Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Bytte bootloader till Clover i helgen och installerade 10.10 på min hackintosh. Lite mer än lovligt knöligt att få allt på plats, men efter lite pillande gick det bra. 10.10 är ett riktigt skönt lyft från tidigare versioner om ni frågar mig, och Clover verkar vara en mycket bra bootloader (faktiskt den enda som kan boota Yosemite för närvarande, vad jag förstått).

Det bästa är att 10.10 har drivrutiner för 290X - även om det är tidiga beta-drivisar och jag får bättre framerates på mitt 280x just nu så fungerar det i alla fall - jag gissar att det kommer att fungera fullt ut vid release. Grymt bra!

Har också installerat 10.10 på min hack, med hjälp av clover. Körde clover till mavericks och fann det vara mer stabilt än chimera.
Har du lyckats få ljudet att fungera i 10.10? Är i princip det enda hos mig sin inte vill fungera.

Permalänk
Skrivet av Ritte:

Har också installerat 10.10 på min hack, med hjälp av clover. Körde clover till mavericks och fann det vara mer stabilt än chimera.
Har du lyckats få ljudet att fungera i 10.10? Är i princip det enda hos mig sin inte vill fungera.

Japp, har en ALC892. Jag installerade kexten för den via Multibeast, och redigerade config.plist för clover, där jag satte audio-profil 1 så fungerade allt finfint efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Japp, har en ALC892. Jag installerade kexten för den via Multibeast, och redigerade config.plist för clover, där jag satte audio-profil 1 så fungerade allt finfint efteråt.

Jag har också fått ljudet att fungera nu, allt fungerar riktigt bra nu.
Ser fram emot att kunna använda ios8 ihop 10.10!

Permalänk
Avstängd

Riktigt kul att se Hackintoshscenen blivit mer sofistikerad och att Apple "låter" scenen vara.

Har en Hackintosh sen tre år och den är stabilare än någon annan dator jag använder på arbetet. Helt otroligt! Jag måste bara uppgradera OS X.

Visa signatur

har hackintoshburk och en mängd appleprylar. hatar windows och gudrun schyman.

Permalänk
Medlem

Tjena, har kört Osx ett ganska bra tag på min dator, dock så har jag alltid haft ett problem. Nätverket fungerar bara varannan gång jag startar datorn, riktigt mysko. Har googlat efter liknande problem men jag hittar inget. Nån som har samma problem? Moderkortet är ett Asus Ph77 -m Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Tjena, har kört Osx ett ganska bra tag på min dator, dock så har jag alltid haft ett problem. Nätverket fungerar bara varannan gång jag startar datorn, riktigt mysko. Har googlat efter liknande problem men jag hittar inget. Nån som har samma problem? Moderkortet är ett Asus Ph77 -m Pro.

Det kortet kör Realtek RTL8111F-chip för nätverket. Multibeast har en drivrutin för det chipet, testa installera multibeast, välj driver / din drivrutin och installera sedan.. Den kanske funkar bättre än standard-drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Det kortet kör Realtek RTL8111F-chip för nätverket. Multibeast har en drivrutin för det chipet, testa installera multibeast, välj driver / din drivrutin och installera sedan.. Den kanske funkar bättre än standard-drivrutinen.

Att installera Multibeasts drivers är vad jag gjort, dock visste jag inte vilken säkert som funkade så jag installerade alla som gick (:D) Ska ta bort dem som inte behövs tror jag

Edit: Uppdaterade till Mavericks, problemet som borta, och allt annat funkar som de ska. Nån som vet hur man slår av Verbose Boot i Chinerma?

Permalänk

osx

Kanske nån här inne har en lösning
Kör mountainlion med 3way sli setup
Allt funkar . Ja tänkte installera maverick
Men efter ja skapat en till partition samt format i rätt filsystem
När ja startar om burken för att fortsätta installen så dyker inte den partitionen upp
Endast den ja har mountain lion på
Va gör ja för fel
Behöver de systemet eftersom ja kör de på min macbook air
Tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av mattias östlund:

Men efter ja skapat en till partition samt format i rätt filsystem
När ja startar om burken för att fortsätta installen så dyker inte den partitionen upp
Endast den ja har mountain lion på

Kan det vara att du formatterat med fel typ? Filsystem ska vara "Mac OS X Extended (Journaled)", sedan ska du på Options välja antingen GUID eller MBR (kommer inte ihåg vilken på rak arm, men testa båda ).

Permalänk

Ghhhaaaaa har nu fuckat upp min mountain lion setup
De står nu cant scan kextfiles
Kernel panic wtf hur gör ja nu
Hela min arr mapp samt audio backup ligger på de osx
Snälla hjälp

Permalänk

Hur lyckades du med det, ändrade du fel partition? Låter konstigt att den gamla installationen slutade fungera, eller valde du att uppgradera ditt gamla OS X till mavericks?

Snabbgooglade lite på felet, en person hade löst det så här iaf: "it's a matter of bios settings Go to the BIOS Setup > processor > "limit CPUID MaxVal= disable "

Edit: Verkar ha att göra med att du har en gammal bootloader som inte har stöd för mavericks, kan du boota via t ex USB och installera en nyare version av bootloadern om inte ovanstående ändring fungerar kanske?

Permalänk

Har inte hunnit prova än skall prova imorgon
Men de roliga är att allt funka förut alla 3 grafik korten
Samt allt annat på moderkortet samt
Cpu oc och 2400mhz minnen 16gig
Boota bara om från windows skumt
Skall prova imorgon återkommer
Tack för att du kollade åt mig

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man slår av Verbose Boot i Chinerma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Nån som vet hur man slår av Verbose Boot i Chinerma?

Skickades från m.sweclockers.com

ta bort -v från plisten

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Felet fixat de var osx som inte gilla 2400mhz setup på minnerna efter ja uppdaterat till 16 gig . Sänkte dom lite så nu funka de fläsk

Permalänk

Jag köpte för ett tag sedan en HP EliteBook 2540p. Tanken var att göra hackintosh utav den - men nu är jag lite fast. Jag gjorde en Hackintosh en gång för länge sedan utav en skoldator - men kommer inte ihåg någonting utav processen, och efter ganska rejäla eftersökningar så hittar jag ingenting om 2540p's och Hackintosh's. Någon som har efarenhet eller lite råd att ge?

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmdrSharp:

Jag köpte för ett tag sedan en HP EliteBook 2540p. Tanken var att göra hackintosh utav den - men nu är jag lite fast. Jag gjorde en Hackintosh en gång för länge sedan utav en skoldator - men kommer inte ihåg någonting utav processen, och efter ganska rejäla eftersökningar så hittar jag ingenting om 2540p's och Hackintosh's. Någon som har efarenhet eller lite råd att ge?

Har du letat på:
http://www.tonymacx86.com/hp-probook/114532-hp-elitebook-2540...
http://www.tonymacx86.com/hp-probook/77057-guide-installing-m...
...finns lite guider där.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Mja, jo, jag såg den där tråden - men guiden är för Probook-serier. Jag kollade olika modeller av både Pro & EliteBook innan jag köpte denna, och komponenterna varierar ganska kraftigt.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt in Yosemite på min Hackintosh (se specs nedan). Följde guiden för Mavericks hos Tonymac, men med nyare Unibeast och Multibeast. Inga problem att installera och inte hittat några buggar eller konstigheter ännu. Kör inte på det inbyggda ljudet eftersom det strulade så mycket i Mavericks. Så kör med en billigt USBljudkort köpt på Ebay

Gigabyte GA-Z77N-Wifi
Intel 3770K
Intel HD4000
Kingston v300 120GB
Ebay Ljudkort

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på att pröva Hackintosh på min Samsung Series 9(np900x3). Någon som prövat det med bra resultat?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Marinlik:

Är lite sugen på att pröva Hackintosh på min Samsung Series 9(np900x3). Någon som prövat det med bra resultat?

Yupp allting funkar fint på min du kan få exakt allt att funka.

Tillbacka till min fråga, har dubbla 290X och för alla verkar ju det funka direkt med dessa kort men för mig så buggar allt ur, det hackar fram den känner inte igen korten osv.

