Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

B+ kostar 299 kr fraktfritt på webhallen just nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa en fjärrkontroll istället för mobilen. Då jag tycker att mobilen gör det bara krångligt då man hela tiden måste vara ansluten till WIFI och batteriet kan vara lite lågt.
Ex: http://www.amazon.com/ATI-Remote-Wonder-Original-Control/dp/B001407AB2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lulukul:

Ett tips är att skaffa en fjärrkontroll istället för mobilen. Då jag tycker att mobilen gör det bara krångligt då man hela tiden måste vara ansluten till WIFI och batteriet kan vara lite lågt.
Ex: http://www.amazon.com/ATI-Remote-Wonder-Original-Control/dp/B001407AB2

Är inte tv'n alltför gammal kan det funka med CEC och styra Pi'n med tvfjärren.
Jag kör med en gammal mobil (utan simkort) och Yatse, alltid ansluten till trådlösa nätverket, laddar typ en gång i veckan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lulukul:

Ett tips är att skaffa en fjärrkontroll istället för mobilen. Då jag tycker att mobilen gör det bara krångligt då man hela tiden måste vara ansluten till WIFI och batteriet kan vara lite lågt.
Ex: http://www.amazon.com/ATI-Remote-Wonder-Original-Control/dp/B001407AB2

Har en surfplatta och har igång wifi på den 24/7. är mest inaktiv, men håller runt 8 dagar igångslagen:) då har jag ställt in att skärmen ska stänga av efter 5 minuter (så går åt lite onödig ström då och då) men orkade inte med att lämna den bredvid i 2 minuter och hade gått in i låsläget.
Speciellt när den är så seg och vill gärna hoppa ur wifi just i låsläget

så håller lätt en film utan vidare konstant påslagen om det vore så

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Ja, jag har haft 2 st i 2 år. Fungerar alldeles utmärkt.
Dom har en avdelning här: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/
B+ kostar 299 kr fraktfritt på webhallen just nu.

Kanon, stort tack. Slänger iväg en beställning direkt

Skrivet av bärplockaren:

Jag har också haft en sådan har funka toppen bra, menyerna kan vara lite sega stundtals men absolut inget allvarligt.

Styrde den med Yates appen i mobilen via wifi.

Skrivet av Big Lars:

Jag har kört det ett tag. Det fungerar mer än godkänt efter Gotham releasen enligt mig, då dom optimerade det lite bättre för Raspberry Pi. Menyer osv flyter på förvånansvärt bra. Tyvärr går det väl inte riktigt att jämföra med en "riktig dator", men för den lilla summan så tycker jag det fungerar kanon.

Kör för övrigt Raspbmc numera som fungerar bäst för mig.

Tack, låter riktigt bra! Ja, det är lite utav ett lyxproblem, tycker det är irriterande att ibland behöva ställa om lite inställningar på datorn varje gång jag ska kika film så vore gött att ha en egen dator som kontrollerar XBMC

Permalänk

Berörande onlinetv.. går det inte att bevaka mappar och få veta när nya avsnitt kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Berörande onlinetv.. går det inte att bevaka mappar och få veta när nya avsnitt kommer?

Använd tex epguides.com och RSS.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Vet inte vad jag gjorde men jag lyckades få lite bättre bild. Kanske för tipset om v-sync. kanske den där 8000 inställningen.

Men om jag ser ett tv-program via XOT. Pausar och återupptar, så blev ju ljudet helt fel. Försökte hitta någon autorättare eller annat men jag ser inget sådant. Försöker lura den rätt men slutar med att jag får starta om programmet från början.

Någon som har lösningen på detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Kommer stanna kvar på 13. Blir hicka mot min Synology NAS och databasen för synkronisering när jag uppdaterar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

När jag ska söka kanaler via xot så pluppar en ruta upp en gång varje uppstart.

Citat:

xbmc online tv tilläggsförråd är inte installerat.
installera detta för framtida uppdateringar.

Exakt vad är det jag ska söka efter och installera?

Permalänk
Skrivet av lulukul:

Ett tips är att skaffa en fjärrkontroll istället för mobilen. Då jag tycker att mobilen gör det bara krångligt då man hela tiden måste vara ansluten till WIFI och batteriet kan vara lite lågt.
Ex: http://www.amazon.com/ATI-Remote-Wonder-Original-Control/dp/B001407AB2

Fungerar denna med windows 7? läste en amazon om en snubbe som ej fått det att fungera. Vad ska man söka på för att hitta liknande fjärr kontroller?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

När jag ska söka kanaler via xot så pluppar en ruta upp en gång varje uppstart.

Exakt vad är det jag ska söka efter och installera?

http://www.rieter.net/ext/?uri=http://xot.hamans.com/net.riet...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tack. Fick upp en tysk ruta med okänt budskap, sen en svensk ruta som varnade att SVT inte funkar på XBMC 11.0, endast 12.0 och jag kör 14 så får hoppas att det inte krånglar sen, meddelandena återkom inte efter en omstart så det verkar funka.

Nu återstår att lösa detta med att ljudet hamnar helt fel om man råkar hoppa lite fram i programmet eller pausar dumt.

Permalänk
Medlem

Kör Kodi Beta 3 på htpc'n nu, funkar felfritt än så länge.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör Kodi Beta 3 på htpc'n nu, funkar felfritt än så länge.

Samma här överlag funkar de toppen har dock lite problem att få biblioteket att synca med NASen.
Det jag gärna skulle vilja se ett typ av "svep länge" om man vill navigera med en air-mouse.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör Kodi Beta 3 på htpc'n nu, funkar felfritt än så länge.

