Problem med Internet, får lagspikes och höjd ping

Permalänk
Medlem

Problem med Internet, får lagspikes och höjd ping

Tjenare!

Jo, det började för någon vecka sedan att jag började få sjukt hög ping ibland men lagspikes i diverse spel. Det är bara jag i hushållet som har detta problem, för de andra flyter det på. T.ex. när vi spelar CS ligger brorsan på 14 ping och jag på 50-200, samma anstånd till routern,

Våran router ger också ut både en 2,4 och 5 ghz signal och 5ghz signalen har helt försvunnit ifrån där jag kan välja nätverk, medan för alla andra är den där och funkar perfekt. Kan till och med se grannens 5ghz nät men inte min egen, har routern på något sett blivit osams med mitt system?

Någon som har förslag på en lösning eller något jag ska kolla upp?

Tack!

Permalänk
Medlem

Routern kan inte bestämma vem som får och vem som inte får se nätverket. Så länge signalen skickas ut kan alla inom räckhåll se den. Det är alltså troligen din dator som strular.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

För 50-200ms så krävs en stor buffer och det finns det bara på två ställen: din PC eller i routern.

Eftersom du säger att det funkar bra för brorsan så är det nog din PC som strular.
Sök efter nya drivisar till din NIC.
Avaktivera lull-lull programvara (antivirus, firewall, anti-xxx, speed-fix-skit osv).