Permalänk

Kiosk mode

Jag har låst ner en hemsida till kiosk mode i ie. När kan klickar på länkarna så öppnas de i externa fönster, en funktion som jag gärna vill behålla.
Problemet är att när ett externt fönster öppnas så dyker även startmenyn upp. Finns de något sätt att undvika detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KatarinaWebb:

Jag har låst ner en hemsida till kiosk mode i ie. När kan klickar på länkarna så öppnas de i externa fönster, en funktion som jag gärna vill behålla.
Problemet är att när ett externt fönster öppnas så dyker även startmenyn upp. Finns de något sätt att undvika detta?

Vet inte om denna länk kan vara till någon hjälp.

http://superuser.com/questions/666899/how-can-i-start-interne...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Jag hade lite småproblem när jag behövde köra en kiosk på en W8-platta. Det var i princip omöjligt att stänga av Start, däremot gick det att få den helt tom, men det är ju inte snyggt. Jag löste det med OpenKiosk som är en Mozilla-baserad browser som går att låsa helt. Det räckte dock inte att använda den utan jag fick köra med OpenKiosk som shell i Windows.

Permalänk
Skrivet av era909:

Vet inte om denna länk kan vara till någon hjälp.

http://superuser.com/questions/666899/how-can-i-start-interne...

Tack! Jag har redan låst använt mig av "Enforce Kiosk mode" men den löser tyvärr inte problemet med Startmenyn.
Det jag egentligen vill är att alla externa sidor öppnas i Kiosk mode. Verkar inte helt lätt.
Tack för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag hade lite småproblem när jag behövde köra en kiosk på en W8-platta. Det var i princip omöjligt att stänga av Start, däremot gick det att få den helt tom, men det är ju inte snyggt. Jag löste det med OpenKiosk som är en Mozilla-baserad browser som går att låsa helt. Det räckte dock inte att använda den utan jag fick köra med OpenKiosk som shell i Windows.

Nej det är kanske inte jättesnyggt men det verkar vara det bästa alternativet än så länge.
Ska se om jag kan lyckas med en liknande lösning, är inte helt hemma på sådant.
Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KatarinaWebb:

Nej det är kanske inte jättesnyggt men det verkar vara det bästa alternativet än så länge.
Ska se om jag kan lyckas med en liknande lösning, är inte helt hemma på sådant.
Tack!

Jag hittade instruktionerna som jag satte ihop, kanske kan vara till hjälp. Det var en massa om skrivare som jag klippte bort så det kanske är något steg jag missade. Denna lösningen får bort charms och start.

Citat:

Steg för att konfigurera en platta.
1. Starta plattan och följ instruktionerna vid första uppstarten, installera uppdateringar, sätt datum/tid osv.. Skapa en administratör och en användare båda som lokala konton och inte MS-konton. De behöver inte vara svåra att ”knäcka” då det inte går att komma åt dem utan tangentbord ändå. Användaren bör inte ha något lösenord alls då plattan annars kräver lösen för att komma in på den om den skulle bli låst, vilket den blir automatiskt om skärmen är av ett tag.
2. Installera browsern Openkiosk
3. Logga in på användaren.
4. Starta OpenKiosk. Gå in i inställningarna (med Ctrl+Skift+F1 och lösenordet ”admin”), stäng av alla gränssnittselement (”Hide all”), ”Set inactive terminal” ibockat men ta bort ”Enable Warning”. Skriv också in adressen till applikationen som ”Home page”.
8. Nu är browsern konfigurerad som den skall vara, om man vill kan man nu gå och avinstallera appar från start. De kommer inte gå att komma åt av användarna senare men de tar upp plats. Jag väljer att lämna kvar dem. Resten handlar om att låsa plattan så att det inte går att komma åt något utöver vår browser.
9. Logga ut användaren och logga in på Admin igen. Kör mmc, gå till arkiv > lägg till/ta bort snapin-modul. I listan välj ”Redigeraren för grupprincipobjekt” och tryck på ”Lägg till”, i rutan som kommer upp välj ”Bläddra”, byt till fliken ”Användare” och välj användarnamnet i listan följt av ok, slutför, ok.
10. Tillbaka i fönstret ”Konsol 1” så stegar du dig ner till ”Användarkonfiguration” > ”Administrativa mallar” > ”System” och dubbelklicka på ”Anpassat användargränssnitt”
11. Sätt den till ”Aktiverad” och skriv in sökvägen till OpenKiosk under ”Alternativ”, antagligen ”C:\Program Files\OpenKiosk\openkiosk.exe”, sen ok. Vid avslut frågas om du vill spara inställningarna men de är redan sparade, denna fråga handlar om att spara dem som ett körbart objekt. Det underlättar dock att enkelt kunna komma åt dessa inställningar utan att behöva installera snapin-modul och liknande så det underlättar att spara detta på skrivbordet.
12. Konfigurationen är klar. Vid uppstart logga in på användaren så kommer applikationen upp och allt annat är låst, inget pektangentbord, inga andra program, ingen skärmsläckare osv. För at komma därifrån och kunna konfigurera eller ändra på något så krävs det att man kopplar in ett tangentbord. Ctrl+Skift+F1 för att komma åt browserns inställningar och Ctrl+Alt+Del för att kunna logga ut eller stänga av. För att ändra andra inställningar får man logga in på administratören igen och ändra där, behövs något ändras ”inne i” användarens inlogg så får du logga in på admin och avaktivera ”Anpassat gränssnitt” så länge.

Permalänk

Stort tack, jag testar detta!
Fungerar det på liknande sätt på en stationär PC tror du?

Permalänk
Avstängd

Jo det är nog ganska samma. Ett möjligt problem är om ni har ett tangentbord för då kan ju någon trycka Ctrl+Alt+Del och på så sätt komma åt systemet. Det går dock att hindra denna tryckning inifrån gruppprinciperna också.