Vilka sorts fläktar i fram på Fractal R4?

Permalänk
Medlem

Vilka sorts fläktar i fram på Fractal R4?

Tja. Jag försökte söka lite men hittade inget som tog upp det jag undrade. Men jag tänkte bara snabbt fråga vad ni anser att jag ska ha för fläktar i fram på mitt Fractal R4-chassi? Jag tycker att de fläktarna som medföljer är dåliga när jag känner med handen på insidan utav chassit så blåser de knappt något. Så tänkte mig antingen Noctua NF-P14s redux-1200 eller något liknande. Ska jag ha fläktar som skapar ett högt lufttryck eller bara satsa på några som flyttar mycket luft? Tänker att det är mycket i fram på chassit som täcker för fläktarna, så då skulle det väl vara bra med ett par som har högt lufttryck? Till fläkten i bak fungerar väl en fläkt som bara har ett högt CFM? För det är ganska öppet. Tack på förhand.

Permalänk

Några fläktar för luftflöde, vad har du för andra komponenter jag själv kör fractals egna fram tycker dom gör sitt.jobb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 59Nergyn:

Tja. Jag försökte söka lite men hittade inget som tog upp det jag undrade. Men jag tänkte bara snabbt fråga vad ni anser att jag ska ha för fläktar i fram på mitt Fractal R4-chassi? Jag tycker att de fläktarna som medföljer är dåliga när jag känner med handen på insidan utav chassit så blåser de knappt något. Så tänkte mig antingen Noctua NF-P14s redux-1200 eller något liknande. Ska jag ha fläktar som skapar ett högt lufttryck eller bara satsa på några som flyttar mycket luft? Tänker att det är mycket i fram på chassit som täcker för fläktarna, så då skulle det väl vara bra med ett par som har högt lufttryck? Till fläkten i bak fungerar väl en fläkt som bara har ett högt CFM? För det är ganska öppet. Tack på förhand.

Ta bort nån hårddiskvagga istället..fläktarna flyttar helt ok med luft på 12v

Annars är dessa tysta och flyttar mkt luft:

Phanteks PH-F140SP 140mm på Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2311433&ref=61248

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Några fläktar för luftflöde, vad har du för andra komponenter jag själv kör fractals egna fram tycker dom gör sitt.jobb.

Skrivet av makn:

Ta bort nån hårddiskvagga istället..fläktarna flyttar helt ok med luft på 12v

Annars är dessa tysta och flyttar mkt luft:

Phanteks PH-F140SP 140mm på Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2311433&ref=61248

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tagit bort båda hårddiskburarna, jag är väl inte sämst. Men jag vill ha ännu bättre luftflöde och tystare. Jag tycker de egna fläktarna låter som fan på 12v. Jag har en H100i-kylare till processorn, men grafikkortet blir varmt ibland (70 grader ibland när jag spelar) och jag vill helt enkelt ha en tystare och svalare dator.

Jag har en i5-4690k och en r9 280 (båda är OC) och ett gigabyte z97 Mobo med 8GB ram.

Permalänk

Rekommenderar starkt Be quiets silentwings 2. Har tre sådana i mitt chassi och de hörs knappt även vid 12v.

Permalänk
Medlem

Noctuas S12A 120mm eller A14 140mm skulle jag rekommendera. Båda ser ut att fläktar för chassit men P14 är för kylare.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Är S12B något att ha då? De är lite billigare. För P står väl för Pressure och S för silence antar jag. Jo, P14 är ju för radiatorer, men så det funkar att ha en fläkt med smala blad i fram på ett Fractal R4 alltså?