Permalänk
Medlem

Äh, 1.375V på en i7 4790k är väl inte så farligt!

Med tanke på att jag kanske har världens sämsta i7 5960X så får jag mata den med 1.376V för att ens nå 4.4GHz stabilt. Väntar på att den ska brinna upp så jag får en ny mer eller mindre! Men sett att folk kör på än högre volt utan skada, men det är nog för tidigt att sia om det ännu.

Hur som helst, den går för fullt varje dag när jag renderar, så skulle den ta skada så lär jag nog märka det förr eller senare.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Kör 4.6 1.22 volt för att kunna köra mina f12 på 800 rum.
Kör dock på ett gammalt z87-kort. Någon som vet om det är stor skillnad mellan 87 och 97-kort när det gäller överklockning?

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Jag kör min i 4.7ghz/1.25volt... var upp och testade mot 5ghz och fick den att boota och allt, men så fort man började stresstesta lite lätt så var det en av kärnorna som slog i 100grader. Har rejäla tempdiffar (skiljer 20grader som mest mellan varmaste/kallaste) mellan kärnorna på min prolle, annars hade det nog varit ett riktigt fint ex.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Eftersom det är mycket snack o lite screens på OCCT stabilt m.m.

Så slänger jag upp en 5hz firestrike som en vanlig 4790K klarar av.
http://www.3dmark.com/3dm/4959393

Gunner357s cpu klarar lätt det också :)"skulle jag gissa på"

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ustzeust:

Kör 4.6 1.22 volt för att kunna köra mina f12 på 800 rum.
Kör dock på ett gammalt z87-kort. Någon som vet om det är stor skillnad mellan 87 och 97-kort när det gäller överklockning?

Ingen skillnad. Med bios som stödjer 4790k etc finns det ingen anledning att inte välja Z87 om man hittar det billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sub:

Jag kör min i 4.7ghz/1.25volt... var upp och testade mot 5ghz och fick den att boota och allt, men så fort man började stresstesta lite lätt så var det en av kärnorna som slog i 100grader. Har rejäla tempdiffar (skiljer 20grader som mest mellan varmaste/kallaste) mellan kärnorna på min prolle, annars hade det nog varit ett riktigt fint ex.

Då har du också dragit en vinstlott om du får den att bli 100% stabil @ 4.7ghz med den volten...skulle gärna se lite screenshots på stabilitetstest..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Kör min 3770k @5GHz 1.2V stabilt..

Det låter bra! Bevis? Har haft min i5 stabil på 5ghz också (ivy) dock inte så låg volt! 5.3 icke stabil luft...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Eftersom det är mycket snack o lite screens på OCCT stabilt m.m.

Så slänger jag upp en 5hz firestrike som en vanlig 4790K klarar av.
http://www.3dmark.com/3dm/4959393

Gunner357s cpu klarar lätt det också :)"skulle jag gissa på"

Väldigt lite bevis på stabila cpu som klockats!

Så håller med dig!

Hur värt är det att klocka sin CPU till ca 5ghz men egentligen kommer man bara in i windows med tur och skulle man stresstesta eller spela så kraschar hela skiten efter 30 sek. Enligt mig är det inte godkänd överklock

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zappkiller:

Jag har grävt runt lite och det visar sig att man ska vara nöjd om man får upp sin i7 4790k till 4.6-4.7ghz med volts som går att köra på relativt säkert (under 1.3v) Jag får upp min i7 4790k till 4.8ghz på 1.27v och jag såg också att en snubbe ville köpa en i7 4790k för 6000kr som kunde köra 5ghz stabilt under 1.38v och jag kunde få ner min volt till 1.368 o ha en stabil 5ghz klock.. Kommer dock inte sälja min

Min klarar 4.8ghz på 1.285v..så jag är riktigt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Min klarar 4.8ghz på 1.285v..så jag är riktigt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zappkiller:

Jag har grävt runt lite och det visar sig att man ska vara nöjd om man får upp sin i7 4790k till 4.6-4.7ghz med volts som går att köra på relativt säkert (under 1.3v) Jag får upp min i7 4790k till 4.8ghz på 1.27v och jag såg också att en snubbe ville köpa en i7 4790k för 6000kr som kunde köra 5ghz stabilt under 1.38v och jag kunde få ner min volt till 1.368 o ha en stabil 5ghz klock.. Kommer dock inte sälja min

Jag har bara testat att klocka, drog till med 4,7 direkt.. 1,271v utan problem! AIDA64 stabil i minst 1h... Vore kul om alla hade stabila cpuer istället för att skryta att det endast står 5ghz i CPU-Z

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

@hznn och Lastviking.

http://www.3dmark.com/3dm/4984710?

4998 Ghz. Vill ni ha över 5Ghz+ så kan jag fixa det imorgon. Det är ganska sent nu. Vill också påpeka att det känns som att ni är haters. Det är inte så att man skryter om något heller så det gör det hela ännu märkligare. Ni kanske inte menar så, men jag uppfattar det på så sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

@hznn och Lastviking.

http://www.3dmark.com/3dm/4984710?

4998 Ghz. Vill ni ha över 5Ghz+ så kan jag fixa det imorgon. Det är ganska sent nu. Vill också påpeka att det känns som att ni är haters. Det är inte så att man skryter om något heller så det gör det hela ännu märkligare. Ni kanske inte menar så, men jag uppfattar det på så sätt.

Nja det är mera att trådskaparen skryter om att han har sin cpu i 5ghz stabilt cpuz screen + 3dmark är lätt att fixa i 5ghz men inte att få cpun stabil i det.

AIDA64
OCCT

Kört i en timme med screen på det med temp o allt skulle jag vilja se :), så kolla vad du kan köra de testerna i max mhz i en timme vore väldigt trevligt

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

@hznn och Lastviking.

http://www.3dmark.com/3dm/4984710?

4998 Ghz. Vill ni ha över 5Ghz+ så kan jag fixa det imorgon. Det är ganska sent nu. Vill också påpeka att det känns som att ni är haters. Det är inte så att man skryter om något heller så det gör det hela ännu märkligare. Ni kanske inte menar så, men jag uppfattar det på så sätt.

Skrivet av Lastviking:

Nja det är mera att trådskaparen skryter om att han har sin cpu i 5ghz stabilt cpuz screen + 3dmark är lätt att fixa i 5ghz men inte att få cpun stabil i det.

AIDA64
OCCT

Kört i en timme med screen på det med temp o allt skulle jag vilja se :), så kolla vad du kan köra de testerna i max mhz i en timme vore väldigt trevligt

Nej inga haters, men som han skrev.. Ta fram "bevis" eller screens tar inte lång tid eller är svårt .. Men många skippar det och skryter gärna. Jag får säkert upp min i 5ghz.. Men då vill ja veta om den är STABIL med! Annars ingen vits att skryta

EDIT: Såg att du kör 5ghz.. Min körs i 4,7ghz och jag får totalscore: 11928 Graphics: 13863 Physics: 13098 Combined: 5470
Att du får så mycket mindre med likadan CPU + 300mhz mer verkar ju lite fel/skumt...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Med tanke på att jag kanske har världens sämsta i7 5960X så får jag mata den med 1.376V för att ens nå 4.4GHz stabilt. Väntar på att den ska brinna upp så jag får en ny mer eller mindre!

Uh... Hur får man en ny av att den gamla brinner upp?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Då har du också dragit en vinstlott om du får den att bli 100% stabil @ 4.7ghz med den volten...skulle gärna se lite screenshots på stabilitetstest..

Oj såg att det efterfrågats screens. Jag noterade att jag faktiskt höjt till 1.26v (sorry) och som jag minns det hade jag en krasch på 1.25v i realbench under natten en gång. 1.26v har varit stabilt nu i 4 veckor tror jag.

Tyvärr orkar jag inte göra någon jättelångt stresstest igen nu bara för din skull... men här kommer något iaf.

Vinstlott? Nja, men ett roligt ex iaf.

Skulle säkert gå att klämma ur en 3dmark på 5ghz ur den om man har lite kallt i rummet. Om nu det också räknas

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Nja det är mera att trådskaparen skryter om att han har sin cpu i 5ghz stabilt cpuz screen + 3dmark är lätt att fixa i 5ghz men inte att få cpun stabil i det.

AIDA64
OCCT

Kört i en timme med screen på det med temp o allt skulle jag vilja se :), så kolla vad du kan köra de testerna i max mhz i en timme vore väldigt trevligt

Du postade ju 3dmark link och sa att andra skulle göra detsamma som "bevis". Tydligen inte tillräckligt att göra det du bad om................
Nåväl, får göra det i helgen, har ungen denna vecka.

Skrivet av hznn:

Nej inga haters, men som han skrev.. Ta fram "bevis" eller screens tar inte lång tid eller är svårt .. Men många skippar det och skryter gärna. Jag får säkert upp min i 5ghz.. Men då vill ja veta om den är STABIL med! Annars ingen vits att skryta

EDIT: Såg att du kör 5ghz.. Min körs i 4,7ghz och jag får totalscore: 11928 Graphics: 13863 Physics: 13098 Combined: 5470
Att du får så mycket mindre med likadan CPU + 300mhz mer verkar ju lite fel/skumt...

Har inte hyperthreading på, kan vara därför. Sen så har du en 780ti och jag har en vanlig 780. Det bör påverka resultatet.

Permalänk

Förstår inte resultatet. Måste vara nåt skumt som hände. WR holder High Score 2308 ( Your Score 2333 ). Kan någon förklara, måste vara något jag missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Förstår inte resultatet. Måste vara nåt skumt som hände. WR holder High Score 2308 ( Your Score 2333 ). Kan någon förklara, måste vara något jag missar.

http://i61.tinypic.com/14nenua.png

Skumt

Jag visade bara en 3dmark körning för att vissa hur lätt det är att köra det i 5ghz, att få cpun stabil i 5ghz är en annan femma :).

Kör med hyper threading på när du kör testerna lättare att jämföra då, jag kör alltid med hyper threading på.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sub:

Oj såg att det efterfrågats screens. Jag noterade att jag faktiskt höjt till 1.26v (sorry) och som jag minns det hade jag en krasch på 1.25v i realbench under natten en gång. 1.26v har varit stabilt nu i 4 veckor tror jag.

Tyvärr orkar jag inte göra någon jättelångt stresstest igen nu bara för din skull... men här kommer något iaf.
http://s12.postimg.org/k6pm492x5/Sk_rmbild_5.jpg

Vinstlott? Nja, men ett roligt ex iaf.

Skulle säkert gå att klämma ur en 3dmark på 5ghz ur den om man har lite kallt i rummet. Om nu det också räknas

Nej 1.26 V och 4.7gHZ är ju inte precis sensationellt, helt ok dock. Kör min nu på 1.24 @ 4.5, helt stabilt. För 4.6 räcker det med 1.26 men för 4.7 så måste jag upp ytterligare och känner inte att det är värt det...
Har väl fått ett ok exemplar men inte mer än så. Inte för att 100mhz hit och dit spelar någon roll för min del..;)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Skumt

Jag visade bara en 3dmark körning för att vissa hur lätt det är att köra det i 5ghz, att få cpun stabil i 5ghz är en annan femma :).

Kör med hyper threading på när du kör testerna lättare att jämföra då, jag kör alltid med hyper threading på.

Ska försöka med hyper-threading på i helgen, men jag har haft svårt att komma högre upp än 5Ghz med det påslaget efter den senaste bios uppdateringen.
Jo precis, det är inte lätt att hålla det stabilt över 5Ghz alls, i synnerhet om man kör prestanda tester. Märkligt att det ska vara sån stor skillnad på stabilitet och volt. Behöver 1.285/1.290 för en stabil 4.9Ghz överclock, men när jag ska upp till 5Ghz så måste jag ha 1.35+. Mycket mer volt för en liten prestanda skillnad.

Gjorde det mest för att delta i Putte_br's prestigefyllda 5Ghz Klubb.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men vad ska man sätta Cpu ring voltage/ratio på?
Har bara ändra cpu core till 1,208 och Multipliern till 47 och än så länge snurrar det på i Aida utan probs vid 52 grader

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Fick höja voltage lite för att få det stabilt i tex Aida och 3dmark.

Får se om jag tar det högre.
screen är tagen efter 3dmark o medans Aida kör så man kan se tempen som är Helt Ok.

snavfel
Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det var en av anledningarna jag byte ut min 4770k den klarade bara 4.4 ghz med 1.35 volt sen blev den het som FN. Nu kan jag köra min 4790k i 4.9 ghz med 1.39v å den ligger på 63 grader i load båda var är delidade.

Kör du på Z87 bräda?
Min 4770k fixar ju iaf 4.5ghz. Har inte brytt mig om och testa 4.6ghz då den antagligen behöver matas med ca 1.38v+ för att de ska gå stabilt, om den går stabilt ens då. 4.5ghz på 1.300v funkar helt klart ändå. Mitt stackars 290x lightning får sträcka på sig ordentligt i spel samtidigt osm cpun ligger på 50% belastning.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Uh... Hur får man en ny av att den gamla brinner upp?
B!

http://click.intel.com/tuningplan/

Men inte säkert att man behöver förbruka den ändå.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Oj såg att det efterfrågats screens. Jag noterade att jag faktiskt höjt till 1.26v (sorry) och som jag minns det hade jag en krasch på 1.25v i realbench under natten en gång. 1.26v har varit stabilt nu i 4 veckor tror jag.

Tyvärr orkar jag inte göra någon jättelångt stresstest igen nu bara för din skull... men här kommer något iaf.
http://s12.postimg.org/k6pm492x5/Sk_rmbild_5.jpg

Vinstlott? Nja, men ett roligt ex iaf.

Skulle säkert gå att klämma ur en 3dmark på 5ghz ur den om man har lite kallt i rummet. Om nu det också räknas

Det är la inget unikt? Jag kör 1,27v bara i 4,7

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Fick höja voltage lite för att få det stabilt i tex Aida och 3dmark.
http://s28.postimg.org/y4h3zmu7t/clock.jpg

Får se om jag tar det högre.
screen är tagen efter 3dmark o medans Aida kör så man kan se tempen som är Helt Ok.

3 min AIDA? skojar du....

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Du postade ju 3dmark link och sa att andra skulle göra detsamma som "bevis". Tydligen inte tillräckligt att göra det du bad om................
Nåväl, får göra det i helgen, har ungen denna vecka.

Har inte hyperthreading på, kan vara därför. Sen så har du en 780ti och jag har en vanlig 780. Det bör påverka resultatet.

1. Varför inte ha HT på?

2. Så mycket ska det inte skilja på Pshysics (CPU kraft)

3. Du har nog inte en stabil klock... nåt verkar galet

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

1. Varför inte ha HT på?

2. Så mycket ska det inte skilja på Pshysics (CPU kraft)

3. Du har nog inte en stabil klock... nåt verkar galet

Imorgon blir det 5Ghz.

^Kan nog lungt säga att jag har en stabil klock.
Ska testa 3dmark igen med hyper-threading på. Ska nog göra er nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

3 min AIDA? skojar du....

Varför skulle jag det, temperaturmässigt händer inget efter 2 min.
Om du läser igen så ser du att det var en illustration av temperaturen, som visar att där är headroom.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av hznn:

Nej inga haters, men som han skrev.. Ta fram "bevis" eller screens tar inte lång tid eller är svårt .. Men många skippar det och skryter gärna. Jag får säkert upp min i 5ghz.. Men då vill ja veta om den är STABIL med! Annars ingen vits att skryta

EDIT: Såg att du kör 5ghz.. Min körs i 4,7ghz och jag får totalscore: 11928 Graphics: 13863 Physics: 13098 Combined: 5470
Att du får så mycket mindre med likadan CPU + 300mhz mer verkar ju lite fel/skumt...

Vill gärna se dina scores. Länk tack.

Physics Score 13684 (4.9Ghz). http://www.3dmark.com/3dm/5019222?

Edit: Glömde tillägga att jag har hyper-threading påslaget den här gången.