msi geforce gtx 970 coilwhine

Permalänk
Medlem

Vad har ni för ASIC Quality på era kort? Jag har 69%. Tänkte om det finns någon koppling mellan ASIC-värdet och coil whine (troligen inte ).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Vad har ni för ASIC Quality på era kort? Jag har 69%. Tänkte om det finns någon koppling mellan ASIC-värdet och coil whine (troligen inte ).

Vad menas med asic värde på ett grafikkort egentligen? e det bra med lågt eller högt asic?
Har 66,3% på mitt msi gtx 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

Vad menas med asic värde på ett grafikkort egentligen? e det bra med lågt eller högt asic?
Har 66,3% på mitt msi gtx 970.

Det står i rutan som du får upp vad värdet innebär. Men man kan säga att ett kort med lägre ASIC behöver mer spänning för att vara stabil i samma hastighet som ett kort med högre ASIC.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Är jag den enda ägaren här med Msi GTX 970 som inte coilwhinar? Haha

Skrivet av alex5555:

Vad har ni för ASIC Quality på era kort? Jag har 69%. Tänkte om det finns någon koppling mellan ASIC-värdet och coil whine (troligen inte ).

Det står att jag har 72,8%

Permalänk
Inaktiv

Köpte mitt EVGA GTX 970 igår och har inte märkt något förutom att fläktarna låter lite mer än på mitt gamla GTX 560. Hur märker man ifall kortet har fått coilwhine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Vad har ni för ASIC Quality på era kort? Jag har 69%. Tänkte om det finns någon koppling mellan ASIC-värdet och coil whine (troligen inte ).

Skrivet av sombi71:

Är jag den enda ägaren här med Msi GTX 970 som inte coilwhinar? Haha

Det står att jag har 72,8%

Hmm,,, mitt Msi 970 visar 75,8%. Som sagt, vad visar detta rent praktiskt? Borde man inte ha ännu högre än vad jag har iom att kortena är sprojlans nya?

Jag verkar inte lida av coil whine iaf, eller ja, jag märkte av något svagt "brummande" ljud när jag hade gw2 igång men de hörde jag enbart när jag öppnade lådan? Annars har jag inte märkt av någonting alls

proof:
https://www.dropbox.com/s/6jukfdr3n7d33wq/ASIC%20quality-970....

(visar min gpu core clock också bara för att... det står ju överallt att core clock boost ligger på 1 279 MHz, men jag har när jag belastar kortet 1341,6 MHz?)
OBS: gpu temp stämmer INTE då jag bara starta testet och tog print

https://www.dropbox.com/s/76bme4zfrcfrbwj/970-coreclock..PNG?...

edit:

Skrivet av Zlatto:

Köpte mitt EVGA GTX 970 igår och har inte märkt något förutom att fläktarna låter lite mer än på mitt gamla GTX 560. Hur märker man ifall kortet har fått coilwhine?

Det finns olika sätt att "framkalla" coil whine om man har det, ett sätt är att få t ex ett spel att rendera i så hög fps som möjligt. eller köra något tungt testprogram typ furmark osv, för att verkligen få kortet att "svettas"
Om du inte vet att du har coil whine, så har du inte upplevt de ;)... man får ett högt tjut från kortet. kan även vara från moderkortet eller nätaggregatet också...beror liksom på...

kika på: https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Köpte mitt EVGA GTX 970 igår och har inte märkt något förutom att fläktarna låter lite mer än på mitt gamla GTX 560. Hur märker man ifall kortet har fått coilwhine?

Du hör ett högfrekvent tjutande från grafikkortet under hög belastning. Exempelvideo. Wikipedia.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex5555:

Du hör ett högfrekvent tjutande från grafikkortet. Exempel video. Wikipedia.

Tack för svaret. Tog av min sidopanel på datorn och vad upptäcker jag då... Självklart har mitt kort också coilwhine, men det är bara ytterst lite och man hör det inte med sidopanelen på. Är det värt att ändå skicka tillbaka kortet eller ska man vänta tills eventuellt mer coilwine uppstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Tack för svaret. Tog av min sidopanel på datorn och vad upptäcker jag då... Självklart har mitt kort också coilwhine, men det är bara ytterst lite och man hör det inte med sidopanelen på. Är det värt att ändå skicka tillbaka kortet eller ska man vänta tills eventuellt mer coilwine uppstår?

Var det under hög belastning som du lyssnade? Om det var det och du behövde öppna chassit för att höra det så skulle iaf inte jag orka byta ut kortet. Beror på hur störigt man tycker att det är.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex5555:

Var det under hög belastning som du lyssnade? Om det var det och du behövde öppna chassit för att höra det så skulle iaf inte jag orka byta ut kortet. Beror på hur störigt man tycker att det är.

Det var under Metro Last Light och Fire Strike och jag behövde ta bort sidopanelen för att höra det. Jag avvaktar och ser ifall det uppstår något mer, då blir det ett byte i så fall

Permalänk
Medlem

Blir lite besviken när jag läser allt detta, coilwhine suger.

Vet någon om det är värt att köpa Gainward's gtx 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

Har 66,3% på mitt msi gtx 970.

Skrivet av sombi71:

Är jag den enda ägaren här med Msi GTX 970 som inte coilwhinar? Haha

Det står att jag har 72,8%

Skrivet av pjuppi:

Hmm,,, mitt Msi 970 visar 75,8%. Som sagt, vad visar detta rent praktiskt? Borde man inte ha ännu högre än vad jag har iom att kortena är sprojlans nya?

Jag verkar inte lida av coil whine iaf, eller ja, jag märkte av något svagt "brummande" ljud när jag hade gw2 igång men de hörde jag enbart när jag öppnade lådan? Annars har jag inte märkt av någonting alls

Intressant att de som inte har så mycket coil whine har lite högre ASIC-värde. Kan ju vara en slump såklart.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av XBJonte:

Blir lite besviken när jag läser allt detta, coilwhine suger.

Vet någon om det är värt att köpa Gainward's gtx 970?

Ingen aning. Om du vill ha en så liten risk som möjligt av att drabbas av coil whine så köp Asus Strix.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Intressant att de som inte har så mycket coil whine har lite högre ASIC-värde. Kan ju vara en slump såklart.

jag hade mycket coil whine på mitt msi gtx 970 som hade ett asic på 66,3% och har precis satt i mitt gamla grafikkort i datan ett asus gtx 770 direct cu ii som har ett asic på 79,6% och inget coil whine. Nu vet jag inte om asic värde hänger ihop med coil whine men det verkar ju nästan som det.
Ska lämna tillbaka mitt msi gtx 970 och köpa ett asus gtx 970 strix istället å hoppas det funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Ingen aning. Om du vill ha en så liten risk som möjligt av att drabbas av coil whine så köp Asus Strix.

Alright! Då blir det ett Asus. Bara att invänta på att dem kommer in till lagren!

Permalänk
Inaktiv

Under vilka förhållanden upplever ni coil whine undrar jag?
Främst hur hög framerate ni har när det låter då.
Har ett MSI GTX 970 Gaming varav det precis som mitt 660 ti och iallafall ett par till äldre GPU:er får massor med coil whine när jag sitter i menyer i spel eller inne i spel som genererar 2000+ fps. Under iallafall 1000fps eller genom att sätta en gräns på max fps eller dra på V-sync och det låter inte alls. Så min fråga är väl om man ska kunna ha sina 2-3000+ fps utan att det gnäller? Under tusen och det är knäpptyst förutom fläktarna.

