Köpa PS4 eller spara slantarna?

Permalänk

Köpa PS4 eller spara slantarna?

Hej
ja är PS4 nya "måste" för konsoler?
eller bör jag spara för en ny PC kanske?
vad jag menar är att jag vill ha den där känslan man fick av PS1 med FF spelen Crash bandicoot osv,samt lite av PS2 känslan med sina spel på den tiden, känns som om allt handlar numera om snyggast grafik sen om spelen är bra ger rätt känsla eller ej skiter man i är det så illa?
Så PS4 eller Xone eller spara slantarna?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Spara slantarna, "bygg en steambox."

Om det inte finns flera spel du absolut måste spela som bara finns till xbone/ps4, dvs.

Permalänk
Medlem

Fråga dig själv - vad spelar jag mest på, PC eller konsol och välj därefter. Ja såvida du inte har mängder med pengar och kan köpa båda. Jag tänkte som du ett tag pga Destiny men hoppade PS4 i förmån för en grafikkortsuppgradering.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

ok
jag har en lappis en MSI med gtx765 inte den bästa pc´n för spel, det är den där känslan över att spela nåt bra som är roligt inte bara snyggaste spelet ever det ger inte riktigt den spel känslan
men ska man nu välja mellan MS/Sony vilken är den bästa spel maskinen dessa?
funderar så småningom att bygga en ny pc men vet inte, om nu PS4 är tillräckligt bra så vem vet

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Jag kan bara säga en sak ifall du är fullt osäker och hårdvaruargumenten inte räcker till för ett beslut.
På PC har du Steam, andra siter som säljer nycklar som i överlag gör att man får sina spel sjukt mer lätttillgängliga men främst mycket billigare. Ett nytt spel till ett PS4 kan jag nog satsa på att du kommer få betala några hundralappar mer på (per titel) än på PC.

//MVH Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Legopappa:

Hej
ja är PS4 nya "måste" för konsoler?
eller bör jag spara för en ny PC kanske?
vad jag menar är att jag vill ha den där känslan man fick av PS1 med FF spelen Crash bandicoot osv,samt lite av PS2 känslan med sina spel på den tiden, känns som om allt handlar numera om snyggast grafik sen om spelen är bra ger rätt känsla eller ej skiter man i är det så illa?
Så PS4 eller Xone eller spara slantarna?

Beror på helt vilka spel du gillar, gillar du spel som finns till PS4 så köp PS4, gillar du bara spel som finns på pc, så kör på pc.
Och om man ser till PS4 och Xbox One så handlar det inte bara om grafiken, utan hela "alltet" som har med en konsol att göra, grafik, spela med polare, snacka med dem under tiden, och på Playstation sidan så remote play från en PS Vita mot en PS4 om man vill. Så exempelvis Playstation är ju ett helt ekosystem, bra sammanbyggt för spel

Skrivet av henke_92:

Jag kan bara säga en sak ifall du är fullt osäker och hårdvaruargumenten inte räcker till för ett beslut.
På PC har du Steam, andra siter som säljer nycklar som i överlag gör att man får sina spel sjukt mer lätttillgängliga men främst mycket billigare. Ett nytt spel till ett PS4 kan jag nog satsa på att du kommer få betala några hundralappar mer på (per titel) än på PC.
//MVH Henrik

Fast det där stämmer ju inte, PS/Xbox spel är också lätt tillgängliga, och ser man till priset så är snarare PS/Xbox spelen billigare i längden, ser man på PC spel så exempelvis :
GTA 5 (PC, 499 kr)
samma spel för PS4
GTA 5 (PS4, Xbox one, 599kr)

Om man bara ser direkt på priset rakt upp och ned så "framställs" PS/Xbox spel som dyrare , men väger man in att man kan få några hundra lappar när man byter in spelet så är det helt motsatta att PS/Xbox spel är billigare i längden. Således om man köper, spelar och sedan byter in spelen när man "tröttnat på dem" eller spelat ut dem, medans PC spel oftast har i princip 0 i värde så fort du använt eventuell produktnyckel.
Så egentligen så är inte PS/Xbox spel dyrare än PC spel om man väger in att de bytes in mot pengar, eller nya spel

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Entusiast

Jag skulle säga ett rakt nej till din fråga.

Just det där "konsolliga" med PS4 och Xbone finns inte riktigt skulle jag säga.
Båda konsolerna känns mer som PC's då de till att börjam ed har väldigt få exklusiva titlar såhär 1 år efter lansering och inga jättebra spel heller att erbjuda.
Tekniskt sett så är de också extremt lika en 5000kr PC då hårdvaran inte alls är lika speciell som den varit i tidigare konsoler som varit mera skräddarsydd och avancerad, nu är det i princip en nerklockad FX-processor från AMD.

Jag tycker att du borde lägga de pengarna på en ny PC istället eller köpa ett Nintendo Wii U om du nu gillar typiska Nintendo-spel för Wii U har i alla fall sin skara exklusiva spel och särskilt speciella spel som man inte hittar annars.
Att den är billig skadar ju inte heller.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Beror på helt vilka spel du gillar, gillar du spel som finns till PS4 så köp PS4, gillar du bara spel som finns på pc, så kör på pc.
Och om man ser till PS4 och Xbox One så handlar det inte bara om grafiken, utan hela "alltet" som har med en konsol att göra, grafik, spela med polare, snacka med dem under tiden, och på Playstation sidan så remote play från en PS Vita mot en PS4 om man vill. Så exempelvis Playstation är ju ett helt ekosystem, bra sammanbyggt för spel

Fast det där stämmer ju inte, PS/Xbox spel är också lätt tillgängliga, och ser man till priset så är snarare PS/Xbox spelen billigare i längden, ser man på PC spel så exempelvis :
GTA 5 (PC, 499 kr)
samma spel för PS4
GTA 5 (PS4, Xbox one, 599kr)

Om man bara ser direkt på priset rakt upp och ned så "framställs" PS/Xbox spel som dyrare , men väger man in att man kan få några hundra lappar när man byter in spelet så är det helt motsatta att PS/Xbox spel är billigare i längden. Således om man köper, spelar och sedan byter in spelen när man "tröttnat på dem" eller spelat ut dem, medans PC spel oftast har i princip 0 i värde så fort du använt eventuell produktnyckel.
Så egentligen så är inte PS/Xbox spel dyrare än PC spel om man väger in att de bytes in mot pengar, eller nya spel

Om man byter in spelen. Sen brukar det vara betydligt lättare att hitta riktigt bra rabatter till PC. Steam har bra reor och sen finns ställen som Humble Bundle med stora spel nästan gratis. Sen ska du kanske inte använda GTA 5 som referens då spelet inte finns till PC än. Wolfenstein kostar för tillfället 449 kr till PS4 och 299 kr till PC. Så 150 kr skillnad. Nya COD, 100 kr skillnad. Watch Dogs är 200 kr billigare till PC. Battlefield 4 kostar 595 till PS4 och 239 till PC, ja det är mindre än halva priset. Sen tillkommer ju kostnaderna för att spela online till konsolerna. Det är 500 kr om året för något som är gratis på PC.

Anledningen till att spelen alltid är dyrare till konsoler är de licensavgifter som utgivarna måste betala för att få släppa spelen. Den finns inte till PC och därför blir det billigare. Det är den licensavgiften som Sony och Microsoft tjänar sina pengar på. Så du köper i princip konsolen på avbetalning för den är subventionerad. Tittar man däremot på hela systemet, alltså hårdvara plus spel så blir ekonomin lite mer jämförbar i längden. I alla fall om man utgår från att man behöver en lite dyrare dator för att kompensera för sämre optimering. Fast då landar man på ett klassisk allokeringsproblem med hur man ska räkna andra kostnader som skärm/TV och så vidare. Men totalt sätt så är ekonomin ungefär lika om man konsumerar en del spel.

Den stora frågan när man väljer plattform är dock spelen. Välj den plattform med flest intressanta spel. Där ligger konsolerna fortfarande lite dåligt till eftersom det fortfarande är lite ont om spel men det löser sig med tiden. Personligen hade jag dock väntat ett tag till för att se vad som kommer. Eller ja, personligen hade jag köpt ett Wii U och en dator men det är jag det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Om man byter in spelen. Sen brukar det vara betydligt lättare att hitta riktigt bra rabatter till PC. Steam har bra reor och sen finns ställen som Humble Bundle med stora spel nästan gratis. Sen ska du kanske inte använda GTA 5 som referens då spelet inte finns till PC än. Wolfenstein kostar för tillfället 449 kr till PS4 och 299 kr till PC. Så 150 kr skillnad. Nya COD, 100 kr skillnad. Watch Dogs är 200 kr billigare till PC. Battlefield 4 kostar 595 till PS4 och 239 till PC, ja det är mindre än halva priset. Sen tillkommer ju kostnaderna för att spela online till konsolerna. Det är 500 kr om året för något som är gratis på PC.

Anledningen till att spelen alltid är dyrare till konsoler är de licensavgifter som utgivarna måste betala för att få släppa spelen. Den finns inte till PC och därför blir det billigare. Det är den licensavgiften som Sony och Microsoft tjänar sina pengar på. Så du köper i princip konsolen på avbetalning för den är subventionerad. Tittar man däremot på hela systemet, alltså hårdvara plus spel så blir ekonomin lite mer jämförbar i längden. I alla fall om man utgår från att man behöver en lite dyrare dator för att kompensera för sämre optimering. Fast då landar man på ett klassisk allokeringsproblem med hur man ska räkna andra kostnader som skärm/TV och så vidare. Men totalt sätt så är ekonomin ungefär lika om man konsumerar en del spel.

Den stora frågan när man väljer plattform är dock spelen. Välj den plattform med flest intressanta spel. Där ligger konsolerna fortfarande lite dåligt till eftersom det fortfarande är lite ont om spel men det löser sig med tiden. Personligen hade jag dock väntat ett tag till för att se vad som kommer. Eller ja, personligen hade jag köpt ett Wii U och en dator men det är jag det.

Fast, du missar fortfarande: byter du in PS/Xbox spelen så får u i de flesta fall igen "extra kostnaden" du lagt, som i GTA fallet 100 kr, och i de flesta andra fall runt 100-150 kr, vid nya spel. Du kan inte dra in reor som Steam, Origin eller liknande har då det är på äldre spel som de rear ut, och nya spel kostar runt 500 kr oavsett plattform. Och BF4 kostar nu 449 kr för PS4 och billigaste för PC är 199 kr (båda på skiva).
Wolfenstein: New Order 438 kr till PS4, och 299 till PC 139 kr skillnad
Och så GTA 5 som inte alls är dåligt val, då det finns priser på dem:
499 kr PC
599 för PS4/Xbox One

Den extra hundringen får du igen då spelet byts in (t.ex. byt in 2 spel, betala 99 kr för ett nytt finns med). Så konsol spel är inte dyrare o längden än pc spel, då man byter in dem och betalar 99 kr eller liknande för ett sprillans nytt spel, eller byter in och får pengar i handen eller på värdekort för nya spel.

Sen ser man på "kostnaderna för att spela online till konsolerna. Det är 500 kr om året för något som är gratis på PC." så är ju inte det helt korrekt, man betalar inte endast för att "spela online" utan allt ingår i ett paket, som för Playstation så är det Playstation Plus vilket ger dig både online delen, backup för dina sparfiler, fria spel varje månad, mer rabatter på spel i Playstation Store, etc, så det är ju inte en kostnad för enbart onlinespelande, utan det är ju för ett helt paket om man säger så.

Och ser man på spelutbudet på PS4/Xbox One så har det växt rätt bra, och är ett rätt vettigt utbud om man ser till tiden konsolerna funnits på marknaden, och ser man till ekonomin så är troligen en Playstation/Xbox One billigare i längden än en pc, totalt sätt. Fast det beror ju på hur man vill vinkla det, en PS4 under 4k, medans en PC så får du lägga minst det dubbla för att få en speldator, och på det en skärm.

SÅ bara i inköp så är en PS4 billigare (om man exkluderar en TV, vilket i princip alla redan har mer eller mindre, och även om man räknar in en tv så är en PS4 billigare). Sen räknar man på spelen så är de i slutänden mer eller mindre lika i kostnad, det beror ju på vad för erbjudanden som finns på PS spel (om de byts in på ex byt in 2 spel betala 99 kr för nytt så är det ju väldigt bra erbjudande att få ett spel för 99 kr, mot 600 kr nytt, eller 500 kr på pc) så vid inbyte av spel på erbjudande ger oftast väldigt bra pris på nya spel, och även om man bara byter in spel mot pengar på värdekort så ger ju det en bra summa ned att ha till nya spel.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag tyckte PS4 är ett "måste" (ihop med Wii U), men behöver man välja mellan att ha datorn uppgraderad och konsollerna så välj datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Vägg av text

Okej, att konstant köpa sprillans nya spel på PC och på en konsol kan väl vara lika dyrt i längden om man spelar sina kort rätt och bytter in spel för nya men det är bara 2 problem med det:

1. Man blir ju av med sina spel.

Jag vet inte med dig men ditt argument håller ju bara om man är en person som köper ett sprillans nytt spel, spelar det tills man får blåsor på händerna och aldrig rör det igen.
Så spelar i alla fall inte jag och knappt någon jag känner, de flesta vill ha kvar sina spel och spela det om 1 månad, 1 år eller mer och inte behöva bli av med sina spel.

2. Vem köper bara sprillans nya spel?

Om man spelar någorlunda mycket som de flesta med en spelkonsol ändå gör så är det ju inte många som fast låser in sig på att köpa nya spel hela tiden och ignorera alla som är över 1 år gamla.
Och det är här som PC kommer in,. så fort ett spel blir ganska exakt över 1 år gammalt så börjar ordentliga rabatter att hända på PC medan ett ett år gammalt konsolspel som bäst kostar 299kr och då är det verkligen som bäst, oftast ligger det kvar på 499kr+.
På PC däremot är 29 euro och under snarare en norm än ett undantag efter 1 år på spel (Under Steam-reor som sker 4 gånger per år)

Angående kostnaden för en speldator som matchar en PS4:a i bildkvalitet så kostar det inte 8000kr att bygga en sådan över huvud taget.
Jag kan hålla med om att en PS4:a är tekniskt bättre än en 4000krs speldator för 4000kr är att vara dumsnål men om man går strax över 5000kr så får man helt klart en dator som är tekniskt bättre än PS4.
Precis som många har sagt så är både Xbone och PS4 häpnadsväckande "dåliga" om man jämför med till exempel Xbox 360 och PS3 som gav en otroligt bra prestanda/krona vid release då de bokstavligen matchade dåtidens GTX 980 men de nya konsolerna så får man nästan helt och hållet vad man betalar för och ingenting mer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Okej, att konstant köpa sprillans nya spel på PC och på en konsol kan väl vara lika dyrt i längden om man spelar sina kort rätt och bytter in spel för nya men det är bara 2 problem med det:

1. Man blir ju av med sina spel.

Jag vet inte med dig men ditt argument håller ju bara om man är en person som köper ett sprillans nytt spel, spelar det tills man får blåsor på händerna och aldrig rör det igen.
Så spelar i alla fall inte jag och knappt någon jag känner, de flesta vill ha kvar sina spel och spela det om 1 månad, 1 år eller mer och inte behöva bli av med sina spel.

2. Vem köper bara sprillans nya spel?

Om man spelar någorlunda mycket som de flesta med en spelkonsol ändå gör så är det ju inte många som fast låser in sig på att köpa nya spel hela tiden och ignorera alla som är över 1 år gamla.
Och det är här som PC kommer in,. så fort ett spel blir ganska exakt över 1 år gammalt så börjar ordentliga rabatter att hända på PC medan ett ett år gammalt konsolspel som bäst kostar 299kr och då är det verkligen som bäst, oftast ligger det kvar på 499kr+.
På PC däremot är 29 euro och under snarare en norm än ett undantag efter 1 år på spel (Under Steam-reor som sker 4 gånger per år)

Angående kostnaden för en speldator som matchar en PS4:a i bildkvalitet så kostar det inte 8000kr att bygga en sådan över huvud taget.
Jag kan hålla med om att en PS4:a är tekniskt bättre än en 4000krs speldator för 4000kr är att vara dumsnål men om man går strax över 5000kr så får man helt klart en dator som är tekniskt bättre än PS4.
Precis som många har sagt så är både Xbone och PS4 häpnadsväckande "dåliga" om man jämför med till exempel Xbox 360 och PS3 som gav en otroligt bra prestanda/krona vid release då de bokstavligen matchade dåtidens GTX 980 men de nya konsolerna så får man nästan helt och hållet vad man betalar för och ingenting mer.

Faat äldre spel på PS/Xbox har med vra priser, om man kollar in deras onlinebitiker där exempelvis Sony kör rea rätt ofta, även extra rabatter om pan har PS+ osv.

Och ser man på spel, eller mer bestämt onlinespel så är det ju första veckorna/månaderna efter ett släpp det är intressant, då det efter några månader börjar trappas av i antal spelare online, dels pga att de tröttnat, och att det kommut nya spel som är mer aktuella att spela.

Så spel som är online är ju en "färskvara" med en relativt kort livslängd, och intresset för dessa "svalnar" rätt snart efter några månader, lika så singelplayer spel, spelas oftast igenom på några kvällar och sen så är det klart, och då är det intecsannolikt att spela igenom spelet igen om det inte är ett väldigt bra spel, och kan således bytas in.

Och ser man på rn pc vs ps/xbox, så kan man ju inte bara se att den ska matcha en ps/xbox, utan en pc måste ju prestera bättre än en ps/xbox för att "matcha" grafiken, då ex 1280x720p eller så på ps/xbox så måste man upp i 1920x1080p på pc för att motsvara grafiken.

För ex 1280x720p eller 1280x960p är inte lika på tvspels avstånd som på pc avstånd, på pc så sitter man mycket närmare skärmen, medans på ps/xbox så sitter man på runt 3m eller mer i avstånd till tvn. Och på det avståndet så krävs det inte lika hög upplösnig/detaljrikedom för att det ska se lika bra ut som det gör på under 1 meters avstånd som på pc.
Och sen så kan man egentligen inte bara jämföra pc mot ps/xbos spel rakt av, då de dels som ovan spelas på helt olika avstånd, och dels så är ps/xbox spel mer optimerade för hårdvaran, och då kan ge bättre upplevelse/grafik än en version som ska funka på 1000k+ olika kombinationer av cpu, moderkort, minne, gpu osv som inverkar på prestandan i olika kombinationer.

Både pc och ps/xbox har olika fördelar, pc är ju mer "allround" plattform (spel, chatta, surfa, musik, osv) medans ps/xbox "iaf ps) har spelandet i fokus, och att leverera bästa upplevelsen.
Sen det som lockar på ps/xbox sidan är ju exklusiva spelen som bara finns till konsol.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Faat äldre spel på PS/Xbox har med vra priser, om man kollar in deras onlinebitiker där exempelvis Sony kör rea rätt ofta, även extra rabatter om pan har PS+ osv.

Och ser man på spel, eller mer bestämt onlinespel så är det ju första veckorna/månaderna efter ett släpp det är intressant, då det efter några månader börjar trappas av i antal spelare online, dels pga att de tröttnat, och att det kommut nya spel som är mer aktuella att spela.

Så spel som är online är ju en "färskvara" med en relativt kort livslängd, och intresset för dessa "svalnar" rätt snart efter några månader, lika så singelplayer spel, spelas oftast igenom på några kvällar och sen så är det klart, och då är det intecsannolikt att spela igenom spelet igen om det inte är ett väldigt bra spel, och kan således bytas in.

Dock så är ju det där dina personliga åsikter.
Jag inklusive många jag känner spelar gamla spel då och då och hjur man än vrider och vänder det så blir sitt spelbibliotek mindre om man konstant ska byta in spel, det behöver man inte göra på PC och ändå få billigare spel = En objektiv vinst till PC i det här fallet.

Skrivet av PowerNet:

Och ser man på rn pc vs ps/xbox, så kan man ju inte bara se att den ska matcha en ps/xbox, utan en pc måste ju prestera bättre än en ps/xbox för att "matcha" grafiken, då ex 1280x720p eller så på ps/xbox så måste man upp i 1920x1080p på pc för att motsvara grafiken.

För ex 1280x720p eller 1280x960p är inte lika på tvspels avstånd som på pc avstånd, på pc så sitter man mycket närmare skärmen, medans på ps/xbox så sitter man på runt 3m eller mer i avstånd till tvn. Och på det avståndet så krävs det inte lika hög upplösnig/detaljrikedom för att det ska se lika bra ut som det gör på under 1 meters avstånd som på pc.
Och sen så kan man egentligen inte bara jämföra pc mot ps/xbos spel rakt av, då de dels som ovan spelas på helt olika avstånd, och dels så är ps/xbox spel mer optimerade för hårdvaran, och då kan ge bättre upplevelse/grafik än en version som ska funka på 1000k+ olika kombinationer av cpu, moderkort, minne, gpu osv som inverkar på prestandan i olika kombinationer.

Även om det nu råkar vara så att de flesta som spelar på konsol spelar på en TV på grund av att man vill "chilla" och spela på soffan eller helt enkelt spela på en stor skärm så är det definitivt ingenting exklusivt för konsoler då TV's precis som datorskärmar har HDMI-uttag och spelkontroller precis som till konsoler kopplas in i en PC hur enkelt som helst via USB eller Bluetooth om man nu vill det.
Bara för att normen är att man spelar med tangentbord och mus samt sitter nära skärmen så betyder det inte att man måste det.
Personligen brukar jag ligga ner och spela 3rd person-spel samt vissa bilspel på TV med kontroll på min PC.

Därför faller likaså det argumentet platt då det helt och hållet beror på hur man själv vill spela, datorskärm eller TV och spelar man konsol på datorskärm ja... då blir det inte fint i 720p om man säger så.

Skrivet av PowerNet:

Både pc och ps/xbox har olika fördelar, pc är ju mer "allround" plattform (spel, chatta, surfa, musik, osv) medans ps/xbox "iaf ps) har spelandet i fokus, och att leverera bästa upplevelsen.
Sen det som lockar på ps/xbox sidan är ju exklusiva spelen som bara finns till konsol.

Ja för PC har ju inga exklusiva spel
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PC_exclusive_titles (Tänk också på att den är långt ifrån färdig)

Jag menar inte att det inte finns en anledning att köpa en konsol, jag menar bara att det finns riktigt bra anledningar till att inte ha en konsol som sitt primära system för spel utan istället en PC.

Grammatik
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

ps4 med The last of us gav en härlig resa, nu även med Destiny som är helt ok det med, tycker kommande spelen ser roligare ur för ps4 med

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag skulle säga ett rakt nej till din fråga.

Just det där "konsolliga" med PS4 och Xbone finns inte riktigt skulle jag säga.
Båda konsolerna känns mer som PC's då de till att börjam ed har väldigt få exklusiva titlar såhär 1 år efter lansering och inga jättebra spel heller att erbjuda.

Berätta vilken konsol som haft packat med grymma exklusiva spel inom 10 månader efter lansering? Facepalm

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Beror på helt vilka spel du gillar, gillar du spel som finns till PS4 så köp PS4, gillar du bara spel som finns på pc, så kör på pc.
Och om man ser till PS4 och Xbox One så handlar det inte bara om grafiken, utan hela "alltet" som har med en konsol att göra, grafik, spela med polare, snacka med dem under tiden, och på Playstation sidan så remote play från en PS Vita mot en PS4 om man vill. Så exempelvis Playstation är ju ett helt ekosystem, bra sammanbyggt för spel

Fast det där stämmer ju inte, PS/Xbox spel är också lätt tillgängliga, och ser man till priset så är snarare PS/Xbox spelen billigare i längden, ser man på PC spel så exempelvis :
GTA 5 (PC, 499 kr)
samma spel för PS4
GTA 5 (PS4, Xbox one, 599kr)

Om man bara ser direkt på priset rakt upp och ned så "framställs" PS/Xbox spel som dyrare , men väger man in att man kan få några hundra lappar när man byter in spelet så är det helt motsatta att PS/Xbox spel är billigare i längden. Således om man köper, spelar och sedan byter in spelen när man "tröttnat på dem" eller spelat ut dem, medans PC spel oftast har i princip 0 i värde så fort du använt eventuell produktnyckel.
Så egentligen så är inte PS/Xbox spel dyrare än PC spel om man väger in att de bytes in mot pengar, eller nya spel

Går att få tag på steamkod till GTA V för 300kr typ redan idag. Alien Isolation kostar inte ens 250kr nytt. Lycka till att hitta samma priser på någon annan plattform. Dessutom går PC-spel snabbare ner i pris.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Äh, jävla krig om vad som är billigast av pc och konsol spel? Ändra bara region på t ex din xbox one och köp det billigaste du hittar och sen ändrar tillbaka till svenska eller vad du har för region, t ex Diablo 3 + Reaper of Souls = 261 svenska kronor på Hong Kong store (billigare än pc). Finns sjukt billiga nya spel lite överallt om man bara kollar på lite olika regioner på sin konsol.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk

Hmm.. som vanligt säger jag köp det som kompisarna spelar på. Om du inte spelar online med kompisar och så får du kolla på vad de olika platformarna erbjuder för exklusiva spel.

PC - MMO, indiespel, RTS, simulatorer etc
PS4 - Japanska spel, Gran Turismo, Uncharted etc.
Xbone - Halo, Gears of War, Forza etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Battlefield 4 kostar 595 till PS4 och 239 till PC

Battlefield 4 till PC kostar 149kr på elgiganten

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Hmm.. som vanligt säger jag köp det som kompisarna spelar på. Om du inte spelar online med kompisar och så får du kolla på vad de olika platformarna erbjuder för exklusiva spel.

PC - MMO, indiespel, RTS, simulatorer etc
PS4 - Japanska spel, Gran Turismo, Uncharted etc.
Xbone - Halo, Gears of War, Forza etc.

ha inte många japanska lanserare till exempel capcom gått till pc

Permalänk
Medlem

De flesta nya spel släpps ju fortfarande till förra generationen, antagligen för att förläggarna vill ha så stor kundbas som möjligt och konsolltillverkarna inte kan/vill betala de summor som begärs för att låsa ett spel till sin plattform. Vid växlingen från Xbox/PS2 till 360/PS3 släpptes väl bara spelen till den nya generationen, som för den delen hade kraftigt subventionerad hårdvara som piskade bra dyra PC på fingrarna vid lansering, då var det ju mer av ett "måste".

Så om du inte känner att någon PS4/Xbone-exklusiv titel är ett "måste" kan du ju sitta kvar på förra generationen ett tag till om du nu inte lever och dör för massa pixlar i massa FPS, i vilket fall konsollerna inte borde vara ett alternativ.

Spelar många av dina vänner på en av de nya plattformarna? Vilken plattform föredrar DU? Att hårdvaran i de nya konsollerna inte är supervass vet alla, detsamma gäller att saker i ett slutet ekosystem tenderar att vara dyrare än i ett med konkurrens. Men till syvende och sist är det ju slutanvändaren som bestämmer vad som är viktigt och vad som är värt pengarna.

Permalänk

Jag har både PC och PS4 även en hög med andra konsoler. Lirar BF4 / DayZ osv på PC och Bilspel osv på PS4 eller kommande finns inga direkt nu. Men rekomenderar att skaffa båda .

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

De flesta nya spel släpps ju fortfarande till förra generationen, antagligen för att förläggarna vill ha så stor kundbas som möjligt och konsolltillverkarna inte kan/vill betala de summor som begärs för att låsa ett spel till sin plattform. Vid växlingen från Xbox/PS2 till 360/PS3 släpptes väl bara spelen till den nya generationen, som för den delen hade kraftigt subventionerad hårdvara som piskade bra dyra PC på fingrarna vid lansering, då var det ju mer av ett "måste".

Nej det släpptes spel till båda generationerna i ungefär ett år och tog ungefär 3 år innan PS2 slutade få exklusiva spel efter PS3 släppet, Microsoft dödade av Xbox betydligt fortare, åt andra sidan så gick det inte så bra för den konsolen heller utan den användes mest för pirat kopiering/media center.

De sista spel som kom till PS2 runt 2012 vart enbart multiplatform spel.

Skrivet av Niklad:

ha inte många japanska lanserare till exempel capcom gått till pc

Väldigt få Japanska spel släpps till PC, flesta företag finns inte ens PC på kartan, och på enare tid finns knappt konsoler på kartan heller förutom 3DS/Vita och mobiltelefoner.

Det finns ett par företag som släpper till PC samt ett par som har köpt licenser och portat deras konsol exklusiva spel till PC som T.ex. Ghostlight börjat göra. Sedan vist finns det ett och annat företag som börjar kolla på PC men det är inte på grund av den Japanska marknaden utan våran då PC är den minsta plattformen i Japan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilka spel man vill spela. Det finns exklusiva titlar till alla platformar. Välj platform efter de spel du vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nej det släpptes spel till båda generationerna i ungefär ett år och tog ungefär 3 år innan PS2 slutade få exklusiva spel efter PS3 släppet, Microsoft dödade av Xbox betydligt fortare, åt andra sidan så gick det inte så bra för den konsolen heller utan den användes mest för pirat kopiering/media center.

De sista spel som kom till PS2 runt 2012 vart enbart multiplatform spel.

[...]

Se där, minnet sviker. Har funderat på hur det var ett tag nu och nu vet jag. Så tack för det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Fast, du missar fortfarande: byter du in PS/Xbox spelen så får u i de flesta fall igen "extra kostnaden" du lagt, som i GTA fallet 100 kr, och i de flesta andra fall runt 100-150 kr, vid nya spel. Du kan inte dra in reor som Steam, Origin eller liknande har då det är på äldre spel som de rear ut, och nya spel kostar runt 500 kr oavsett plattform. Och BF4 kostar nu 449 kr för PS4 och billigaste för PC är 199 kr (båda på skiva).
Wolfenstein: New Order 438 kr till PS4, och 299 till PC 139 kr skillnad
Och så GTA 5 som inte alls är dåligt val, då det finns priser på dem:
499 kr PC
599 för PS4/Xbox One

Den extra hundringen får du igen då spelet byts in (t.ex. byt in 2 spel, betala 99 kr för ett nytt finns med). Så konsol spel är inte dyrare o längden än pc spel, då man byter in dem och betalar 99 kr eller liknande för ett sprillans nytt spel, eller byter in och får pengar i handen eller på värdekort för nya spel.

Sen ser man på "kostnaderna för att spela online till konsolerna. Det är 500 kr om året för något som är gratis på PC." så är ju inte det helt korrekt, man betalar inte endast för att "spela online" utan allt ingår i ett paket, som för Playstation så är det Playstation Plus vilket ger dig både online delen, backup för dina sparfiler, fria spel varje månad, mer rabatter på spel i Playstation Store, etc, så det är ju inte en kostnad för enbart onlinespelande, utan det är ju för ett helt paket om man säger så.

Och ser man på spelutbudet på PS4/Xbox One så har det växt rätt bra, och är ett rätt vettigt utbud om man ser till tiden konsolerna funnits på marknaden, och ser man till ekonomin så är troligen en Playstation/Xbox One billigare i längden än en pc, totalt sätt. Fast det beror ju på hur man vill vinkla det, en PS4 under 4k, medans en PC så får du lägga minst det dubbla för att få en speldator, och på det en skärm.

SÅ bara i inköp så är en PS4 billigare (om man exkluderar en TV, vilket i princip alla redan har mer eller mindre, och även om man räknar in en tv så är en PS4 billigare). Sen räknar man på spelen så är de i slutänden mer eller mindre lika i kostnad, det beror ju på vad för erbjudanden som finns på PS spel (om de byts in på ex byt in 2 spel betala 99 kr för nytt så är det ju väldigt bra erbjudande att få ett spel för 99 kr, mot 600 kr nytt, eller 500 kr på pc) så vid inbyte av spel på erbjudande ger oftast väldigt bra pris på nya spel, och även om man bara byter in spel mot pengar på värdekort så ger ju det en bra summa ned att ha till nya spel.

En gång till OM du byter in dina spel. Det kräver att du inte faktiskt vill behålla dina spel utan att du måste sälja av dem. Långt ifrån alla vill sälja alla sina spel efter de kört dem en gång. Det är direkt oärligt att bygga en hel ekonomisk kalkyl på att du inte får behålla spelen du köper till den ena plattformen. Så visst, spelen kostar lika mycket men i ena fallet hyr du dem effektivt i ett halvår medans i andra fallet får du behålla dem för alltid. Det är inte en rättvis jämförelse någonstans och den faller direkt när det är spel du faktiskt vill ha kvar. Så länge du köper fysiska PC-spel går även dessa att byta in fortfarande. Fast det kanske man inte får räkna med?

Jo GTA V är ett dåligt val eftersom det inte ens har ett officiellt datum. Priserna är gissningar från butikernas sida. Många lägger till och med upp spel med pris som de inte ens är säkra på kommer släppas.

Så igen, hur du än väljer att vrida och vända på det så är spel billigare till PC och utbudet är betydligt större. Det är inte åsikter utan fakta. Det krävs en god mängd cherry pickiing och specialfall för att missa det. Som du som väljer scenarion som inte är realistiska enbart för att få konsolspel att verka mindre dyra. Som sagt så är det licenspengarna till Sony och Microsoft som spökar. I alla fall delvis. Sen tar många ut lite högre marginaler på konsolspel också eftersom de har lärt konsolspelarna att ett nytt spel kostar 500-600 kr.

Att utbudet har väst bra betyder att det har gått från två spel till några stycken. Känns fortfarande lite tidigt för att slänga sig in i ett system. Många spel är fortfarande inte exklusiva också och i slutändan utan går att få tag på alla plattformar.

Som jag skrev, det går inte riktigt att säga att det ena systemet är dyrare än det andra. Jag har räknat en hel del på det i en annan tråd och slutsatsen var att det beror på för många parametrar för att man säkert ska kunna säga att den ena eller andra plattformen är dyrare totalt sätt. Om du hade läst allt jag skrev så handlar det delvis om allokeringsproblem men även hur ofta man ser till uppgraderingar och framförallt hur många och vilken typ av spel man köper. Så säger du att det generellt är dyrare med PC så gör du fel. Det beror på specifika användarmönster och har för många parametrar. I slutändan handlar det dock om att spel och online är mycket dyrare på konsol medan hårdvara är dyrare för PC.

Om man räknar med en agenda så blir PS4 billigare ja. Det är trivialt att bygga upp ett liknande scenario där en dator är billigare men det känns meningslöst att göra här för du hade ändå inte brytt dig om att läsa det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Jag hade Xbox 360 och köpte PS4, det var ett val jag är otroligt glad över.

Jag spelade PC förr men är mer inriktad på konsoler just nu då jag spelar Fifa och gillar det mer på konsol. Sån enorm känsla, grafik, jag rekommenderar det startkt + att jämfört med en dator blir det väldigt billigt då det endast kostar 3500:-

Permalänk

Ett inlägg som började kort blev helt plötstligt en wall of text...

Ett annat intressant fenomen angående "beräkningar" över vilket format som är dyrast är när konsolhatare drar upp att du måste betala för online på ps4an. Det dom inte räknar med är mängden spel du får för lite under 50€ / år.
Visst... jag gillar inte heller att man måste betala för online spelandet, men jag hade signat upp till ps+ före jag skaffade en ps4a för att ta del av IGC samt cloudsaves.

Har haft ps+ sedan februari i år och har så långt fått 48 spel tack vare det.
på ett helt år så får man för 50€ 72 spel, Cloudsaves, extra rabatter på redan reade priser samt tillgång till online spelande.

Håller dock med om att många PCn är kraftigare än nuvarande konsoler, dock långt från majoriteten, men som sagt du betalar ju därefter också.
Nu tänker ni säkert svara mig med att du får en PC som spöar konsolerna för ~500€, visst kanske du får det. Men hur lång tid framöver spöar det konsolerna i spelen? Du är tvungen att uppgradera din budget gaming dator ungefär 1-3 gånger (beroende på uppgradering) på en konsols livscykel för att den just ska klå konsolerna i spel. För varför köpa en gaming PC om det enda kravet du har är att den ska vara på samma nivå som en konsol? Då kan du lika gärna köpa en billigare laptop för surf och en ps4 eller x1 för spelande.

Själv sitter jag med både konsoler och gamingpc och det är i princip endast FPS samt RTS spel som PCn används till. Alla övriga genres spelar jag på konsol i soffan, antingen i mitt dedikerade gaming rum (där jag har ps3,xbox 360 samt PC) eller i vardagsrummet där min ps4 hittas. Vissa spel spelar jag faktist med handkontroll på PC... t.ex Dead rising 3

Jag är även medveten om det faktum att jag kan koppla min PC till min TV och spela med handkontroll, men vill inte stöka till vardagsrummet med en PC eftersom jag gillar när det ser snyggt och stilrent ut. Visst skulle jag kunna fixa det så att det ser snyggt ut, men då måste man även ta i beaktande att jag inte bor själv utan måste ta min bättre hälfts åsikt i beaktande på samma gång.
Och visst finns även Steams in-home streaming men då måste jag skaffa ännu en PC för det ändamålet. Dra en HDMI sladd? Visst går även det, men då måste jag dra kabeln från våning 2 till våning 1 samt genom 2 väggar, och då blir det lite gränsfall med BT signalen från kontrollen till PCn. Trådlös HDMI överföring i all ära men vill du ha detta att fungara bra måste du ut med ytterligare 150-200€ och då kvarstår även frågan om BT signalstyrkan.

För att sumera: Har nog lagt ut mer cash på mina gaming pcn under åren än vad jag sammanlagt lagt ut på konsoler. med spel till båda formaten inräknade och nu när jag har en ps4 ser jag ingen orsak att uppgradera min PC på 2-3 år. Skulle jag inte ha en ps4 så skulle en uppgradering av pcn vara på tapeten till våren.

Och gissa vad... även om jag har en gaming PC som troligtvis skulle klara av GTAV minst lika bra som min ps4 så kommer jag ändå att köpa spelet till ps4an. Varför? föredrar att spela spel som GTA på konsol samt att många av mina IRL vänner spelar på konsol. Visst är det kul med moddar, men jag sätter spelande med vänner och att spela för att ha kul före mods och bättre grafik/högre fps.

Och det är även väldigt mycket smidigare med konsol. Köp en pc och du måste hålla koll på systemkraven för spel eller köp en ps4 och bara kolla så att det står ps4 på spelet. Jobbar inom IT-support och sitter framför en dator dagarna långa så när jag kommer hem efter jobbet är det skönt att bara kunna starta konsolen, kasta i en skiva och allt fungerar utan extra åtanke på systemkrav eller pillande med grafik inställningar för att få spelet att flyta optimalt med bästa möjliga grafikinställningar.

Inse fakta... Folk föredrar olika saker. Vissa gillar äpplen, vissa gillar päron. Sen finns det såna som mig som gillar båda och beroende på spel och spelstil väljer det format där det finns störst potential att ha kul. Prio 1 för mig iaf.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Dock så är ju det där dina personliga åsikter.
Jag inklusive många jag känner spelar gamla spel då och då och hjur man än vrider och vänder det så blir sitt spelbibliotek mindre om man konstant ska byta in spel, det behöver man inte göra på PC och ändå få billigare spel = En objektiv vinst till PC i det här fallet.
Även om det nu råkar vara så att de flesta som spelar på konsol spelar på en TV på grund av att man vill "chilla" och spela på soffan eller helt enkelt spela på en stor skärm så är det definitivt ingenting exklusivt för konsoler då TV's precis som datorskärmar har HDMI-uttag och spelkontroller precis som till konsoler kopplas in i en PC hur enkelt som helst via USB eller Bluetooth om man nu vill det.
Bara för att normen är att man spelar med tangentbord och mus samt sitter nära skärmen så betyder det inte att man måste det.
Personligen brukar jag ligga ner och spela 3rd person-spel samt vissa bilspel på TV med kontroll på min PC.
Därför faller likaså det argumentet platt då det helt och hållet beror på hur man själv vill spela, datorskärm eller TV och spelar man konsol på datorskräm ja... då blir det inte fint i 720p om man säger så.
Ja för PC har ju inga exklusiva spel
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PC_exclusive_titles (Tänk också på att den är långt ifrån färdig)
Jag menar inte att det inte finns en anledning att köpa en konsol, jag menar bara att det finns riktigt bra anledningar till att inte ha en konsol som sitt primära system för spel utan istället en PC.

Ja, och angående exklusiva spel så har inte pc varit med i 20 år l'ngre än PS4?....
Och Angående upplösning så är beroende på avstånd, sitter man nära en skärm (som på pc) så krävs det högre upplösning än om man sitter på 3 gånger längre avstånd som vid PS/Xbox för att se bra ut, precis som på mobiler på ett visst avstånd, med en viss skärmstorlek så kan pixlarna inte urskiljas (ex Apple´s Retina skärmar).

Skrivet av MrAdde:

Går att få tag på steamkod till GTA V för 300kr typ redan idag. Alien Isolation kostar inte ens 250kr nytt. Lycka till att hitta samma priser på någon annan plattform. Dessutom går PC-spel snabbare ner i pris.

GTA V PC 468 kr
GTA V PS4/Xbox one: 608 kr
140 kr mellanskillnad, vilket kan fås igen om spelet byts in, och räknas det in att en konsol är billigare i inköp än en pc så finns det viss mellanskillnad där att lägga till extra kostnader.

Skrivet av Zotamedu:

Så länge du köper fysiska PC-spel går även dessa att byta in fortfarande. Fast det kanske man inte får räkna med?
Jo GTA V är ett dåligt val eftersom det inte ens har ett officiellt datum. Priserna är gissningar från butikernas sida. Många lägger till och med upp spel med pris som de inte ens är säkra på kommer släppas.

Att utbudet har väst bra betyder att det har gått från två spel till några stycken. Känns fortfarande lite tidigt för att slänga sig in i ett system. Många spel är fortfarande inte exklusiva också och i slutändan utan går att få tag på alla plattformar.

PC spel kan du inte ens byta in i någon butik, då du nyttjat spelets produktnyckel och då är det 0 värt, så det är ju endast PS/Xbox spel som köpes in i butik.

Och GTA V är visst ett bra val, då det har ett officiellt datum sedan snart 2 veckor sedan:
http://www.rockstargames.com/newswire/article/52308/grand-the...
PS4 / Xbox one 18 november
PC: 27 januari 2015

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Ja, och angående exklusiva spel så har inte pc varit med i 20 år l'ngre än PS4?....
Och Angående upplösning så är beroende på avstånd, sitter man nära en skärm (som på pc) så krävs det högre upplösning än om man sitter på 3 gånger längre avstånd som vid PS/Xbox för att se bra ut, precis som på mobiler på ett visst avstånd, med en viss skärmstorlek så kan pixlarna inte urskiljas (ex Apple´s Retina skärmar).

Jag vet att PC "alltid" har funnits och därmed har många exklusiva spel samt att man inte behöver köpa "remasters" varje gång man upgraderar hårdvara.
Det är ju ett stort övertag i mina öron.

Jag vet att klarheten i en bild har och göra med hur långt ifrån man sitter och som sagt så är denna stereotyp att man som PC-gamer sitter framför en datorskärm med tangentbord+mus ingenting man måste göra och att använda en TV är ingenting man måste göra på en konsol heller.
Datorskärmar har oftast mycket mindre input lag än TV's vilket också gör datorskärmar bra för konsoler.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