Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG 42PC1R - Problem med inställningar och upplösning

Permalänk
Medlem

LG 42PC1R - Problem med inställningar och upplösning

Köpte nyligen LG 42PC1R på blocket för att ha en TV i mitt studentrum. Köpte även en Chromecast för att kunna enkelt streama filmer osv, men märkte att upplösningen var fel. När jag går in i menyn på TV:n så kan jag inte komma åt auto config, utan bara manuell config, och där kan man endast skjuta bilden upp/ner samt höger/vänster, vilket inte hjälper något då man sjukter in ena sidan och ut den andra. Auto config är "grå" och kan inte väljas.

Finns det något sätt att göra en factory reset eller "låsa upp" funktionen?

Permalänk
Bildexpert 📺

Nackdelen med att köpa en så gammal plasma (ett under att de fortfarande fungerar) är att man ofta lurar sig och tänker "jag behöver bara en bild". I själva verket är det rätt kniviga apparrater att ha att göra med då utvecklingen sprungit helt ifrån dem.

Den här typen av gamla modeller kan inte pixelmappa normalt då de har 1024x768-upplösning med icke-kvadratiska pixlar. En del av dem kan matas med 1360x768 pixlar i 60 Hz och pixelmappa vertikalt, men det kan vara ett sabla meck att få det att fungera. Där har jag heller inte koll på hur chromecast fungerar men gissar att den håller sig till standardformat som 720p? Då kan du aldrig få den här TV:n att återge hela bilden rätt.

Däremot ska du kunna få rätt proportioner på bilden, men det sker inte i reglagen du letar i utan med det reglage där du växlar mellan 4:3, 16:9-format och liknande. Du blir dock aldrig av med overscan och/eller omskalning av bilden när du kör standardssignaler som 720p och 1080i.

Orsaken till att Auto config är gråmarkerad är för att den endast fungerar med analoga signaler, när du kör VGA eller liknande.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret! Får ta och köra via HDMI till laptopen, då jag där kunde få en fungerande upplösning.