Permalänk

Nexus 5 laddningsproblem.

Hej Sweclockersmedlemmar.
Jag köpte en nexus 5 i somras hos netonnet, verkligen nöjd med luren men nu har den börjat krångla när det gäller laddningen. Den laddar inte som den ska, när den är påslagen så gick det först inte att ladda den alls, sedan började den ladda men när jag kopplade ur laddaren så stod det även då att den laddade. Det verkar fungera att ladda när den är avstängd, fast detta är också lite till och från.

Gör jag bäst i att kontakta netonnet för hjälp eller försöka återställa telefonen? Undviker dock gärna återställning om det går.
Är det kanske någon som har haft liknande problem??

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det kan ju vara mjukvarufel. Men för att få reda på det så behövs ju tyvärr en återställning. Antar att du inte har custom recovery installerat? Men om du går in med den så kommer även de säkerligen att börja med en återställning för att exkludera det.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min Samsung Galaxy S2 efter jag flashade in en custom firmware tillsammans med en annan kernel.

Flashade in en annan mjukvara och voilá; problemen borta.

Så det kan vara mjukvaruproblem. Jag hade provat återställa först och främst.

Eller vänta en vecka eller två tills Lollipop kommer.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Det kan ju vara mjukvarufel. Men för att få reda på det så behövs ju tyvärr en återställning. Antar att du inte har custom recovery installerat? Men om du går in med den så kommer även de säkerligen att börja med en återställning för att exkludera det.

Nej det har jag inte. Då får jag väl spara allt via dropbox eller något liknande eftersom att det heller inte går att koppla den till datorn...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av metkrokej:

Nej det har jag inte. Då får jag väl spara allt via dropbox eller något liknande eftersom att det heller inte går att koppla den till datorn...

Låter tyvärr nästan som hårdvarufel om den inte heller känner igen den i USB-porten som den ska. Glapp i någon kontakt eller något.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Inte det klassiska gamla felet med att stiftet i usb-kontakten i telefonen böjt sig lite, och nu tar i kontaktens ram vilket förvirrar telefonen?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kolla gärna även inne i USB-kontakten så att det inte är tjockt med damm eller skit där inne. Kan vara såna enkla fel också ibland. Alltid bra att börja titta sådant.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Jag har en burk med tryckluft från inet, fungerar det att köra med den försiktigt i kontakten? Eftersom att den verkar ladda när den är avstängd så kanske det är värt att vänta tills lollipop och se om det löser sig då. Är det någon som har något tips för ett bra program att köra backup på bilder, kontakter osv?

Permalänk

kontakter kan du synka med din gmail bilder kör in teflon i datorn å kopiera dcim mappen eller använd dropbox mediafire eller en ftp server så kan du tanka hem bilderna via en ftp server som du skapar genom mobilen

Permalänk

Nu har jag gjort backup på det jag behövde och ska återställa telefonen. Jag tror inte att det är något med kontakten eftersom att det kan stå att den laddar när den inte är i och såna skumma saker. Men jag kan såklart ha fel. Får se vad som händer efter ominstallationen.

Permalänk

Verkar som att den ändå inte fungerar, får ta och kontakta butiken och se vad de säger. Tack för tipsen ändå!