Corsair Gaming K70 RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jomakr:

Eller så skaffar man de här, lite mer manuellt arbete.

https://www.massdrop.com/buy/led-color-changer

Jävlar vad du får byta dom snabbt om du ska ha nå animerat då

Permalänk
Medlem

Nöjer mig med mitt HHKB2, kul grej att de har lagt ner lite tid på att faktiskt anstränga sig när det kommer till mjukvaran och att de inte bara körde på "Mx Cherry RGB - exclusivly at Corsair - give us your money bieaaaaatches!!1"...

Permalänk

När mitt K70 går sönder...

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Jag är fan en 33 årig gammal gubbe men jag vill ha! Min man cave kräver detta!

Jag kommer dock måsta köpa något klistermärke att sätta över den där horribla logotypen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv

Bra recension men nej tack, det räcker med en färg på tangenterna för mig, då ser jag ju vad jag skriver i mörker och det görs inte bättre för att jag kan ha miljarder olika färger, bra produkt dock som kommer sälja, var så säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Inte alla Cherry MX brytare klickar. Kör på bruna, röda eller svarta för att slippa det.
Blåa och gröna klickar. Själv kör jag med Cherry MX Green, älskar klickandet själv hehe.

Röda klickar också, det hörde jag nu när jag skrev på mitt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Uppskattar alltid ett bra mekaniskt tangentbord, men med så mycket blinkade och pulserande färger så känns det bara löjligt, skulle uppleva det som väldigt distraherande. Hade räckt med ett vitt bakgrundsljus för egen del, men antar att jag inte är målgruppen riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Röda klickar också, det hörde jag nu när jag skrev på mitt.

Om du bottnar ut switcharna ja, då låter det ju när key cap slår ner i metalplattan i keyboardet.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Saknar macroknappar på vänstra sidan. Efter att ha levt med ett Logitech-tangentbord blir det nästan ett måste. Då får lillfingret lite mer att göra än att trycka tab/shift/ctrl.

Permalänk
Inaktiv

Jag har den vanliga K70, och rekommenderar tangentborden från Corsair. Anledningen till att jag köpte från Corsair var just att knapparna ligger "öppna" så att det är väldigt lätt att rengöra under knapparna än vad det är på ett vanligt "instängt" tangentbord. Visst...det går annars om man plockar lös alla knappar, men det slipper man på tangentborden från Corsair.

Permalänk
Medlem

Lite för dyrt men ack så coolt, hoppas fler tar efter med RGB.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Om du bottnar ut switcharna ja, då låter det ju när key cap slår ner i metalplattan i keyboardet.

Ljudet kommer ju inte av att keycapen slår i själva plattan utan utan keycapen träffar ju själva switchen. MEn man kan ju alltid handla lite på ebay cherry mx o-rings

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Steelseries Apex. Alltså sjukt med belysningen på Corsairs tangentbord. Blir ju åksjuk på den. Tacka vet jag Steelseries "fasta" belysning. Man kan ställa in olika områden med olika färg men de blinkar inte (tack och lov). Enda jag saknar är att kunna ändra belysningen på WASD tangenterna.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig detta ifrån vanliga K70? (förutom rgb)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

1000kr för ett tangentbord är väldigt mycket men 1700kr är obeskrivligt mycket för nåt som kostar dryga 200kr att tillverka .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Hur skiljer sig detta ifrån vanliga K70? (förutom rgb)

RGB har ingen inbyggd USB-hub

Permalänk
Medlem

Verkar som jag är den enda som älskar mitt omekaniska Razer Deathstalker...

Är det verkligen så stor skillnad på mekaniska mot icke? Har spelat massa WoW under åren och aldrig upplevt någon slags seghet
tvärtom så har jag alltid uppfattat att allt sker direkt. Eller märker man mekaniska i specifika spel?

mvh

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

RGB har ingen inbyggd USB-hub

Är det bara det? Ingen bättre med själva tangentbordet?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Verkar som nån har tabbat sig hos Corsair. Deras annonserade 16.8 miljoner färger är i verkligheten bara 512 olika färger.
Det fattas alltså ~16.7 miljoner färger. Det verkar också som att detta är ett hårdvaru problem med deras LED-controller från Panasonic så Corsair har ingen möjlighet att fixa det om så är fallet. Corsair har ännu inte kommenterat problemet.