Asus VI gene Maximus, 4770k testat utan raid och splittat upp till separata hårddiskar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Yupp allting funkar fint på min du kan få exakt allt att funka.

Tillbacka till min fråga, har dubbla 290X och för alla verkar ju det funka direkt med dessa kort men för mig så buggar allt ur, det hackar fram den känner inte igen korten osv.

Asus VI gene Maximus, 4770k testat utan raid och splittat upp till separata hårddiskar.

Jag hittade en gammal tråd om att wifi måste bytas ut. Inget problem du hade?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Marinlik:

Jag hittade en gammal tråd om att wifi måste bytas ut. Inget problem du hade?

Ja juste wifi modulen måste bytas ut ja xD Hade helt glömnt att jag bytt den.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Ja juste wifi modulen måste bytas ut ja xD Hade helt glömnt att jag bytt den.

Hur är batteritiden på Series 9 med Hackintosh? Vill ju gärna ha ungefär samma batteritid som jag har med windows.

Blir nog att lägga en beställning på en WIFI modul och pröva. Kostar strax under 90kr för modulen, så inte så farligt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Marinlik:

Hur är batteritiden på Series 9 med Hackintosh? Vill ju gärna ha ungefär samma batteritid som jag har med windows.

Blir nog att lägga en beställning på en WIFI modul och pröva. Kostar strax under 90kr för modulen, så inte så farligt.

Jag kör tripleboot så brukar inte ha koll på detta

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Vilken guide skulle ni rekommendera om man har lust att testa senaste OSX på sin dator? Har ett Gigabyte Z87-DS3H. Svenska skulle vara skönt men en guide på engelska funkar också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nu har jag lagt in Yosemite på min Hackintosh (se specs nedan). Följde guiden för Mavericks hos Tonymac, men med nyare Unibeast och Multibeast. Inga problem att installera och inte hittat några buggar eller konstigheter ännu. Kör inte på det inbyggda ljudet eftersom det strulade så mycket i Mavericks. Så kör med en billigt USBljudkort köpt på Ebay

Gigabyte GA-Z77N-Wifi
Intel 3770K
Intel HD4000
Kingston v300 120GB
Ebay Ljudkort

Installerade OS X Yosemite med hjälp av Multibeast 7.0 på min Hackintosh, Windows 8.1 Pro / Windows Technical Preview - maskin, och fick inte heller igång ljudet till en början, men läste runt i forumet på tonymacx86. Fann tipset att välja Line Out i ljudenheter och koppla högtalarna i den svarta ljudutgången på moderkortet. Det fungerar för mig.

Gigabyte GA-Z77X-UD5H
Intel i7 3770k med Intel 4000 grafik
Asus Radeon HD 6870 DirectCU
Samsung 830 256 GB x 3

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Enklaste sättet att få igång ljudet är nog att köra Multibeast. Kolla vad ni har för ljudchip på moderkortet (jag har ALC 892, inte omöjligt att ni har samma), sedan går ni in i multibeast, väljer drivers -> audio och klickar för rätt ljudchip, och sedan install.. klart. Funkar för både clover och chameleon.

Permalänk
Medlem

Funderat på att pröva att göra min Dell till en Hackintosh (fast behålla W8 på den), har ingen Mac dock så får väl ladda ner Yosemite eller Mavericks när man är hos morföräldrarna som äger en iMac. I alla fall så undrar jag bara om det kommer funka? Verkar så då många som har liknande modeller inte har problem alls men man vet ju aldrig, sen så var man tvungen att skapa en ny partition (oallokerad?) om man ska behålla Windows eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Funderat på att pröva att göra min Dell till en Hackintosh (fast behålla W8 på den), har ingen Mac dock så får väl ladda ner Yosemite eller Mavericks när man är hos morföräldrarna som äger en iMac. I alla fall så undrar jag bara om det kommer funka? Verkar så då många som har liknande modeller inte har problem alls men man vet ju aldrig, sen så var man tvungen att skapa en ny partition (oallokerad?) om man ska behålla Windows eller?

Din dell funkar den perfekt men du kanske måste byta moderkory , data 1 får du säga moderkort modellen

Kör en ren osx installation och om du vill installera windows så rekommenderar jag en annan disk

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1