i5 4670k, Corsair h105 artic silver 5. överklocka!

Permalänk

i5 4670k, Corsair h105 artic silver 5. överklocka!

Hej, det är så att jag är noob på överklockning, sist gång blev det ostabilt och det frös i bios innan jag kom till windows,
Min setup:
*Gigabyte Z97x Gaming 3
*Zalman 600hp-plus PSU
*AMD r9 290 DC2
*Intel core i5 4670k 3.4ghz Corsair h105 artic silver 5 pasta
*Crucial 480gb SSD
*Seagate 200gb HDD

inget av detta är överklockat allt jag vill klocka är processorn till 4.2ghz, och jag är osäker på Vcoren. Som sagt sist gång gick det inte alls bra.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska klocka till 4.2 så behöver du inte ha särskilt hög spänning (vCore). Det bästa är att börja med CPU-z och Prime95 för att se vad spänningen landar på original. Sedan utgår du ifrån det och ökar med typ 200MHz åt gången. Det finns säkert klistrade trådar med mer information också.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

0.720V i idle, 1.177V maximum i intelburntest vadå? ska jag öka med 200mhz på Vcore? alltså ökar med 200mhz på vcoren så det blir 1.377? hört att det är dåligt när det är 1.300+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

0.720V i idle, 1.177V maximum i intelburntest vadå? ska jag öka med 200mhz på Vcore? alltså ökar med 200mhz på vcoren så det blir 1.377? hört att det är dåligt när det är 1.300+

vcore är spänning till CPU (Processorn). Spänning mäts i volt. därav V-core. Mhz är frekvens. hz= Hertz.

Vad netbuddy menar är att du ska köra Prime-95 samtidigt som du har CPU-z igång för att se vad du får för spänning till CPU (vcore) när den belastas.

Ska du "bara" öka till 4,2 kan du förmodligen bara sätta multiplen på 42 så kommer det funka. Förmodligen. Man vet aldrig förrns man provat!

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

vcore är spänning till CPU (Processorn). Spänning mäts i volt. därav V-core. Mhz är frekvens. hz= Hertz.

Vad netbuddy menar är att du ska köra Prime-95 samtidigt som du har CPU-z igång för att se vad du får för spänning till CPU (vcore) när den belastas.

Ska du "bara" öka till 4,2 kan du förmodligen bara sätta multiplen på 42 så kommer det funka. Förmodligen. Man vet aldrig förrns man provat!

Haha det vet jag, men jag körde intelburntest istället på maximum, jag provar och ser ifall processorn pallar det, annars höjer jag vcoren men vet inte exakt hur mycket volt jag ska öka

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

vcore är spänning till CPU (Processorn). Spänning mäts i volt. därav V-core. Mhz är frekvens. hz= Hertz.

Vad netbuddy menar är att du ska köra Prime-95 samtidigt som du har CPU-z igång för att se vad du får för spänning till CPU (vcore) när den belastas.

Ska du "bara" öka till 4,2 kan du förmodligen bara sätta multiplen på 42 så kommer det funka. Förmodligen. Man vet aldrig förrns man provat!

Fick bsod crash, antar att spänningen är för låg. Hur mycket ska jag höja?

Permalänk

Vcore är på auto 1.375 är det inte dåligt med 1.3+????
1.366 vcore är den satt till bredvid står det 1.375 körde intelburntest, bra temperaturer under 70c men fick blådkärm när jag körde maximum

Permalänk

Hur mycket ska jag höja spänningen med? Höja med 20?
åh fy helvete vad jag ogillar detta, ökade med 20 så det blev 1.395 datorn save & reset, datorn startades och kom till en blå skärm där jag fick välja bland load optimized defaults and boot eller oad optimized defaults and reboot eller enter bios, jag tog load optimized defaults and reboot. drog jag på för mycket spänning nu? ska jag försöka öka med 10?

Okej gick bättre med 1.182 i vcore, men efter en liten stund fick jag crash igen. Ska jag höja lite till? Max temperaturen va va 71 grader men va bara där en enstaka halv sekund sen till 67-70 i maximum intelburntest höjde till 1.185 se om det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

Hur mycket ska jag höja spänningen med? Höja med 20?
åh fy helvete vad jag ogillar detta, ökade med 20 så det blev 1.395 datorn save & reset, datorn startades och kom till en blå skärm där jag fick välja bland load optimized defaults and boot eller oad optimized defaults and reboot eller enter bios, jag tog load optimized defaults and reboot. drog jag på för mycket spänning nu? ska jag försöka öka med 10?

Okej gick bättre med 1.182 i vcore, men efter en liten stund fick jag crash igen. Ska jag höja lite till? Max temperaturen va va 71 grader men va bara där en enstaka halv sekund sen till 67-70 i maximum intelburntest höjde till 1.185 se om det hjälper

Kanske vore en idé att läsa denna:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Eller liknande.

Permalänk

http://gyazo.com/14bf6caaf6d5ac3771dbe33fdc3ef9e5 NAILED IT, kan inte beskriva min glädje nu, tack så mycket för hjälpen alla, kör på 1.192 Vcore JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA fan va jag är glad, nu förstår jag lite bättre om hur det fungerar, man ska öööka lite i taget ! lättare än vad jag trodde vad tycker ni om temperaturerna?