MSI GTX 970 underpresterar, varför ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammed12:

kanske en riktigt dum fråga, men hur gör man det ? oca cpun, stänga så många processer som möjligt, eller...hur ?

det va inget. läste fel bara

Skrivet av -=Mr_B=-:

Tittar man på deras test, så är skillnaden mellan 2600K och 4770K i 4.5gHz i det närmsta obefintlig, och definitivt meningslös i högre upplösningar, med ögongodis aktiverat. En ren installation med så lite extra skit som möjligt installerat hjälper kanske, inte för att jag installerar om, någonsin, och än har det inte varit ett problem. Låt bli att installera skräp från början. Jag tänkte snarare på att vissa mer exotiska konfigurationer har visat sig ha problem med bandbredd på andra ställen än i CPU'n som leder till att CPU, minne och moderkort uppgraderas, och ger bättre prestanda som resultat.
B!

kan du va snäll och förklara yttligare vad du menar med vissa mer exotiska konfigurationer ? vet inte riktigt vad du menar. tack !

Permalänk
Skrivet av mammed12:

w7 64 bit

Windows 8.1 kommer ge dig högre fps.
Jag fick personligen 30% mer fps när jag installerade Windows 8.1 64-bit, jag hade tidigare Windows 7 64-bit.

Windows 7:

Windows 8:

Större bild

Dator, grafikinställningar och spelläge:

  • Windows 7, 64-bit

  • i7 920@4.0GHz

  • GTX 670

  • 1920x1080, 120Hz skärm

Bana: Siege of Shanghai
Spelläge: Domination
Spelare: 32

Grafik:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Visst flaskar hans cpu, men itne till den grad att det är värt att byta platform. I dom flesta spel funkar det bra och det är en ganska så bra balanserad dator. inte alls så dåligt du verkar att få det som.

Vissa spel kan faktiskt vara så o optimerade att cpu visar 50% och endå suger spelet åt sig all FPS ökning från varje % av överklock. Man kan inte alltid kolla på belastningen och dra slutsatser 100% därifrån.

om Cpu visar 50% och ändå flaskar beror det på att spelet bara använder 2 trådar.. dvs 100% av de två trådar spelet använder på en 4kärnig cpu och då fungerar det att överklocka för att få mer prestanda ja..

Edit: såg nu att någon annan förklarat mer utförligt om hur det fungerar med trådar och cpu användning. men slutsatsen är likvärdig. Så jag tackar för den bättre förklaringen så slapp jag sitta och förklara vidare pga av dåligt utfört förstainlägg.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Windows 8.1 kommer ge dig högre fps.
Jag fick personligen 30% mer fps när jag installerade Windows 8.1 64-bit, jag hade tidigare Windows 7 64-bit.

Windows 7:
http://imageshack.us/a/img196/9818/0wi5.png

Windows 8:
http://imageshack.us/a/img46/384/5k4z.png
Större bild

Dator, grafikinställningar och spelläge:

  • Windows 7, 64-bit

  • i7 920@4.0GHz

  • GTX 670

  • 1920x1080, 120Hz skärm

Bana: Siege of Shanghai
Spelläge: Domination
Spelare: 32

Grafik: http://imageshack.us/a/img820/5213/2dg.png

Dold text

DAMN, det va fan en riktig skillnad. brorsan säger det med, han och en annan vän kör på w8.1 och brorsan har en gtx 770, en bättre i5a och har mkt mer fps på bf4 än mig. samma med vännen, haswell i5a, gtx 780, mkt mer fps än mig. kanske får skaffa w8.1 då....crap

Permalänk
Medlem

skaffa win8.1 finns ingen anledning att ha win 7 längre, är man så kåt i den start knappen så finns det "mods" till win8 så att den blir som win7

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

om Cpu visar 50% och ändå flaskar beror det på att spelet bara använder 2 trådar.. dvs 100% av de två trådar spelet använder på en 4kärnig cpu och då fungerar det att överklocka för att få mer prestanda ja..

jaha, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

skaffa win8.1 finns ingen anledning att ha win 7 längre, är man så kåt i den start knappen så finns det "mods" till win8 så att den blir som win7

nej jag är inte förälskad i w7 lr ngt men jag köpte precis en msi 970 och en ny 24 tums 144hz skärm. så det blev ganska dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammed12:

nej jag är inte förälskad i w7 lr ngt men jag köpte precis en msi 970 och en ny 24 tums 144hz skärm. så det blev ganska dyrt.

***bort/mod*** JK, du bör nog kunna hitta en kopia rätt så billigt i marknaden är på swec.

§7
Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

***bort/mod*** JK, du bör nog kunna hitta en kopia rätt så billigt i marknaden är på swec.

hahahaha thanks dude. ska kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag undrar för min 4930k flaskar.
Men tydligen gör inte prollar under min CPU de konstigt asså.

Jag vet inte varför du citerar mig. Jag har inga som helst åsikter i frågan huruvida du är begränsad eller inte med din burk. Jag kan bara konstatera att ett grafikkort och en CPU, antingen en 2600K/2500K eller en 4770K vid snarlika frekvenser ger snarlik prestanda. Tittade du över huvudtaget på länken jag försåg dig med, innan du gick igång på din "någon pissar på mig" reflex, och sparkade bakut?

Jag är inte helt säker, men jag misstänker att 4'a titan faller in i kategorin de flesta kallar "ganska exotisk" konfigurering. Vilket jag redan från början påpekar har lite egna regler. Om du inte vore så satans otrevlig hade du fått stöd här, men varför gör du inte som du skrev tidigare. Packa ihop, och dra åt ...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag läste inte igenom tråden ordentligt men jag tror ni alla har fel. Jag har ett MSI GTX970 twinfrozer... Det presterade konstigt och jag försökte med över och underklockning utan att det fick GPU:n att gå upp i 100% load. Till slut fick jag iaf tanken att det kan vara fläktkurvan som ställer till det. GPU:n han bli riktigt varm innan fläktarna startade och fläktarna snurrade inte så snabbt.

Så jag ändrade fläktkurvan och har nu 99% load konstant på grafikkortet i Afterburner när jag spelar. TS prova att sätta fläktarna på 80% manuellt i afterburner och spela därefter ett spel för att se om du har samma problem som jag.

EDIT: Med "presterade konstigt" menade jag att GPU:n låg mellan 70 - 90% load ingame utan V-sync eller liknande. Vilket resulterade i att jag fick flera FPS droppar och allmänt låg FPS.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag läste inte igenom tråden ordentligt men jag tror ni alla har fel. Jag har ett MSI GTX970 twinfrozer... Det presterade konstigt och jag försökte med över och underklockning utan att det fick GPU:n att gå upp i 100% load. Till slut fick jag iaf tanken att det kan vara fläktkurvan som ställer till det. GPU:n han bli riktigt varm innan fläktarna startade och fläktarna snurrade inte så snabbt.

Så jag ändrade fläktkurvan och har nu 99% load konstant på grafikkortet i Afterburner när jag spelar. TS prova att sätta fläktarna på 80% manuellt i afterburner och spela därefter ett spel för att se om du har samma problem som jag.

EDIT: Med "presterade konstigt" menade jag att GPU:n låg mellan 70 - 90% load ingame utan V-sync eller liknande. Vilket resulterade i att jag fick flera FPS droppar och allmänt låg FPS.

ska testa. tack !
men jag förstår inte riktigt vad ändra fläktkurvan innebär. kan du förklara tack ?

Permalänk
Medlem

Hade funderat på att byta mitt GTX 570 mot ett GTX 970 till min dator med en i5 2500K.
Ger det så dålig prestandaförbättring även om processorn är uppclockad ordentligt så finns det ju uppenbarligen ingen poäng att uppgradera.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hade funderat på att byta mitt GTX 570 mot ett GTX 970 till min dator med en i5 2500K.
Ger det så dålig prestandaförbättring även om processorn är uppclockad ordentligt så finns det ju uppenbarligen ingen poäng att uppgradera.

det är som sagt säkert inte min cpu eller något annat. utan som folk på nvidias forum säger, dåliga drivers. jävligt många har samma problem. inte exakt varje person i världen men majoriteten underpresterar me sin 970. så jo, det finns stor anledning till att skaffa en 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ser man till CPU prestanda finns det 0 och ingen anledning att byta upp sig från en 2500K/2600K till någon Haswell. Däremot finns det andra begränsningar som kan var aktuella.
B!

Bra jämförelse, förutom att testet gjordes för ett år sedan med ett grafikkort som idag är tre år gammalt.
HD7970 är betydligt långsammare än GTX970, och kommer således inte alls begränsas i samma utsträckning av låg processorprestanda.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag gillar hur alla direkt tänker på ''CPU BOTTLENECK ÄR PROBLEMET!'' När egentligen ALLA CPU:N flaskar.. Det finns ingen CPU eller konfiguration i världen som är ''perfekt''. Det är klart att bottlenecks är vanligt. Även om du har en 100.000 kronors processor som Tvelander (no offence). Men det som inte är vanligt är att han har så låg FPS i spel, och att hans CPU faktiskt är stark nog för att driva en 970 till max. Jag ser även massvis med folk i Nvidia forums som klagar på onormalt låg prestanda i spel som Crysis 3, battlefield 3/4 med en i7 4770k och en GTX 970. Felet tror jag för det mesta ligger i själva drivrutinerna. Eller så kanske DX 12 får pushas ut lite fortare så det kan minska CPU overhead och därmed hjälpa till lite mer med sådana här duma fall.

En i5 4670K i stock presterar bättre med en GTX 770 än en i5 2500K i 4.2 ghz med en 970? Makes No Sense. Formatera windows, Installera om drivrutinerna, dra ner dina processer till 40-50. Ha endast program/spel som du behöver. Minimera skräpfiler, dra på perfoverlay.drawgraph 1 och se hur det ser ut. Annars får du tyvärr uppgradera till Windows 8.1 som ger betydligt bättre prestanda i spel som Battlefield 4. Eller Windows 10 när det släpps.

Permalänk
Medlem

Även om CPUn flaskar i BF4, vilket den förmodligen gör en del, så skulle du inte ha så låg FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Formatera om datorn med windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

CPU är problemet, men tydligen senaste 2 åren får man inte säga att något flaskar.
Min 4670k flaska mig.

Min 4930k flaskar mig i Arma 3 så.

Men du har o andra sidan 4 gpu:er så det är inte ens i närheten av rätt att jämföra.. kom med relevanta källor ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammed12:

ska testa. tack !
men jag förstår inte riktigt vad ändra fläktkurvan innebär. kan du förklara tack ?

Ladda ner MSI afterburner eller ett annat grafikkorts-överklockningsprogram. Och installera. För att testa det jag säger så kan du bara trycka en gång på knappen "Auto" i sektionen "Fan speed (%)".
Dra därefter upp reglaget till ungefär 70% och tryck på "apply". Nu ska din fläkar gå i 70% konstant.
Jag skulle nu starta upp ett spel och testa vilken FPS du får.
För att ta bort så att fläktarna inte längre går i 70% trycker du på "auto" och sen "apply".

Såg du en förbättring under testet? i så fall har vi haft samma problem. För att ändra en fläktkurva i AB så går man till "settings" sen till "fan"-fliken och trycker på "Enable user...". Nu kommer den "svåra" biten. Vad du har precis under den senaste inställningen. Du får där göra din egna fläktkurva genom att skriva in hur mycket fläktarna ska arbeta vid en viss temperatur.
Jag har så mina inte arbetar fören GPU:n uppnår 50grader men redan vid 60grader går fläktarna på 20%. och vid 70grader ska de gå på hela 75%. men du får testa dig fram själv lite.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör med setup i signatur och lätt överklock på cpu:n (4.3GHz)
2560*1440 och BF4 utan V-sync om jag ändrar settings till deras standard för ultra (ingen extra AA el liknande så ligger jag någonstans runt 100-140FPS när jag testade lite snabbt (kör normalt med v-sync på)
Så att hans processor inte skulle palla med ett 970 kort är endast okunskap.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ladda ner MSI afterburner eller ett annat grafikkorts-överklockningsprogram. Och installera. För att testa det jag säger så kan du bara trycka en gång på knappen "Auto" i sektionen "Fan speed (%)".
Dra därefter upp reglaget till ungefär 70% och tryck på "apply". Nu ska din fläkar gå i 70% konstant.
Jag skulle nu starta upp ett spel och testa vilken FPS du får.
För att ta bort så att fläktarna inte längre går i 70% trycker du på "auto" och sen "apply".

Såg du en förbättring under testet? i så fall har vi haft samma problem. För att ändra en fläktkurva i AB så går man till "settings" sen till "fan"-fliken och trycker på "Enable user...". Nu kommer den "svåra" biten. Vad du har precis under den senaste inställningen. Du får där göra din egna fläktkurva genom att skriva in hur mycket fläktarna ska arbeta vid en viss temperatur.
Jag har så mina inte arbetar fören GPU:n uppnår 50grader men redan vid 60grader går fläktarna på 20%. och vid 70grader ska de gå på hela 75%. men du får testa dig fram själv lite.

tack som fan. ska testa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mammed12:

och om cpun flaskar, ska den inte flaska på alla spel då och inte bara två ?
hur kommer det sig att lords of the fallen som är JÄVLIGT krävande OCH skit dåligt optimerat använder runt 80 procent cpu och 99 procent gpu ? fpsen är minst 60 och max 80+

Varje spel beter sig annorlunda. Man kan inte säga att alla spel ska funka bra bara för att ett gör det. Det framgår tex inte om du kollar belastningen per kärna eller hela processorn, för många spel kan i princip bara använda en kärna. Så när du kollar om CPU flaskar så ska du kolla om någon kärna ligger nära 100%. En Core i5 med fyra kärnor kan ligga på 30% total belastning och ändå flaska.

Nästa grej är hur spelet är gjort. Vissa spel kan inte utnyttja hela kapaciteten i processorn för att det är så dåligt optimerat. Det beror på att processorn får vänta på tex minne eller kommunikation med andra delar i datorn. Dvs processorn kan ligga på 70% belastning och ändå flaska grafikkortet. Detta är mer ovanligt än en kärna ovan, men förekommer.

Läs lite test av CPU'er här på Sweclockers så kommer du att se hur olika processorer beter sig i olika spel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammed12:

tack som fan. ska testa

Blev väldigt osäker nu när jag testade runt. Men du kan annars köra standard och kolla GPU usage. min ligger runt 97-98 när jag spelar BF4 med förändrad fläktkurva.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Blev väldigt osäker nu när jag testade runt. Men du kan annars köra standard och kolla GPU usage. min ligger runt 97-98 när jag spelar BF4 med förändrad fläktkurva.

ska testa mig runt och se vad som händer . tack igen för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Windows 8.1 kommer ge dig högre fps.
Jag fick personligen 30% mer fps när jag installerade Windows 8.1 64-bit, jag hade tidigare Windows 7 64-bit.

Windows 7:
http://imageshack.us/a/img196/9818/0wi5.png

Windows 8:
http://imageshack.us/a/img46/384/5k4z.png
Större bild

Dator, grafikinställningar och spelläge:

  • Windows 7, 64-bit

  • i7 920@4.0GHz

  • GTX 670

  • 1920x1080, 120Hz skärm

Bana: Siege of Shanghai
Spelläge: Domination
Spelare: 32

Grafik: http://imageshack.us/a/img820/5213/2dg.png

Dold text

Detta var ju onekligen intressant. Har du provat med en fresh install av win7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Detta var ju onekligen intressant. Har du provat med en fresh install av win7?

nej det har jag inte. kanske hjälper om jag tar och gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammed12:

nej det är inte min cpu som flaskar. på arma 3 och bf4 jobbar cpun bra. det är gpun som inte jobbar. MEN på lords of the fallen och shadow of mordor så är fps hög, både cpu och gpu jobbar som dom ska.

på unigine heaven benchmark hade jag :

fps 53.8
Score: 1354
minimum fps: 28.7
max fps: 115.8

settings va :

tesselation: extreme
quality: ultra
8xMSAA
1080p

så det måste va drivers. för andra med likadant kort och i7or har typ likadant score som mig.
den jobbar som sagt väldigt bra på shadow of mordor och lords of the fallen. men inte på arma 3 lf bf4. på arma 3 o bf4 jobbar cpun bra, men gpun dåligt. det är det som förvirrar.

Kör en benchmark på unigene valley med samma settings som Swec kör i sina tester (1080p Extreme mode) tror jag, så kan jag testa på min dator.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammed12:

nej det har jag inte. kanske hjälper om jag tar och gör det.

har också för mig att windows 8.1 presterar lite bättre än W7.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _niko_:

Men du har o andra sidan 4 gpu:er så det är inte ens i närheten av rätt att jämföra.. kom med relevanta källor ist.

Om du läst innan så pratar jag 1x Titan.

Älskar när ni går till "attack"

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240