Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Permalänk
Medlem

Bra - ett oros moment mindre. Och för alla er som gnäller om oss som inte gillar DRM - gog.com kanske att ni kan lära er lite om andra synpunkter?
För min del handlar det inte om pengarna - jag har jobb och råd att betala för spel - men jag har principer som jag inte säljer (hur billigt som helst) och dess principer gör att jag inte spelar vissa spel helt enkelt.

DRM som straffar dem som gör rätt för att ett fåtal gör fel, så kallad grå bestraffning (vilket ju i andra fall är olagligt), är inget jag känner att jag vill bemöda mig med att gynna. Sänka pengar i humble bundles, kickstarters etc som jag inte ens kommer att spela bara för att gynna schyssta utvecklare, roliga idéer och sköna människor - jajamän - ger jättegärna pengar till sådana initiativ - utan att få så mycket tillbaks för det.

Nåja, skönt att höra att GTA V inte skall ha extra DRM, de har ju historiskt haft problem nog med att få till bra konverteringar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Tror vi kan komma fram till att de som anser att piratkopiering är stöld inte kommer att rubbas oavsett hur överbevisade de än blir. Logik fungerar inte på dessa människor. De stoppar tummarna i öronen och sjunger högt när det kommer starka argument som talar emot deras tankesätt.

piratkopiering =/= stöld.
piratkopiering är en typ av brott, Stöld är en annan typ av brott.
Båtar är inte bilar.

Båtar och bilar är båda fordon, Olika sorters fordon.
piratkopiering och stöld är båda brott. Olika sorters brott.

Stjäla bilen = ägaren blir av med sitt exemplar = stöld.
Kopiera bilen = ägaren har kvar sitt exemplar = plagiat. (Sedan är frågan om jag har tillåtelse att kopiera bilen eller inte.)

hehe, hur mycket du än försöker lura dig själv att ett päron är ett äpple så kommer päronet fortfarande vara ett päron.

Rolig men dålig jämförelse, inte för att jag bryr mig huruvida du "Lånar" en kopia, Piratkopiering är ett brott eftersom du inte betalar för din licens att använda spelet sen kan du vrida och vända på det dig hur mycket du vill. Den närmsta liknelse jag kan komma på är att du skulle smita in på en bio och kolla en film utan att betala för dig vet inte vad det klassas som men antagligen "snatteri".

Tycker det är lite 90-tal att hålla på att piratkopiera idag folk har så jäkla bråttom att ha spel precis på releasedagen fast man inte har råd och då lånar (snattar) man en version och spelar det och lär aldrig betala för sig, det är väl mer reko att bara att vänta på en steam-rea och på så sätt slipper man även bli lurad på överhypat spel samtidigt som man får det för en struntsumma.

Sen finns det dom som tycker att spelbolagen luras genom sin marknadsföring och då har man rätt att "låna" (snatta) spelet så man får testa det innan man köper det men nej det får man inte, sen om man gör det ändå ja det får var och en stå för men då skall man fan inte gnälla över DRM eller andra buggiga kopieringsskydd. Marknadsföring är till för att sälja och så kommer det alltid att vara, när jag beställer Hamburgare på på Max eller McDonalds inte fan ser hamburgarna ut som på bilden.

Jag kommer att köpa GTA till pc med eller utan DRM åtminstone har jag köpt till mig rätten att gnälla om det funkar skit!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Tycker det är lite 90-tal att hålla på att piratkopiera idag folk har så jäkla bråttom att ha spel precis på releasedagen fast man inte har råd och då lånar (snattar) man en version och spelar det och lär aldrig betala för sig, det är väl mer reko att bara att vänta på en steam-rea och på så sätt slipper man även bli lurad på överhypat spel samtidigt som man får det för en struntsumma.

Jag kommer att köpa GTA till pc med eller utan DRM åtminstone har jag köpt till mig rätten att gnälla om det funkar skit!

Kan hålla med som konsument vill man ha ett spel så fort som möjligt, på såvis pressa utvecklanrna att släppa spelet tidigare än tänk därav finns det risk för att spelet blir buggigt/portat. Då blir spel inte bra och folk vill inte köpa halv färdiga spel för full pris och känner sig lurade.

Hur som helst tänker jag köpa GTA V, det är ett av få spel jag verkligen ser fram emot.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blackie:

hehe, hur mycket du än försöker lura dig själv att ett päron är ett äpple så kommer päronet fortfarande vara ett päron.

Det är ju precis det jag säger. Piratkopiering =/= Stöld (Obs: =/= är "Inte lika med" )
Päron =/= Äpplen

Skrivet av Blackie:

Rolig men dålig jämförelse, inte för att jag bryr mig huruvida du "Lånar" en kopia, Piratkopiering är ett brott eftersom du inte betalar för din licens att använda spelet sen kan du vrida och vända på det dig hur mycket du vill. Den närmsta liknelse jag kan komma på är att du skulle smita in på en bio och kolla en film utan att betala för dig vet inte vad det klassas som men antagligen "snatteri".

Vet inte om detta argumenterar för eller emot det jag skrev, men jag svarar ändå.
Ja. Piratkopiering är ett brott. Det är precis det jag skriver.
Jag skriver också att piratkopiering inte är samma sak som stöld. Det är olika brott. Äpplen och päron som ni själv skrev ovan.

Jag repeterar:
Piratkopiering är en typ av brott, Stöld är en annan typ av brott.
Båda är brott. Det ena tituleras som "stöld". De andra som "brott mot upphovsrättslagen". oliak brott.

Skrivet av Blackie:

Tycker det är lite 90-tal att hålla på att piratkopiera idag folk har så jäkla bråttom att ha spel precis på releasedagen fast man inte har råd och då lånar (snattar) man en version och spelar det och lär aldrig betala för sig, det är väl mer reko att bara att vänta på en steam-rea och på så sätt slipper man även bli lurad på överhypat spel samtidigt som man får det för en struntsumma.

Detta är väl mer en personlig åsikt som skiljer sig från person till person.
Titta på videon jag länkade till tidigare, så ser ni där ett par bra exempel där piratkopiering är fullt okej sett till moralen.
Själv håller jag med, och jag har inget annat sagt. Jag själv brukar vänta på vettiga priser på reor, utförsäljningar med mera när jag köper mina spel. Bl.a så kommer hela min Starcraft-serie från reor. Visst. Jag upplevde inte spelen lika tidigt som andra, men upplevelsen blev ju inte sämre för min del. Enda nackdelen är att man får se upp lite för spoilers under "väntetiden".

Skrivet av Blackie:

Sen finns det dom som tycker att spelbolagen luras genom sin marknadsföring och då har man rätt att "låna" (snatta) spelet så man får testa det innan man köper det men nej det får man inte, sen om man gör det ändå ja det får var och en stå för men då skall man fan inte gnälla över DRM eller andra buggiga kopieringsskydd. Marknadsföring är till för att sälja och så kommer det alltid att vara, när jag beställer Hamburgare på på Max eller McDonalds inte fan ser hamburgarna ut som på bilden.

Jag kommer att köpa GTA till pc med eller utan DRM åtminstone har jag köpt till mig rätten att gnälla om det funkar skit!

Jag kommer inte att köpa GTA. Dock av helt andra anledningar, varav den största är att det är ett spel som inte passar mig överhuvudtaget.
Kort och gott så intresserar GTA-serien mig inte. Inte det minsta.
Däremot kan jag hålla med många om att DRM är något helt onödigt. Spelet blir dessutom dyrare eftersom spelbolaget måste räkna in kostnaderna för införandet av DRM i ekonomin. DRM-system är inte gratis.
Merkostnad för vad? Något som retar legitima kunder när det strular, och något som i alla fall knäcks bara veckor efter släpp.
Återigen refererar jag till videon jag länkade till tidigare. Den från Extra Credits. Väl sevärd.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ruotria:

Det är ju just det du kan. Är den äkta så är den väl från producenten som har rättigheterna till den.
Är det kopia så är det ju inte från producenten?

Detta är snarare än fråga om distributionsrättigheter och förbud av kopiering för delning.

Det går inte bara hitta på saker för att det passar den ena sidan, kopiering är kopiering oberoende om du kopierar digital eller fysiskt.

Det är självfallet att skaparen till något ska få sin bit av kakan, men hela diskussionen om att piratkopiering är stöld är löjlig. Det är inte stöld, det är en KOPIERING - Alltså varken något som är stulet eller uteblivet för original innehavaren.
Det företag borde göra istället för sitta och jaga "Torrent-pirater" eller implementera dyra DRM-Skydd som förstör för folk, det är att faktiskt leverera något som är värt att betala för, iaf i den prisklassen de begär.

Sedan hela idén med att "uteblivna" intänkter för något som kopieras håller inte heller. Talar kanske en aning subjektivt här nu, men jag har aldrig köpt något jag piratat och kommer förmodligen inte heller. Piratar jag ett spel, då gör jag det för att spelet antingen kostar för mycket än vad jag anser att det är värt eller av ren princip för jag inte vill sponsra företaget (tyvärr går det även ut över alla som inte tillhör ledningen på företaget).
Samma med Windows, aldrig köpt en original nyckel och den dagen som det inte går att pirata Windows är nog den dagen jag byter till Linux på heltid.

Exempel på produkter jag faktiskt köpt, det är 4KYouTube-Downloader, kostade mig 30Euro för nycklar till 5 maskiner - perfekt när man snabbt vill ladda ner en video eller låt (konverterar automatiskt till MP3). Det bästa av allt, det är ett gratis program egentligen, där det enda man får genom att betala är förmågan att ladda ner hela playlists i ett klick. Om företag kunde inse att det behövs en solid grund och att allt "extra" är värt att betala för, då skulle det gynna alla i slutändan (exempel på detta är Spotify's gratis version, tycker det är kalas och alldeles lagom för att ge smakprov på vad en betal-version kan ge).

Inget "nästan fullt demo" eller solida funktioner som är värda något, inget köp för mig och TPB nästa.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av ruotria:

Det går inte bara hitta på saker för att det passar den ena sidan, kopiering är kopiering oberoende om du kopierar digital eller fysiskt.

Kan du ge ett exempel på fysikkopiering? Den ända fysiska kopiering jag känner till är celldelning och än så länge äger ingen patent på det.
Man kan göra en förfalskning av fysiska objekt men det är inte kopiering.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gustav901:

Kan du ge ett exempel på fysikkopiering? Den ända fysiska kopiering jag känner till är celldelning och än så länge äger ingen patent på det.
Man kan göra en förfalskning av fysiska objekt men det är inte kopiering.

Sssshh...
Ge inte Apple några dumma idéer nu...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Kan du ge ett exempel på fysikkopiering? Den ända fysiska kopiering jag känner till är celldelning och än så länge äger ingen patent på det.
Man kan göra en förfalskning av fysiska objekt men det är inte kopiering.

3D skrivare har funnits ett tag nu, så "fysikkopiering" skulle i så fall vara att skanna av ett objekt med röntgen och olika lasrar och sedan skriva ut ett liknande objekt i en 3D-skrivare. Detta objektet skulle inte vara samma objekt, men möjligtvist likvärdigt med en tillräckligt bra 3D-skrivare.
Antingen det, eller så hittar man originalritningen på objektet. Är det en stol så kanske det finns en CAD-ritning/3D-rendering av den som man kan använda med en 3D-skrivare.
Den enda som blir sur är kanske designern/utvecklaren och personerna/organisationerna som är kopplade till dessa som går miste om potentiella inkomster, samma sak som händer med digitala kopior alltså. Branscherna som producerar material till 3D-skrivare kommer ju dock stiga i höjden...

Det skulle faktiskt vara en kopia, men du kan kalla det för förfalskning om du vill. I så fall så är också alla bakverk förfalskningar av det första bakverket som receptet baserades på. Från Wikipedia: "With analog forms of information, copying is only possible to a limited degree of accuracy, which depends on the quality of the equipment used and the skill of the operator. There is some inevitable deterioration and accumulation of "noise" (random small changes, not sound) from original to copy; when successive generations of copy are made, this deterioration accumulates with each generation." En kopia behöver alltså inte vara en perfekt kopia för att vara en kopia. Digitala kopior är något av ett undantag, men även de har ofta felskrivna ettor eller nollor. Man kan kanske säga att alla förfalskningar är kopior, men alla kopior är inte förfalskningar (?). Igen från Wikipedia: "Copies, studio replicas, and reproductions are not considered forgeries, though they may later become forgeries through knowing and willful misrepresentations."

Permalänk
Medlem

DRM må ge en sämre upplevelse av en bra produkt men piratkopiering ger sämre förutsättningar för en bra produkt överhuvudtaget.

Jag ser hellre en bra produkt som kraschar då och då än en bra studio som kraschar.

Skyll på piraterna och få dom att sluta, de är roten till problemen. Ni som inte tror det - starta ett företag och konkurrera mot exakt samma produkt fast gratis. Ni som lyckas kan återkomma och gnälla över DRM.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

DRM må ge en sämre upplevelse av en bra produkt men piratkopiering ger sämre förutsättningar för en bra produkt överhuvudtaget.

Jag ser hellre en bra produkt som kraschar då och då än en bra studio som kraschar.

Skyll på piraterna och få dom att sluta, de är roten till problemen. Ni som inte tror det - starta ett företag och konkurrera mot exakt samma produkt fast gratis. Ni som lyckas kan återkomma och gnälla över DRM.

Produkten är inte bra om den inte fungerar, spelet skulle kunna vara hur bra som helst hypotetisk men om ingen kan spela det gör det sak samma. Hade grova problem med Unreal Tournament 3 vilket gjorde det helt ospelbart i cirka 3 år(dock inte pga drm utan av deras dålig server system men liknande grejer ha uppstått av drm), skit bra produkt då va?

Minecraft har lite till noll drm och ändå så går det riktigt bra och är visst det mest sålda pc spelet, hur gick det till?
Förlusterna går inte att beräkna och då ska alla straffas, främst de som betalar som får dryga med trasiga system medans piraterna har en crack som går runt det så det fungerar bättre än för de som betalar. Jag betalar inte 600kr för en produkt som inte fungerar över huvud taget och att du tycker att det är smällar man får ta för att andra gör fel är rent utav bisarrt. Här i den digitala världen är det ditt fel att du köper en produkt som är trasig och inte fungerar medans de som säljer den trasiga produkten är helgon som ska skyddas.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

DRM må ge en sämre upplevelse av en bra produkt men piratkopiering ger sämre förutsättningar för en bra produkt överhuvudtaget.

Jag ser hellre en bra produkt som kraschar då och då än en bra studio som kraschar.

Skyll på piraterna och få dom att sluta, de är roten till problemen. Ni som inte tror det - starta ett företag och konkurrera mot exakt samma produkt fast gratis. Ni som lyckas kan återkomma och gnälla över DRM.

Om du tänker efter så tror jag att du kan komma på åtminstone ett par spelutvecklare, och ett par spel som klarat sig ganska bra utan att använda sig av drakoniska DRM:er.

Om folk inte får klaga på saker som man inte varit involverade i på ett liknande sätt så tror jag att det blir svårt att få något gjort i samhället. Du vill alltså att endast folk som jobbar eller har jobbat inom politik får klaga på politikerna?
Salmonella i köttet? Sorry, du får inte klaga, för du har inte jobbat inom slaktsektorn (om det hade funnits en sådan sektor så hade nog fler jobbat i den bara för namnets skull). Din favoritpolitiker drar in alla pengar från skolan, privatiserar dem, och festar för miljarderna. Hur kan du klaga? Har du gått en mil i en politikers skor eller? Du vet inte hur svårt det är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Här i den digitala världen är det ditt fel att du köper en produkt som är trasig och inte fungerar medans de som säljer den trasiga produkten är helgon som ska skyddas.

Återköp är en självklarhet när det inte fungerar. Det har man rätt till. Se till att köpa där svensk lag för återköp gäller. Problemet löst.

Skrivet av DukeTwicep:

Om du tänker efter så tror jag att du kan komma på åtminstone ett par spelutvecklare, och ett par spel som klarat sig ganska bra utan att använda sig av drakoniska DRM:er.

Salmonella i köttet? Sorry, du får inte klaga, för du har inte jobbat inom slaktsektorn (om det hade funnits en sådan sektor så hade nog fler jobbat i den bara för namnets skull). Din favoritpolitiker drar in alla pengar från skolan, privatiserar dem, och festar för miljarderna. Hur kan du klaga? Har du gått en mil i en politikers skor eller? Du vet inte hur svårt det är!

Du gör en märklig liknelse. Skattebetalare = direkt involverad. Salmonella = lagbrott. Liknelsen är snarare som att inte ha förståelse för hur ICA säljer fryst kött när det springer färskt renkött uppe i norrland helt gratis. HUR kan ICA vara så kassa!!?? DRM, förlåt, fryst kött är ju så jobbigt att steka!

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Återköp är en självklarhet när det inte fungerar. Det har man rätt till. Se till att köpa där svensk lag för återköp gäller. Problemet löst.

