Installerade Windows på annan hårddisk, nu är allt jag hade "borta"

Permalänk
Medlem

Installerade Windows på annan hårddisk, nu är allt jag hade "borta"

Jag hade windows på min SSD(+ lite viktigare program) och alla filmer och spel på min HDD.
Häromdagen bytte jag moderkort och insåg att jag behövde nytt windows också, så jag laddade ner det på en USB(lagligt) och installerade windows på min HDD istället, den med alla spel och grejer.

Nu är windows installerat och allt funkar prima MEN, alla mina filmer, spel, program och dylikt(som jag hade hört skulle försvinna) är kvar på HDDn fast dom går inte att använda, eller, dom går att använda, men datorn vet typ inte att dom är där.

Jag tog upp startmenyn t.ex och sökte på steam, ingenting kom upp.
Så jag gick in i HDDn och letade upp steam foldern och som jag trodde, där var steam.exe, det var bara att starta.
Den körde en "first time setup" och sen var allt klart, jag behövde inte ladda ner eller installera något. Alla mina spel är kvar, alla filmer också.

Det är som att datorn har glömt bort allt och jag måste söka upp alt helt själv.

Det kanske ska vara så?

Edit: Ett annat exempel är att jag har kvar alla drivers och sånt till grafikkort, hörlurar, mus, m.m men datorn lägger inte på dom själv, jag måste själv gå in och leta upp dom i HDDn.

Permalänk
Medlem

En annan fråga, hur får man bort windows från sin gamla hdd(SSD)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stee_vo:

Jag hade windows på min SSD(+ lite viktigare program) och alla filmer och spel på min HDD.
Häromdagen bytte jag moderkort och insåg att jag behövde nytt windows också, så jag laddade ner det på en USB(lagligt) och installerade windows på min HDD istället, den med alla spel och grejer.

Nu är windows installerat och allt funkar prima MEN, alla mina filmer, spel, program och dylikt(som jag hade hört skulle försvinna) är kvar på HDDn fast dom går inte att använda, eller, dom går att använda, men datorn vet typ inte att dom är där.

Jag tog upp startmenyn t.ex och sökte på steam, ingenting kom upp.
Så jag gick in i HDDn och letade upp steam foldern och som jag trodde, där var steam.exe, det var bara att starta.
Den körde en "first time setup" och sen var allt klart, jag behövde inte ladda ner eller installera något. Alla mina spel är kvar, alla filmer också.

Det är som att datorn har glömt bort allt och jag måste söka upp alt helt själv.

Det kanske ska vara så?

Skrivet av stee_vo:

En annan fråga, hur får man bort windows från sin gamla hdd(SSD)?

En dum fråga: Varför använder du inte din SSD för windows? Hur många delar (partitioner) finns på din HDD? Kan du posta en bild på din Diskhanterare? Vilket windows?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av stee_vo:

Det är som att datorn har glömt bort allt och jag måste söka upp alt helt själv.

Ja men så ska det ju va. Vet inte vad du förväntade dig skulle hända? Du gjorde ju en NY installation, allt det där som du pratar om (genvägar till program osv.) ligger ju kvar i din GAMLA installation. Vill du ha över dom får du fixa det själv eller hitta ett programs som kan kopiera över grejer och justera alla paths och grejer.

Men varför installerar du Win på HDD när du har en SSD? Låter som du kanske missat poängen med SSD.

Visa signatur

CPU: Intel i7-3930 Kylning: SilverStone Argon AR01 M/B: Asus Rampage IV Extreme RAM: 32GB GPU: MSI GeForce 970 PSU: Corsair HX650 Lagring: 256GB M550 | 1TB Samsung F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzarAlkex:

Ja men så ska det ju va. Vet inte vad du förväntade dig skulle hända? Du gjorde ju en NY installation, allt det där som du pratar om (genvägar till program osv.) ligger ju kvar i din GAMLA installation. Vill du ha över dom får du fixa det själv eller hitta ett programs som kan kopiera över grejer och justera alla paths och grejer.

Men varför installerar du Win på HDD när du har en SSD? Låter som du kanske missat poängen med SSD.

För att det inte fanns kvar plats på min SSD, jag hade den gamla installationen + viktiga program på den och när jag skulle installera så sa installationshanteraren att ALLT på hårddisken man installerar windows på kommer försvinna och eftersom jag har ganska viktiga grejer på SSDn ville jag inte att dom skulle försvinna.

Så jo, jag förstår precis meningen med en SSD, jag hade bara ingen plats på den, det är därför jag lade till frågan om hur man tar bort det från den gamla SSDn så att jag kan föra över den nya installationen till den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzarAlkex:

Ja men så ska det ju va. Vet inte vad du förväntade dig skulle hända?

Trodde i alla fall att man borde kunna hitta sina program genom att söka efter dom.

har aldrig installerat windows själv så jag hade ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En dum fråga: Varför använder du inte din SSD för windows? Hur många delar (partitioner) finns på din HDD? Kan du posta en bild på din Diskhanterare? Vilket windows?

För det fanns inte plats på den PGA mitt gamla windows är kvar på den. Vill gärna ta bort men vet inte hur man gör det "cleant".

Vet inte hur jag ska få reda på det, vet knappt vad partitioner är.

Windows 7, home premium, om det spelar någon roll.

http://imgur.com/HZT1eft
Där är en bild på diskhanteraren, F: är en USB med lite filmer på så den är inte alltid där. D: är SSDn som fortfarande har gamla windows på sig.
Som ni kan se så har jag inte särskilt mycket minne att ha och göra med.

EDIT: FÖRLÅT att jag inte satt ihop mina 3 senaste kommentarer.

Permalänk
Skrivet av stee_vo:

Trodde i alla fall att man borde kunna hitta sina program genom att söka efter dom.

har aldrig installerat windows själv så jag hade ingen aning.

Söken i startmenyn söker bara igenom indexerade mappar. Ingen Steam-genväg i nån av dom, ingen Steam i startmenyns sök.

Gå in på Kontrollpanelen och Indexing Options så ser du vad jag menar. I din förra Windows installation kom Steam alltså fram när du sökte för att du hade en genväg till Steam någonstans, troligen i startmenyn eller på skrivbordet.

Nu har faktiskt Windows en funktion för att själv hitta det som en genväg pekar på när det har flyttats, så du kan prova att kopiera alla genvägar från din gamla installation. Troligtvis funkar inte den över Windows installationer men den kanske kan gissa sig till platsen annars. Går ju enkelt att scripta ihop nåt som fixar det också. Men även om det lyckas så får du fortfarande räkna med att det kan bli problem då programmen försöker läsa nåt från registret eller användarmappen som så klart inte är där längre. Det är helt upp till dig om du vill spendera tid på att kopiera över sånt.

Visa signatur

CPU: Intel i7-3930 Kylning: SilverStone Argon AR01 M/B: Asus Rampage IV Extreme RAM: 32GB GPU: MSI GeForce 970 PSU: Corsair HX650 Lagring: 256GB M550 | 1TB Samsung F1

Permalänk
Medlem

Du har verkligen krånglat till det för dig själv.
Eftersom du ändå planerar att flytta över ditt Windows till din SSD igen så är det ingen mening med att fixa och trixa i denna installation då du kommer få installera om det igen.
Flytta över de filer du inte vill bli av med ifrån din SSD till din HDD, sen bootar du upp på ditt Windows USB och raderar partitionen på din SSD och installerar sedan Windows på din SSD. (låt installationsprogrammet skapa ny partition)
När detta är klart så kan du radera allt som har med Windows att göra på din HDD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du har verkligen krånglat till det för dig själv.
Eftersom du ändå planerar att flytta över ditt Windows till din SSD igen så är det ingen mening med att fixa och trixa i denna installation då du kommer få installera om det igen.
Flytta över de filer du inte vill bli av med ifrån din SSD till din HDD, sen bootar du upp på ditt Windows USB och raderar partitionen på din SSD och installerar sedan Windows på din SSD. (låt installationsprogrammet skapa ny partition)
När detta är klart så kan du radera allt som har med Windows att göra på din HDD.

Jag hade inget val, var tvungen att installera Windows någonstans och eftersom det inte fick plats i SSDn fick det bli HDDn.

Men ja, det låter som en plan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stee_vo:

Jag hade inget val, var tvungen att installera Windows någonstans och eftersom det inte fick plats i SSDn fick det bli HDDn.

Men ja, det låter som en plan.

Det är just det att man normalt inte behåller de installerade programmen om man ska nyinstallera windows. De program man vill ha igen får man skaffa och installera om igen. Det som du själv har gjort är det som du behöver spara på som egna bilder, filmer och dokument, som du ju kan lägga på en USB och/eller en annan del av HDD:n. Sedan drar du igång en ren installation på din SSD och kopplar under tiden bort din HDD, som du kopplar in när allt med windows är färdigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Och sen i framtiden ifall du skulle få för dig att fortsätta spara av gammal vana på samma disk igen, som nedladdade installationsfiler till program, filmer och spel m.m. Skapa då en extra partition vid sidan om systemets partition, så hamnar alla dem övriga grejerna på ett eget ställe avgränsat ifrån resten av systemet.

Blir så mycket enklare sen ifall man behöver flytta mellan diskar och ge systemet mer utrymme. Då behöver man bara deala med den extra partitionen och slipper bolla med allt de lilla som ligger sparat och som kan riskera krabba till saker & ting. Undvik dock i de längsta att röra startpartionen om systemet använder en sådan (System Reserved om några hundra MB) och systemet självt.

Men det är en dålig lösning om man installerat program på en partition som sen flyttas dvs man kan förlora associationer till program så program måste installeras om igen för fungera igen.

Så smartast är ju att planera rätt ifrån början t.ex Windows på SSD'n och allt annat på en större disk intill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är just det att man normalt inte behåller de installerade programmen om man ska nyinstallera windows. De program man vill ha igen får man skaffa och installera om igen. Det som du själv har gjort är det som du behöver spara på som egna bilder, filmer och dokument, som du ju kan lägga på en USB och/eller en annan del av HDD:n. Sedan drar du igång en ren installation på din SSD och kopplar under tiden bort din HDD, som du kopplar in när allt med windows är färdigt.

Låter som en bra idé tycker jag.

Skrivet av Venke:

Och sen i framtiden ifall du skulle få för dig att fortsätta spara av gammal vana på samma disk igen, som nedladdade installationsfiler till program, filmer och spel m.m. Skapa då en extra partition vid sidan om systemets partition, så hamnar alla dem övriga grejerna på ett eget ställe avgränsat ifrån resten av systemet.

Blir så mycket enklare sen ifall man behöver flytta mellan diskar och ge systemet mer utrymme. Då behöver man bara deala med den extra partitionen och slipper bolla med allt de lilla som ligger sparat och som kan riskera krabba till saker & ting. Undvik dock i de längsta att röra startpartionen om systemet använder en sådan (System Reserved om några hundra MB) och systemet självt.

Men det är en dålig lösning om man installerat program på en partition som sen flyttas dvs man kan förlora associationer till program så program måste installeras om igen för fungera igen.

Så smartast är ju att planera rätt ifrån början t.ex Windows på SSD'n och allt annat på en större disk intill.

Ja, jag vet, det var dåligt planerat.
Det var min första dator jag byggt från grunden med delar som jag valt ut.

Men man lär sig ju av sina misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

Ja, jag vet, det var dåligt planerat.
Det var min första dator jag byggt från grunden med delar som jag valt ut.

Men man lär sig ju av sina misstag!

Har på känn det kommer ordna sig till de bästa isåfall