Akut problem med .pst fil

Permalänk
Avstängd

Akut problem med .pst fil

Hej, Jag har fått ett riktigt enerverade problem med en viktig användare,

personen i fråga har sen tidigare en procedur där han har sin mail struktur på en .pst fil på sin dator (/arkiv.)

Vid överflytt till en ny dator så har denna pst fil kopierats över till hans nya dator och han började använda den. Dock så visade det sig att den nya datorn inte var stabil så vi fick börja flytta tillbaka data.

Vid flytt av hans pst så har det nu visat sig att filen är "Tom" , när han försöker öppna innehållet (11GB) så kommer det endast upp en mapp "Sökmappar" i hans pst fil.

Jag har kört scanpst på filen och den hittade massa fel och gjorde en bak fil och "reparerade" filen men det är fortfarande problem med att innehållet inte visas

Någon som kan ge tips på vad som hänt och hur jag åtgärdar detta.??

OM det spelar någon roll så använder vi exchange 2010 sp3, men felet borde ligga lokalt

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Det finns ett skäl till varför man inte skall spara sådant lokalt. Vet inte hur många .pst filer jag vart tvungen att slänga och skapa nya mail-profiler

Tyvärr inga andra tips på rak arm än att ändra upplägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Hej, Jag har fått ett riktigt enerverade problem med en viktig användare,

personen i fråga har sen tidigare en procedur där han har sin mail struktur på en .pst fil på sin dator (/arkiv.)

Vid överflytt till en ny dator så har denna pst fil kopierats över till hans nya dator och han började använda den. Dock så visade det sig att den nya datorn inte var stabil så vi fick börja flytta tillbaka data.

Vid flytt av hans pst så har det nu visat sig att filen är "Tom" , när han försöker öppna innehållet (11GB) så kommer det endast upp en mapp "Sökmappar" i hans pst fil.

Jag har kört scanpst på filen och den hittade massa fel och gjorde en bak fil och "reparerade" filen men det är fortfarande problem med att innehållet inte visas

http://my.jetscreenshot.com/24285/m_20141016-cil8-2kb.jpg

Någon som kan ge tips på vad som hänt och hur jag åtgärdar detta.??

OM det spelar någon roll så använder vi exchange 2010 sp3, men felet borde ligga lokalt

Har ni någon backup av .pst-filen?

Kan du kopiera filen till din dator och öppna den där?

Är det kört på andra datorer är nog filen rätt korrupt tyvärr, men det närmaste jag kan komma på är att prova att importera den direkt till epostlådan.

Jag exporterar och importerar pst-filer med New-MailboxImportRequest -Mailbox *anvnamn* -FilePath \\dator-\~.pst

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

jag har backup av pst filen men det fattas ca 7 dagars mail i den, så i worst case så har han tappat 7 dagar.

Att importera filen blir jobbigt då max user size för användarna är 10 gb

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Ibland kan det fungera, som ni nämnt ovan, att kopiera filen till en annan klient. Starta Outlook och öppna pst-filen. Det är inte helt säkert att det fungerar bättre där, men i många fall där jag haft användare med liknande problem, så har det fungerat.

Visa signatur

Asus X99-Deluxe | Intel 5960X @ 4.2 med vattenkylning | G.Skill DDR4 32GB 3600MHz CL17 | EVGA GTX 980Tí 6GB

Permalänk
Avstängd

jag har redan provat ovanstående.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, jag var otydlig i mitt inlägg. Med klient, menar jag din, om du så sitter via en terminalserver med Outlook installerad. Alltså, inte till en annan klient hos användaren.

Visa signatur

Asus X99-Deluxe | Intel 5960X @ 4.2 med vattenkylning | G.Skill DDR4 32GB 3600MHz CL17 | EVGA GTX 980Tí 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

jag har backup av pst filen men det fattas ca 7 dagars mail i den, så i worst case så har han tappat 7 dagar.

Att importera filen blir jobbigt då max user size för användarna är 10 gb

Hur stor är filen? 0.o

pst-filer över 10GB blir lätt korrupta, speciellt om de är skapade i outlook 2003.

Oftast brukar de ta ungefär 50% mindre plats när de ligger direkt på outlook-kontot jämfört med PST-filen

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur du menar. EN pst fil är inte större än mailen som ligger i dem. så dem blir inte mindre för att dom ligger i .ost filen direkt under Outlook.
Filen i sig är 11 gb,
Jag har kört scanpst på filen och den har hittat fel. Men som skrivit tidigare så kan jag inte komma åt för att titta innuti filen.

Skrivet av WoG:

Hur stor är filen? 0.o

pst-filer över 10GB blir lätt korrupta, speciellt om de är skapade i outlook 2003.

Oftast brukar de ta ungefär 50% mindre plats när de ligger direkt på outlook-kontot jämfört med PST-filen

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Förstår inte hur du menar. EN pst fil är inte större än mailen som ligger i dem. så dem blir inte mindre för att dom ligger i .ost filen direkt under Outlook.
Filen i sig är 11 gb,
Jag har kört scanpst på filen och den har hittat fel. Men som skrivit tidigare så kan jag inte komma åt för att titta innuti filen.

Enligt mina erfarenheter så är scanpst inte speciellt effektivt. Den hittar fel, men verkar inte göra något åt saken =/
har själv haft samma problem med pst-filer etc.
har tyvärr inget bra lösningsförslag. jag hade nog kört på worst case och tappat en veckas mail.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Har exakt samma problem med flera användare här,
men en användare har tappat 2 års mail historik. lite värre än 7 dagar. men om någon har tips på hur man löser detta så skulle jag vara evigt tacksam

Permalänk
Medlem

Ni trycker väl på Repair efter att scanpst kört de första 8 stegen?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Förstår inte hur du menar. EN pst fil är inte större än mailen som ligger i dem. så dem blir inte mindre för att dom ligger i .ost filen direkt under Outlook.
Filen i sig är 11 gb,
Jag har kört scanpst på filen och den har hittat fel. Men som skrivit tidigare så kan jag inte komma åt för att titta innuti filen.

Outlook komprimerar mailen mycket mer än när de ligger i PST-filer. Alla filer vi importerat (1000+) har blivit i snitt hälften så stora.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är ute och cyklar.. men jag har för mig att ScanPST inte kan hantera filer över 2GB?
Minns att jag hade enorma problem med en större fil och att det inte hände något när jag körde den genom ScanPST och läste senare att programmet har problem att hantera dessa.

Slutade med att jag tankade ner en tredjepartsmjukvara som jag såklart inte minns namnet på för att lösa problemet.
(detta var en pst skapad i Outlook 2010.)

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

PST-filer är djävulens påfund! Speciellt när de går över 2GB.
Dock så brukar ScanPST fungera bra, men man får köra den flera gånger för att man ska få bort alla fel. Speciellt om man ska importera den till andra arkiveringssystem, t.ex Symantec Enterprise Vault.
Det bästa är väl att utöka användarens mailbox om det går?

Permalänk
Avstängd

Jag kör för tillfället ett 3rd part mjukvara som heter Stellar Phoenix Outlook PST repair. Den verkar fungera väldigt bra. Jag återkommer med besked.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

För att undvika detta i framtiden kanske ni ska kolla på något alternativ till att akrivera gamla mail, tex Enterprise Vault,
Vi gick från externa PST filer på allt mellan 5-25gb och OST filer som var kanske på 4-5gb till att nu är ost filerna sällan över 1gb.
Allt som sparas lokalt hos användaren är en text snutt av mailen, om användaren sedan behöver komma åt den så kan man välja att hämta ned mailen i sin helhet, då sparas mailet i 30 dagar hos klienten eller om man väljer att återarkivera den.

Malien startar snabbt och användaren "ser" alla sina mail.
Våran Outlook/Exchange support gick från 10-20 case i veckan till 1-2 case.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

också testat Stellar Phoenix Outlook PST repair, utan resultat, dock så körde jag gratis varianten, vet inte om den funkar bättre om man köper.