Samma här fungerar helt utmärkt

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Någon som kör Raspberry Pi med XBMC? Hur tycker ni att det funkar? Funderar på att köpa en liten rackare och ha vid TVn istället för att ha speldatorn inkopplad.

håller tyvärr inte med de andra som svarat... jag har haft problem med ljudet. ljudet droppar ibland (1 sek kanske) men väldigt irriterande.
testat Openelec & RaspbMC. Har en Raspberry Pi model B (2?) 256MB minne.
har haft den trådad till routern, hdmi till förstärkaren som tar ljudet och skickar bilden vidare till tvn.

missförstå mig rätt här, ibland har den fungerat otroligt bra men ibland så har den problem.

kan lägga till att jag har överklockat min paj för att få menyerna att flyta bättre samt att indexeringen segar ner pajen något otroligt utan detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathoa:

håller tyvärr inte med de andra som svarat... jag har haft problem med ljudet. ljudet droppar ibland (1 sek kanske) men väldigt irriterande.
testat Openelec & RaspbMC. Har en Raspberry Pi model B (2?) 256MB minne.
har haft den trådad till routern, hdmi till förstärkaren som tar ljudet och skickar bilden vidare till tvn.

missförstå mig rätt här, ibland har den fungerat otroligt bra men ibland så har den problem.

kan lägga till att jag har överklockat min paj för att få menyerna att flyta bättre samt att indexeringen segar ner pajen något otroligt utan detta.

Kan absolut lägga en extra slant för att slippa lagg, finns det något lite kraftigare alternativ istället för rpi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathoa:

håller tyvärr inte med de andra som svarat... jag har haft problem med ljudet. ljudet droppar ibland (1 sek kanske) men väldigt irriterande.
testat Openelec & RaspbMC. Har en Raspberry Pi model B (2?) 256MB minne.
har haft den trådad till routern, hdmi till förstärkaren som tar ljudet och skickar bilden vidare till tvn.

missförstå mig rätt här, ibland har den fungerat otroligt bra men ibland så har den problem.

kan lägga till att jag har överklockat min paj för att få menyerna att flyta bättre samt att indexeringen segar ner pajen något otroligt utan detta.

Har du din "paj" inkopplad till en förstärkare?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathoa:

håller tyvärr inte med de andra som svarat... jag har haft problem med ljudet. ljudet droppar ibland (1 sek kanske) men väldigt irriterande.
testat Openelec & RaspbMC. Har en Raspberry Pi model B (2?) 256MB minne.
har haft den trådad till routern, hdmi till förstärkaren som tar ljudet och skickar bilden vidare till tvn.

missförstå mig rätt här, ibland har den fungerat otroligt bra men ibland så har den problem.

kan lägga till att jag har överklockat min paj för att få menyerna att flyta bättre samt att indexeringen segar ner pajen något otroligt utan detta.

Har den 256MB minne så är det en modell A, den rekommenderas inte att använda som mediaspelare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Ingen som har trixat lite med Kodi och XOT såpass så det finns en lösning på att ljudet blir hopplöst ur synk om man råkar backa/hoppa var i avsnittet man tittar?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som är fel när xbmc ibland ändrar från wasapi till directsound av sig själv? Irriterande att alltid måsta kontrollera att den är rätt inställd. Till exempel när jag ändrar från tvn till projektorn så brukar wasapi försvinna. Har en intel NUC kopplad till en yamaha 1020 receiver.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad tusan som kan vara fel på en ATV2 som kör XBMC där det bara hackar och menyerna är sega som sirap? har fått den av en vän menar på att han blåst om den flera gånger men den är likadan varje gång, eller är en ATV2 seg som tusan trots att folk lovordat den så väl?

Firecores egna mediaplayer funkar rätt bra, inget hackande eller liknande där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baetis:

Någon som vet vad som är fel när xbmc ibland ändrar från wasapi till directsound av sig själv? Irriterande att alltid måsta kontrollera att den är rätt inställd. Till exempel när jag ändrar från tvn till projektorn så brukar wasapi försvinna. Har en intel NUC kopplad till en yamaha 1020 receiver.

Jag upplever också liknande då när jag väljer wasapi då bara börjar de spraka direkt när man drar igång en film med DTS ljud, men kör jag directsound så är det inga problem.

Skrivet av Def_Dog:

Någon som har koll på vad tusan som kan vara fel på en ATV2 som kör XBMC där det bara hackar och menyerna är sega som sirap? har fått den av en vän menar på att han blåst om den flera gånger men den är likadan varje gång, eller är en ATV2 seg som tusan trots att folk lovordat den så väl?

Firecore funkar rätt bra, inget hackande eller liknande där.

Jag har ingen sån själv men har du prova blåst om den själv, du kan kanske prova med nyare/äldre mjukvara?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har nu slängt in Kodi Beta 5 på htpc'n.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Går det att få den att uppdatera kodi själv eller ska man göra det manuellt? Min är kvar på beta 2

Permalänk
Medlem

Manuellt, bara att installera i samma mapp som den tidigare versionen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hittade uppdateringskontrollfunktion som jag aktiverade, får se om den hittar kommande betor.

Pillat lite i hopp om att få ordning på kanal-streaming kontra dess ljud som inte synkas om man stoppar eller hoppar i avsnitten.
Testade att aktivera att den ska buffra allt i 1 dag. Hjälpte inte. Funderar på testa lite gällande ljudsynkfunktionerna men rädd att allt ballarur i slutändan.

Permalänk
Medlem

Kodi 14.0 “Helix” – RC 1 ute, trummar på fin fint hittills.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kodi 14.0 “Helix” – RC 2 ute nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.