Permalänk
Medlem

Pc VS Pc

Som rubriken säger vill jag jämföra de olika förslagen då jag ska byta min high-end laptop för en gamingdator och jag har två Val

Första valet:
CPU: Intel Core i7-950
RAM: Corsair Vengance Pro Blue 2x8GB
GPU: ASUS GTX780TI
MB: ASUS P6X58D-E
CHASSI: Fractal Design Arc Midi R2
PSU: Corsair HX 750W
HDD: Hitachi 1TB
SSD: Samsung 840 Pro 128GB

Andra valet:
Cpu: i5 3570k
Cooler: Evo 212
Gpu: Sapphire TurboDuo 280x sli
Psu: Corsair i760 (760w) 80+ Platinum
Ram: 8 GB 1600mhz ram (2x4)
Hdd: 500GB SSHD
MB: Gigabyte z77x
Blueray dvd/rom 24x
Chassi: Fractal Design Arc midi r2

Eller tredje, att behålla min gaminglaptop (P150EM):
Cpu: i7 3630QM
Gpu: Radeon 7970M
Ram: 8GB
Hdd: 500GB 7200RPM
Ssd: 120 Samsung Evo 840

(Min laptop är som en gamingdator som man kan uppgradera delar som cpu, etc..men GPU:n är begränsat plus det kostar jävliggt mycket.)

Permalänk
Medlem

andra burken och sedan byter grafikkortet till gtx 780't om det är möjligt med lite pengar mellan från den första burken.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Samma linje som ovanstående

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Entusiast

Om det hade varit jag: Behållt laptopen alla gånger. Spelar ingen roll om jag haft råd eller inte.
Men sedan är jag inger extrem "hardcore gamer" heller

Vill man satsa på de senaste FPS-spelen, och verkligen gå in för det, så hamnar saken i en annat ljus.
Då anser jag att andra bygget passar bättre, då den balanserar mer på grafikkort. Precis så som det skall vara. Enda egentliga anledningen att välja en i7 processor över en i5 skulle vara om man behöver hyperthreading, vilket få spel utnyttjar, och även då inte helt fullt ut. Rent generellt kan man säga att spel behöver mer GPU, än vad de behöver CPU.
Därtill bör man satsa på ett kvalitativt nätaggregat. Och detta är en djungel i sig.
Jag tänker bolla över denna fråga till andra Sweclockers-medlemmar. Var inte orolig, rekommendationer om nätaggregat kommer garanterat.

*Letar upp första bästa Sweclockers-medlem som inte ser alltför vilsen ut*
Du där! Ja du ja! Här! Ta emot! <Sular iväg nätaggregatsfrågan med en rejäl kraft!>

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om det hade varit jag: Behållt laptopen alla gånger. Spelar ingen roll om jag haft råd eller inte.
Men sedan är jag inger extrem "hardcore gamer" heller

Vill man satsa på de senaste FPS-spelen, och verkligen gå in för det, så hamnar saken i en annat ljus.
Då anser jag att andra bygget passar bättre, då den balanserar mer på grafikkort. Precis så som det skall vara. Enda egentliga anledningen att välja en i7 processor över en i5 skulle vara om man behöver hyperthreading, vilket få spel utnyttjar, och även då inte helt fullt ut. Rent generellt kan man säga att spel behöver mer GPU, än vad de behöver CPU.
Därtill bör man satsa på ett kvalitativt nätaggregat. Och detta är en djungel i sig.
Jag tänker bolla över denna fråga till andra Sweclockers-medlemmar. Var inte orolig, rekommendationer om nätaggregat kommer garanterat.

*Letar upp första bästa Sweclockers-medlem som inte ser alltför vilsen ut*
Du där! Ja du ja! Här! Ta emot! <Sular iväg nätaggregatsfrågan med en rejäl kraft!>

Funderat på att behålla laptopen och spara till en egen byggd då det kan bli billigare en så. Men vet inte, samt vet jag att CPU:n är inte alltid så viktig när det gäller FPS som GPU:n men i andra burken så funkar i5 riktigt bra har jag hört plus så är det en K version att den går att överklocka. Hört att de ttvå grafikkorten presterar 15% bättre än ett Gtx 980 i BF4???...Men aja kanske köper jag två gtx 970 och gör sli. Men som ett moderkort vilken socket rekommenderar du att använda som jag sen kan använda 5-6 år framåt

Skrivet av Thewild:

Samma linje som ovanstående

Skrivet av mini-z1994:

andra burken och sedan byter grafikkortet till gtx 780't om det är möjligt med lite pengar mellan från den första burken.

Så denna sli setupen är dålig? presterar ett GTX 780Ti bättre än Sli setup av Sapphire TurboDuo 280x