Nope finns inga bra lagar inför digitalt gods inte ens is EU domstol där de har slagit fast tills viss del ett fåtal grejer men inte mycket. De har knappt ens börja användas, så lycka till att fråga Valve om pengar tillbaka, de kommer bara att skratta åt dig. Finns i princip bara en lag om digitalt gods och det gäller inte riktigt spel då det handla om en autodesk licens på en dator om jag minns rätt som skulle säljas i andrahand, så Svensk lag finns inte ens på frågan så länge du inte köper en fysisk produkt och det är just fel på skivan, kodar fel och liknande räknas inte med då det inte finns någon definition på det.
Samt att trasiga drm tjänster inte alltid kan ses som trasig produkt även om du vill att det ska vara så! Samt att om det förstörs av en patch som de inte fixar 2år senare efter köp så gäller inte det alls då det inte finns lagar gällande patcher, ett problem som har uppstått redan nu med uppdateringar till GTA:SA där saves är förstörda och låtar tas bort och andra prylar de har gjort i sin "fix" men det är flera år efter original release så de får göra hur det vill även om produkten aldrig mer kommer funka för att det finns inga lagar på det.

Skrivet av TuHack:

Du gör en märklig liknelse. Skattebetalare = direkt involverad. Salmonella = lagbrott. Liknelsen är snarare som att inte ha förståelse för hur ICA säljer fryst kött när det springer färskt renkött uppe i norrland helt gratis. HUR kan ICA vara så kassa!!?? DRM, förlåt, fryst kött är ju så jobbigt att steka!

DU gör en märklig liknelse, du ska ha insyn i allt som pågår statligt i landet även om det inte direkt påverkar dig men ändå ska du har rätten att klaga? Samt att du tycker du har rätt att tycka saker eller ting är rätt eller fel i andra länder, sån mage du har! Du bor i Sverige och alla annan yttring om andra saker har du ingen rätt att prata eller tycka om! Samt att du måste ha fryst kött annars förstörs det i frakten eller kostar bra mycket mer, drm är inte ett måste, om du ens hade jobbat i branschen eller kunde kåda så skulle du förstå det. drm är inget måste, drm stoppar inte direkt någon med tanke på hur lätt det är att gå runt det, det förstör bara för den som betalar. Sen så jag jävligt involverad i det då jag är en storkund som har bra många spel på nacken, om jag inte spelar någon rolls alls längre kan de ju lika gärna sluta sälja spel och börja med något annat istället. Om bolag inte bryr sig om någon kund längre och drm är viktigare än spelen i sig självt kanske de ska göra drm istället.

Bättre liknelse vore om ICA satte in giftiga bläckpatroner i sitt kött för att hindra att folk stjäl dem då de ger dig instruktioner på att arbeta runt bläckpatronerna så att de inte förgiftar ditt kött men det finns inget att garantera, sen får du ju inte ta ut bläckpatronerna över huvud taget för det ska sitta kvar och skydda köttet i nästa led så ingen kan ta det från dig. Samtidigt så har en smart snubbe få tag på ett stycke kött så han snabbt och enkelt kan ta ut bläckpatronerna och delar då med sig av sin teknik och köttet till andra. Vem är då bläckpatronerna i vägen för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

en potatis... jag ser att PC Master Retard har orsakat lite problem i ditt tankesätt.
Är själv multiplatform gamers med PC, X360, Ps3 och PS4. Har varit PC gamer i över 20 år, men vägrar PCMR skiten endast pga personer som du.

Kan inte moda... Nepp men inte säkert du kommer kunna göra det heller på pc med det här DRMet.
Kass grafik... Om du tycker så... själv anser jag konsolerna har tillräckligt bra. visst kan du få bättre på PC men själv kommer jag att köpa GTA V till ps4
Popande grafik... antar du redan har spelat gta v på ps4 då eftersom du kan göra ett sånt uttalande.
Inget firstperson... När jag läste detta insåg jag att du troligtvis är väldigt, väldigt full eller så har verkligen PC Master Retard satt sina spår i din hjärna.

din respons är dock ganska rolig

* kan inte moda, ne så kanske är fallet, men större chans att det kommer gå i framtiden på pc än ps4/xbox1 ändå

* kass grafik, ja du sa att grafiken är "tillräckligt bra" på konsol och sen sa du inget mer. faktum är fortfarande att pc har bättre grafik, hur du än vrider och vänder på det.