Har gått 1 vecka sedan en representant från Corsair sa att han skulle konsultera sina ingenjörer och återkomma.
Så antingen är dom dåliga på att kommunicera på företaget eller så händer nått internt.

Med tanke på att 16.8 miljoner färger verkar vara huvudnumret för detta tangentbord ser detta inte bra ut.
Falsk marknadsföring?

Source: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=133172&page=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Verkar som jag är den enda som älskar mitt omekaniska Razer Deathstalker...

Är det verkligen så stor skillnad på mekaniska mot icke? Har spelat massa WoW under åren och aldrig upplevt någon slags seghet
tvärtom så har jag alltid uppfattat att allt sker direkt. Eller märker man mekaniska i specifika spel?

mvh

Hej adrii.

Då jag känner igen mig i exakt det du skriver, känner jag att jag måste dela med mig.

Jo! Det är faktiskt stor skillnad på rubber dome tangentbord och på mekaniska tangentbord.

Sen är det som många skriver, väldigt personligt vilka brytare som passar en bäst.

jag blev själv nyfiken på mekaniska tangentbord för ca två år sen, läste på lite och köpte ett begagnat här på marknaden med röda brytare, testade det i ca ett halvår.
Röda brytare vart ju helt klart en förbättring än rubber dome, men jag var inte helnöjd.

Läste på än mer, och kände att bruna brytare kanske är något för mig som skriver väldigt mycket och spelar ibland.

Så jag köpte ett MK-85 med bruna brytare (jajamensan även det i nyskick här på marknaden) och där satt den. Bruna brytare passar mig perfekt!

Väldigt personligt vad man gillar och tilltalar en, men en sak vet jag, har man en gång hittat rätt med mekaniska brytare, så går man never ever tillbaka till rubber dome.
Sen att mekaniska T-Bord nästan väger 2KG tycker jag bara förhöjer känslan av kvalité.

Här kan du läsa och se hur olika mekaniska brytare fungerar
Det visste du säker innan, men kanske fler har nytta av klistret som är nyfikna.

Ontopic/

Bra recension!

Jag kommer helt klart att köpa Corsair Gaming K70 RGB med bruna brytare om typ ett år när det kommer dyka upp på marknaden (ja, jag gillar att få mycket för pengarna) då jag gillar konceptet att kunna binda olika färger i mjukvaran beroende på program.
Möjligheterna är ju verkligen enorma när man tänker efter.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Känner mig lite kluven här.
Har haft ett vanligt K70 i ett år nu och ska precis till att skicka in det på reklamation då ~10 lampor för bakgrundsbelysning är paj. Bortsett från det har det dock vart ett riktigt trevligt tangentbord så... frågan är om man ska ge Corsair en chans till.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreamless:

Verkar som nån har tabbat sig hos Corsair. Deras annonserade 16.8 miljoner färger är i verkligheten bara 512 olika färger.
Det fattas alltså ~16.7 miljoner färger. Det verkar också som att detta är ett hårdvaru problem med deras LED-controller från Panasonic så Corsair har ingen möjlighet att fixa det om så är fallet. Corsair har ännu inte kommenterat problemet.

Har gått 1 vecka sedan en representant från Corsair sa att han skulle konsultera sina ingenjörer och återkomma.
Så antingen är dom dåliga på att kommunicera på företaget eller så händer nått internt.

Med tanke på att 16.8 miljoner färger verkar vara huvudnumret för detta tangentbord ser detta inte bra ut.
Falsk marknadsföring?

Source: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=133172&page=...

Men är det inte 16.8 miljoner färgkombinationer/nyanser som gäller?

Många avancerade kontroller klarar upp till 64 miljoner färgkombinationer/nyanser med RGB led.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

De som inte gillar loggan kan ju med fördel byta ut den genom att klistra dit något dom gillar bättre.

Jag tycker dock att dom satt priset lite väl högt, om det beror på dyra komponenter eller inte spelar ingen roll. Antingen tror man på produkten och satsar på den (billigare produktion och tightare förtjänst) eller så gör man inte det och säljer några få ex med total förlust.
Med den prislappen kan man ju lika gärna skaffa sig ett annat.

Sedan tycker jag personligen att det är synd att t-bords tillverkare inte gör fler t-bord i Logitech G15 V1 stuket. G19 är väl trevlig men volymkontrollen och funktionskanpparna på G15 samt de 18 makroknapparna är perfekta i mitt tycke. Inte alla som vill ha 18 makroknappar men dom kan ju med fördel sälja en basmodell med makroknapparna som ett tillägg som man hakar på underifrån.

DVS, jag vill ha G15 V1 med mekaniska brytare och en G19 LCD eller bättre... Optimalt om även den displayen är ett tillägg man hakar på, så kan man köpa sig den display man vill ha med specifik upplösning.

Klart man kan köpa valfritt t-bord med mekaniska brytare och en panel med makroknappar och använda en surfplatteliknande display men nej. Vill ha allt i ett tack.

Har suttit med mitt G15 V1 i snart 10 år och den dagen det inte hänger med mera kommer vara en mycket hemsk dag om det inte finns en ersättare.
Hade mer än gärna köpt ett extra om jag vetat att den skulle upphöra så snabbt.

EDIT: G15 kostade dessutom bara 950 kr i butik... Lite billigare än det recenserade...

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Sedan tycker jag personligen att det är synd att t-bords tillverkare inte gör fler t-bord i Logitech G15 V1 stuket. G19 är väl trevlig men volymkontrollen och funktionskanpparna på G15 samt de 18 makroknapparna är perfekta i mitt tycke. Inte alla som vill ha 18 makroknappar men dom kan ju med fördel sälja en basmodell med makroknapparna som ett tillägg som man hakar på underifrån.

DVS, jag vill ha G15 V1 med mekaniska brytare och en G19 LCD eller bättre... Optimalt om även den displayen är ett tillägg man hakar på, så kan man köpa sig den display man vill ha med specifik upplösning.

http://www.4gamer.net/review/g15_gaming_keyboard/img/01.jpg

Klart man kan köpa valfritt t-bord med mekaniska brytare och en panel med makroknappar och använda en surfplatteliknande display men nej. Vill ha allt i ett tack.

Har suttit med mitt G15 V1 i snart 10 år och den dagen det inte hänger med mera kommer vara en mycket hemsk dag om det inte finns en ersättare.
Hade mer än gärna köpt ett extra om jag vetat att den skulle upphöra så snabbt.

EDIT: G15 kostade dessutom bara 950 kr i butik... Lite billigare än det recenserade...

En fråga innan jag skriver resten - Har du provat ett mekaniskt tangentbord i lugn o ro, och hittat din "egenharmoni" med mekaniska brytare? D v s dom brytarna som passar just dig?

G15 V1 bara 950 kr ? Glöm inte att det var på stenåldern, det vart ett högt pris då för den tidseran.

Har du testat Logitech G710+ ? Visserligen finns det ingen liten LCD skärm på (vad man nu ska ha den till) men macroknapparna finns där.

Jag har ett Logitech G19, du får det gärna om du betalar frakten då det bara ligger o tar plats.

Men frågan kvarstår: Har du provat ett mekaniskt tangentbord i lugn o ro, och hittat din "egenharmoni" med mekaniska brytare?

Jag kan lova, den dagen du hittar ett mekaniskt tbord som passar, kommer att vara en mycket vacker dag.
Och den lilla LCD skärmen som satt på G19 kommer du inte sakna alls, tvärtom så kommer du tycka att den är skitful och riktigt onödig. För det är precis vad den är.

Och om jag minns rätt så kostade mitt G19 i runda slängar ca 1500Kr när det vart nytt för 10+ år sen.
Och tänker man i den linjen, så är ju inte Corsair Gaming K70 RGB så hemskt dyrt idag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En fråga innan jag skriver resten - Har du provat ett mekaniskt tangentbord i lugn o ro, och hittat din "egenharmoni" med mekaniska brytare? D v s dom brytarna som passar just dig?

Ooo ja, det har jag. Det är just därför jag vill ha mitt nuvarande med mekaniska brytare.
Dvs, jag föredrar det jag har nu trots att mekaniska brytare är bra mycket trevligare.

Skrivet av skog1s:

G15 V1 bara 950 kr ? Glöm inte att det var på stenåldern, det vart ett högt pris då för den tidseran.

1 027 kr i dagens värde.

Skrivet av skog1s:

Har du testat Logitech G710+ ? Visserligen finns det ingen liten LCD skärm på (vad man nu ska ha den till) men macroknapparna finns där.

Jag kollar med ungefär 3 månaders mellanrum. Har inte provat den men är inte heller intresserad av den, för få makron (ja, jag använder större delen av mina knappar på samtliga profiler) och som jag nämnde vill jag gärna ha LCD'n (visar massa nyttiga saker som jag inte vill visa på en monitor) och visst kan jag leva utan samma layout på volymkontroll och mediaknappar (som jag använder till annat än mediaknappar) men skulle vara trevligare om Logitech kunde sätta detta t-bord i produktion igen istället. Rätt så många som eftersöker det, var en guldgruva på amazon, ebay och dylikt.

Skrivet av skog1s:

Jag har ett Logitech G19, du får det gärna om du betalar frakten då det bara ligger o tar plats.

Tack. Men om jag velat ha ett hade jag köpt ett.

Skrivet av skog1s:

Och den lilla LCD skärmen som satt på G19 kommer du inte sakna alls, tvärtom så kommer du tycka att den är skitful och riktigt onödig. För det är precis vad den är.

Smaken är som baken, jag skulle inte klara mig utan min lilla monochroma LCD på mitt t-bord. Går inte en fjärdedels dag utan att jag sneglar på den för att kolla klockan/CPU/minne/nättrafik/volymnivå och diverse andra funktioner som den har.
Saker som jag inte kan tillägna en plats på mina skärmar då det skulle vara slöseri på skärmyta eller opraktiskt om något skulle ligga över.

Skrivet av skog1s:

Och om jag minns rätt så kostade mitt G19 i runda slängar ca 1500Kr när det vart nytt för 10+ år sen.
Och tänker man i den linjen, så är ju inte Corsair Gaming K70 RGB så hemskt dyrt idag.

10+ år sedan? Det släpptes Juni 2009.
Med samtliga funktioner som G19 har är den (trots ett pris på 1 800 kr idag) prisvärdare än K70. (Enligt mig då alltså, alla tycker vi olika)

Slutar väl med att jag får bygga eget istället.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Slutar väl med att jag får bygga eget istället.

Jag är ganska säker på det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har själv ett K70 RGB och tycker Jonas ger en väldigt bra bild av tangentbordet. Regnbågs effekten är ju snygg och allt, något jag personligen använder i idle mode när jag använder datorn ute i Windows. Ger ett livligt intryck på skrivbordet tycker jag. Men där är det ju också tycke och smak. I specifika spel skapar jag profiler som lyser efter specifika färgteman. Inte för att man behöver kolla på tangentbordet men för att det ger en mer unik look.

Sen är 1700 kr för ett tangentbord mycket pengar. Men om man som i mitt fall var i jakt på ett mekaniskt och tex Func för 699 kr är väldigt prisvärt så kände jag personligen att jag ville ha mediaknapparna som Corsair K70 erbjuder. Att hålla in en FN knapp är för mig helt obegripligt och verkligen inte användarvnänligt för att höja och sänka volym främst. Då är ett scrollhjul betydligt trevligare.

Ett vanligt K70 kostar ju 1200 kr ca har jag för mig, så att betala 500 kr extra för detta känns inte överdrivet när man tänker efter på hur mycket extra funktioner och nya möjligheter man får av dessa RGB brytare.
Men är man en person som vill ha ett mer prisvärt tangentbord för 700 kr och inte känner det där behovet för media knapparna så kan jag varmt rekomendera Funcs Mekaniska Tangentbord.

Det är alltid en fråga om personligt tycke och smak när man ska handla tangentbord. Men står man och väljer mellan vanliga K70 och K70 RGB så tror jag absolut det är värt dom 500 kr extra det är frågan om.

Sist men inte minst så får man väl också nämna Corsairs nya logo. Jag håller med om att det gamla Skeppet är betydligt snyggare. Dessutom ingen ful rektangulär metallbit med tryck på som den nya logon har.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men är det inte 16.8 miljoner färgkombinationer/nyanser som gäller?

Många avancerade kontroller klarar upp till 64 miljoner färgkombinationer/nyanser med RGB led.

Förstår inte riktigt vad du menar. Men normalt så kan du skicka ett RGB värde för att få fram en "färg", dvs 0-256 för respektive Red Green Blue.

256*256*256 = ~16.8 miljoner färgkombintioner.

Tydligen så kan bara led kontrollern från Panasonic som finns i detta tangentbord bara välja 8 fasta steg mellan 0-256 (8*8*8 = 512) istället för 256.
Detta blir problem när du vill ha en exakt nyans eller "fada" från en färg till en annan. Till exempel om du vill dimma ljuset på en led från 100% till 0%
så sker detta i 8 steg vs normalt 256 steg. Detta gör att animerade mönster kan upplevas hackiga och man ser hela tiden när en led skiftar färg istället för en mjuk övergång.

Tycker bara det är dumt att Corsairs stora säljningspunkt för tangentbordet är 16.8 miljoner färger och inbyggd microkontroller för att göra animerade mönster. Som ni ser här: http://i.imgur.com/twHD009.jpg står det tydligt på boxen "16.8 miljon colors per key backlightning"

Det är alltså inga problem med Cherrys nya RGB switch utan bara Corsairs val av led kontroller som inte utnyttjar Cherrys switch fullt ut.

Hoppas inte Logitech eller Razor med rgb leds inte gör samma misstag.

Permalänk
Skrivet av kreamless:

Verkar som nån har tabbat sig hos Corsair. Deras annonserade 16.8 miljoner färger är i verkligheten bara 512 olika färger.
Det fattas alltså ~16.7 miljoner färger. Det verkar också som att detta är ett hårdvaru problem med deras LED-controller från Panasonic så Corsair har ingen möjlighet att fixa det om så är fallet. Corsair har ännu inte kommenterat problemet.

Har gått 1 vecka sedan en representant från Corsair sa att han skulle konsultera sina ingenjörer och återkomma.
Så antingen är dom dåliga på att kommunicera på företaget eller så händer nått internt.

Med tanke på att 16.8 miljoner färger verkar vara huvudnumret för detta tangentbord ser detta inte bra ut.
Falsk marknadsföring?

Source: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=133172&page=...

LOL

Jag läste tråden och de lovar mer än hårdvaran klarar. Shit vilken tabbe. Från 16,777,216 till 512, man får alltså ca 3e-5 av vad man betalar för.

På corsairs hemsida kan man läsa "Change any key on the keyboard to your choice of 16.8 million colors and 10 brightness levels. You can create, save, and load custom patterns for your favorite games.", t.o.m. antalet ljusintensitetsnivåer stämmer inte.

cheesus

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

De som inte gillar loggan kan ju med fördel byta ut den genom att klistra dit något dom gillar bättre.

Jag tycker dock att dom satt priset lite väl högt, om det beror på dyra komponenter eller inte spelar ingen roll. Antingen tror man på produkten och satsar på den (billigare produktion och tightare förtjänst) eller så gör man inte det och säljer några få ex med total förlust.
Med den prislappen kan man ju lika gärna skaffa sig ett annat.

Sedan tycker jag personligen att det är synd att t-bords tillverkare inte gör fler t-bord i Logitech G15 V1 stuket. G19 är väl trevlig men volymkontrollen och funktionskanpparna på G15 samt de 18 makroknapparna är perfekta i mitt tycke. Inte alla som vill ha 18 makroknappar men dom kan ju med fördel sälja en basmodell med makroknapparna som ett tillägg som man hakar på underifrån.

DVS, jag vill ha G15 V1 med mekaniska brytare och en G19 LCD eller bättre... Optimalt om även den displayen är ett tillägg man hakar på, så kan man köpa sig den display man vill ha med specifik upplösning.

http://www.4gamer.net/review/g15_gaming_keyboard/img/01.jpg

Klart man kan köpa valfritt t-bord med mekaniska brytare och en panel med makroknappar och använda en surfplatteliknande display men nej. Vill ha allt i ett tack.

Har suttit med mitt G15 V1 i snart 10 år och den dagen det inte hänger med mera kommer vara en mycket hemsk dag om det inte finns en ersättare.
Hade mer än gärna köpt ett extra om jag vetat att den skulle upphöra så snabbt.

EDIT: G15 kostade dessutom bara 950 kr i butik... Lite billigare än det recenserade...

Åh nu kom minnena tillbaka, back in 2010 då jag köpte mig ett G15 till följd av G19 2012 och nu sen 2013, QPAD MK-85.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil