlem

Hade för mig att swec hade problem med 580 och nått 3d mark. kolla recensionen. står nog där

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Temperatur på processorn? En mycket vanlig orsak till att en dator underpresterar är att processorn överhettar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Hade för mig att swec hade problem med 580 och nått 3d mark. kolla recensionen. står nog där

Du skulle inte vara vänlig och länka? Är inte så händig med sweclockers hemsida ännu.

Skrivet av fantomsmurfen:

Temperatur på processorn? En mycket vanlig orsak till att en dator underpresterar är att processorn överhettar.

idle ligger den runt 45 grader, ingame ligger den runt 60-75. Helt ok för en 3570k med stock kylare?

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark och posta en länk till dina resultat. Har du kopplat bildskärmen till grafikkortet eller till moderkortet?

http://www.techpowerup.com/downloads/2379/futuremark-3dmark-2013-v1-3-708/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör 3DMark och posta en länk till dina resultat. Har du kopplat bildskärmen till grafikkortet eller till moderkortet?

http://www.techpowerup.com/downloads/2379/futuremark-3dmark-2013-v1-3-708/

Ska göra detta! Återkommer när jag tankat samt testat, jag har den kopplad till grafikkortet.

EDIT: Körde benchmark valley och fick ihop 56.2 fps. samt 2200 score.

Permalänk

Pröva att avaktivera ULPS i msi afterburner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackemong:

Pröva att avaktivera ULPS i msi afterburner

Varför ska jag ha msi's efterburner när jag inte använder ett msi grafikkort? Eller använder man det tilll mobo också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwedon:

Varför ska jag ha msi's efterburner när jag inte använder ett msi grafikkort? Eller använder man det tilll mobo också?

Bara för att msi har gjort det betyder de ju inte att det är låst till msi kort

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bara för att msi har gjort det betyder de ju inte att det är låst till msi kort

Jaha, haha så trodde jag det var tack, ska testas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwedon:

Ska göra detta! Återkommer när jag tankat samt testat, jag har den kopplad till grafikkortet.

EDIT: Körde benchmark valley och fick ihop 56.2 fps. samt 2200 score.

Tyärr säger det inte mig så mycket. Ett 3DMark resultat kan jag dock kolla om det verkar normalt. En fördel med 3DMark är också att det testar både grafikkortet och processorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackemong:

Pröva att avaktivera ULPS i msi afterburner

ULPS är väl bara för AMD kort?

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken så jag satte i mitt gamla 580 DCII och testade... körde benchmark 1080p.

Resultat

Så datorn i sign och ett 580 klockat till 910 Mhz.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tyärr säger det inte mig så mycket. Ett 3DMark resultat kan jag dock kolla om det verkar normalt. En fördel med 3DMark är också att det testar både grafikkortet och processorn.

Okej, kan man använda sig av demot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Blev lite nyfiken så jag satte i mitt gamla 580 DCII och testade... körde benchmark 1080p.

Resultat

Så datorn i sign och ett 580 klockat till 910 Mhz.

Exakt, mycket bättre resultat än vad jag fick. Du vet inte vad som kan göra GPUn segare på något sätt? Eller vad det är för något som spökar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwedon:

Exakt, mycket bättre resultat än vad jag fick. Du vet inte vad som kan göra GPUn segare på något sätt? Eller vad det är för något som spökar..

Som redan sagts i tråden så klockar nästan alla nyare kort ner sig när man testar i furmark.
Vissa BIOS har dock inte det inbyggt och det går att stänga av om man verkligen vill.

Varför är du så fastställd på just furmark?
Testa istället dom programmen som folk erbjudit i tråden för att man ska kunna hjälpa dig..

Fö om problemet bara är i furmark så är det INTE något problem, furmark är inget man ens benchar i idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Som redan sagts i tråden så klockar nästan alla nyare kort ner sig när man testar i furmark.
Vissa BIOS har dock inte det inbyggt och det går att stänga av om man verkligen vill.

Varför är du så fastställd på just furmark?
Testa istället dom programmen som folk erbjudit i tråden för att man ska kunna hjälpa dig..

Fö om problemet bara är i furmark så är det INTE något problem, furmark är inget man ens benchar i idag.

Nej, det är jag inte! bara att jag har knappt 6mb/sec så tar typ 2timmar att tanka.

Men det är inte de som är problemet att de är dåligt i furmark, jag får ju inte ut min fps i mina spel. Det går knappt spela MAX på CS:GO, det är sjukt.

Du kanske vet hur man ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwedon:

Nej, det är jag inte! bara att jag har knappt 6mb/sec så tar typ 2timmar att tanka.

Men det är inte de som är problemet att de är dåligt i furmark, jag får ju inte ut min fps i mina spel. Det går knappt spela MAX på CS:GO, det är sjukt.

Du kanske vet hur man ska göra?

Har du provat att starta om datorn? (händer att den kan fastna "idle")
Du kan också ändra Power management i Nvidia Control Panel till "prefer maximum preformance".
Ladda ner antigen GPU Z eller Msiafterburner för att kontrollera vad för hastighet din GPU clock ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Har du provat att starta om datorn? (händer att den kan fastna "idle")
Du kan också ändra Power management i Nvidia Control Panel till "prefer maximum preformance".
Ladda ner antigen GPU Z eller Msiafterburner för att kontrollera vad för hastighet din GPU clock ligger på.

Jag har startat om den x antal gånger idag.
Har ändrat, dock ingen skillnad.
Msiafterburner har jag kollat i och den ligger på core: 845MHz, Memory: 2004MHz.
Ska jag klocka mer eller vad föredrar du/ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwedon:

Jag har startat om den x antal gånger idag.
Har ändrat, dock ingen skillnad.
Msiafterburner har jag kollat i och den ligger på core: 845MHz, Memory: 2004MHz.
Ska jag klocka mer eller vad föredrar du/ni?

Vad ligger din CPU på för hastighet när du spelar?
CPU Z för att se hastighet.

Om det ser bra ut där så är det troligen inte något direkt fel med din dator.
(så länge benchmarksen också är felfria)

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwedon:

Okej, kan man använda sig av demot?

Ja gratisversionen fungerar bra. Det tar ett bra tag att köra hela testet då även alla demos körs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwedon:

Du skulle inte vara vänlig och länka? Är inte så händig med sweclockers hemsida ännu.

idle ligger den runt 45 grader, ingame ligger den runt 60-75. Helt ok för en 3570k med stock kylare?

längst ner på denna sida
http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Lite kul det här, vi har identisk setup förutom att jag har i7-3770K och kör 2 sparkel i sli
15 min Furmark 1920-1080 3184 points minfps 35 - Maxfps 61 - avgfps 35
Temperaturen gick upp till 86 grader som max.
Drivarna jag använder är 9.18.13.4052 (7-2-2014) - GL:nvoglv64

Jag håller på att plocka ner 3Dmark och testar i morgon fm.

*edit*
Jag ändrade inget på nvidia control panelen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Körde Skydiver,
Graphics Score 13141
Physics Score 8718
Combined Score 14557

Score 12323

Och här får jag konstiga artefakter som tydligen kan bero på drivar, jag har inte överklockat.
Nu har du lite att gå på iaf

*edit*
Snabb sökning pekade på sli kablen, vände på den och då blev slutvärdet 19670
Så, nu ska jag sluta spamma tråden

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Körde Skydiver,
Graphics Score 13141
Physics Score 8718
Combined Score 14557

Score 12323

Och här får jag konstiga artefakter som tydligen kan bero på drivar, jag har inte överklockat.
Nu har du lite att gå på iaf

*edit*
Snabb sökning pekade på sli kablen, vände på den och då blev slutvärdet 19670
Så, nu ska jag sluta spamma tråden

ursäkta för att jag varit inaktiv men har varit på öland några dagar!

Jag körde nyss ett sky diver test och fick i resultat:
Graphics score 16475
Physics score 7811
combined score 16632

score 14136

Någon som vet om detta är bra/dåligt eller ganska normalt?

jämför man med dina poäng så är detta rätt okej för att vara singel GPU och en 3570k, så nu är frågan bara varför jag har så sjukt dålig fps i CS:GO?

Någon här som vet mycket om spelet eller hur man ska få bättre fps?

Alla förslag är välkomna, tack

Permalänk
Medlem

Ditt 3DMark resulatt verkar ju vara normalt. Ingen aning varför du har problem i CS:GO tyvärr.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p