Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Hur funkar det att göra uppgradering från Windows 8.1, någon som har testat med lyckat resultat (eller inte...)?

Funkar fint Gjorde det igår och kommer inte gå tillbaka.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hoppas bara att de hittar en balans så att de gör det som är rätt istället för det som folk tror att de vill ha.

Det beror väl förståss på vem som äger rätten att definiera vad som är "rätt". Och jag tror personligen att det som är rätt är att ge kunderna det de vill ha. Precis som när "developer preview" för 8.0 kom ut är det många som har vettiga synpunkter, men då hade Microsoft en mer inslagen och förutbestämd bana de ville ta. Med Windows 10-preview känns det mer som att Microsoft insett att det kanske inte är så dumt att lyssna på kunderna.

Visst kan det bli en aning mer komplext rent kodmässigt om fler ska kunna ställa in som de vill ha det, men å andra sidan så ska ju kärnan vara samma på alla plattformar så det blir mindre krux totalt sett. Plus att Microsoft inte har råd att göra ett OS till som sågas i medierna, rent PR-mässigt. Det måste bli bra den här gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl förståss på vem som äger rätten att definiera vad som är "rätt". Och jag tror personligen att det som är rätt är att ge kunderna det de vill ha. Precis som när "developer preview" för 8.0 kom ut är det många som har vettiga synpunkter, men då hade Microsoft en mer inslagen och förutbestämd bana de ville ta. Med Windows 10-preview känns det mer som att Microsoft insett att det kanske inte är så dumt att lyssna på kunderna.

Visst kan det bli en aning mer komplext rent kodmässigt om fler ska kunna ställa in som de vill ha det, men å andra sidan så ska ju kärnan vara samma på alla plattformar så det blir mindre krux totalt sett. Plus att Microsoft inte har råd att göra ett OS till som sågas i medierna, rent PR-mässigt. Det måste bli bra den här gången.

Det som är rätt (det som gör produkten till den bästa möjliga produkten) är inte alltid samma som det som kunderna vill ha. Det kan vara samma sak, men behöver inte vara det. Det är en balansgång och något Microsoft måste överväga noga vid varje release av Windows.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det som är rätt (det som gör produkten till den bästa möjliga produkten) är inte alltid samma som det som kunderna vill ha. Det kan vara samma sak, men behöver inte vara det. Det är en balansgång och något Microsoft måste överväga noga vid varje release av Windows.

Ja, visst är det så. Jag menade mest att de måste lyssna _mer_ på kunden då de knappt lyssnade alls när Windows 8 utvecklades och släpptes. Och om det i slutändan råder concensus om att det är en bra produkt så borde det betyda mindre klagomål. Dock blir väl Microsoft mer agila med sin nya produktmodell och kan då parera missnöjdhet på ett annat sätt då de kan rätta till saker snabbare. Det är därför jag tycker feedback-appen är bra. Då ser de vad majoriteten av användarna faktiskt tycker istället för att spendera miljardbelopp på uppenbart värdelösa undersökningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GHFear:

Funkar fint Gjorde det igår och kommer inte gå tillbaka.

Låter utmärkt, då skall jag backa upp min arbetsmaskin och uppgradera senare idag. Jag installerade en Vmware instans som test men det går ju inte att bara sitta och titta på den, man måste ha något vettigt att göra med den också.

Har redan bestämt att mitt Haswell-E bygge skall ha W10 som bas men eftersom jag väntar på bla DDR4-minnet så behöver jag klämma på nya Windows i "real-life" innan

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, visst är det så. Jag menade mest att de måste lyssna _mer_ på kunden då de knappt lyssnade alls när Windows 8 utvecklades och släpptes. Och om det i slutändan råder concensus om att det är en bra produkt så borde det betyda mindre klagomål. Dock blir väl Microsoft mer agila med sin nya produktmodell och kan då parera missnöjdhet på ett annat sätt då de kan rätta till saker snabbare. Det är därför jag tycker feedback-appen är bra. Då ser de vad majoriteten av användarna faktiskt tycker istället för att spendera miljardbelopp på uppenbart värdelösa undersökningar.

Man ska dock inte glömma att det även fanns en feedback-app för Windows 8 Developer Preview. Jag fick svar direkt från Microsoft minns jag, tror det gällde en grafikbugg.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man ska dock inte glömma att det även fanns en feedback-app för Windows 8 Developer Preview. Jag fick svar direkt från Microsoft minns jag, tror det gällde en grafikbugg.

http://www.techulator.com/attachments/Resources/5092-142357-S...

Det är sant, men det handlade mer om problem med redan spikade funktioner. Feedback appen i 10an är mer en "ge ris och ros till vad du vill"-app. Det ska bli väldigt spännande att se var det landar

Är det förresten någon som vet om det finns statistik någonstans på hur många som laddat ner testversionen hittils? Vore kul att veta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

He, har stött på en underlig bugg, eller vad jag nu ska kalla det.
Installerade igår genom VMware Windows 10, kikade lite runt och passade på att köra med mitt nuvarande konto som jag har till mina Windows 8.1 maskiner.
På något sätt så har aviseringsljudet från Windows 10 hoppat över nu till Windows 8.1 när jag får ett e-post i Windows mail klienten. Har aldrig tidigare haft ljud, fram tills nu.

Egentligen är det inget större problem, men väldigt intressant att det hoppade över på något sätt från den virtuella OS:et till det primära.

Edit: Verkar ha blivit någon konstig konflikt med mitt konto, trots att jag valde nya inställningar, alla ljud har aktiverats i Windows 8.1 igen. Inte svårare än att avaktivera det igen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Hur funkar det att göra uppgradering från Windows 8.1, någon som har testat med lyckat resultat (eller inte...)?

Jag gjorde just detta, och fick behålla alla mina filer - men mina installerade program "kunde den inte spara". Inget stort problem i just mitt fall, men något att se upp med!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

He, har stött på en underlig bugg, eller vad jag nu ska kalla det.
Installerade igår genom VMware Windows 10, kikade lite runt och passade på att köra med mitt nuvarande konto som jag har till mina Windows 8.1 maskiner.
På något sätt så har aviseringsljudet från Windows 10 hoppat över nu till Windows 8.1 när jag får ett e-post i Windows mail klienten. Har aldrig tidigare haft ljud, fram tills nu.

Egentligen är det inget större problem, men väldigt intressant att det hoppade över på något sätt från den virtuella OS:et till det primära.

Edit: Verkar ha blivit någon konstig konflikt med mitt konto, trots att jag valde nya inställningar, alla ljud har aktiverats i Windows 8.1 igen. Inte svårare än att avaktivera det igen.

Jag upplever något liknande. Jag tryckte att jag skulle installera som en helt ny dator, ändå plockar windows automatiskt mina skrivbordsbakgrunder jag har på W8.1 (bildspel som uppdateras en gång i minuten) och lägger oombett in de på W10. En del av mina privata skrivbordsbilder passar inte i en jobbmiljö...
Jag kör W10 i VMWare på 1 skärm. Systemet jag kör VMWare på har dock fler skärmar. När jag ställde in en skärm i 10 så synkade MS på något sätt inställningen ut ur den virtuella maskinen så att samma skärmar slutade fungera även i W8.1. Troligen via mitt outlook konto.
Har haft en stor krash som krävde en ominstalllation, jag misstänker dock att den berodde på VMWare.

Därför ska jag installera på en egen partition.
Måste säga att hittills så är jag bara imponerad av 10!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacowannabe:

Jag gjorde just detta, och fick behålla alla mina filer - men mina installerade program "kunde den inte spara". Inget stort problem i just mitt fall, men något att se upp med!

Vad menar du med inte spara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vad menar du med inte spara?

Jag fick samma sak. Man kan, i bästa fall, få valet att spara alla sina applikationer (och personliga filer) men i vissa fall (typ mitt mfl) så vill den bara erbjuda att spara mina egna filer. Troligen så beror det på vilka program man har installerat innan, något som Setup inte gillar/vet något om, så blir det ingen option att spara sina program.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Installationen fungerar bra. Hänger sig efter ca 5 minuter efter första starten går inte trycka något, musen fungerar fortfarande. Efter omstart blir skärmen svart direkt efter windowsloggan kommer fram och sen händer inget mer och det går aldrig få igång det igen. Så verkar ju inte lovande.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Stör mig enormt mycket på att WIN+E går till nya "Home" istället för "This PC". Någon som vet ifall det går att ändra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Stör mig enormt mycket på att WIN+E går till nya "Home" istället för "This PC". Någon som vet ifall det går att ändra?

Precis det jag skrev i ett tidigare inlägg, men ingen verkade direkt bry sig? Förstår inte vad "Home" ens ska fylla för funktion, den känns bara enormt överflödig...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis det jag skrev i ett tidigare inlägg, men ingen verkade direkt bry sig? Förstår inte vad "Home" ens ska fylla för funktion, den känns bara enormt överflödig...

Det går visserligen skapa genvägar till enheterna i Home, men då sorterar den ju dem i bokstavsordning vad enheterna heter istället för normal enhetsordning........

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

Snart färdig med installationen, har hoppat win8 och win8.1 helt så det mesta är helt nytt för mig men tänkte att "Windows 10" kunde få en chans. Den första tanken som slår mig är att jag är väldigt skeptisk mot sync funktionen och att man måste ha ett microsoft account för att kunna slutföra installationen...

Ajdå då kan jag deleta iso jag laddat ner, vägrar skaffa Microsoft konto nämligen...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Alltså vart exakt finns "Startup"? Hittar det inte någonstans i startmenyn och har något jävla "Killer network bla..." för mitt Gig z97 G-3 Moderkort jag var tvungen installera för att få igång internet via Ethernet och det där programmet autostartar och finns inget i options för programmet att få bort sys tray ikonen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeliMastah:

Alltså vart exakt finns "Startup"? Hittar det inte någonstans i startmenyn och har något jävla "Killer network bla..." för mitt Gig z97 G-3 Moderkort jag var tvungen installera för att få igång internet via Ethernet och det där programmet autostartar och finns inget i options för programmet att få bort sys tray ikonen!

Win +X -> Task Manager -> More details -> fliken "Startup"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Win +X -> Task Manager -> More details -> fliken "Startup"

Tusen tack! Nu blev ja av med både tray ikonen och att programmet ens startar!

Permalänk
Skrivet av altair4:

Stör mig enormt mycket på att WIN+E går till nya "Home" istället för "This PC". Någon som vet ifall det går att ändra?

Woooa..
Det där är min mest använda funktion i Windows. Nu blir det ingen uppgradering, fören jag fått mer klarhet i detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragnet:

Jag fick samma sak. Man kan, i bästa fall, få valet att spara alla sina applikationer (och personliga filer) men i vissa fall (typ mitt mfl) så vill den bara erbjuda att spara mina egna filer. Troligen så beror det på vilka program man har installerat innan, något som Setup inte gillar/vet något om, så blir det ingen option att spara sina program.

Jaha OK. Så du kan fortfarande installera de.
Vilka program är det som inte har följt med då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Stör mig enormt mycket på att WIN+E går till nya "Home" istället för "This PC". Någon som vet ifall det går att ändra?

Skrivet av n_sandstrom:

Woooa..
Det där är min mest använda funktion i Windows. Nu blir det ingen uppgradering, fören jag fått mer klarhet i detta!

det där kommer ju gå att fulhacka i registret sen, men ja det är ju jävligt störigt, får hoppas att dom gör så man kan enkelt ändra vart man hamnar default

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Någon fler som har problem med Bankid? Så fort jag klickar på något som ska starta Bankid så händer ingenting. Enda som sker är att processorn går upp i 100% i några sekunder sen inget mer.

*edit* Verkar nog som att det helt enkelt inte fungerar med nuvarande version av Bankid. Blir nog en väldigt kortvarig Windows 10 installation om de inte släpper en fungerande Bankid version...

Permalänk
Medlem

Kan man ta bort app ikonerna i start menyn helt och hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Kan man ta bort app ikonerna i start menyn helt och hållet?

Har du testat "Unpin from Start" på alla ikoner?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har du testat "Unpin from Start" på alla ikoner?

Nej jag har inte W10 preview installerat.

Permalänk
Medlem

Spontana tankar om W10 Preview som primärt OS? Moget nog? Eller är det som att skjuta sig själv i foten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Spontana tankar om W10 Preview som primärt OS? Moget nog? Eller är det som att skjuta sig själv i foten?

Förutom 7 timmars sömn så har jag meckat med det oavbrutet sedan det släpptes.
Jag kör in det på min huvudburk hemma i helgen och tänker ha det som enda OS tills vidare.
De bästa bitarna från 8 är med, skiten jag hatade är borta.
Det känns väldigt färdigt och polerat tycker jag.

Känns för bra för att vara sant faktiskt.
Troligen byter de ut musen mot röststyrning som enda input i den skarpa versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Spontana tankar om W10 Preview som primärt OS? Moget nog? Eller är det som att skjuta sig själv i foten?

Jag skulle inte köra detta som primär os av flera anledningar. Som t.ex. Dataförlust och buggar.
Men det är bra att man funderar på detta innan man kör in det som primär os:

Citat från sidan http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso :

Citat:

Microsoft will collect data about your installation and use of Windows Technical Preview to help us improve our products and services. See our privacy statement to learn more.

Om ni läser i länken i citatet så samlar de in information om namn, e-post, kontakter, program, filer, vad ni skriver på erat tangentbord (?)...
De använder väl detta för att förbättra Windows men känns lite mycket saker de samlar på sig.
Windows 10 verkar bli ett bra os men jag väntar nog till Final release innan jag byter bort mitt Win 7.

Om du inte är rädd för att de samlar data och inte har viktiga saker på hdn så kan du köra på.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact