Permalänk
Medlem

fixa mitt 6g2v

Har ett steelseries 6g2v som jag fått.
Verkar som att Q är trasigt, händer inget när man klickar på den.
Öppnade upp tangentbordet och satt en sax på baksidan av tangentbordet där "Resistorn?" sitter.
Då fungerade Q, förutsatt att saxen rörde dessa två punkten.

Jag kan inte öppna "Framsidan" utan har endast tillgång från baksidan av bordet.
Kan jag bara lödda en fin liten kabel mellan dessa två punkter eller kommer det förstöra något?
ev Vad är det för resistor liknanade sak som behöver bytas?

Här är en bild på självaste "saken" som är trasig, gissar på att det är en resistor av något slag

Här är en bild där jag tryckte saxen mot så det fungerade.

Permalänk
Medlem

Det är en zener diod som gått sönder. Du bör inte kortsluta och köra utan den då dioder används för att se till att ström bara kan färdas åt ett håll. Kortsluter du som du gör med din sax kan du orsaka skada för andra delar på tangentbordet eller ännu värre ditt moderkort.

Se om du kan hitta en ersätts diod istället. Kolla på komponenten om där finns något nummer som du kan spåra, det ser ut att vara en 500mW komponent men frågan hur många volt som den körs på. Hittar du inget kan du köra det med mäta med en multimeter.

Här kan du hitta dioder: http://www.electrokit.com/zenerdioder.c80

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det är en zener diod som gått sönder. Du bör inte kortsluta och köra utan den då dioder används för att se till att ström bara kan färdas åt ett håll. Kortsluter du som du gör med din sax kan du orsaka skada för andra delar på tangentbordet eller ännu värre ditt moderkort.

Se om du kan hitta en ersätts diod istället. Kolla på komponenten om där finns något nummer som du kan spåra, det ser ut att vara en 500mW komponent men frågan hur många volt som den körs på. Hittar du inget kan du köra det med mäta med en multimeter.

Här kan du hitta dioder: http://www.electrokit.com/zenerdioder.c80

där ser man!

Dock har jag ingen multimeter tyvärr, så kan inte läsa av värdena.
Hittar inte så mycket på google vad en tangentbord bör ha.

Permalänk
Medlem

Yes det där är en diod.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

kan du se hela namnet på någon diod? ser bara att det står 48 på bilden

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

kan du se hela namnet på någon diod? ser bara att det står 48 på bilden

Tyvärr är den röda metalen böjd i in i hål i kretskortet, tror inte jag kan ta av den utan att förstöra något.
Så kan inte få en bättre bild ;/

Permalänk
Medlem

serut som en diod per knapp finns ingen annan diod synlig?
om inte skulle jag plocka ut dioden läsa på den och hitta en ersättningsdiod och löda fast den på baksidan istället.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk

Jag har en steelseries 7g pcb urplockat med en jävla massa lösa mx black switchar (en påse) du kan ta delar ifrån om du vill.
Ligger bara och skräpar om du är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Tyvärr är den röda metalen böjd i in i hål i kretskortet, tror inte jag kan ta av den utan att förstöra något.
Så kan inte få en bättre bild ;/

Skrivet av rosapoP:

kan du se hela namnet på någon diod? ser bara att det står 48 på bilden

Ett säkert kort är att det är en 0,5 watt (500mW) och att 48 står för volten, men 48 volt låter mycket. Dessutom har jag aldrig sett 48 volt det brukar hoppa 43, 47, 51, 56.

Jag hade gissat(men man bör inte gissa i dessa fallen) att det är en 4,3 volt diod som sitter där. Men jag hade rekommenderat att du kollar med en multimeter, det finns billiga att köpa på clas ohlson dessutom kan man använda dem till massor av annat, t.ex kolla om batteri fungerar och går att ladda, om man kopplat högtalare rätt till en förstärkare och mycket mer.

Så fall kopplar du in tangentbordet. Sätter stiften på de två kontaktpunkterna och trycker ner knappen, så ser du hur många volt som går över kretsen. Sen köper du bara en diod som passar sen är det bara att lödda dit den. Kanske inte är så enkelt som du vill, men att löda är enda sättet att fixa detta felet oavsett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ett säkert kort är att det är en 0,5 watt (500mW) och att 48 står för volten, men 48 volt låter mycket. Dessutom har jag aldrig sett 48 volt det brukar hoppa 43, 47, 51, 56.

Jag hade gissat(men man bör inte gissa i dessa fallen) att det är en 4,3 volt diod som sitter där. Men jag hade rekommenderat att du kollar med en multimeter, det finns billiga att köpa på clas ohlson dessutom kan man använda dem till massor av annat, t.ex kolla om batteri fungerar och går att ladda, om man kopplat högtalare rätt till en förstärkare och mycket mer.

Så fall kopplar du in tangentbordet. Sätter stiften på de två kontaktpunkterna och trycker ner knappen, så ser du hur många volt som går över kretsen. Sen köper du bara en diod som passar sen är det bara att lödda dit den. Kanske inte är så enkelt som du vill, men att löda är enda sättet att fixa detta felet oavsett.

Kollade idag, den låg idle på ca 30 och när jag tryckte i knappen hoppade den upp till 56-58.
Och på den trasiga knappen hoppade den från 30 till 900, så verkar som att 57 stämmer bra.

http://www.electrokit.com/bzx55c5v6-do35-5-6v-500mw.41911

Den bör det vara då eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Kollade idag, den låg idle på ca 30 och när jag tryckte i knappen hoppade den upp till 56-58.
Och på den trasiga knappen hoppade den från 30 till 900, så verkar som att 57 stämmer bra.

http://www.electrokit.com/bzx55c5v6-do35-5-6v-500mw.41911

Den bör det vara då eller har jag fel?

Då bör det stämma. 5,7 volt är ett säkert kort. Om du ställer multimetern till 0,1 läge vad får du för utslag då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Då bör det stämma. 5,7 volt är ett säkert kort. Om du ställer multimetern till 0,1 läge vad får du för utslag då?

Så!
Har löddat av den gamla och satt på en 0.5w med 5.7 volt.
Fungerar mycket bra!
Fick även se anleddningen till att Q inte fungerade, ett ben på dioden vart helt av.
undrar dock hur man lyckas med det.
Men otroligt många tack för hjälpen