Permalänk
Medlem

Gamingdator för ca 10.000 kr

Hej. Jag tänkte uppgradera mig till en gamingdator, men jag har aldrig byggt en dator så jag vet inte om jag ska våga bygga en. Så helst vill man ju ha något som jag slipper göra jobbet. Min budget är ca 10.000 kr. Om det går skulle det vara trevligt att kunna göra olika saker på olika skärmar, två för att vara exakt.
Har ni några förslag?

Permalänk
Medlem

Är budgeten 10k för dator, skärm, mus tangentbord, etc? eller för bara datorn?

Generellt så skulle jag nog rekomendera en i5 4690k, 16gb ram, ssd på minst 250gb + en hdd på minst 2tb. Såg attkomplett hade ett bra deal på gtx 970

Om du kollar i min signatur så får du några pointers, dock så vill jag påpeka att min dator främst används för mediaredigering och rendrering (film, photoshop etc) vilket vanligtvis är flertrådade applikationer som kräver gott om ram. Spel brukar vara mer beroende av grafikkortet... prislappen var på ca 15k utan tillbehör

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sorry att jag att jag varit frånvarande... Tenta

Vad har du för krav, förutom 10k budget?

Plockade snabbt ihop en en lista på prisjakt med bra komponenter för 10k +/- 5%. Vill man pressa pressa priserna mer kan man alltid kolla på andra moderkort etc.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2660503&view=l

Enjoy!

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbf:

Hej. Jag tänkte bygga min första dator inom en snar framtid, så jag skulle behöva hjälp med delar. Budgeten är ca 8000kr för dator eller runt 10-12 tusen kr för allt (skärm, tangentbord, mus och dator). Om ni har något förslag, låt mig gärna veta det.

Vill kunna köra på high eller ultra på 2 (eller 3) 1080p skärmar.

//hgbf

Ska du ha OS ingå?
Ska du bygga själv?
Ska du överklocka i framtiden?
Ska du ha både SSD & HDD?
Tyst chassi eller spelar det inte någon roll?
Är det några speciella krav du ska ha på datorn? förutom *Vill kunna köra på high eller ultra på 2 (eller 3) 1080p skärmar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbf:

[...] runt 10-12 tusen kr för allt (skärm, tangentbord, mus och dator). Om ni har något förslag, låt mig gärna veta det.

Vill kunna köra på high eller ultra på 2 (eller 3) 1080p skärmar.

//hgbf

Är du helt säker på att du vill ha flera skärmar?

Skulle vilja påstå att du, för mer krävande spel i varje fall, behöver punga ut lite mer än 10-12k för att hålla FPS:en på en vettig nivå.<
Detta gäller speciellt om du har beräknat att max 12.000:- ska räcka till två eller tre dugliga TN-paneler.

3st dugliga TN-paneler landar runt 4.500 - 6.000:-.
Om de resterande pengarna ska räcka till en vettig speldator får du antingen börja trolla med knäna eller leta på begagnatmarknaden.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Är du helt säker på att du vill ha flera skärmar?

Skulle vilja påstå att du, för mer krävande spel i varje fall, behöver punga ut lite mer än 10-12k för att hålla FPS:en på en vettig nivå.<
Detta gäller speciellt om du har beräknat att max 12.000:- ska räcka till två eller tre dugliga TN-paneler.

3st dugliga TN-paneler landar runt 4.500 - 6.000:-.
Om de resterande pengarna ska räcka till en vettig speldator får du antingen börja trolla med knäna eller leta på begagnatmarknaden.

Ok, jag klarar mig med en skärm.

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag.

Går givetvis att beställa från andra återförsäljare, så kolla gärna vad likadana eller likvärdiga komponenter kostar på Prisjakt först.

Denna bildskärm från Dell får jag nog anse vara högst prisvärd, men redan där har du spräckt budgeten med 260:-.

Mus och tangentbord är svårt att rekommendera, så det bör du kolla på själv.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade, bump raderade*

Observera att vi, av rättviseskäl, varken tillåter korspostning eller bumpning. Dina inlägg/trådar gör ju att andras trådar trycks undan, vilket inte är fair. Det går alldeles utmärkt att uppdatera rubriken/trådstarten med ny budget osv.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbf:

Hej. Jag tänkte bygga min första dator inom en snar framtid, så jag skulle behöva hjälp med delar. Budgeten är ca 8000kr för dator eller runt 10-12 tusen kr för allt (skärm, tangentbord, mus och dator). Om ni har något förslag, låt mig gärna veta det.

Vill kunna köra på high eller ultra på 2 (eller 3) 1080p skärmar.

//hgbf

Skrivet av Nylund1940:

Ska du ha OS ingå?
Ska du bygga själv?
Ska du överklocka i framtiden?
Ska du ha både SSD & HDD?
Tyst chassi eller spelar det inte någon roll?
Är det några speciella krav du ska ha på datorn? förutom *Vill kunna köra på high eller ultra på 2 (eller 3) 1080p skärmar*

Hjälp oss hjälpa dig. Om du kan svara på dessa frågor kan vi mycket lättare ge dig tips och råd. Som andra skriver så kommer du få det tufft att spela de senaste spelen i full grafik på en dator för ca 8k (förutsatt att du köper allt nytt).

Edit:
Paprikums lista och min lista är väldigt snarlika, och jag skulle tro att det är personliga preferenser som ligger bakom skillnaderna. När det kommer till tangentbord och mus så skulle jag rekommendera att kolla vad du kan hitta begagnat eller hålla ögon öppna i denna tråden . Du kan få nästan oanvända prylar för ca halva priset med lite flyt.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |