Lenovo Yoga 2 Pro - touchpad med frispel?

Permalänk

Lenovo Yoga 2 Pro - touchpad med frispel?

Jag köpte en Yoga 2 Pro och reagerar negativt på att touchpaden är så dålig. För 12500 kr förväntar man sig inte en touchpad som känns billig och inte fungerar något vidare (i jämförelse med Apples maskiner). Dels är den alldeles för liten, och om man scrollar i något i browsern så får den ibland frispel och scrollar till slutet eller två sidor upp i dokumentet utan att man fattar vad man gjort för fel. Min gamla MacBook är helt överlägsen i det avseendet, den gör aldrig sådär vansinniga reaktioner.

Jag har inte köpt en laptop på två år. Då var touchpadarna på Windows-maskiner bedrövliga i jämförelse med Apples MacBook. Men jag kunde inte drömma om att det *fortfarande* skulle vara ett problem, men det kanske det fortfarande är?

Eller är det fel på mitt exemplar?

Vad säger ni - är Windows-laptoparnas touchpads fortfarande (efter 2-3 år) helt värdelösa jämfört med Apples MacBook? I så fall kan man i varje fall inte säga att utvecklingen går snabbt...

Permalänk

Ja, Windows-datorerna har fortfarande helt underlägsna touchpads - det är så jag tolkar tystnaden här.

Utvecklingen har tydligen gått så långsamt framåt, att Intel startat ett arbete för att tvinga tillverkarna att ta fram bättre touchpads.

Man tycker ju att - med tanke på hur framgångsrika och bra MacBooks är - att de andra tillverkarna skulle kika på dem och lära sig? Men nej, tydligen inte...

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt mig ligger fortfarande Apple ganska långt före konkurrenterna när det kommer till touchpad, ja. Jag har testat Ultrabooks från alla de stora tillverkarna, och ingen kommer i närheten av Apples grejer.

Det är verkligen synd, då input (touchpad/tangentbord) ligger väldigt högt upp på min prio-lista när jag ska köpa bärbart. I min värld finns det i dagsläget bara två alternativ - Lenovo Thinkpad med deras fantastiska Trackpoint eller en Macbook. För några år sedan blev det Macbook Air, nästa blir en Thinkpad.

Permalänk

Tack för svar! Det lutar åt att det fortfarande är så att Apple ligger långt före konkurrenterna vad gäller touchpads. Eller kanska snarare så att konkurrenterna ligger långt efter. De har haft så lång tid på sig att komma ikapp, men utvecklingen verkar gå extremt långsamt.

Märkligt, med tanke på att alla moderna telefoner och plattor har fantastiska kapacitiva digitizers som dessutom är billiga nuförtiden. En sådan digitizer som touchpad, minst lika stor som MacBookarnas med en bra yta ungefär som den på en iPad air för fingrarna - det vore mumma!

Om Lenovo gjorde om Yogan, flyttade upp tangentbordet för att göra plats för en stor sådan touchpad, samt att de gjorde av/påknappen vettig (den sitter så idiotiskt till så man faktiskt stör sig på den) - då vore Yogan en perfekt laptop för mig.

Permalänk

Microsoft är tydligen själva så missnöjda med dåliga touchpads att de startat ett samarbete med Intel för att ta fram mycket bättre saker för Windows-marknaden: "precision touchpad". Se film, presentation av Microsoft:

https://www.youtube.com/watch?v=j0QOIWoTJYw

Permalänk
Medlem

Har också en yoga 2 pro... har inte märkt att touchpaden är sämre än någon annan dator. Dock har jag inte använt macbook så kan inte jämföra där. Men själv har jag inga problem med den, sen kan det vara så att touchpaden är så pass bra på macbboken att den på yogan känns värdelös i jämförelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Tack för svar! Det lutar åt att det fortfarande är så att Apple ligger långt före konkurrenterna vad gäller touchpads. Eller kanska snarare så att konkurrenterna ligger långt efter. De har haft så lång tid på sig att komma ikapp, men utvecklingen verkar gå extremt långsamt.

Märkligt, med tanke på att alla moderna telefoner och plattor har fantastiska kapacitiva digitizers som dessutom är billiga nuförtiden. En sådan digitizer som touchpad, minst lika stor som MacBookarnas med en bra yta ungefär som den på en iPad air för fingrarna - det vore mumma!

Om Lenovo gjorde om Yogan, flyttade upp tangentbordet för att göra plats för en stor sådan touchpad, samt att de gjorde av/påknappen vettig (den sitter så idiotiskt till så man faktiskt stör sig på den) - då vore Yogan en perfekt laptop för mig.

Det är inte hårdvaran som är problemet - det är mjukvaran. Jag misstänker att det är därför Apple lyckats så bra med sina touchpads. Apple har full kontroll över både mjukvara och hårdvara = succé. Så är inte fallet när det gäller OEM + Microsoft.

Permalänk
Skrivet av edvinnn:

Har också en yoga 2 pro... har inte märkt att touchpaden är sämre än någon annan dator. Dock har jag inte använt macbook så kan inte jämföra där. Men själv har jag inga problem med den, sen kan det vara så att touchpaden är så pass bra på macbboken att den på yogan känns värdelös i jämförelse.

Värdelös är för starkt ord. Jag vill vara tydlig med att jag verkligen gillar Y2P - allt utom touchpaden som gjorde mig så besviken. Jag hade helt enkelt förväntat mig en touchpad i klass med MacBookens för de pengarna. Y2Ps touchpad är tafflig i jämförelse, men det kommer nog laptops med högklassiga touchpads -- vilket årtionde som helst!

Permalänk

Utan att göra detta till en recension av Y2P, så vill jag nämna att tangentbordet tyvärr inte heller är något vidare. Inte i jämförelse med vad Lenovo brukar prestera eller med MacBook.

Tangenterna har väldigt kort slaglängd, vilket gör att det känns "dött" - "ploppigt" att skriva på. Tangenterna saknar även den skålning för fingertopparna som Lenovo brukar ha. Har själv haft flera Lenovo tidigare, och upplever detta tangentbord som betydligt sämre. Dock fint bakbelyst.

Touchpaden är 1.5 cm mindre än MacBook både i bredd och höjd.

Jag kommer returnera min dator, är inte nöjd med den. Det betyder självklart inte att den inte kan passa andra (det är trots allt ett i-landsproblem, det är ju en fin dator). Men vill dela med mig av mina erfarenheter.

+
Fin skärm, snygg, lätt, kul färg (orange/svart), snyggt tangentbord, snabb

-
Dålig touchpad, dålig känsla i tangentbordet, idiotisk placering av av/på, snålt med tillbehör (inga alls ingår)

Permalänk

Jag återkopplar och berättar att jag lämnade tillbaks Y2P och har köpt en Lenovo X1 Carbon istället. Trivs bra med den, trackpaden uppför sig mycket bättre och tangentbordet är mycket skönare. Dock ej touch och ej QHD, men man får prioritera. Skärmen på X1 Carbon är mycket bra - som en MacBook ungefär (fast matt), 1600 x 900.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag återkopplar och berättar att jag lämnade tillbaks Y2P och har köpt en Lenovo X1 Carbon istället. Trivs bra med den, trackpaden uppför sig mycket bättre och tangentbordet är mycket skönare. Dock ej touch och ej QHD, men man får prioritera. Skärmen på X1 Carbon är mycket bra - som en MacBook ungefär (fast matt), 1600 x 900.

Thinkpad X1 är en ruskigt fin dator - bra val! Ett tips är att ge trackpointen en chans, den är fantastiskt bra vid alla typer av arbete där du använder tangentbordet mycket, t ex programmering och ordbehandling, då du naturligt redan har fingrarna på tangentbordet!

Skickades från m.sweclockers.com