Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Behöver hjälp att styra CPU fläkten

Hej,

Jag har en p8p67 moderkort och en Noctua CPU kylare som jag inte kan styra fläktarna på.
Jag har gått in på BIOS och försökt att ändra hastigheten där men får ändå ut max hastighet hela tiden oavsett gjorda ändringar.
Har även försökt med Speedfan utan resultat. Det är alltså 3 pins kontakt fläkt som jag koplar till en 4 pins CPU FAN plats på moderkortet.

Vad ska jag göra för att få kontroll över fläktarna?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Fick du inte med någon 7v adapter?
Btw. Vill du styra för att de låter eller för att ^ kunna göra det ^?
Fixa en fan controller kanske e ett alternativ.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Jag har fått en adapter som sänker RPM till 900 som jag tycker är lite för lågt. Utan adaptern så ligger jag konstant på ca 1300 RPM.

Mitt mål är att ligga konstant på 1100 RPM då jag tror att datorn låter bäst utan att skapa vibrationer och samtidigt kyler bra nog.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte på något sätt att styra då, än en controller

En controller e ändå en bra investering imo. Känns bättre än dator program när man får " känna" på det

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

99% säkerhet så kan du inte styra varvtalet på ASUS moderkort med 3 pins fläkt kontakt på 4 pins CPU kontakten. Har haft samma problem genom åren med i princip alla ASUS moderkort av senare modell typ X58, X79.
ASUS brukar designa dom så. Enklare helt enkelt.

Alla fläktar styrs i princip av processorns temperatur så har du en 3 pins chassikontakt över så kan du använda den sedan välja Q-fan eller Xpert fan i bios och ställa in fläktprofil mm. Alternativt använd en Y spilter för att driva två fläktar från chassikontakten på moderkortet.

Tyvärr tycker asus 60% minimum RPM är en bra ide vilket ger väldigt höga varvtal på tex nouctua fläktar.

Så bästa lösningen är tyvärr att köpa en av noctuas nya PWM styrda P12 fläktar men det ger lågt idle rpm och önskat max rpm vid last och mjuk övergång där temperaturen bibehålls bättre under last.

Gjort det själv men har den som chassifläkt och kör den på CPU kontakt 2 då mitt moderkort har två 4 pins CPU fläkt kontakter. Då kan du ställa ner fläkten till 0-20%. Stannar inte på 0% men ja ska ge lägsta RPM den kan gå på. Kör mina på 15% ger 265rpm på noctua fläkten idle sedan har jag nog ett max rpm stält på 85% vid 80C eller nåt vilket ger 800rpm på min Noctua P12 och TY-140 CPU fläkt vid full last under intel linpack i 4Ghz med 3930K.
Helt ljudlöst idle och knappt hörbart vid last.

Fläkt kontroller är omodernt. 99% av alla moderkort kan styra fläktarna. Bara läsa manualen vilka kontakter som kan styra vilka fläktar och köpa fläktar där efter istället för att ödsla pengar på fläktkontrollers som är redundanta. Än värre med manuella sådana.

Permalänk

Tack för utförligt information pa1983!!
Jag har dock bestämt mig för att köpa en kontroller istället och tänkte då på den här : http://www.inet.se/produkt/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktkon...

Orkar inte hålla på med annat just nu och hoppas att det här är bästa lösningen. Skulle ni rekommendera en annan kontroller? Den här verkar ha fått fina recensioner i alla fall.

Permalänk
Medlem

Analog kontroller? Alltså måste du vrida upp och ner fläkten själv beroende på last om datorn ska var tyst?
Omöjligt bättre eller smidigare.
JAg har byggt sådan där själv en gång i tiden men det var ett årtionde sedan manuel fläktstyrning var aktuellt. Inte vidare praktiskt och du kommer tröttna rätt snart på allt rattande.

Som sagt leta upp en ledig 3 pins chassi fläkt kontakt på moderkortet. Anslut processorns fläkt dit fungerar lika bra på asus moderkort då chassifläktarna går på processorns tempratur ändå. Gå in i bios och välj den kontakten och aktivera Q-Fan eller Fan Expert och antigen välj en färdig profil, silent, standard eller turbo brukar dom heta på asus moderkort och har du tur kan du göra din egna efter tycke och smak på vissa ASUS moderkort. Sedan är det bara att köra. Får kylning efter last.

Klagar ditt moderkort på att CPU fläkten ej är ansluten så väljer du bara disable på RPM raden så att den inte bryr sig vid post.

Denna metod är enkel och gratis.

Vill man gå lägre kan man separera ut RPM kablen ur 3 pisn fläktkontakten och ta en gammal 3 pins kontakt från någon död fläkt, ta bort stiften och montera RPM kabeln i den och sätta i CPU 4 pins kontakten så får moderkortet RPM signal via rätt kontakt medans chassifläkt kontakten styr varvtalet. Gjorde så med mina 2st P12 på en NH-U12P med ASUS P6T fungerade prima i alla år jag hade den.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Klagar ditt moderkort på att CPU fläkten ej är ansluten så väljer du bara disable på RPM raden så att den inte bryr sig vid post.

Och det kan man alltså göra via BIOS eller?

Permalänk
Medlem

Jag styr min cpu-kylning mha ASUS AI Suite II, har du testat det?

http://www.asus.com/Motherboards/P8P67/HelpDesk_Download/

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Jag styr min cpu-kylning mha ASUS AI Suite II, har du testat det?

http://www.asus.com/Motherboards/P8P67/HelpDesk_Download/

Nej, är det en extra funktion i BIOS ?

Permalänk
Medlem

Du kan göra allt jag nämde i bios. ASUS moderkort kan dock ha olika mycket alternativ för Q-FAn eller Fan expert vad det numera heter och dyrare moderkort har lustigt nog inte alltid fler val. Men som sagt har flera ASUS moderkort och alla senaste åren sedan första gen i7 har fungerat såhär.

På mitt ASUS P9X79 heter meny Monitor.
Där har du CPU tempratur mm och fläktar.
På mitt moderkort heter det Q-Fan och man måste se till att det stå på Enable för varje fläkt sedan kan man välja profil, Silent, Standard, Trubo villet är färdiga profiler eller så kan man välja Manual vilket tillåter en att göra en egen profil och ofta kan man välja Minimum RPM, MAX RPM i procent inom vissa gränser och i bland även startspänning och lite sådant. Även tempratur när fläkten ska gå på lägsta RPM man valt och även vilken temperatur fläkten ska gå på högsta varvtal man valt.

Man får testa sig fram lite helt enkelt för att hitta temperatur/ljudnivå förhållande man vill ha.
Brukar stå på Standard men man kan välja Silent och Turbo. Senare tror jag nästa går för fullt hela tiden.

Som sagt fläktkontroller är som häst och vagn. Visst finns det moderkort som har kassa möjligheter till fläktstyrning men i princip alla intel och AMD moderkort som inte har fastlödd processor har oftast tillräcklig fläktstyrning.

Och är det så att bioset inte är nog så är det ändå bra att ställa in det så att fläktarna kan styras för då kan man styra dom mer precist via OS och skulle OS krascha så ska bios ta över igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Nej, är det en extra funktion i BIOS ?

Nej, det är ett program från ASUS som man kör i Windows, jag tycker det är enklare så man slipper gå in i BIOS stup i kvarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Nej, är det en extra funktion i BIOS ?

Måste fortfarande koppla in fläkten på en kontakt som tillåter fläkten att styras. 4 pins kontakterna är PWM endast, kan ej reglera spänningen på ASUS moderkort. Tror jag haft ett moderkort där det gick men var Gigabyte. PWM fläkt är det man bör ha i dag då det stöds bäst för CPU i alla fall.

Plus att ASUS moderkort bara tillåter 60% på chassifläktar minimum (ASUS support sgäer det är av säkerhetskäl men varför får då processorn skysteras ner till 0-20% på i princip alla deras brädor undrar många då) via bios vilket gör det mer önskvärt att köra chassifläkten på den extra CPU 4 pins kontakten som ofta fins med. Så jag kör 2st PWM fläktar och en 3pins på fast RPM med resistor så lågt ner den orkar gå utan att inte starta.

Permalänk

Hej pa1983

Jag gjorde som du sa och får CPU Fan error när jag startar datorn. Jag kommer fortfarande i windows dock.
Vad ska jag göra nu tycker du? Det är ju störigt när man får felmeddelandet när man startar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej pa1983

Jag gjorde som du sa och får CPU Fan error när jag startar datorn. Jag kommer fortfarande i windows dock.
Vad ska jag göra nu tycker du? Det är ju störigt när man får felmeddelandet när man startar datorn.

Vilket moderkort har du?
Jag har själv ett p8p67 och där kan man ställa gränsvärdena för cpu fan error repport alternativt stänga av den helt.

Permalänk

Jag har samma moderkort men hur och var kan man stänga helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej pa1983

Jag gjorde som du sa och får CPU Fan error när jag startar datorn. Jag kommer fortfarande i windows dock.
Vad ska jag göra nu tycker du? Det är ju störigt när man får felmeddelandet när man startar datorn.

