Måste kabel vara så dyr - 2.5mm???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Visst är det ganska intressant ändå att ingen "audiofil" faktiskt kan förklara varför en "dyr" kabel är betydligt bättre? Ändå håller de fast vid sitt påstående.

Det är väldigt intressant särskilt när det finns mätgrafer som motbevisar dem och mängde med misslyckade blindtester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Precis... fysikens lagar verkar de kunna bända lite på.

Hm... påminner om den här gruppen som påstår att jorden är platt. xD De vägrar tro på den fakta som finns.

Yepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Kardeler (som det heter i verkligheten) är varje enskild koppartråd (i det här fallet, kan ju vara andra material i andra kablar eller vajrar).

Precis det jag skrev?
Det är bara det att här i Norge heter det "kordeler" så jag har lärt mig att använda det, därva

Skrivet av Burks:

"kordeler" som jag kallar det är varje enskiljd ledare inne i plast kappan

Skrivet av kozmos:

Kunde inte låta bli!

Gör som jag gjort det sista året. ignorera allt trams som skrivs. (förde också till att jag nästan inte gjorde några inlägg i år, tappade lusten att skriva )

Permalänk
Medlem

Det är svårt att motstå

Permalänk
Medlem

Testar mig fram till det jag gillar och inte gillar. En del har blivit lite dyrare, fast jag är ändå nöjd . Brukar skriva i de trådar jag anser är ordentliga. Försöker själv skriva så gott det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Har du sett mig påstå det då? Använder dem för de håller hög kvalité byggmässigt.
Sen va det en ganska korkad kommentar, ser du hifiklubben sälja solida silver koktakter för det leder bättre än guldpläterad koppar dessutom hör du inte någon skillnad mellab tex neutrik kontakter och cardas kontakter för 1000kr paret som ska ha extremt magisk ledförmåga.

Sen de hifitokarna är knappast hifitokar utan snarare audiofiler som upplever för mycket placeboeffekt.

Bör även nämnas att neutrik används inom musik industrin där det är högst krav på neutralt och balanserat ljud.

öh, eftersom du verkade dra det i samma andemening som att du satsar på kvalitet och därför borde veta bättre. så ja.

och silver leder bättre än guld, och ren koppar leder bättre än guldpläterad koppar, det är bara ett par faktum. vad vill du ha sagt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Precis det jag skrev?
Det är bara det att här i Norge heter det "kordeler" så jag har lärt mig att använda det, därva

Du beskrev kardeler och kallade dom för ledare. Ville reda ut begreppen för att undvika förvirring.

Skrivet av Verminator:

Visst är det ganska intressant ändå att ingen "audiofil" faktiskt kan förklara varför en "dyr" kabel är betydligt bättre? Ändå håller de fast vid sitt påstående.

Vilken sten ligger du under? Audiofiler kan förklara i smärtsam detalj just vilka skillnader det finns mellan olika kablar.

Om det sedan är sant eller bara vanföreställningar är en annan femma.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Finkelzvin;14874798"]Du beskrev kardeler och kallade dom för ledare. Ville reda ut begreppen för att undvika förvirring./QUOTE]

ok nu blev jag ännu mera förvirrad

det jag kallar för "kordel" är kardel.
när jag säger ledare så menar jag en strömförande ledning i en kabel.Likt den bild jag visade tidigare i tråden. (kanske finns någon bättre förklaring på mitt ordval)

Med andra ord för mig, är kardel/kareler en ledare eller flera ledare tillsammans beroende på hur kabeln är uppbyggd.

har jag/vi förstått varandra rätt, eller är det mina Norska begrepp som krånglar till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

öh, eftersom du verkade dra det i samma andemening som att du satsar på kvalitet och därför borde veta bättre. så ja.

och silver leder bättre än guld, och ren koppar leder bättre än guldpläterad koppar, det är bara ett par faktum. vad vill du ha sagt?

De är kvalitets kontakter, överlägsen kvalité över cmc kontakterna jag använde sist.
Jag vet att ren silver leder bättre än guld, inte för att det påverkar ljudkvaliteten.

Permalänk
Medlem

Men jisses, det ända som möjligtvis skiljer är isolering. Och det är väl antingen med halogen eller halogen fri.
Köp på biltema eller jula, vill du ha böjlighet så välj RK! Är du inte behov av det så kör på FK.
Det viktiga är att installation utförs rätt, dvs skruva fast allt ordentligt, inte skada för mycket av isolering, se till att kortslutning inte sker etc.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Burks;14874863"]

Skrivet av Finkelzvin:

Du beskrev kardeler och kallade dom för ledare. Ville reda ut begreppen för att undvika förvirring./QUOTE]

ok nu blev jag ännu mera förvirrad

det jag kallar för "kordel" är kardel.
när jag säger ledare så menar jag en strömförande ledning i en kabel.Likt den bild jag visade tidigare i tråden. (kanske finns någon bättre förklaring på mitt ordval)

Med andra ord för mig, är kardel/kareler en ledare eller flera ledare tillsammans beroende på hur kabeln är uppbyggd.

har jag/vi förstått varandra rätt, eller är det mina Norska begrepp som krånglar till det?

Hehe. För att göra det tydligt, din bild visar en kabel, sammansatt av tre ledare, som i sin tur är sammansatta av ett antal tvinnade kardeler.

Permalänk
Medlem

Visst kan man höra skillnad på kablar. Jag har inte själv jämfört så många olika kablar, men vid ett tillfälle jämförde jag en billigare högtalarkabel från Monster Cable med en dyrare från Nordost, och tyckte att det blev ett mer behagligt ljud från Monster-kabeln, då Nordost:en kändes för hård och kall för min smak. Ibland är den dyrare kabeln bättre, ibland inte. Det är viktigt att själv jämföra, och inte lyssna så mycket på vad andra tycker.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag har inte förstått vitsen med varför man envisas om att skryta med guldpläterade kontakter som någon magisk överlyxad superledare när silverpläterat faktiskt är bättre. Varför inte silverpläterade kontakter? Skulle vara både billigare och bättre på att leda.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Här finns lite matnyttiga artiklar: http://www.lts.a.se/lts/artiklar

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Jag körde 1.5mm kabel till mina högtalare vilket resulterade i visst knaster, bytte till 2.5 och fick finfint ljud. var ganska långa sträckor kabeln drogs iof. Sen att kablarna var det billigaste jag kunde hitta på rulle spelade ingen roll för mig. Storleken har lite betydelse, priset ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag har inte förstått vitsen med varför man envisas om att skryta med guldpläterade kontakter som någon magisk överlyxad superledare när silverpläterat faktiskt är bättre. Varför inte silverpläterade kontakter? Skulle vara både billigare och bättre på att leda.

Man guldpläterar inte för att få magisk kontakt man guld pläterar för att kontakterna ska hålla längre och inte oxidera.
Det är inte heller något man skryter om då det inte rör sig om några stora summor pengar och det ser dessutom snyggare ut än nickelplätering.
Det finns silverpläterade kontakter och de är oftast dyrare och oxiderar fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag har inte förstått vitsen med varför man envisas om att skryta med guldpläterade kontakter som någon magisk överlyxad superledare när silverpläterat faktiskt är bättre. Varför inte silverpläterade kontakter? Skulle vara både billigare och bättre på att leda.

För det låter bättre

Köpte i för sig en sub kabel som var guldpläterad på kjell, är dubbelskärmad (gör väl ingen skillnad), men köpte den för den var billig jämfört med andra kablar under kategorin subkabel (190 kr ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Jo men de kan inte förklara VARFÖR.

å jodå. går du bara in och ögnar igenom samtliga HiFi-skrifter så skulle jag säga att om du inte får åtminstone ett par redogörelser, rent tekniskt, för varför en viss sak låter bättre så är det en statistisk osannolikhet.

[QUOTE="Finkelzvin;14874898"]

Skrivet av Burks:

Hehe. För att göra det tydligt, din bild visar en kabel, sammansatt av tre ledare, som i sin tur är sammansatta av ett antal tvinnade kardeler.

[QUOTE="Burks;14874863"]

Skrivet av Finkelzvin:

Du beskrev kardeler och kallade dom för ledare. Ville reda ut begreppen för att undvika förvirring./QUOTE]

ok nu blev jag ännu mera förvirrad

det jag kallar för "kordel" är kardel.
när jag säger ledare så menar jag en strömförande ledning i en kabel.Likt den bild jag visade tidigare i tråden. (kanske finns någon bättre förklaring på mitt ordval)

Med andra ord för mig, är kardel/kareler en ledare eller flera ledare tillsammans beroende på hur kabeln är uppbyggd.

har jag/vi förstått varandra rätt, eller är det mina Norska begrepp som krånglar till det?

ni har lite rätt, eller fel, båda två beronde på hur man ser på saken.

ur rent etymologisk synpunkt så finns det inget som säger att en kardel måste bestå av en "fiber", enbart att det kallas så enbart som en del av en större samling fibrer.

i kablar har det dock av hävd i språkbruket kommit att betyda att det är fråga om en massiv tråd enbart.

Skrivet av binarie2:

Men jisses, det ända som möjligtvis skiljer är isolering. Och det är väl antingen med halogen eller halogen fri.
Köp på biltema eller jula, vill du ha böjlighet så välj RK! Är du inte behov av det så kör på FK.
Det viktiga är att installation utförs rätt, dvs skruva fast allt ordentligt, inte skada för mycket av isolering, se till att kortslutning inte sker etc.

på tal om kortslutningar, inte för att det är så troligt att en högtalarkabel i sig skulle orsaka brand. men, vid en fast installation i ett tak eller liknande så kan det vara klokt att se till att kabeln är säker ur rökutvecklingssynpunkt om det skulle brinna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För det låter bättre

Köpte i för sig en sub kabel som var guldpläterad på kjell, är dubbelskärmad (gör väl ingen skillnad), men köpte den för den var billig jämfört med andra kablar under kategorin subkabel (190 kr ).

"subkablar" är iof bland de vettigare att skärma, dels eftersom de ofta är väldigt långa. och för att många subbor glatt plockar upp störsignaler, kabeln hjälper dem så gärna in där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

"subkablar" är iof bland de vettigare att skärma, dels eftersom de ofta är väldigt långa. och för att många subbor glatt plockar upp störsignaler, kabeln hjälper dem så gärna in där.

3 meters kabel köpte jag och för mig är det mer än nog Jo, testa att sätta fingret på änden av kontakten (blir ett fint ljud ), så märkt att subben är lite känslig:) Bror nog på att det är aktiv och inte behöver mycket pusch från en receiver som vanliga högtalarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Man guldpläterar inte för att få magisk kontakt man guld pläterar för att kontakterna ska hålla längre och inte oxidera.
Det är inte heller något man skryter om då det inte rör sig om några stora summor pengar och det ser dessutom snyggare ut än nickelplätering.
Det finns silverpläterade kontakter och de är oftast dyrare och oxiderar fortare.

Jag kan köpa att den håller längre eftersom guld är ädlare, men silver i sig är fortfarande ganska inert och jag har svårt att se att det skulle oxidera annat än i mer extrema miljöer. Kanske om man stoppar in den i ett guldpläterat uttag...?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

3 meters kabel köpte jag och för mig är det mer än nog Jo, testa att sätta fingret på änden av kontakten (blir ett fint ljud ), så märkt att subben är lite känslig:) Bror nog på att det är aktiv och inte behöver mycket pusch från en receiver som vanliga högtalarna.

jo det är en onödigt svag signal egentligen som skapar problemet. pga av den lågfrekventa ljudets uppfattning så skulle "standarden" tjäna på en betydlig högre lågnivå för att bättre funka med hur folk använder subbor. för sent att ändra på saken nu dock.

Skrivet av Erwya:

Jag kan köpa att den håller längre eftersom guld är ädlare, men silver i sig är fortfarande ganska inert och jag har svårt att se att det skulle oxidera annat än i mer extrema miljöer. Kanske om man stoppar in den i ett guldpläterat uttag...?

med tanke på att guld naturlig oftast uppträder ihop med silver så är det nog inget problem.

silver är som du säger ganska stabilt i de flesta rena miljöer så det är ett ganska obefintligt problem dock, och jämte många andra metaller så orsakar inte oxiden några stora ledningshinder.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Angående kontakter så kan jag rekomendera att man har samma matreal både i hona och hane , har man inte det så rekomenderar jag den ädlare i honan då hanen är lättare att rengöra.

Silver oxiderar ganska fort i luft så det rekomenderar jag inte, även om silveroxid är en god elektrisk ledare, till skillnad från kopparoxid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag kan köpa att den håller längre eftersom guld är ädlare, men silver i sig är fortfarande ganska inert och jag har svårt att se att det skulle oxidera annat än i mer extrema miljöer. Kanske om man stoppar in den i ett guldpläterat uttag...?

Ja men det är inte dyrt med gulplätering och det är mer resistent mot oxidering än silver och kompromissen i ledningsförmågan gör ingen skillnad på ljudet så antar att det är därför det är ett bra val.
Jag köpte 64 specialskruvar till mina splitfälgar spm va guldpläterade i 24k, betalade inte mer än 1200kr och kan garantera att det va skruvarna som utgjorde det mesta av priset inte pläteringen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gurkorna:

Jag körde 1.5mm kabel till mina högtalare vilket resulterade i visst knaster, bytte till 2.5 och fick finfint ljud. var ganska långa sträckor kabeln drogs iof. Sen att kablarna var det billigaste jag kunde hitta på rulle spelade ingen roll för mig. Storleken har lite betydelse, priset ingenting.

Dimensionen på kabeln lär inte påverka "knaster" troligen hade du glappkontakt men satte fast kablaget ordentligt när du bytte.
Kabeln är inte totalt oviktig men nära på om det är korrekt dimensionerat, det går dessutom att ta hänsyn till kabelns egenskaper när man dimensionerar filtret, då innebär alla avvikelser från de "indimensionerade egenskaperna" sämre ljud, är man slug så dimensionerar man sunt och kan köra med tex ek.
Det är bättre att skaffa en eq om man vill ha en tonkontroll, det är mycket billigare och ger helt andra möjligheter till kontroll, bara låt kabeln överföra signalen mellan a och b utan att den ska behöva påverka den eftersom det är tekniskt möjligt.

Det finns mycket lycksökare i kabelbranschen och väldigt få som mäter och visar upp fakta, det är även väldigt höga marginaler på kablage...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

det är även väldigt höga marginaler på kablage...

+70%
:/

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smygolf:

Det räcker inte på långa vägar om man tar med billiga kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Där är siffran snarare +1000
Klart, en hifihandlare måste ju få smör på mackan med

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

M3 gjorde ett blindtest i tidningen för något år sedan med massa kablar och experter, ena expertern tyckte kabeln som var avklippt med en gaffel som lagning lät bäst. Så jag tror inte det spelar sådan stor roll vad man kör för märke så länge kabeln i sig är tillräcklig

det spelar stor vilken typ av gaffel som användes såklart om rätt typ av gaffel så hade experten fått orgasm i örat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Med tanke på i vilken miljö man använder HiFi-utrustning i så blir guldpläteringen nästan överflödig.

Däremot när det gäller billjud som mer eller mindre befinner sig i utomhusmiljö så är guldpläteringen guld värd.

Det utgör fortfarande en väldigt låg kostnad så varför inte:)

Skickades från m.sweclockers.com