Permalänk

Laptop funkar inte med ny HDD

Hej!

För att göra en lång historia kort så dog min laptop för ngn dag sen och där hade jag många viktiga filer som ja ville ha kvar så jag tog ut HDD från den o la in den i en ny laptop som jag köpte nyligen.

När jag nu försöker starta den nya datorn med min gamla HDD så står det såhär:
"Default Boot Deive Missing or Boot Failed. Insert Recovery Media and Hit any key then select "boot manager" to choose a new Boot device or to boot recovery media".

Någon som vet hur jag ska fixa detta? Och när jag drar in min HDD i den nya datorn blir den precis som min gamla då fast med andra speccs (alltså grafikkort etc)

Tack så mkt för den som hjälper!!

PS: Datorerna e båda acer laptops. Den som gick sönder en 5750G och den nya en E1-522.

Permalänk
Sötast

För att endast överföra datan så är det enklast att helt enkelt ansluta disken som lagrings disk och inte bootdisk.

T.ex HDD->USB adapter eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

För att endast överföra datan så är det enklast att helt enkelt ansluta disken som lagrings disk och inte bootdisk.

T.ex HDD->USB adapter eller liknande.

ah som en extern hårddisk typ? mste jag köpa ngn typ av sladd då som ja kan stoppa in i HDD:n?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Musicismydrug:

ah som en extern hårddisk typ? mste jag köpa ngn typ av sladd då som ja kan stoppa in i HDD:n?

Ja precis!

Det beror lite på vad du har hemma.

Har du e-Sata så kan du lösa det på det viset, om du har en stationär eller två diskplatser i en laptop så går den att koppla där.

Annars så kan man helt enkelt använda sig av en billig sladd av denna typen:
http://www.ebay.com/itm/SATA-TO-USB-2-0-Adapter-Cable-for-2-5...

Finns även att inhandla i Sverige men då kan man nog räkna med någon hundralapp med frakt inräknad

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Ja precis!

Det beror lite på vad du har hemma.

Har du e-Sata så kan du lösa det på det viset, om du har en stationär eller två diskplatser i en laptop så går den att koppla där.

Annars så kan man helt enkelt använda sig av en billig sladd av denna typen:
http://www.ebay.com/itm/SATA-TO-USB-2-0-Adapter-Cable-for-2-5...

Finns även att inhandla i Sverige men då kan man nog räkna med någon hundralapp med frakt inräknad

ok så e-sata e en som man kan ta in i HDD och sen tar man in den i datorn genom en USB. det låter enkelt o ngt jag bör klara av hehe. så då tar jag bort allt inifrån datorn me andra ord? så det blir tomt inuti datorn och hårddisken finns på utsidan med e-sata kabeln istället?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Musicismydrug:

ok så e-sata e en som man kan ta in i HDD och sen tar man in den i datorn genom en USB. det låter enkelt o ngt jag bör klara av hehe. så då tar jag bort allt inifrån datorn me andra ord? så det blir tomt inuti datorn och hårddisken finns på utsidan med e-sata kabeln istället?

Mja, e-Sata och usb är två olika protokoll men de fungerar på olika vis och med olika kontakter.
Praktiska skillnaden är liten och jag föreslog de båda beroende på vad man har hemma och vad som blir billigast.

När du ansluter disken externt så är det viktigt att det redan finns en annan disk i datorn så att man kan komma in i operativsystemet (Jag antar Windows i dett fall)

Koppla in den felande disken extern till den fungerande laptopen och överför filerna där. Det är lika enkelt som det låter, disken kommer att poppa upp i "Den här datorn" precis som vilken annan disk (sålänge den är i fungerande skick såklart)

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Mja, e-Sata och usb är två olika protokoll men de fungerar på olika vis och med olika kontakter.
Praktiska skillnaden är liten och jag föreslog de båda beroende på vad man har hemma och vad som blir billigast.

När du ansluter disken externt så är det viktigt att det redan finns en annan disk i datorn så att man kan komma in i operativsystemet (Jag antar Windows i dett fall)

Koppla in den felande disken extern till den fungerande laptopen och överför filerna där. Det är lika enkelt som det låter, disken kommer att poppa upp i "Den här datorn" precis som vilken annan disk (sålänge den är i fungerande skick såklart)

ok förstår! och finns det ett smidigt sätt att ta över allt på den hårddisken direkt till min dator? alltså typ olika program o sånt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Musicismydrug:

ok förstår! och finns det ett smidigt sätt att ta över allt på den hårddisken direkt till min dator? alltså typ olika program o sånt.

Ja, visst finns det mjukvara för kopiering av filer. Man kan ganska enkelt till och med göra det direkt i kommandotolken (CMD).

Jag skulle dock föreslå att du helt enkelt går igenom filerna själv för att hitta det som faktiskt är viktigt för dig, annars lär du mest troligt bara kopiera en stor del skräp som du i så fall senare måste sortera ändå, tillsammans med den förvirring som följer med.

Det tar kanske lite längre, men resultatet är oslagbart