Som exempel. Max belastning i BF4 med allt på ultra + 4X MSAA och jag har ~80fps average, men absolut ingen coil whine alls.
Valfritt spel som använder Source-motorn med 300+ fps och det ger inte heller där ifrån sig någon coil whine alls. Det är bara med extrema värden som det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Under vilka förhållanden upplever ni coil whine undrar jag?
Främst hur hög framerate ni har när det låter då.
Har ett MSI GTX 970 Gaming varav det precis som mitt 660 ti och iallafall ett par till äldre GPU:er får massor med coil whine när jag sitter i menyer i spel eller inne i spel som genererar 2000+ fps. Under iallafall 1000fps eller genom att sätta en gräns på max fps eller dra på V-sync och det låter inte alls. Så min fråga är väl om man ska kunna ha sina 2-3000+ fps utan att det gnäller? Under tusen och det är knäpptyst förutom fläktarna.

Som exempel. Max belastning i BF4 med allt på ultra + 4X MSAA och jag har ~80fps average, men absolut ingen coil whine alls.
Valfritt spel som använder Source-motorn med 300+ fps och det ger inte heller där ifrån sig någon coil whine alls. Det är bara med extrema värden som det blir så.

Mitt msi gtx 970 hade lika mycket coil whine i occt i 1000 fps som i bf4 i 200 fps. Jag har nu satt i mitt asus gtx 770 direct cu ii och där e inget coil whine alls i varken occt i 1000 fps eller bf4 i 200 fps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mnsn:

Mitt msi gtx 970 hade lika mycket coil whine i occt i 1000 fps som i bf4 i 200 fps. Jag har nu satt i mitt asus gtx 770 direct cu ii och där e inget coil whine alls i varken occt i 1000 fps eller bf4 i 200 fps.

Då kanske vi ska få dem utbytta. För 3700kr är det inte ok. Eftersom de skryter så om sina militärklassade komponenter känns det rätt kasst.

Mitt får det som sagt enbart vid extrema värden, men inte annars. Dock gillar jag inte riktigt att jag är tvungen att dra på vsync eller sätta en gräns för min framerate för att äldre spel inte ska få kortet att låta.

Permalänk
Medlem

Inget coil whine på mitt MSI GTX 970 Gaming. I alla fall inget jag lyckats höra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Inget coil whine på mitt MSI GTX 970 Gaming. I alla fall inget jag lyckats höra.

Testa att köra ett spel som genererar runt 1000fps. Bara det är i huvudmenyn i exempelvis första Crysis eller något äldre spel där du faktiskt spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Testa att köra ett spel som genererar runt 1000fps. Bara det är i huvudmenyn i exempelvis första Crysis eller något äldre spel där du faktiskt spelar.

Det har jag testat. Oavsett om jag har flera 1000 fps i ett spel eller spelare BF4 eller kör Crysis 3 eller kör 3DMark så kan jag inte höra något coil whine fast jag stängt av högtalarna. Om det finns så är det antingen så höga toner att jag inte hör dem eller så överröstas det av fläktarna i datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Det har jag testat. Oavsett om jag har flera 1000 fps i ett spel eller spelare BF4 eller kör Crysis 3 eller kör 3DMark så kan jag inte höra något coil whine fast jag stängt av högtalarna. Om det finns så är det antingen så höga toner att jag inte hör dem eller så överröstas det av fläktarna i datorn.

Då är frågan om jag ska orka bry mig om att byta mitt. Som sagt först över 1, 2 eller kanske 3 tusen fps som det blir så.
Gör att jag blir tvungen att sätta en gräns eller använda vsync för att inte uppleva det alls, vilket känns sådär. Borde ju kunna spela med varken eller utan att behöva höra något. Samtidigt har nog de flesta kort jag haft gjort likadant och det är egentligen inget problem så länge frameraten inte överstiger detta extrema värdet inne i ett spel, vilket den inte gör i många spel alls. Det är ju inte många moderna spel som går att köra så fort menar jag. Brukar ändå använda mig av vsync för att eliminera screen tearing ändå så.

Permalänk
Medlem

Jag har också testat lite, kan konstatera att mitt coilwhine'ar främst i menyer där det är extremt hög fps. Nu har jag satt fps-limit till 60 i msi afterburner, då är kortet tyst och jag har en GPU usage på 70% när jag spelar Grid Autosport i 1440p med alla inställningar på max - det är detta spelet som coilwhine'at mest för mig tidigare.

Är det någon nackdel att köra med fps-limit? Jag spelar antingen på min 1440p monitor eller min TV som tar 1080p, båda klarar max 60hz, jag upplever iaf själv inget skillnad på fps-limit och utan fps-limit

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tsint:

Jag har också testat lite, kan konstatera att mitt coilwhine'ar främst i menyer där det är extremt hög fps. Nu har jag satt fps-limit till 60 i msi afterburner, då är kortet tyst och jag har en GPU usage på 70% när jag spelar Grid Autosport i 1440p med alla inställningar på max - det är detta spelet som coilwhine'at mest för mig tidigare.

Är det någon nackdel att köra med fps-limit? Jag spelar antingen på min 1440p monitor eller min TV som tar 1080p, båda klarar max 60hz, jag upplever iaf själv inget skillnad på fps-limit och utan fps-limit

Nope. Ännu bättre. Om din tv och din monitor har en uppdateringsfrekvens på 60Hz så kan du utnyttja v-sync för att få bort screen tearing, men ändå klara dig utan input lag. Tricket är att sätta en fps-gräns på 59fps. Då går aldrig spelet snabbare än vad skärmen hinner uppdatera. Jag brukar göra så och jag får då en bild helt utan tearing och med samma respons som utan v-sync trots att jag har det påslaget.
Hur pass hög fps pratar vi om förresten när du skriver extremt hög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Nope. Ännu bättre. Om din tv och din monitor har en uppdateringsfrekvens på 60Hz så kan du utnyttja v-sync för att få bort screen tearing, men ändå klara dig utan input lag. Tricket är att sätta en fps-gräns på 59fps. Då går aldrig spelet snabbare än vad skärmen hinner uppdatera. Jag brukar göra så och jag får då en bild helt utan tearing och med samma respons som utan v-sync trots att jag har det påslaget.
Hur pass hög fps pratar vi om förresten när du skriver extremt hög?

Extremt är kanske att ta i, men över 150fps i menyerna i Grid Autosport. Men det egentliga problemet är att menyerna kör GPU'n på max, med hög temp och mycket fläktljud - vilket jag kan tycka är extremt onödigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tsint:

Extremt är kanske att ta i, men över 150fps i menyerna i Grid Autosport. Men det egentliga problemet är att menyerna kör GPU'n på max, med hög temp och mycket fläktljud - vilket jag kan tycka är extremt onödigt.

Med bara 150fps tycker inte jag att coil whine är acceptabelt någonstans. Det är ju faktiskt något man kanske vill ha om man har en 144Hz-skärm och då ska man inte behöva lida tack vare detta konstanta tjutandet. Vad har du för kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Med bara 150fps tycker inte jag att coil whine är acceptabelt någonstans. Det är ju faktiskt något man kanske vill ha om man har en 144Hz-skärm och då ska man inte behöva lida tack vare detta konstanta tjutandet. Vad har du för kort?

MSI GTX 970, men ska säga att jag har kortet i en mITX på skrivbordet så jag har nästan grafikkortet helt intill mig, och då hörs det lite coilwhine.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tsint:

MSI GTX 970, men ska säga att jag har kortet i en mITX på skrivbordet så jag har nästan grafikkortet helt intill mig, och då hörs det lite coilwhine.

Störs du inte av det så är ju det bra, men mitt ger inte ifrån sig coil whine alls förrän strax efter 1000fps även om jag har huvudet bredvid.
MSI skryter ju så om sina komponenter de använder. Med det och priset i åtanke skulle det för mig bara vara att lämna tillbaka det och få pengarna igen. Eller kortet utbytt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Vad har ni för ASIC Quality på era kort? Jag har 69%. Tänkte om det finns någon koppling mellan ASIC-värdet och coil whine (troligen inte ).

Mitt MSI 970 har ASIC 75,7%, typ högst av alla som postat värdet och jag har ändå lite coilwhine.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT