Hög standard volt på Phenom II X4 955 & Cool´n Quiet vid OC?

Permalänk
Medlem

Hög standard volt på Phenom II X4 955 & Cool´n Quiet vid OC?

Hej, har tidigare kört på stock clock med min Phenom II X4 955 och då undervoltat lite till 1.3xx

Tänkte nu snabbt testa att överclocka den då jag har en ny kylare (Hyper 212 Evo). Läste guider, kollade youtube (körde samma inställningar som denna, men rörde inte volt alls, allt där är satt på auto https://www.youtube.com/watch?v=Bg1TnBEXtdg)

Nu uppe i 3.8GHZ vilket jag är nöjd med. Vill inte riktigt pressa den mer.
Nu till frågan, är volten/temp för hög? (Ligger på 40-42C i idle) Ligger som sagt på auto på alla volt inställningar i BIOS, men har läst att 1.4V kan vara för högt?

Vet att 62C är smärtgränsen för AMD Phenom II X4, men det är precis att den klarar det.
(Prime95 i ca 10min)

Samt, att Cool´n Quiet verkar vara avslaget, även fast det är på i BIOS och Power Settings är "Balanced" i Windows. Slås det av vid OC?
Kan man tvinga fram det igen genom Windows?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

När man överklockar lämnar man aldrig CPU volt på auto, oavsett CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

1488
88

heil

EDIT: On topic, bara justera tillbaka voltagen ?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

1488
88

heil

EDIT: On topic, bara justera tillbaka voltagen ?

Då får jag bsod vid inloggning till Windows.

Kan klocka ned lite och se om jag får ned vcore lite lägre kanske.

Och varför inte lamna på auto? Jag testade att undervolta och då dör den, nästa steg är auto (v1.4000) och jag vill ju inte övervolta om jag inte behöver?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Om den står på auto så kommer den att öka volten av sig själv. Dessutom så brukar inte det fungera så bra och är riskabelt när man överlåter detta till moderkortet.

Så mitt tips är: gör om och gör rätt!

Ladda "Optimized default", lås alla voltinställningar så stock (de brukar stå bredvid stället man ändrar inställningen på i BIOS) och testa försiktigt att öka klocken några steg i taget.

Kolla även på någon större kanals överklockningsguide, finns troligtvis här (Edit: http://m.sweclockers.com/forum/trad/723298#l-1404661315 ) annars tex denna av Linus: http://youtu.be/5a7AxZJ7tWc

Idle temp är inte det man brukar vara uppmärksam på, utan loadtemp är det viktiga.

När du väl har hittat den klock som passar så brukar man köra stabilitetstest i minst ett par timmar.

Lycka till och var försiktig
Per

(disclaimer: all överklockning och liknande är på EGEN RISK och jag tar inte på mig något som helst ansvar för vad du gör eller vad som händer med din dator.)

Permalänk
Medlem

Lyckas inte hitta någon clock som passar. Började med att bara höja multi till x16.5 som ger en liten OC på ca 3.3-4. Standard Volt 1.4V

Märkte innan med den höga clocken att jag fick sämre hastighet vid emulering av ps2, från 60 fps till 40fps.
Kör igång pscx2 även med denna lilla OC, och pang 40fps.

Kör stock = 60fps.

Kan ju köra upp den till 3.7 genom att bara höja multi, rör inte fsb eller volt alls. Ingen crash eller något, men det är något som blir ostablit.

Testade att höja volt till 1.5V med 17x multi, rör inte fsb clock. Ifall den fick för lite volt.
Samma skit. 40fps vi emulering.

Guiden du länkar pratar ju om att höja fsb, trodde att en oslåst multi (Black Edition) så skulle man slippa det eftersom det kan vara ostabilt?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Med en upplåst prolle så kan du höja multi ja, men även det kan ju bli ostabilt. Ibland blir det stabilare om man sänker multi lite och höjer Fsb lite ist. Du får testa dig fram helt enkelt.

Varför du tappar fps när du höjer klocken har jag inget bra svar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra360:

Med en upplåst prolle så kan du höja multi ja, men även det kan ju bli ostabilt. Ibland blir det stabilare om man sänker multi lite och höjer Fsb lite ist. Du får testa dig fram helt enkelt.

Varför du tappar fps när du höjer klocken har jag inget bra svar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, får ta tid och först höja fsb och se om det händer. Kanske är multi som gör det ostabilt.

Antar att jag tappar fps om OC är ostabilt, även om jag inte får bsod direkt så kan ju instruktioner bli felberäknade.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64