Permalänk
Medlem

Mithras, ja det har du rätt om att utbildningen har lagts ner.Vi var de sista högskoleing. i medieteknik.

Vad säger ni om det här;
http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/magisterprogram...

Det verkar intressant,just att det är data- och systemvetenskap och bara ett år. Ett stort plus är att jag kommer ha en magisterutbildning, vilket som väger mer än att ha YH/KY utbildning.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eva85:

Mithras, ja det har du rätt om att utbildningen har lagts ner.Vi var de sista högskoleing. i medieteknik.

Vad säger ni om det här;
http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/magisterprogram...

Det verkar intressant,just att det är data- och systemvetenskap och bara ett år. Ett stort plus är att jag kommer ha en magisterutbildning, vilket som väger mer än att ha YH/KY utbildning.

Vad tycker ni?

Låter mycket smartare, men...

http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/magisterprogram...

Kollar du kursplanen så ser man att det inte är där du får sitta och programmerare. Jag tror inte att du efter att ha avslutat det där programmet kommer känna dig mer självsäker som programmerare, om du söker jobb som det. Var det inte det du ville?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Anledningen att du ska prata med studievägledaren är sådana här saker "Kraven för detta program är Filosofie kandidatexamen eller annan examen som motsvarar 180 högskolepoäng, varav minst 90 hp inom datavetenskap, systemvetenskap, informatik eller informationssystem.". Vilket betyder att du måste komma från ett datavetenskapligt program. Närliggande program är det som gäller när man söker senare del.

MDI är enda jag vet ska/bör gå att läsa med medieteknikexamen. Saken med YH är LIA, då det inte är så mycket praktiska moment i utbildarna annars. Kontakt och erfarenhet med yrkeslivet får man sköta på annat vis när man går via högskolan. Lika så om man vill jobba lite mer praktiskt än vad som går via kurserna. Arbetsgivare vill ju veta att det finns ett genuint intresse för utveckling så bara akademisk eller yrkesutbildning är lite tunt. Även om det kan räcka för att få in foten någonstans. Fast någonstans måste man börja och fördjupa sig. Diskutera utbildningsvägarna med studievägledaren, det mesta är möjligt det handlar bara om hur lång tid det tar innan man kan ta sig dit och annat kan du hoppa på direkt. CSN kan du dock inte leva på i hur många år som helst. Krav, kurser, olika skolor osv kan du diskutera med studievägledaren då det inte är så lätt att ha överblick över det.

Permalänk
Medlem

Jag är halvvägs i min utbildning och det verkar definitivt vara en tacksamt att jobba inom programvaruutveckling vad det gäller utbud av jobb och löner.
Dessutom är nog kvinnor särskilt eftertraktade då jag tror att majoriteten är män som vill jobba med det och det finns ett intresse av att få in fler kvinnor.

Edit:
Förövrigt minns jag inte hur många som jag vet är kvinnor på det här forumet och du verkar ny så välkommen, även om du mest ville ställa en fråga kanske snarare än att bli en del av sweclockers

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Anledningen att du ska prata med studievägledaren är sådana här saker "Kraven för detta program är Filosofie kandidatexamen eller annan examen som motsvarar 180 högskolepoäng, varav minst 90 hp inom datavetenskap, systemvetenskap, informatik eller informationssystem.". Vilket betyder att du måste komma från ett datavetenskapligt program. Närliggande program är det som gäller när man söker senare del.

MDI är enda jag vet ska/bör gå att läsa med medieteknikexamen. Saken med YH är LIA, då det inte är så mycket praktiska moment i utbildarna annars. Kontakt och erfarenhet med yrkeslivet får man sköta på annat vis när man går via högskolan. Lika så om man vill jobba lite mer praktiskt än vad som går via kurserna. Arbetsgivare vill ju veta att det finns ett genuint intresse för utveckling så bara akademisk eller yrkesutbildning är lite tunt. Även om det kan räcka för att få in foten någonstans. Fast någonstans måste man börja och fördjupa sig. Diskutera utbildningsvägarna med studievägledaren, det mesta är möjligt det handlar bara om hur lång tid det tar innan man kan ta sig dit och annat kan du hoppa på direkt. CSN kan du dock inte leva på i hur många år som helst. Krav, kurser, olika skolor osv kan du diskutera med studievägledaren då det inte är så lätt att ha överblick över det.

Precis. Så om man läser vidare till civilingenjör kan man läsa till en masterexamen i datavetenskap och samtidigt få ut civilingenjörsexamen i medieteknik också.

Om det är den rätta vägen för alla vet jag inte, men du blir högt eftertraktad med en masterexamen från kth inom data.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sadla om till Svetsare
Kör på det några år , sen går du med i ett politiskt parti och sen kan du bli statsminister
Lycka till / Med vänlig hälsning Svetsaren

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Precis. Så om man läser vidare till civilingenjör kan man läsa till en masterexamen i datavetenskap och samtidigt få ut civilingenjörsexamen i medieteknik också.

Om det är den rätta vägen för alla vet jag inte, men du blir högt eftertraktad med en masterexamen från kth inom data.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej dubbla examina får vi inte i Sverige. Vi har inte major och minor på det sättet som du kan ha på andra sidan Atlanten heller. Problemet är snarare att det inte går att läsa vilket masterprogram eller magisterprogram inom datalogi som helst, men det går att läsa vissa. Olika förkunskapskrav och behörighetskrav på olika program. Meningen är att man ska fortsätta i närliggande ämnen, inte helt andra. Om man ska ha examen på högre nivå. Människa-datorinteraktion är det enda jag känner till som är närliggande och kan hänga ihop med medieteknik, men läser du det som masterprogram så får du såklart bara en master i MDI. Ska du ha civing inom medieteknik får du söka till senare del där. Hur som helst finns med massor olika krav och förkunskap som behövs, det kommer skilja mellan utbildning och skola så det är studievägledaren som gäller vid sådana val i första hand. Det är stor skillnad på högskoleingenjör i medieteknik och inom datavetenskap. Möjligen att det går att läsa KTHs masterprogram inom datalogi. SUs ser dock ut att ha krav som betyder att du måste läst 90HP data och alltså komma från ett datavetenskapligt program. Därför sånt behövs tittas närmare på, annars går det inte ens att söka till programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Sadla om till Svetsare
Kör på det några år , sen går du med i ett politiskt parti och sen kan du bli statsminister
Lycka till / Med vänlig hälsning Svetsaren

Eller så kan du köpa en examen från bluffuniversitet och bli minister. Har mer med dina vänner i partiet att göra än något annat, och kommer du från chefspositioner på andra ställen kan du bli minister eller direktör och kan misslyckas hur mycket som helst och ändå tjäna multum. Mer så än gamla fd statsministrar.

Permalänk

SUs och KTHs datautbildningar är ganska lika. I högre årskurs får du välja bland KTHs kurser. SUs dataprogram läses i KTHs lokaler. SU datautbildning är ett bra val om du inte kommer in på KTH.