Borde stå N/A på CPU Fan Speed under Monitor fliken.
Tryck enter eller klicka med musen och välj Ignore.

Bara ta fram manualen till moderkortet allt står där. Har min här annars finns dom på ASUS hemsida.
Bara kolla i indexet i början på manualen efter Monitor Menu eller liknande så hittar du sidan i manualen.

Tänk på att välja en lämplig "Fan Speed Low Limit" på alla fläktar som är tempraturstyrda då dom tenderar att ha 600rpm som standard. med PWM fläktar kan man gå så lågt som udner 300rpm utan problem tex. Bara för att slippa onödiga varningar.

Läs manualen, sparar mycket tid då alla svar finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag har samma moderkort men hur och var kan man stänga helt?

Jo men p8p67 är inte en modell, jag behöver vet exakt vilken modell det är, min heter t.e.x Asus p8p67 pro (rev 3.1)

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Jo men p8p67 är inte en modell, jag behöver vet exakt vilken modell det är, min heter t.e.x Asus p8p67 pro (rev 3.1)

p8p67 B3 revision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

p8p67 B3 revision

Om du går in i avancerat läge i bios och tittar under monitor fliken så kan du stänga av övervakningen på cpu fläkten, du gör det på "cpu fan speed low limit", alternativt kan du sätta ett lägre värde än de som står där.
Där finns även lite andra saker du kan ändra om det behövs eller om du vill, som t.ex. profil på fläkten.

Om du inte har manualen ladda gärna ner den så kan du själv läsa vad och hur du kan göra.
http://www.asus.com/Motherboards/P8P67/HelpDesk_Manual/

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Om du går in i avancerat läge i bios och tittar under monitor fliken så kan du stänga av övervakningen på cpu fläkten, du gör det på "cpu fan speed low limit", alternativt kan du sätta ett lägre värde än de som står där.
Där finns även lite andra saker du kan ändra om det behövs eller om du vill, som t.ex. profil på fläkten.

Om du inte har manualen ladda gärna ner den så kan du själv läsa vad och hur du kan göra.
http://www.asus.com/Motherboards/P8P67/HelpDesk_Manual/

Tack för hjälpen , ska ta en titt på manualen idag

Permalänk

Skaffa dig en bittfenix controller. Touch, rpm syns på displayen. Den är ganska rätt prissatt också.
Noctua är mycket bra fläktar men dom är lite som kräsna tjejer det måste vara ström som passsar dem, annars vill dom inte snura.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

99% säkerhet så kan du inte styra varvtalet på ASUS moderkort med 3 pins fläkt kontakt på 4 pins CPU kontakten. Har haft samma problem genom åren med i princip alla ASUS moderkort av senare modell typ X58, X79.
ASUS brukar designa dom så. Enklare helt enkelt.

Nu är det förvisso inte samma plattformar som vi pratar om här, men på mitt Asus AM1I-A till AM1 går det att styra stockkylaren (som har 3-pin) på CPU-kontakten som har 4-pin. Går både att ställa in styrning efter temperatur, att fläkten ska varva upp till en viss gräns vid valfri temperatur på CPU, och att köra efter en fördefinierad profil (Silent/Standard/Turbo). Synd bara att man inte kan få det så smidigt på alla moderkort :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Blofeld:

Jag styr min cpu-kylning mha ASUS AI Suite II, har du testat det?

http://www.asus.com/Motherboards/P8P67/HelpDesk_Download/

Jag får inte igång AI Suite II på min maskin där hemma.. vet inte varför, men installationsprogrammet visar bara fel / kan inte fortsätta.
Provat att tanka det senaste från Asus hemsida och uppdaterat Windows till senaste version/patch - men utan lyckat resultat.

Finns det något annat "öppet" program / freeware som kan styra fläktar osv ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

säker på att du har kopplat fläkten i cpu " kontakten"
samt sparar bioset innan du bootar in i windows ( frågetecken, tangentbordet är sönder )

Permalänk
Medlem

Han har 3 pins kontakt på CPU fläkten. Fungerar inte med 4 pins cpu kontakter på ASUS moderkort allt som oftast, finns undantag. Bara testa att aktivera Q-fan och välja en profil, standard eller silent helst. Spara och starta om och gå in i bios och går fläkten gå på lägre RPM än tidigare så fungerar det.
Men enligt denna post så klarar inte hans moderkort likt flera jag haft från asus att spänigsreglera fläktarna via 4 pins CPU fläkt kontakten.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/289525-30-asus-p8p67-conn...

Annars får man ansluta den till Chassis FAN2 connectorn som är 3 pin lägst ner i höger hörne alternativt kan 4 pins PWM kontakten klara spännigsreglering men då gör man bara om proceduren ovan och testar igen. Gjorde samma sak på mitt ASUS P6T. Går att använda en Y spliter med om man vill ha 3 pins chassifläkt på samma kontakt med cpu fläkten också.

Annars är det rekommenderat att köpa 4 pins PWM fläktar då moderkortet primärt kör med detta.

Det är den billiga lösnigen.
Den korrekta i dag är att köpa PWM fläktar. Alla stock kylare har kört PWM i åratal så därför moderkorten allt som oftast designas för det runt processorns fläkt.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Jag har en p8p67 moderkort och en Noctua CPU kylare som jag inte kan styra fläktarna på.
Jag har gått in på BIOS och försökt att ändra hastigheten där men får ändå ut max hastighet hela tiden oavsett gjorda ändringar.
Har även försökt med Speedfan utan resultat. Det är alltså 3 pins kontakt fläkt som jag koplar till en 4 pins CPU FAN plats på moderkortet.

Vad ska jag göra för att få kontroll över fläktarna?

Tack på förhand!

Jag har ett MSI Z97 Gaming 5 och på det så kan jag styra alla fläktarna med MSI's programvara Asus kanske har något liknande

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem

Men det säger ju egentligen inget? Kör du 3 pins fläktar i 4 pins kontakt eller kör du 4 pins fläktar i 3 eller 4 pins kontakt?

MSI kanske har både PWM och spännigsreglering på 4 pins kontakter men ASUS har historiskt sett enbart erbjudit fläktstyrning på 4 pins PWM till CPU med just 4 pins PWM fläktar och ej 3 pins.

Så att du har MSI är inte så intresant och dessutom vet vi inte vad du har för fläktar eller var dom är kopplade. Vill man vara säker på att fläktstyrningen ska fungera bör fläkten vara av samma typ som kontakten på moderkortet.

ASUS har liknande mjukvara ja men det kräver i många fall fortfarande att CPU fläkten är PWM variant. Inte alltid men oftast och står tom i vissa manualer till ASUS moderkort.

Kan inte bios styra fläkten så fins inte hårdvaran till just den kombinationen man försöker sig på så då kan oftast inte mjukvaran i OS:et styra den heller om det inte finns fuktioner i hårdvaran.

Mjukvara körs på hårdvara. Finns inte hårdvaran kan du inte förvänta dig att mjukvaran ska kunna göra nåt åt det. Inte någon magi som försegår.

Läs manualerna googla lite istället.

Noctua vara sega ut med PWM fläktar men dom var tvungna då folk klagade till slut då moderkort allt mer enbart erbjuder PWM styrning. Kolla swecs revies eller fredagspaneler det tas upp där med.

Uppgraderat till Noctuas PWM P12 fläktar. Mycket bättre än orginalen då dom sällan klarar låga spännigar ändp. Min nya P12 PWM går i 265 rpm idel vid 15% satt till min RPM i bios på mitt ASUS P9X79.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Noctua vara sega ut med PWM fläktar men dom var tvungna då folk klagade till slut då moderkort allt mer enbart erbjuder PWM styrning. Kolla swecs revies eller fredagspaneler det tas upp där med.

Uppgraderat till Noctuas PWM P12 fläktar. Mycket bättre än orginalen då dom sällan klarar låga spännigar ändp. Min nya P12 PWM går i 265 rpm idel vid 15% satt till min RPM i bios på mitt ASUS P9X79.

Ar det dessa här du tänker på?
https://www.komplett.se/noctua-nf-p12-pwm-120mm-flkt/659927

Så köper jag två av fläktarna ovan så ska det vara det mest optimala eller?

Permalänk
Medlem

Ja har en sådan för chassiventilation. Avsedda för CPU kylare och chassikylning.

Måste fortfarande konfigurerar bios eller köra mjukvara via OS:et men använder du sådana på dina 4 pins kontakter så fungerar det garanterat. Min körs i 265rpm idle med min i7 3930K @ 4Ghz som utblås. Kör TY140 moddad att passa min NH-D14.

PWM är överlägset då fläktarna alltid körs på 12V. Skillnaden är att dom får ström i intervaller för att reglera varvtalet. Därför kan dom starta och gå på väldigt låga varv vilket ger ljudlösa system på idle och låga laster. Helt enkelt kan man få större spann på varvtalskurvan med dom.