TV-spel i Japan i allmänhet - PlayStation 4 i synnerhet.

Permalänk
Medlem

TV-spel i Japan i allmänhet - PlayStation 4 i synnerhet.

Kommer att kort besöka Japan och Fukuoka den 26:e november.

Jag planerar att köpa PlayStation 4 GTA V Bundle tillsammans med diverse spel och tillbehör.

Jag skulle bara vilja få lite svar på vad jag bör tänka på i samband med ett köp av Japansk konsol.

Hur är det med strömmen när jag vill koppla in hemma i Sverige?

Regionlåsning verkar inte vara implementerad av tillverkare så vitt jag kunde googla, någon som har någon annan info?

Hur är det med PSN Store? Hamnar jag i ett dåligt läge för att jag har en japansk konsol?

Jag planerar även att köpa en New 3DS eftersom den är väldigt mycket billigare i Japan än t.o.m vanliga 3DS i nuläget hemma. Angående detta läste jag precis att konsolen kommer koppla upp sig mot sin regions servrar när man lirar online. Stämmer detta och är det helt värdelöst att spela på japanska servrar från Sverige om så är fallet?

Något annat kul som kan tänkas vara värt att köpa i Japan då priserna verkar vara väldigt låga jämfört med resten av världen (framför allt Europa)?

Tacksam för svar, jag har begränsad internetuppkoppling och skrev ihop detta lite snabbt innan jag tappar den helt. All information som kan tänkas vara relevant uppskattas.

Permalänk
Medlem

Det är bara att byta sladd så fungerar den i Sverige. PSN-store fungerar om du har ett svenskt konto och konsolen är på svenska precis som en svensk konsol, allt samma.

Spel som är bundlade kanske inte fungerar. När jag köpte PS4 med Fifa 14 bundlat så va jag tvungen att ha ett japanskt PSN-konto men när jag väl hade det kunde jag ladda hem spelet som vanligt. Värt att tänka på är att spelen har japansk text/tal och jag TROR inte det går att ändra.

Jag kan även rekommendera dig att köpa knivar nu när Yenen är så billig. Kläder är också en bra sak att köpa! Hade jag åkt idag hade jag inte tagit med mig några kläder alls. Kläder har mycket bättre kvalitet i japan är här i väst och kostar inte mycket alls nu.

Permalänk
Medlem

3DS är regionlåst, köper du en 3DS i Japan kan du _ENBART_ köra 3DS spel från Japan, Inte nog med att spelen kopplar upp sig till japanska servrar, så kan du enbart spela spelen på Japanska.

PS4 har regionlåst blu-ray spelare, Japan delar region med USA, Inte Europa, så du kan inte spela en enda Europeisk blu-ray på den. Spelen kommer till stor del fungera men det är ungefär allt. (DVD Funkar då Japan har samma region so EU för DVD) GTA som säljs i Japan är Japansk utgåva, så köper du GTA bundlen så vet du vad du får förvänta dig, Notera också att GTA5 i Japan är rejält censurerad. Notera också att havererar din konsol, kommer sony inte ta emot den i Europa du får ta och åka tillbaka till japan för att få den fixad, eller helt enkelt köpa en ny. Så köper du en där, se till att testa den INNAN du lämnar landet.

Tänk också på att du får räkna med 25% moms när du kommer till Sverige samt att Japan inte burkar skriva ut sin moms på Elektronik på sina priser så priset blir oftast 8% mer en utsatt, dock beroende på vart du köper dem kan du få moms borttagen med uppvisning av pass.

Ett tips är T.ex. att köpa den på Yodobashi-Akiba då uppvisning med pass så löser de problemen, de tar också emot utländska kort.

Edit: Du bör också veta att GTA inte släpps i Japan för 11 december.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tack för det MugiMugi. Lite bra tips på vad jag bör undvika. Att den japanska versionen är censurerad är ju verkligen en deal breaker. Fast att ta in saker via flyget till Sverige lär inte vara några problem, har aldrig varit det förut. Angående VAT så har jag lite koll på det. Som utlänning slipper man de sista 8%-en. Jag planerar att åka till Biccamera i Fukuoka. Att spela Blu-ray är för mig inget viktigt. Men jag tror att jag behöver tänka om lite. Antingen att jag satsar på att köpa endast konsol och tillbehör då jag kommer undan lite billigare än hemma eller satsa på att köpa något annat..

Har för mig att konsollen går på ca 2600 jämfört med 3600 i Sverige samt kontroll kostar 100 spänn mindre. Sen är det ju så klart kanske dumt att inte ha någon garanti, men ska man hårddra det då så är det 1000kr i "försäkring" för att köpa den hemma i jämförelse.

Har funderat lite på en ny mobil och då spanat en hel del på Sony Xperia Z3 / Compact. Får ta mig en funderare helt enkelt. Att köpa kontroll till PS4 kan ju i alla fall vara en bra idé.

Permalänk
Medlem

Tja jag vet inte vad för affärer som finns där, men LABI(Yamada Denki) vet jag också tar pass & tar utländska kort och finns lite varstans.

När det gäller mobil kan jag lätt säga att jag gillar min Z3 men inte köpt in japan dock, klämde en hel del på en I Japan dock vilket gjorde att jag bestämde mig att skaffa en Enda elektronik jag sist köpte hem från Japan var Playstation Vita TV, vilket du får paketet med handkontroll/minneskort för 200 kr mindre än enbart enheten i sverige...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Testpilot

En liten sak är väl också att X- och O-knapparna är omvända på japanska konsollerna när det gäller ja och nej i menyer och det oavsett vad man ställer in för region. Minns att en kompis hade det tvärt om på sin importerade PS3:a iallafall och enligt den här tråden på Playstationforumet verkar det gälla PS4 med: http://community.eu.playstation.com/t5/PS4-Support/Different-...
Det är dock ingen skillnad när det kommer till styrningen i spel, man hoppar eller gasar med samma knappar ändå.

Inte världens grej kanske men en till sak som skiljer

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det värkar väldigt krångligt det här. Är det verkligen så mycket billigare i Japan att det är värt besväret?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Varför? En svensk PS4 spelar spel från alla regioner. Det är bara film som det är regionsskydd på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

En liten sak är väl också att X- och O-knapparna är omvända på japanska konsollerna när det gäller ja och nej i menyer och det oavsett vad man ställer in för region. Minns att en kompis hade det tvärt om på sin importerade PS3:a iallafall och enligt den här tråden på Playstationforumet verkar det gälla PS4 med: http://community.eu.playstation.com/t5/PS4-Support/Different-...
Det är dock ingen skillnad när det kommer till styrningen i spel, man hoppar eller gasar med samma knappar ändå.

När det kommer till styrning i spel så gör det skillnad ja, Som du säger Cirkel Japan är det samma som 'Ja' och Kryss 'Nej' så de har alltid haft det konfigurerat på det vist, vi har dom tvärt om på våra konsoler då kryss är mer 'Check' eller Ja för oss.

Med när det kommer till spel så beror det på, en hel del spel där ute kan ha lite hoppande mellan vad som är Ja, och Ja i själva spelet beroende på hur de har kodat det, det märker du redan på Svenska konsoler och Japanska import spel, i vissa menyer så är T.ex. O ja, men ibland på någon meny här och var så är plötsligt X ja o.s.v. Lite frustrerande ibland kan jag lätt säga.

Skulle tippa på hur de har kodat spelet mer eller mindre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Testpilot

Men det finns väl inga spel som byter plats på knapparna utöver just ja/nej-liknade val i menyer/dialogrutor? man gasar väl exempelvis alltid med X i bilspel? det var det jag menade med "styrning i spel", inte menyvalen i spelen även om många RPG-spel kanske består mycket av menyval.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Tycker det verkar vara en del att tänka på. Är det verkligen värt att köpa konsolen i Japan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag står fortfarande i valet och kvalet. Men 3595SEK är billigaste jag hittar på prisjakt och då är det importerad EU-konsol. I Japan och på Biccamera ser det ut som att jag kan köpa endast konsol för precis under 40000 yen. 40000 yen = 2529SEK enligt google. Vi kan avrunda till 2600 för att korrigera för valutaväxling via MasterCard.

Det betyder att jag får ett pris som är 27,5% billigare än Sverige (Hej MOMS). Det jag går miste om är: Möjligheten att spela Bluray från Europa, möjlighet att lämna in konsolen på garanti vid problem. Det som blir negativt är att X och O får ombytta platser men det verkar som att jag kommer kunna ha konsolen på svenska och köra svenskt PSN samt spela spel från alla marknader. Så det är frågan om det är värt 1000kr att stå ut med ovanstående.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det snart är Black Friday och många av de svenska stora butikerna har gått ut och sagt att dem ska vara med, exmepelvis webbhallen (finns tråd om black friday) och jag skulle ju tippa på att en bundle med ps4 + gta5 kommer komma på den rean, annars lär den komma på julrean/mellandagarna. 1000:- mindre för en japans är inte värt det. Du kommer ju få köpa en annan kabel också för elen och det är väll en 250:- eller ngt för en sådan omvandlare kabel grej?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att jag håller med där Extremaz. Går nu i tankar om Neo Geo X Gold som verkar vara till schysst pris här. Återkommer med framtida utveckling och förhoppningsvis några bilder.

Angående mobiltelefon så tror jag att jag väntar med det, har inte så mycket användning av en ny förrän om några månader.
Magick Trackpad + Magic Mouse är 137kr billigare vardera jämfört med Mecenats studentpris på Apple Store så det finns också med i tankeverksamheten just nu.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Extremaz:

Du kommer ju få köpa en annan kabel också för elen och det är väll en 250:- eller ngt för en sådan omvandlare kabel grej?

PS4:an har en vanlig ojordad apparatkabel (C7/C8) precis som den du använder för radio- och TV-apparater så en svensk sådan kostar runt 50 spänn om man inte har en liggandes hemma. Den klarar av en inspänning på 100-240V och 50/60Hz så det funkar överallt i hela världen utan omvandlare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av pukis:

Jag står fortfarande i valet och kvalet. Men 3595SEK är billigaste jag hittar på prisjakt och då är det importerad EU-konsol. I Japan och på Biccamera ser det ut som att jag kan köpa endast konsol för precis under 40000 yen. 40000 yen = 2529SEK enligt google. Vi kan avrunda till 2600 för att korrigera för valutaväxling via MasterCard.

Det betyder att jag får ett pris som är 27,5% billigare än Sverige (Hej MOMS). Det jag går miste om är: Möjligheten att spela Bluray från Europa, möjlighet att lämna in konsolen på garanti vid problem. Det som blir negativt är att X och O får ombytta platser men det verkar som att jag kommer kunna ha konsolen på svenska och köra svenskt PSN samt spela spel från alla marknader. Så det är frågan om det är värt 1000kr att stå ut med ovanstående.

Du behöver inte betala moms om du använder/öppnar ps4an
För övrigt
http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragoroch...

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera er om hur det blev till slut.

Det som införskaffades var:
New Nintendo 3DS LL med Smash Brothers-skalet. 17860¥ (18800¥)
Skärmskydd 3DS. 646¥ (680¥)
Neo Geo X Gold Edition. 14288¥ (15040¥)
Magic Trackpad x 2. ¥6790 x 2
Magic Mouse. ¥6790

Priset inom parentes är fullpris, men en kompis betalade med VISA-kort på de tre första varorna för att utnyttja 5% rabatt på Biccamera och därmed
är priset utan parentes det jag betalade. Jag växlade $100 som jag fick 11480¥ för samt att det skyddade beloppet för samtliga Apple-produkter ligger på 1291SEK.

Väldigt nöjd med priserna på alla produkterna även om Neo Geo X Gold Edition kanske inte var så fett. Jag har heller inte lyckats använda arkadstickan utan misstänker fel på basstationen. Jag ska ta en tur till till Biccamera om några dagar och få maskinen testad/utbytt/refunded.

Jag var även inne i Apple Store där samma kompis lyckades nappa en iPhone 6 Plus 64GB för ~87000¥.

Good stuff helt enkelt och tacka fan för att ¥:en är låg samt att den japanska regeringen gillar att turister köper varor i Japan (skattefritt).

PS. 3DS:en är mycket riktigt endast på japanska men lite Cubic Ninja/Gateway på det så minimeras problemet. (Cubic Ninja in transit) DS.

Permalänk
Medlem

enda anledningen jag ser att importera en maskin nu är om det lockar med en knasig specialversion eller så.

Skrivet av MugiMugi:

PS4 har regionlåst blu-ray spelare, Japan delar region med USA, Inte Europa, så du kan inte spela en enda Europeisk blu-ray på den. Spelen kommer till stor del fungera men det är ungefär allt. (DVD Funkar då Japan har samma region so EU för DVD)

nja. rättare sagt så funkar alla EU DVD med nästan alla japanska skivmaskiner, och nästan alla BD. (eller iaf typ 70-80% av dem skulle jag säga funkar i en EU-maskin, oavsett varifrån de kommer.

Skrivet av MugiMugi:

När det kommer till styrning i spel så gör det skillnad ja, Som du säger Cirkel Japan är det samma som 'Ja' och Kryss 'Nej' så de har alltid haft det konfigurerat på det vist, vi har dom tvärt om på våra konsoler då kryss är mer 'Check' eller Ja för oss.

Med när det kommer till spel så beror det på, en hel del spel där ute kan ha lite hoppande mellan vad som är Ja, och Ja i själva spelet beroende på hur de har kodat det, det märker du redan på Svenska konsoler och Japanska import spel, i vissa menyer så är T.ex. O ja, men ibland på någon meny här och var så är plötsligt X ja o.s.v. Lite frustrerande ibland kan jag lätt säga.

Skulle tippa på hur de har kodat spelet mer eller mindre.

på PS(1)-tiden var det rätt vanligt att spelen behöll den där ordningen även på EU-spel har jag för mig.

hursom. cirkeln brukade användas som uttryck för "perfekt", och alltså då bra val, eller välj när allt ser bra ut. ursprunget till det kan antagligen kopplas tillbaka till medeltidens Europa där det var ett utryck för perfektion i bla arkitektur, konst, matematik och magi, eller till det anglomilitäriska "A-OK" som troligen likt mycket annat dröjde sig kvar. hål i många delar av världen med konflikterad kvinnobild har symboliken också kopplad med negativ, eller rena förolämpningar. så det kan ev förklara varför det ändrades utanför Japan.

kryss är mer uppenbart helt enkelt demonstarativt nej, no go. negativt och överkryssat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig, men tack än en gång för all hjälp med dessa köp!

Permalänk
Medlem

vi hoppas även på en uppdatering om..

Skrivet av SexMachine:

Hade jag åkt idag hade jag inte tagit med mig några kläder alls.

..lyckats bli arresterad ännu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint