Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt nätverk modell större i gammalt hus all hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Nytt nätverk modell större i gammalt hus all hjälp uppskattas!

Då vi nu kommer få fiber i farsans föräldrahem så tänkte jag att det börjar bli dags att fundera på hur nätverket ska se ut där. Det är inte renoverat sedan farmor och farfar lurade runt i gömslen och hörn så all el är dragen utanpå väggarna så när det blir renoverings dags kommer dessa att flyttas in i väggar samt jordas.
Kommer inte göra detta själv men man kan fixa rören innan elektrikern kommer. Detta blir då ett ypperligt tillfälle att dra nätverks kabel.

Min tanke är följande. dra alla elkablar längs med taket och gå ner till uttag samt strömbrytare. Dra alla nätverkskablar ner mot golvet för att på så sätt slippa störning från den vanliga elen är det värt att göra på så sätt?

När jag ändå håller på så tänkte jag att det är lika bra att dra till två infällda uttag i varje rum placerade vid motsatta väggar för att slippa dra kabel om man någon gång möblerar om osv. Det kommer alltså bli 4st nätverks uttag per rum för att ansluta datorer och annat krimskrams. Så om jag förstått det hela rätt så blir det till att dra kabel till alla uttag för att anslutas i en patch panel där man sedan länkar ihop de uttag man vill använda genom att dra en kabel från sagd port hos panelen till en port på en switch?

Då denna kåk tyvärr är en jävel på att skärma signaler så kommer jag få ta och sätta upp ett gäng accesspunkter också har tittat en del på Ubiquiti UniFi så då blir det ytterligare en kabel för var sådan ska skaffa en först så jag kan mäta upp hur många som behövs för att få täckning överallt. Men kommer att dra kabel som enbart är ämnad för dom också

Då huset ligger "mitt i ingenstans" så hade det varit skönt med lite övervaknings kameror så man kan hålla koll på vad som försiggår när man inte är där. jag vet att det finns trådlösa sådana men dels litar jag inte på det men framförallt så vore det smidigt att kunna köra PoE på dom för att slippa alla ström adaptrar. Även här så blir det en egen kabel för var kamera. Är det någon max längd för PoE?
Kan man dra dessa kablar till vanlig patch panel och sen från patch panelen till switch med PoE eller ska de direkt in i switchen?

Det här kommer att bli ett aningen stort projekt och jag är inte riktigt säker på hur jag ska få ihop allt.
Jag tvivlar på att elen för alla rum kommer göras samtidigt dock så vore det de bästa men då ser där ut som ett bombnedslag ett tag efter och farsan ska operera hjärtat snart med så tycker inte direkt att han ska stressa över att renovera som en dåre samtidigt vilket jag vet att han kommer göra om inte annat så för att morsan omedvetet hetsar han och då jag nu pluggar i Luleå så kommer jag inte kunna hjälpa till så mycket.

Jag har tänkt köra på cat 6 kabel men vilken sort är jag mindre säker på samt om man bör ha skärmad eller o skärmad. Känns rent spontant redan nu som att det kommer bli en jävla massa kabel så som jag tänkt mig kan man göra på något annat sätt? Rätt sätt?

Det är fortfarande lite oklart vart fibern kommer gå in men hoppas på att kunna gömma allt antingen i källaren eller i skafferiet.

Har som sagt aldrig gjort ett så pass omfattande nät förr så alla tips är välkomna likaså om ni tycker att något mest bara e korkat overkill etc

aktuella rum för uttag: alla utom dusch och dass
aktuell rum för övervakning: 1-2 kameror/rum (alla utom dusch och dass)
aktuella rum för accesspunkt: har inte mätt upp men gissar på att det blir (tv, matsal, sov 1, rum)

Har häller inte tidigare kopplat med patch panel något speciellt att tänka på där?

Här har ni en översikt av den aktuella våningen finns en över våning också men den är redan renoverad så den får va som den är. (ritat från minnet så ingen skala överhuvudtaget)

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör inte använda skärmad kabel och du får inte dra nätverk i samma rör som elen, ska det göras riktigt så är det installationskabel och vägguttag som gäller, du kan använda switchar för att "grena" en kabel om du inte vill dra flera kablar parallellt, det är ju inte fel att dra många kablar men det kanske blir opraktiskt ibland och då kan en switch kanske passa bättre.
Om du vill ha 4 uttag per rum kan du tex dra in en kabel från patchpanelen och sedan ha en lokal switch i rummet som grenar ut till 4 uttag i rummet, det bästa är ju att dra en massa kablar i ett stjärnnät men switchar fungerar det också men blir inte riktigt lika flexibelt.

Tänk också igenom om det ska dras hembio eller musiksystem, man kan ju förbereda med tomrör om man inte kopplar allt på en gång, man kan även köra ljud och video via nätverkskablar och hemautomation, styra lampor, värme och ventilation går också att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.