Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Då du enbart nämnt storleken på din nuvarande databas så kan vi omöjligtvis ge annat råd än att "köp det bästa du har råd med".
Vi vet inget om tabellstruktur, index, din kunskap, hur dina querys ser ut osv och det verkar du inte vilja berätta.
Men generellt sett så är det viktigaste för en databas 1. Minne, 2. IO(block), 3. CPU. Men det kan även det variera beroende på hur man använder databasen/datan.

Håller fullständigt med ovanstående.
16 GB minne är lite lite... Försök hålla hela databasen i minnet är en bra regel om det handlar om läsoperation.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Docker:

Tja, jag vet inte vad du labbar med för databaser, men jag har ansvar för två vanliga produktionsdatabaser där en är på 60GB och ökar med 5-10GB per år.
Partionering och index hjälper vissa databaser ordentligt i prestanda.

Körs på MS-SQL 2005... Rock solid i produktion sedan 5 år tillbaka.

Har svårt att förstå om du håller med mig eller säger mot mig, men enligt det du säger tycker jag bara du förstärker mitt argument om att 2x3TB är alldeles för mycket för en SQL-databas.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Både och, men det hämtas mer data än det loggas. Var uppe i 20GB efter 4 månader

Alltså 60BB på ett år, håller verksamheten i sig i två år är då en 120GB SSD full. Så satsar man på SSD är det nog 256GB som gäller. Tror dock inte att pentium processorn kommer göras till eller från av en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Har svårt att förstå om du håller med mig eller säger mot mig, men enligt det du säger tycker jag bara du förstärker mitt argument om att 2x3TB är alldeles för mycket för en SQL-databas.

Du har så otroligt rätt! SQL på TB nivå skall en hålla sig ifrån.
Fel av mig. Jag läste TB som GB. Ber om ursäkt på ödmjukaste sätt.
/Magnus

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen Det vart ett annat moderkort och 32GB ram och en Intel i5 + två Intel 530 240GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Tack för hjälpen Det vart ett annat moderkort och 64GB ram och en Intel i5 + två Intel 530 240GB.

Vilket moderkort? Mig veterligen finns det inga moderkort som använder i5:or som har stöd för 64GB RAM.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalSwede:

Vilket moderkort? Mig veterligen finns det inga moderkort som använder i5:or som har stöd för 64GB RAM.

32GB ska det stå Tänkte på max ram minne och då vart det att jag skrev 64GB

Permalänk
Medlem

Låter fint. Sen ska ju MySQL konfas upp rätt också. De defaultinställningar som medföljer många installationer är ju typ för datorer med 128MB RAM

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite nyfiken på vad du sysslar med. Misstänker att servern ska användas till detta:

http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FLiPiNc:

Man blir ju lite nyfiken på vad du sysslar med. Misstänker att servern ska användas till detta:

http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Haha du är inte den första, Det tar dock inte upp så mycket. Det vi håller på med är inte tillåtet att diskutera på Swec. Så nu tror jag att du förstår