Ny dator för spel/stream/surf etc

Permalänk
Medlem

Ny dator för spel/stream/surf etc

Senast jag hade en stationär dator var nog en 6 år sedan, men nu är jag redo för en comeback. Men då det var längesedan jag var i svängen behöver jag hjälp av er rutinerade rävar att sätta ihop något bra.

Som den student jag är har jag ingen monsterbudget, utan taket ligger på 5 000 alternativt någon krona extra om det är ett "måste". Jag söker en burk som klarar i alla fall spel på någorlunda nivå. Det spel jag spelar absolut mest nu är Football Manager och NHL2004 (tro det eller ej, men är sjukt bra moddat nu etc). Blir även en hel del stream från Viaplay etc.

Behöver inget OS då det finns hemma redan. Men allt annat är jag tacksam om någon är villig att sätta ihop.

Permalänk
Medlem

Du får nog va du är ute efter för 5000 skulle jag mer än tro

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna? Behövs 500W i nätaggregatet? Vill gärna ha ett så pass litet och kompakt chassi som möjligt, men hade tänkt klocka processorn så en extra fläkt är väl att föredra då och då kanske det blir svårt med något mindre än nuvarande chassi? Har ni förslag på ändringar så får ni mer än gärna komma med dessa. Ser gärna att totalpriset landar under 5000 då en bärbar dator ska inhandlas också. Funderar på en 128GB SSD om priset landar runt 5000 totalt, men det är långt i från ett måste.

La allt i Webhallens korg för att de hade alla delar billigast. Kan såklart sprida ut delarna på olika butiker vid beställning.

Permalänk
Medlem

tycker inte du borde köpa allt nytt utan ist blanda lite med (beg) delar. det kan spara dig otroligt mycket pengar, om du ska köpa nytt borde du lägga 2 tusen mer annars slänger du pengar i sjön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fardi:

tycker inte du borde köpa allt nytt utan ist blanda lite med (beg) delar. det kan spara dig otroligt mycket pengar, om du ska köpa nytt borde du lägga 2 tusen mer annars slänger du pengar i sjön

Hur mycket kan jag spara då tänker du? Har ju som sagt inget annat än HDD och brännare i nuläget.

Permalänk
Medlem

Behöver lite input angående hur kraftigt nätaggregat jag behöver. Tänkte mig ett Fractal Design Core 1000 som chassi.

Komponenterna:
ASRock Z97M Anniversary
Intel Pentium G3258 3,2GHz Socket 1150 Box (vill att det finns utrymme för överklockning)
GeForce GTX 670 OC 2GB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 Evo
Har en 1TB hdd på 7200rpm och en vanlig dvd-brännare också.

Permalänk
Avstängd

Chassit har bara stöd för 148mm höga cpu-kylare, 212 Evo är 160mm. Ska du bara spela NHL 2004 och Fotboll Manager räcker den integrerade grafiken.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|