Permalänk

Geografisk seo

Hej, finns det någon bra metod eller något att tänka på vid utformning av hemsida om man vill bli hittad på ett specifikt geografiskt område?

Visa signatur

|| ANTEC NSK4480 380W || Asus P5W DH || E6600 @ 3.0 Ghz || CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME || XFX GEFORCE 9600GT 512MB || 500GB ||

Permalänk
Medlem

Menar du att du vill få fram position av användaren? Då kan du använda dig av Geolocation eller Google's API.

Permalänk

tack jag menade att jag bara vill nå ut till en viss stad. hur optimerar jag för det?

tex, gör det stor inverkan att ha med ortnamn i domännamnet? (ska göra en massagesida åt min mor, men tror att det kan bli för långt med massageterapi+ortnamn. se)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| ANTEC NSK4480 380W || Asus P5W DH || E6600 @ 3.0 Ghz || CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME || XFX GEFORCE 9600GT 512MB || 500GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbambocha:

tack jag menade att jag bara vill nå ut till en viss stad. hur optimerar jag för det?

tex, gör det stor inverkan att ha med ortnamn i domännamnet? (ska göra en massagesida åt min mor, men tror att det kan bli för långt med massageterapi+ortnamn. se)

Skickades från m.sweclockers.com

Du förklarar väldigt luddigt vad du egentligen vill göra. Vill du begränsa så att enbart enheter som befinner sig inom området har tillgång till hemsidan, eller vill att det ska vara enklare att hitta den i en sökmotor? Eftersom du nämnde domäner så antar jag att du är ute efter det sistnämnda, dvs sökmotoroptimering.

Sökmotorer tar hänsyn till toppdomänen lite beroende på vilken man använder. Flera av de stora toppdomänerna hänvisar inte till någon specifik geografisk position, men .SE bör representera Sverige. När det kommer till mer specifik position såsom stad får du nog kika lite närmre på sökmotoroptimering, som innefattar taggning av olika slag för att underlätta jobbet att definiera hemsidan för sökmotorn. Finns lite att läsa här.

Permalänk
Medlem

Använd dig av microdata taggar och se till att registrera en google+ för sidan så löser det sig ganska fort. Spelar inte så stor roll vad du gör, viktiga är att berätta för google vart butiken ligger, så kommer google leverera bra till folk i närheten.