Permalänk
Medlem

Screen-tearing i Windows 7?

Jag har ett problem med screen-tearing när jag använder Windows 7 Basic Tema. Jag lyckades tillslut hitta en lösning genom att byta till W7 Aero-tema.
Men enligt Windows så drar detta Aero-temat onödigt mycket prestanda. När detta började "jävlas" med mig (för ca 1 år sedan) så var det runt samma tid som jag köpte ett nytt nätaggregat på 630 W, kan det bero på det?? Mitt Grafikkort: ASUS GTX 760
Jag kan tillägga att när jag kollar min huvudskärms Uppdateringsfrekvens så är den på 59 Hz(??), när jag sen väljer 60 Hz & trycker "verkställ", så går den ändå tillbaka till 59 Hz igen??

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag har ett problem med screen-tearing när jag använder Windows 7 Basic Tema. Jag lyckades tillslut hitta en lösning genom att byta till W7 Aero-tema.
Men enligt Windows så drar detta Aero-temat onödigt mycket prestanda. När detta började "jävlas" med mig (för ca 1 år sedan) så var det runt samma tid som jag köpte ett nytt nätaggregat på 630 W, kan det bero på det?? Mitt Grafikkort: ASUS GTX 760
Jag kan tillägga att när jag kollar min huvudskärms Uppdateringsfrekvens så är den på 59 Hz(??), när jag sen väljer 60 Hz & trycker "verkställ", så går den ändå tillbaka till 59 Hz igen??

Tacksam för svar.

Nätagg nej, angående Hz så är det förmodligen avrundningsfel.
Utan Aero så tror jag inte Vsync fungerar då kortet sitter i 2D läge om jag minns korrekt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Så ett annat grafikkort skulle kanske fixa det?

Permalänk
Medlem

du måste ha en vääääldigt dålig dator om du märker någon prestandaskillnad med Aero på/av.
det är ungefär som att köra alla spel på absolut lägsta grafik, för annars drar det ju onödig prestanda.
ha det på istället. det är snyggare (imo) och bättre.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du måste ha en vääääldigt dålig dator om du märker någon prestandaskillnad med Aero på/av.
det är ungefär som att köra alla spel på absolut lägsta grafik, för annars drar det ju onödig prestanda.
ha det på istället. det är snyggare (imo) och bättre.

Det drar ner faktiskt prestandan lite, senast jag testade förlorade man ett par FPS med Aero på.

Skrivet av Area52:

Så ett annat grafikkort skulle kanske fixa det?

Förmodligen inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Moderbordet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du måste ha en vääääldigt dålig dator om du märker någon prestandaskillnad med Aero på/av.
det är ungefär som att köra alla spel på absolut lägsta grafik, för annars drar det ju onödig prestanda.
ha det på istället. det är snyggare (imo) och bättre.

Jag märker ingen prestanda-skillnad med Aero på, bara screentearing ( som ett streck över skärmen) när jag kör med W Basic

Permalänk
Medlem

*UPDATE* Jag har märkt nu att jag inte får screen-tearing när jag kör spel med Windowd Basic aktiverat, men när jag kollar på videos via Ytube, VLC, mm, så får jag det