* popane grafik, finns rätt mycket videos på det. ska ju inte förekomma alls, det är rätt korkat

* firstperson... och du sa vad som var meningsfullt för diskussionen? ja, pc får first person, det har inte ps4 eller xbox1. så är det. punkt. finns inget mer att säga om det. spelet har inte plats att ha dessa funktioner på de svaga konsolerna, de har tillochmed sagt det själva i uttalanden

så förstår inte vad du tjötar om, du sa inget vettigt, ingenting med vettig grund på nått sätt... sluta försvara nått du vet är lika starkt som en nerklockad 5år gammal dator.
------> https://www.youtube.com/watch?v=tYG-7T2LVDc

det är bara rå fakta

PS. ha glömde en detalj

GTA 5 är cappat till 30fps på alla konsoler ger en bättre filmkänsla eller hur, ja våra ögon kan ju inte ser mer än 30fps ändå.
det finns inget någonsin som rättfärdigar 30fps. det är som att spela ett spel i Powerpoint f*r f*n.

Skrivet av CJ1stream:

Jag hävdar att en majoritet gillar grammarnazis.
I alla fall om definitionen av dyslexi är att skita i de röda strecken som blir när du skriver.
Man börjar meningar med stor bokstav vilket även dyslektiker vet.
Du bara skiter i det.

ja, jag skiter i stor bokstav i början på en menning när jag skriver på ett forum på internet. det är ju inte direkt en akademisk text, eller hur? samt att poängen är att förmedla ett budskap, inte sitta och runka till stora bokstäver i början på en menning eller texter utan ett enda felstavat ord. för om du ny tycker om det, varsågod och fortsätt. InGnEN BrYR Siig DoKK.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du tror inte budskapet anspelar på spelets handling då?

Skickades från m.sweclockers.com

jo, självklart. tyckte bara det var lite kul

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Återköp är en självklarhet när det inte fungerar. Det har man rätt till. Se till att köpa där svensk lag för återköp gäller. Problemet löst.

Tyvärr gäller inte återköp så bra på digitala varor, programvaror eller filmer/musik. Och när det gäller så är det väldigt restriktivt. Obryten förpackning är ett vanligt krav som gör det omöjligt för dig att utvärdera varans funktion etc.

Det borde bli bättre med återköp även på digitala produkter för då skulle mer och mer av dessa problem lösas. Om man säljer med ett DRM somförsötr får man helt enkelt återbetala flertalet missnöjda kunder vilket gör att uvecklarna reklamerar tillde som sålde DRM:et och man försöker hitta ett bättre sätt tills nästa gång.

Bara för att det finns piratkopierare (och sluta med stöld snatteri tramset - det finns en brottstyp för allt detta så vare sig man själv gillar det eller inte spelar lagligt ingen roll. det är inte stöld OK?) så gör inte det det rätt att förminska konsumenträtten för de som faktiskt vill göra rätt för sig. Att så många är så fanatiskt upp i brallan till sig för nya spel så att de kan sälja sina föräldrar och ge upp sin integritet etc gör det inte rätt att göra det. Konsumenträtten är till för alla konsumenters rättigheter och är väl värd att skydda. Om du betalar för en vara har du rätt att förvänta dig att marknadsföring och uttalad funktionalitet levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Har man inte råd att köpa spelet får man spara tills man har råd eller låta bli. Det är ingen mänsklig rättighet att få spela vilket spel man vill. Sedan är ju många spel billigare i U-länder än i Sverige.

Största problemen för mig är prestandan och att det i framtiden kanske inte går att starta spelet (om stödet upphör).

Kom att tänka på Lyxfällan när jag läste ditt inlägg. Tålamodet att spara till vad man vill ha har försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Syftade mer på när t.ex. GTAs skydd väl knäcks så lär den illegala versionen fungera bättre än den legala.

Det förstod jag, och det var det jag svarade på

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Skrivet av Nivius:

din respons är dock ganska rolig

* kan inte moda, ne så kanske är fallet, men större chans att det kommer gå i framtiden på pc än ps4/xbox1 ändå

* kass grafik, ja du sa att grafiken är "tillräckligt bra" på konsol och sen sa du inget mer. faktum är fortfarande att pc har bättre grafik, hur du än vrider och vänder på det.

* popane grafik, finns rätt mycket videos på det. ska ju inte förekomma alls, det är rätt korkat

* firstperson... och du sa vad som var meningsfullt för diskussionen? ja, pc får first person, det har inte ps4 eller xbox1. så är det. punkt. finns inget mer att säga om det. spelet har inte plats att ha dessa funktioner på de svaga konsolerna, de har tillochmed sagt det själva i uttalanden

så förstår inte vad du tjötar om, du sa inget vettigt, ingenting med vettig grund på nått sätt... sluta försvara nått du vet är lika starkt som en nerklockad 5år gammal dator.
------> https://www.youtube.com/watch?v=tYG-7T2LVDc

det är bara rå fakta

PS. ha glömde en detalj

GTA 5 är cappat till 30fps på alla konsoler ger en bättre filmkänsla eller hur, ja våra ögon kan ju inte ser mer än 30fps ändå.
det finns inget någonsin som rättfärdigar 30fps. det är som att spela ett spel i Powerpoint f*r f*n.

Visst är chansen större att du kan modda på pc. håller helt med. Jag set inte att jag påstått något annat heller...

Och jo. jag är fullt medveten om att man får bättre grafik på pc... so what? Grafik är inte allt. Själv vill jag inte ha min desktop i vardagsrummet, och jag föredrar även att spela spel som gta och liknande på konsol. fråga inte varför... det är bara så det är. orkar inte förklara mig för en som dig. Och om du läser mitt tidigare inlägg så ser du även att jag sa exakt samma sak där. inget illa menat men... kan det vara så att du har besvär med läsförståelsen?

Vilka videor av gta v till ps4/x1 visar popande texturer/assets? Hur vet du att inte PC versionen kommer att ha pop-ins? har du spelat den?

Det jag menade med det jag skrev om Firstperson står ännu klart och tydligt. Antingen är du extremt full eller så har PCMRetard satt väldigt djupa spår i din hjärna. First person view kommer till ps4 och x1 versionen... Länka gärna en källa som säger annat. Vill då ha en officiell källa och inget du hittat på själv... eftersom ditt uttalande om first person endast är hittepå.

Förstår verkligen inte vad det är DU "tjötar" om...

Och jo jag vet att konsol versionerna är cappade på 30 fps... det gör inte mig nåt.
Visst 30 fps är som en powerpoint presentation... om du sätter upp din presentation att visa 30 slides i sekunden.
För mig är 30fps fullt accepabelt. Visst vore det nice med 60, men 30 är tillräckligt bra, precis som 1080p och konsolernas grafik nivå.

Det är tyvärr du som inte kommer med nåt vettigt utan endast tjatat om PCMR. Håll dig till reddit med dessa kommentarer.
Du har dessutom ännu en gång fått mig att bli äcklad av PCMR även om jag varit PC gamer i över 20 år. så snälla, lägg ner tjafset.

Edit: Glömde en sak. Du är väl medveten om att first person view trailern som rockstar släppte är gameplay från ps4 versionen eller?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Skrivet av Nivius:

* firstperson... och du sa vad som var meningsfullt för diskussionen? ja, pc får first person, det har inte ps4 eller xbox1. så är det. punkt. finns inget mer att säga om det. spelet har inte plats att ha dessa funktioner på de svaga konsolerna, de har tillochmed sagt det själva i uttalanden

Har du sett alla youtube klipp nu då där både x1 och ps4 har first person... Trodde Rockstar gått ut med att det endast skulle vara PC som fick detta.
Eller är du fortfarande full?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Lästa på internet att det ryktas att det inte kommer bli nåt kopieringsskydd!

Tror Denuvos sjävla gått ut med det! Men vet inte om det är skitsnack!

Hinner dock inte leta länk då jag jobbar xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Permalänk
Medlem

Precis det jag läste om!
Får väl hoppas xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

* firstperson... och du sa vad som var meningsfullt för diskussionen? ja, pc får first person, det har inte ps4 eller xbox1. så är det. punkt. finns inget mer att säga om det. spelet har inte plats att ha dessa funktioner på de svaga konsolerna, de har tillochmed sagt det själva i uttalanden

Du har tappat all respekt.
Du har lika fel som journalisten som skrev att Ines Uusmann sa att "Internet är en fluga".

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II Big Tower
Intel® Core™ i7-5960X
32 GB Ram 2133 MHz
512GB SSD, 4TB HDD
2x NVIDIA® GeForce® GTX™ Titan Z SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av 51aera:

Du har tappat all respekt.
Du har lika fel som journalisten som skrev att Ines Uusmann sa att "Internet är en fluga".

Hahaha, funny