14:01:20 Chatten är placerad i kö
Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att chatten är avslutad får du möjlighet att besvara 3 st. korta frågor.
14:01:22 Din handläggare Ester har kommit in i chatten
14:01:22 Ester Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?
14:01:48 stephanie(anv.Dennis) hej har problem och kommer skicka en ganska lång text
14:02:04 stephanie(anv.Dennis) Hej!
Har varit i kontakt med er många gånger nu pga mitt internett, och är trött på det nu. Ny kund hos er, bytte precis över till er men man börjar ju ångre det lite nart om det ska hålla på såhär, ta nu tag i problemet så vi får det fixat så ni kan få en nöjd/glad kund istället
Blev lovad dubbla hastigheten i 4 mån, men ingen av er verkar reda av att få igång det så har tagit saken i gna händer.
Fått väldigt många bra svar och hjälp via swecklockers.
Följande svar har jag fått, som kan det va som orsakar problemet.
*Förmodligen något hos telia som gör att du har 30MBit profilen vald hos dem men synkprofil för VDSL 60.
*i sånt fall så ligger felet troligtvis hos telia, därför jag skrev att det kan vara en fel konfig på din tjänst där den stryper till 30Mbit
*Känns som något galet hos telia. Inte i dslam då eftersom du länkar på 60mbit.
14:02:10 stephanie(anv.Dennis) *verkar som om du fortfarande kör på interfacet "Internet" i stället för "Internet_VDSL".
*känns det som om någon tomte på Telia satt dig på fel VLAN.
*så som du visar här ska det INTE se ut. "internet" ska vara "rödkryssat" och "Internet_VDSL" ska vara "grönbockat" om man kör på VDSL. Det är således inget fel i din dator..
Det kan vara så att något är felkonfigurerat i kopplingen i din telestation.. eller att omkoppling fysiskt behöver göras av en tekniker på telestation och detta inte hunnit ske ännu. Bara att ringa och be dem felanmäla till 2nd line om det behövs. När det ser ut så i modemet är det garanterat inget du kommer få betala för i en ev felanmälan. Det är under telias ansvar, modem-ledning-telestationsutrustning.
*du får 60+ Mbit sync verkar det som men att det ligger på fel tjänst
14:02:17 stephanie(anv.Dennis)
--------------------------------------------------------------------
Så ser gärna ni går över dessa skerna nämda oven och allt annat och löser problemet omgående.
Mvh
14:05:46 Ester Dröj så ska jag kika på ditt bredband.
14:05:52 stephanie(anv.Dennis) Gör så
14:10:13 Ester Bryts uppkopplingen eller uppplever du att det går långsamt?
14:10:25 stephanie(anv.Dennis) nej, bara det att det är fel hastighet
14:11:12 stephanie(anv.Dennis) skaffa 30. så skulle jag få 60 i 4 månader för det va strul. men har fortfarande samma hastighet och ingen hos er redar av det(3-4st som kolla på ärendet nu)
14:11:21 stephanie(anv.Dennis) allt annat fungerar och är som det ska
14:13:42 Ester Dröj bara så ska jag se över det här med en kollega.
14:13:48 stephanie(anv.Dennis) okej
14:14:34 Ester har du kontrollerat hastigheten på bredbanskollen?
14:14:52 stephanie(anv.Dennis) ja det har jag, och speedtest och tptest osv
14:15:01 Ester Vad fick du för resultat på bredbandskollen?
14:15:26 stephanie(anv.Dennis) som jag fick innan "uppgraderingen" till 60 dvs: 10 upp och 30 ner
14:16:39 Ester Har du kontrollerat så att modemet sitter i 1:a jack?
14:17:06 stephanie(anv.Dennis) har bara en jack i min lägenhet så ja jag är ganska säker det är första jacket
14:18:29 Ester kopplar du upp dig via kabel ellertrådlöst?
14:18:41 stephanie(anv.Dennis) kabel
14:19:25 stephanie(anv.Dennis) och ja, jag har testat med annan kabel och annan dator samma resultat
14:22:47 Ester Jag har kontrollerat kontakten som din trådlösa router från Telia upprätthåller med telestationen, allting ser mycket bra ut.
Vi har möjlighet att boka ut en tekniker för att felsöka. Blir det aktuellt med hembesök så kommer teknikern att kontakta dig.
Konstateras det att felet ligger i Telias utrustning står naturligtvis vi för teknikerkostnaden.
Ligger felet i din utrustning eller om du kopplat din utrustning fel debiteras du för teknikerbesöket. Det kostar 599 kronor och då ingår resa samt 30 minuters arbete. Därefter kostar det 300 kronor per påbörjad halvtimma. Det är av den anledningen vi vill att du kontrollerar så mycket som möjligt själv så att du slipper en onödig debitering.
14:23:29 stephanie(anv.Dennis) har du kollat över allt jag skrev? varför står "Internet_VDSL" inte som aktivt osv ?
14:23:49 stephanie(anv.Dennis) kolla över allt som jag nämde i första texten
14:26:19 stephanie(anv.Dennis) ert ansvar att fixa det. ska jag "riskera" betala mängder med pengar för ngt ni LOVAT mig för NI strula till det?? vad är ni för företag. jag har gett dig massa saker det kan va. blandannat ska "Internet_VDSL" va aktivt det är det inte se över det och ta tag i det ist för o skicka annat folk. felet ligger hos er
14:26:23 Ester Jag håller på att kika på det.
14:27:09 stephanie(anv.Dennis) vad hjälper det o skicka ut en tekniker, säg en sak som det kan vara som är fel här hos mig. förutom ni har gett mig ett söndrigt modem? nej inget
14:29:43 Ester Precis som jag informerat dig tidigare så ser kontakten mellan stationen och modemet bra ut. Eftersom du upplever att hastigheten är sämre så behöver vi skicka ut en tekniker.
14:30:19 stephanie(anv.Dennis) kan du svara på varför "Internet_VDSL" inte är aktivt och ist står som rösmarkerat ?
14:31:56 stephanie(anv.Dennis) men det handlar inte bara om kontakten meller stationen och modemet. kan va ni satt mig på fel "profil" era inställningar osv. har ett jack så är i 1:a jacket. hade jag kopplat fel(vilket jag inte har) då hade jag inte haft internett ens. du måste väl förstå felet ligger hos er ERA inställningar osv som är galet
14:32:30 Ester Vart är det du ser denna information? Du ligger nämligen aktiv i en VDSL port och modemet ansluter i över 60 Mbit/s.
14:32:31 stephanie(anv.Dennis) drar bara ut på det och kommer inte lösa något att skicka ut tekniker mer än att det drar ut på det ännu mer jag blir mer onöjd och felet kommer va kvar
14:33:11 stephanie(anv.Dennis) modemets meny/inställningar
14:34:13 Ester En tekniker kommer gå vidare med felsökningen tills felet är åtgärdat. Jag ser inga fel alls ifrån min sida.
14:35:08 stephanie(anv.Dennis) otroligt, så enda ni kan göra är att skicka ut en tekniker ? om han kommer tillbaka o säger "inget är fel här" vad tar ni er till då?
14:35:38 Ester Som sagt en tekniker felsöker tills felet är åtgärdat.
14:36:42 stephanie(anv.Dennis) har han med egen madrass ? för det kommer han behöva då felet inte är här. men är han på platts imorn då antar jag. för har strulat tillräckligt och inte fått vad jag blev lovad. tänker inte vänta enigheter på en tekniker med
14:38:16 Ester Det vi kan erbjuda dig i det här fallet är att skicka en tekniker som undersöker felet du upplever. Teknikern kommer att kontakta dig för att boka en tid.
14:38:21 stephanie(anv.Dennis) tar det längre än så behöver jag kompensation då jag inte får det tjänster jag har rätt till och va lovad
14:39:22 stephanie(anv.Dennis) han ska ringa mig idag då och kommer han inte inom 2-3 dagar får ytterligare kompensation fixas. (DOLT) är nummert som ska ringas isf
14:40:21 Ester Om det skulle vara så att det fel du upplever ligger hos oss så har du givetvis rätt till ersättning enligt våra allmänna villkor. http://www.telia.se/villkor.
Vi behöver även Stephanies godkännande för att kunna boka en tekniker.
14:41:23 stephanie(anv.Dennis) för fan.. hennes nummer är (DOLT). hon kan va på jobbet men man kan testa ringa mer än en gång..
14:42:36 Ester Om hon inte har möjlighet att godkänna teknikerbokningen just nu är ni välkommen att återkomma vid senare tillfälle. Ni når oss här, via mail eller telefon på 90200. Via telefon har vi öppet till kl 21:00.
14:42:38 stephanie(anv.Dennis) en fråga, vill ni ha kvar mig som kund? vad tror du jag har fått för första intryck av er? allt detta, trött på det och sa när jag täckna hos er. tolererar inget strul. hänger på dig nu om jag ska va kvar som kund när detta är löst
14:43:06 stephanie(anv.Dennis) nej vi har inte tid med telefonkö i 20min. ni får ringa tills hon svarar
14:43:37 Ester Den möjlighet jag som sagt har är att boka en tekniker till dig. precis som jag skrivit tidigare. Bredbandet ser bra ut hos oss och upprättar en god kontakt med modemet. Vi behöver undersöka saken närmare genom att skicka ut en tekniker, och därefter får ni givetvis kompensation om det skulle vara så att felet ligger hos oss.
14:44:02 Ester Tyvärr, så måste ni kontakta oss via 90200 om ni önskar muntlig kontakt. Via denna ingång besvarar vi endast ärenden via chatt.
14:44:30 stephanie(anv.Dennis) mm bra. han ringeridag för o boka tid ?
14:45:07 Ester Innan jag har fått hennes godkännande kommer ingen bokning att kunna genomföras.
14:45:48 stephanie(anv.Dennis) så vi ska sitta i kö i 20 min för o säga ja skicka en tekniker. ? ring henne ni har mummert
14:47:14 Ester Hur kötiden ser ut har jag dessvärre ingen möjlighet att förutspå. Du har möjlighet att kontakta oss via chatt eller mail om du inte har möjlighet att ringa. Som jag skrev tidigare behöver ni själv kontakta oss om ni önskar muntlig kontakt. Jag har ingen möjlighet att kontakta henne härifrån även om vi känner till hennes telefonnummer.
14:49:04 stephanie(anv.Dennis) man kan skicka vidare saker. men beslutar jag mig för o säga upp mitt internett då detta är usel servis från telia. 3 dagar och 4-5 handläggare har jag strulat med. hänvisar dom till dig att dom ska tacka dig om jag går över till annan leverantör. vi hör av oss senare men ett ok från steph. sämsta jag varit med om tyvärr :/