Se över min ekonomi. Hur har jag de jämnt emot andra?

Permalänk
Medlem

Du vet vad du har för kostnader, bara det sätter dig över de flesta nyvuxna.

Jag förstår mig inte riktigt på de som klagar på bilen, har du råd så har du råd och bil är knappast sämre än annat nöje. Det enda man kan kommentera är sparandet som känns lågt i jämförelse med inkomst efter fasta utgifter. 120.000kr om året till mat, bensin och nöje är mer än tillräckligt. Försök lägga undan ett par hundralappar till i månaden, det är bra att ha ladorna fulla.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Du är ung och tjänar äntligen egna pengar(även en hyffsad summa). Tycker du kan unna dig ett "lyxliv" ett tag om du nu har ett fast jobb med en stabil inkomst varje månad. En bil för 125K är väl inte det bästa köpet för dig i nuläget men du har ju råd så varför inte.
10 tusen i månaden är mycket (om du inte åker väldigt mycket bil) men det tycker jag du kan unna dig ett tag.
Till skillnad från många andra så har du ju faktiskt ett sparande vilket är mycket bra, sluta aldrig med det! När det känns rätt så ökar du sparandet med en 500-hundring, sen en till och en till o.s.v.

Jag tycker du kan njuta lite av livet vid din ålder, undvik idiotiska skulder samt ha ett litet sparande så blir det bra. Dina prioriteringar kommer att ändras när du träffar en tjej och ni flyttar ihop och hela den svängen börjar. Njut fram tills dess^^

Permalänk
Medlem

Kan väl göra ett tillägg angående din bil som ett generellt räkneexempel på att ägande av en bil är fruktansvärt dyrt.

Du har tagit lån på den 125000 vilket kostar dig 1800:- i månaden vilket inte är någon konstig summa i dessa sammanhang.
Du har angett en helförsäkringssumma på 762 i månaden(9100 per år typ). Ganska dyrt men din ålder är emot dig här vilket ökar på summan.
Du vill förmodligen ha service på bilen för att få en komplett servicebok. Detta kostar väl ca 4500 per år(375/månad).
En parkeringsplats är ju trevligt att ha, går lös på en 300:- per månad.

Totalt kostar då detta exempel 1800+762+375+300 = 3237 i månaden(38844/år)

I denna summa har bilen inte rullat en meter så bränsle tillkommer såklart.

Nyare bilar är fruktansvärt dyrt att äga så innan man köper en bör man göra en realistisk kalkyl(inte enbart lånet).

Detta är ingen pik mot dig TS, en generell skrift bara

Permalänk
Medlem

Tja du sparar iaf. Det är mer än de allra flesta gör.

Själv så kommer jag aldrig ngnsin lägga pengar på en bil. Det är det största slöseriet man kan hålla på med anser jag
Har lätt sparat en halv miljon på att inte skaffa bil under senaste 20 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Pensionssparande skulle jag inte satsa på vid 22 års ålder bättre att lägga de pengarna på att spara till bostad.

Ju tidigare man börjar pensionsspara desto mer tid har pengarna på sig att växa. Börjar man pensionsspara vid låg ålder behöver man inte spara några gigantiska summor för att ha lite guldkant på tillvaron på äldre dar.

Permalänk
Medlem

Pensionsspara är meningslöst. Spara i ngn hyfsad indexfond istället. Det ger bättre utdelning och kontroll över pengarna än de usla pensionsfonderna.

Permalänk
Medlem

Som påpekat i tråden så kostar bilar en jävla massa pengar. Ren kapitalförstöring. Med det sagt så är ju en inkomst till för att omvandlas till något. Pengar är köpkraft. Att skjuta för stor del av sitt konsumtionsutrymme på framtiden är kanske heller inte så sunt - vi ska alla dö en dag

Man ska nog inte skjuta upp livet tills pensionen. Även om det finns en god chans att man en dag uppnår pensionsåldern.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Kan väl göra ett tillägg angående din bil som ett generellt räkneexempel på att ägande av en bil är fruktansvärt dyrt.

Du har tagit lån på den 125000 vilket kostar dig 1800:- i månaden vilket inte är någon konstig summa i dessa sammanhang.
Du har angett en helförsäkringssumma på 762 i månaden(9100 per år typ). Ganska dyrt men din ålder är emot dig här vilket ökar på summan.
Du vill förmodligen ha service på bilen för att få en komplett servicebok. Detta kostar väl ca 4500 per år(375/månad).
En parkeringsplats är ju trevligt att ha, går lös på en 300:- per månad.

Totalt kostar då detta exempel 1800+762+375+300 = 3237 i månaden(38844/år)

I denna summa har bilen inte rullat en meter så bränsle tillkommer såklart.

Nyare bilar är fruktansvärt dyrt att äga så innan man köper en bör man göra en realistisk kalkyl(inte enbart lånet).

Detta är ingen pik mot dig TS, en generell skrift bara

Du har inte räknat med reparationer (hoppas man att det räcker med service och sen är allt bra så är man bra jäkla naiv), slitage (däck, bromsar) och värdeminskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du har inte räknat med reparationer (hoppas man att det räcker med service och sen är allt bra så är man bra jäkla naiv), slitage (däck, bromsar) och värdeminskning.

Självklart är det så. Mitt lilla exempel var mer för att ha bilen ståendes(påställd) utan att köra något. Missade dock skatten på ca 100 i månaden.

Räknar man med däck och reperationer kan man nog slänga på en 1000-1500 i månaden lågt räknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

En 40åring har antagligen bättre ekonomi, sparande och buffert. En 40-åring kanske har ett bättre skäl, måste köpa en bra familje bil, måste pendla till jobbet etc. Titta på vad hans anledning var till att han köpte bilen. Jag är nödvändigtvis inte fixerad vid ålder, men generaliserar man så brukar stabilitet i ekonomi följa åldern.

Fast nu behöver vi ju inte göra några antaganden om hans ekonomi. Han har givit oss uppgifter om denna. Om åldern alltså var till för att tillhandahålla underlag för en generalisering om ekonomisk situation har den därmed förlorat sitt värde i diskussionen.

Angående familj och pendling ser jag inget sådant ålderssamband som du ser. Många som bildar familj gör det i relativt ung ålder, och familjebil är mer relevant när man har tre småttingar än när man har tre utflugna. Pendling till jobbet är rätt åldersoberoende, men om något är det mer sannolikt att man slipper det om man har hunnit stadga sig litet (eftersom man då kan köpa hus i samma ort som man jobbar). Detta obeaktat förstår jag heller inte varför man behöver en bil för 125 000 kronor bara för att man har familj och pendlar; en 740 för 4 000 kronor duger bra för det. Allt som överstiger denna nivå är ren bekvämlighet, så länge man saknar någon speciell medicinsk problematik, och bekvämlighetsbehovet torde vara hyfsat konstant mellan åldrar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mechanix:

Min poäng var bara att jämförelsen är meningslös utan att känna till hela levnadssituationen. tcntad kanske bor hemma hos morsan och har gångavstånd till jobbet, vad vet vi? (menar inte att det är så, menar bara att vi inte vet). "Jag tjänar x och gör av med y och eftersom du tjänar mer än x så borde du kunna spara mer än jag"

Då kan jag berätta för dig att jag gladeligen sprider ut att jag jobbar på Arvid Nordquist HAB, beläget i Solna Business Park medans jag bor i kebabstaden Aka Södertälje. Ger mig en resa på ca 1hr & 10 min varje morgon med start 05:15

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då kan jag berätta för dig att jag gladeligen sprider ut att jag jobbar på Arvid Nordquist HAB, beläget i Solna Business Park medans jag bor i kebabstaden Aka Södertälje. Ger mig en resa på ca 1hr & 10 min varje morgon med start 05:15

Haha, ja där ser man Keep rockin'

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Ju tidigare man börjar pensionsspara desto mer tid har pengarna på sig att växa. Börjar man pensionsspara vid låg ålder behöver man inte spara några gigantiska summor för att ha lite guldkant på tillvaron på äldre dar.

Du kommer troligen få betydligt bättre "ränta" på de pengarna du placera i boende, även om du inte bosätter dig i en storstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Du kommer troligen få betydligt bättre "ränta" på de pengarna du placera i boende, även om du inte bosätter dig i en storstad.

Finns ju rätt mycket som talar för att vi har en bostadsbubbla. Räntenivåerna är ju helt sjuka, klart man får tillgångsbubblor när kapital nästan är gratis Den som lever får se vad som händer... På lång sikt är det förstås ohållbart att boprisökningarna är större mer än reallöneökningarna. Nån som minns 90talet?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Du kommer troligen få betydligt bättre "ränta" på de pengarna du placera i boende, även om du inte bosätter dig i en storstad.

Har man råd att göra både och så är det vettigare att sprida riskerna enligt mig. Visst har det historiskt sett varit en väldigt bra investering att placera sina pengar i sitt boende men jag anser ändå att man bör sprida riskerna i sina investeringar. Anser att trådskaparen har utrymme för att både avsätta pengar långsiktigt till pensionsåldern och dels för att spara till att kunna investera i sitt boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av typh00n:

Ett citat som är värt att leva efter...
(C) Warren Buffet "Dont save what you have left after spending. Spend what you have left after saving."

Om du skulle ändra din budget efter denna princip tror jag du kan återkomma om några månader och besvara din egen fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju helt på hur man ser på livet. Jag ser absolut inget värde i att ha en miljon kr på banken istället för att haft diverse roliga erfarenheter för en miljon kr. Hade en polare som tyckte jag var helt galen för att jag köpte ett par Grado hörlurar för 5000 kr, jag kunde ju sparat pengarna istället tyckte han. Men om man inte ska göra saker man vill för pengarna, vad ska man då ha pengarna till?

Nu säger jag inte att man inte ska spara något alls. Man bör ha en buffert så man kan klara sig utan lön ett tag och man måste klara av att spara pengar för dyrare saker, typ handpenning till lägenhet/hus, men även för dyrare nöjen. Men att spara majoriteten av sina pengar bara för att spara ser inte jag som ett mål att leva efter. Jag budgeterar dock allt väldigt noga. Det gör att jag har mycket lättare att få råd med saker jag annars inte skulle ha råd med. När jag sparar pengar så har jag budgeterat för hur mycket jag vill spara varje månad, och lägger undan de pengarna i början av månaden. Där följer jag väl citatet direkt i orden. Om jag sparar så lägger jag undan sparpengarna först, både i budgeten och sen i verkligheten, istället för att göra det efter alla nöjen under en månad.

Men jag skiljer mig väl lite från vissa andra så. Jag har som exempel aldrig sommarjobbat mer än några strödagar(ungefär 10 max under sommar), varken i gymnasiet eller nu under universitetsstudierna. Vilket jag fått höra av flera personer tydligen är oerhört korkat med tanke på hur mycket pengar jag kunde fått in och sparat. Men jag har ansett att den lediga tiden under sommaren är värd mycket mer än pengarna för att jobba. Livsstilen där mängden sparade pengar är oerhört viktig är inte en livsstil som jag ser som den universella sanningen över hur man ska leva.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Hejsan allihopa.

Har alltid undrat hur jag står jämnt emot andra, om jag är i "average" kategorin eller hur jag befinner mig i min ekonomi.

Tjänar ca 21000kr/mån och har ca 8800kr utgifter där alla fasta utgifter är så som billån, bilförsäkring, hemförsäkring, hyra, el, bredband och mobil.

Försöker även spara ca 2000kr/mån vilket lämnar ungefär 10000kr för mat, bensin och nöje.

Skulle ni tycka att jag verkar ha koll på min ekonomi? Och hur står jag emot dig/snittet om man kan säga så.

Tror själv att jag har de relativt bra och bra koll på läget. Men som andra får, så vill man ha den där bekräftelsen ibland

Tack på förhand.

Edit: Bilförsäkringen är just nu på en billigare provapå försäkring som tar slut snart. Men i de jag räknat i de 8800kr är en helförsäkring på 762kr/mån.

Skulle säga att det ser bra ut! Du verkar trivas med ditt liv och din ekonomi och det är väl det enda som räknas
Skulle jag ge dig ett tips så skulle det vara att spara liiiite till... Sätt upp ett mål (ett belopp) som du skall nå. Sedan när du nåt det finns det en stor risk att du blir motiverad att sätta ett nytt (högre) mål. Sedan är tävlingen mot dig själv igång Kan dock finnas en liten baksida med detta... Ju mer pengar man har, desto snålare blir man! (Kanske bara gäller mig, vad vet jag?)

Men keep it up, ser bra ut tycker jag!

P.S. Jag har också en "dyr" bil

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra